Урок. "Органи дихання. Турбота про чистоту повітря."

Про матеріал
ТЕМА. Органи дихання. Турбота про чистоту повітря. МЕТА.. Формувати поняття про органи дихання, їх роботу, про значення чистоти повітря для здоров’я людини. Сприяти відповідальному ставленню до свого здоров’я, виробленню навичок здорового способу життя, екологічному вихованню учнів.
Перегляд файлу

ТЕМА. Органи дихання. Турбота про чистоту повітря.

МЕТА.. Формувати поняття про органи дихання, їх роботу, про значення чистоти повітря для здоров’я людини. Сприяти відповідальному ставленню до свого здоров’я, виробленню навичок здорового способу життя, екологічному вихованню учнів.

ОБЛАДНАННЯ. Таблиця "Органи дихання", словник нових термінів (легені, трахея, бронхи), сюжетні малюнки з зображенням активних форм відпочинку дітей на свіжому повітрі, їх участі у видах праці, що потребує фізичного навантаження, довідкова література.

ХІД УРОКУ

І. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Картка-тест.
    • Серед перерахованих продуктів харчування підкреслити продукти рослинного походження: м’ясо, молоко, хліб, картопля, риба, квасоля, капуста, яйця, сир, олія, виноград, яблука, масло, морква, яблука.
    • Який з перерахованих органів є зайвим у даній групі: кишечник, шлунок, стравохід, шкіра, ротова порожнина, зуби, язик.
  2. Фронтальне опитування. Повторення правил харчування.
    • Чому потрібно мити руки перед їдою?
    • Мити овочі і фрукти?
    • Як часто потрібно харчуватись? Чому?
    • Якої шкоди завдає переїдання?
    • Чому не можна їсти на ніч?
    • Чому не можна розмовляти під час прийому їжі?

(Шматочки їжі можуть потрапити в органи дихання і людина може загинути)

ІІ. Повідомлення теми уроку.

  • Що ще потрібно людині для життя крім продуктів харчування? Щоб відповісти на це питання, проведемо дослід.

Дослід.

Учням пропонується глибоко вдихнути і затримати дихання. Хто перший почне дихати, піднести руку. Час засікти. Учня, який перший почав дихати попросити пояснити, чому він почав дихати.

– Ви зразу відчули, що довго не витримаєте, вам необхідно негайно вдихнути.

Як би добре ми не харчувалися, як би добре не працювали органи травлення, однак клітини не можуть засвоїти їжу без кисню. Вони ніби кричать: “Негайно дайте нам кисню!” А щоб отримувати кисень, нам потрібно дихати.

Довідкове бюро.(повідомлення, підготовлене учнями)

Без їжі людина може прожити кілька (2-3) тижнів.

Без води – 2-3 дні, а без повітря – всього 5-6 хвилин.

В організмі людини є органи, які “відповідають” за постачання кисню. Це органи дихання.

Сьогодні ми розглянемо, як вони працюють.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Органи дихання та їх робота.

Розповідь вчителя.(за таблицею) Коли ми вдихаємо повітря, воно спочатку потрапляє в ротову порожнину. Вже тут з ним проходять незвичайні перетворення. За короткий час повітря встигає обігрітись і очиститись. Внутрішня поверхня носа вкрита великою кількістю тоненьких війок. До них прилипають часточки пилу, які ми вдихнули разом з повітрям. По кровоносних судинах, що містяться слизовій оболонці, циркулює гаряча кров, що зігріває повітря. Ось чому краще дихати носом, а не ротом.

З носової порожнини повітря потрапляє в носоглотку і в трахею. Поряд з трахеєю розміщений стравохід (пояснення роботи цих органів дає змогу зрозуміти, чому небезпечно одночасно їсти і розмовляти).

Далі трахея розділяється на бронхи, що ведуть до лівої і правої легень. Легені складаються з великої кількості альвеол (кульок). Їх стінки пронизані судинами, по яких кров підходить до легень. Тут судини всмоктують в себе кисень, який розносять потім до всіх клітин, і віддають вуглекислий газ.

Пересвідчитись, що органи дихання знаходяться в грудній клітці можна за допомогою досліду.

ІV. Фізкультхвилинка.

Дихальні вправи.

V. Практична робота

Вимірювання грудної клітки.

Коли ми вдихаємо, грудна клітка розширюється, а коли видихаємо – стискається.

Грудна клітка стискається міжреберними м’язами. Чим краще розвинені м’язи, тим більше розширюється грудна клітка і більше кисню вміщує, а це корисно для здоров’я.

Отже м’язи слід розвивати. Цьому сприяють фізичні вправи.

VІ. Закріплення вивченого.

  1. Опрацювання статті підручника про чистоту повітря. (Читання тексту абзацами і виділення головної думки).

Висновки з прочитаного:

  • Що може забруднювати повітря?
  • Що слід робити, щоб зберегти чистоту повітря?

VІ. Узагальнення вивченого.

1 учень. Яке то щастя прокинутись зрання

І знати, що здоровий тілом і душею,

Радіє сонце, усміхається Земля

І небо мріє вдалині над нею.

2 учень. Нема нічого кращого на світі,

Ніж дивне щастя жити на Землі.

В здоров'ї кожній квіточці радіти

І посміхатись навіть уві сні.

3 учень. Безцінний скарб, що ми здоров'ям звемо,

Із юних літ нам треба берегти.

Адже нічого більше нам не треба,

Щоб тільки всі були здорові ми.

Вчитель. Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина — це здоров'я. Народна мудрість так і го­ворить: "Здоров'я — всьому голова", а здоров'я дітей — це "голова" здоров'я майбутніх поколінь. Але часто людина забуває про це, а інколи навіть і не здогаду­ється, що своїми діями завдає шкоди не тільки своє­му здоров'ю, а й здоров'ю оточуючих. А що ж шко­дить нашому здоров'ю? Які шкідливі звички ви можете назвати? (Відповіді учнів).

Для того, щоб проінформувати вас про ту шкоду, яку завдають собі й оточуючим люди-курці, ми запросили лікаря і соціального педагога.

Соціальний педагог Паління, дійсно, соціальна проб­лема. Адже суспільство можна умовно поділити на дві частини: ті, хто палить і ті, хто не палить. Перша частина шкодить своєму здоров'ю і здоров'ю іншої частини, так званих "пасивних курців". Адже в кож­ному місті на вулиці, в парку, на зупинках можна зустріти курців. Дим, який вдихають оточуючі їх лю­ди, таїть у собі небезпеку. Вони пасивно приймають у себе ту отруту, яка є компонентом запаленої цигар­ки. Один курить - десять людей страждають

Цигарка" (учениця). А чому це мене не запро­сили? Як ви можете говорити про мене без мене?

Звусь я просто — Сигарета.

Я красива, сильна, дужа.

Як цукерка, як монета

Дуже всім потрібна, друже.

їдким димом пробираюсь

І отруюю людину.

Серце й мозок задурманю,

Аж забудуть час і днину.

Сильних я сама боюсь

І до них не підступлюсь.

Підманюю слабаків,

Особливо дітлахів.

В них я сили набираюсь,

Щоб прожити сотні літ.

Всіх згубити постараюсь —

Ось такий мій вам привіт!

Лікар. Нині відомо 4200 речовин, що входять до складу тютюнового диму. Більшість із них отруй­ні, серед яких жовтомасляниста речовина, з пекучим смаком — нікотин. Всі живі істоти дуже чутливі до нього. Наприклад, якщо капнути на дзьоб пташки од­ну краплю чистого нікотину, вона загине; для собаки — це 2 краплі; для коня - 3—6 крапель. Найбільш враз­ливі із тварин — кролі. Вони гинуть від-4-краплі.

Нікотин всмоктується в усі органи при втягуван­ні диму, а також через шкіру і підшкірну клітину в м'язи.

Сигарета вагою 1 г вміщує 12-15 мг нікотину.

Учень. Для здоров'я він шкідливий.

Тютюновий дим незримий.

А його син — нікотин —

Страшний жах номер один.

Він вбиває птицю й звіра,

А в людей іще зневіра,

Що і їх він убиває,

І здоров'я забирає.

Як же їх переконати.

Щоб цигарку цю здолати?

Вчитель. Лиходійка затремтіла.

Бо погане робить діло.

Скільки хвороб з нею є.

Лікарям роботи додає

Скільки хвороб, спричинених тютюнопалінням!

Але хоч би як старалися лікарі, хоч би які новіт­ні технології використовували, ніщо не допоможе то­му, хто забув, що запалена цигарка - це ціла хімічна фабрика. Тому, якщо людина викурює більше трьох пачок цигарок за день - втрачає 8 років життя, якщо одну — 6 років, якщо менше пачки — 3 роки

Учень. Є ще думки й такі,

Що навмисні ці плітки.

Що родич ваш прожив сто літ,

Хоч він "димів", як теплохід.

І все життя той дим вдихав,

Та ще не завжди смачно їв.

На "болячки" не нарікав

І не ходив до лікарів.

Та можу я сказать напевно,

Що хвалитесь ви цим даремно.

Бо якби родич ваш ще й не палив,

То років тридцять би ще прожив.

Кореспондент . Я бачу в нашому залі ілю­зіоніста. Хотілося б вислухати його.

Ілюзіоніст. Я артист. Моє мистецтво виража­ється засобом, що має назву фокус, омана. Та це не має нічого спільного з тими Ілюзіями, які сприяють тютюнопалінню. А виходьте-но, розкажіть про себе.

Учениця 1.Я — Ілюзія № 1 — підтримую кур­ця в його спробі перебороти всі труднощі, заспокоїв­ши мозок тютюновим димом.

Учениця 2. Я — Ілюзія № 2 — сильніша за всіх, бо переконую, що курити це престижно, це оз­нака дорослості і сміливості.

Учениця 3. Я — Ілюзія № 3 — твердо переко­нана, що, незважаючи на згубну дію тютюну, моєму організму ніщо не загрожує.

Учениця 4. Я – Ілюзія № 4 - курці нікому не завдають шкоди.

Еколог.  Е, ні! Це неправда.

Щорічно в атмосферу Землі виділяється 720 тонн найсильнішої отрути синильної кислоти, 384 тис. тонн аміаку, 108 тис. тонн нікотину, 500 тис. тонн чадного газу. І це далеко не повний перелік шкоди тютюнопаління для планети.

Якщо в приміщенні площею 35 м2 викурено 3 ци­гарки, то "індекс свіжості" повітря знизиться на 68%.

Щороку від хвороб, спричинених курінням, по­мирає 1,5 млн. людей.

Вчитель. Всяку біду легше подолати, якщо взятися за неї дружно. Що ж потрібно зробити, щоб люди перестали труїти себе й інших? Як упоратися з цією проблемою?

Учні висловлюють свої пропозиції.

  1. Пропоную скоротити посіви тютюну.
  2. Слід заборонити курити в громадських місцях.
  3. Хочу дати пораду всім: втікай від цигарки.
  4. Слід сказати: "Ні!" шкідливій звичці.
  5. Пропоную займатись спортом.
  6. Кожен повинен поставити перед собою питан­ня: "Курити чи жити?"
  7. Пропоную закрити всі тютюнові фабрики.
  8. Пропоную заборонити рекламу цигарок
  9.    А я б зробив іншу рекламу і показав нещасних хворих людей, що тремтячими пальцями підкурюють цигарку і при цьому заходяться кашлем.

Вчитель. Верховна Рада України видала закон "Про заходи щодо попередження та зменшення вжи­вання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" від 22 вересня 2005 року.

Можливо, це дасть поштовх до вирішення даної проблеми.

Бальтасар Грасіан сказав: "Немає людини настіль­ки довершеної, що ніколи не знадобиться їй порада. Хто нікого не слухає - дурень невиправданий". А які б поради дали ви своїм знайомим, родичам, які вже набули цієї шкідливої звички?

Робота в групах. Порада кожної групи зачитується.

VІІ. Підсумок уроку.

Колективне пояснення висловів:

"Той, хто може перемогти іншого — сильний, той, хто може перемогти самого себе — воістину могутній". (Стародавній китайський мудрець Лао То).

 

"Від куріння тупієш. Куріння - гарна річ для бездіяльних людей". (Й.Гете)

 

"Цигарка — це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому - дурник". (Бернард Шоу).

V. Домашнє завдання.


 

doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
1072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку