ТЕМА. ОРГАНИ КРОВООБІГУ. ЇХ ЗНАЧЕННЯ В ОРГАНІЗМІ. ЗМІЦНЕННЯ СЕРЦЯ.
Мета. Формувати у дітей уявлення про органи кровообігу та їх роль у житті людини, розвивати спостережливість; виховувати в учнів бажання дотримуватись гігієни, дбати про зміцнення свого здоров’я.
Обладнання. Таблиця "Органи кровообігу", муляж серця.
I. Підсумок фенологічних спостережень.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Вибіркове опитування.
2. Запишіть номери правильних відповідей.
— Що відбувається у вашому організмі, коли ви вдихаєте повітря?
1. Вибери правильні відповіді. Запиши цифри, які стоять перед правильною відповіддю.
— Які органи беруть участь у диханні?
— Що треба робити, щоб забезпечити свій організм чистим повітрям?
1.Що належить до органів дихання?
а) Серце, артерії, вени;
б) трахея, легені, бронхи;
в) стравохід, шлунок, печінка.
2. Що треба робити для розвитку легенів?
а) Гратися на свіжому повітрі;
б) робити ранкову зарядку;
в) довго спати;
г) уникати посильної фізичної праці.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
IV. Повідомлення теми та завдань уроку.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про кровоносну систему, будову і роботу серця, як його розвивати і зміцнювати.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про серце (за муляжем).
2. Практична робота.
— Спробуйте полічити свій пульс. Двома пальцями лівої руки знайдіть те місце, де найкраще чути поштовхи, і за моїм сигналом тихенько починайте рахувати, скільки разів ви відчуєте поштовхи.
(Діти визначають свій пульс за одну хвилину.)
— У дорослої людини цих скорочень 60-70. Але коли займатися спортом чи фізичною працею, то частота пульсу збільшується. Ми можемо в цьому переконатись. Проробимо такий експеримент: вийдіть всі із-за парт і 15 разів присядьте, а потім ще раз виміряйте пульс. Подивіться, чи збільшиться частота скорочень.
3. Розповідь учителя за таблицею.
— Кров тече по великих кровоносних судинах, які називаються артерія ми. Ці судини розгалужуються. Чим далі від серця, тим вони стають тонши ми, є такі, як волосинка. Ці тоненькі судини називаються капілярами. Вони пронизують усі органи нашого тіла, крім скелета. Тому навіть з невеликої подряпини на тілі виступає кров. Судинами кров розносить по тілу кисень, який ми вдихаємо, і поживні речовини. У кров переходять непотрібні і шкідливі речовини. Разом з кров'ю вони надходять до органів виділення і звідси потрапляють назовні.
Віддавши тілу повітря і поживні речовини, кров по інших судинах — венах — тече до серця, із серця до легень, де збагачується киснем і знову повертається до серця.
VI. Робота з підручником.
3. Словникова робота.
Артерії, вени, капіляри, пульс, органи, кровообігу.
4. Відповіді на запитання.
Фізкультхвилинка.
VII. Закріплення вивченого.
1.Відповіді на запитання.
2. Кросворд
1. 2
4.
По вертикалі:
1) Найтонші судини, що пронизують усі органи тіла. (Капіляри.)
По-горизонталі:
3. Зашифровка.
Кров виконує дуже важливі функції в організмі людини. Які? Дізнаєтеся, якщо зумієте розшифрувати зашифровку.
VIII. Робота в зошиті.
IX. Підсумок уроку.
X. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю "Для чого людині органи кровообігу". Розповісти батькам про значення фізичної праці і спорту для зміцнення здоров'я.