Заняття на тему: Зимуючі птахи

Про матеріал
Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про роль і місце у природі, про значення у житті людини й у природі; поглибити знання учнів про зимуючих птахів нашої місцевості; розвивати інтерес, спостережливість; навчити правил поведінки в природі, учити замислюватися над наслідками своїх дій; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, любов і милосердя до всього живого на землі, розвивати логічне мислення. Тип заняття: комбіноване Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда), наочні (демонстрація малюнків), практичні (виготовлення листівки «Ми любимо пташок!»).
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                 Управління освіти Чернівецької міської ради

Міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка гурткового заняття еколого-натуралістичного напряму

для дітей молодшого шкільного віку

 

 

 

 

Виконавець:

керівник гуртка

«Природа – наш дім»

МЦЕНТУМ

Катан Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Чернівці, 2016 р.

Тема: Зимуючі птахи

Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про роль і місце у природі, про значення у житті людини й у природі; поглибити знання учнів про зимуючих птахів нашої місцевості; розвивати  інтерес, спостережливість; навчити правил поведінки в природі, учити замислюватися над наслідками своїх дій; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, любов і милосердя до всього живого на землі, розвивати логічне мислення.

Тип заняття: комбіноване

Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда), наочні (демонстрація малюнків), практичні (виготовлення листівки «Ми любимо пташок!»).

Обладнання: мультимедійна презентація, торбинка, дидактичні картки, ножиці, кольоровий папір, клей, фломастери, плакати із написами: «Птахи – частина природи, без яких її врода була б неповною», «Птахи – наші друзі», «Птахи – вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників і гризунів», «Охороняй і бережи пташину, піклуйсь про неї і допоможи їй у важку хвилину», музичне оформлення.

 

Хід заняття

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

Звучить музика

       Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику!? Вона нас  закликає зупинитися й подивитися  навкруги. Так, нас оточує  прекрасний світ, сповнений чудес і  таємниць. А ми інколи проходимо повз них і  навіть не помічаємо. Інколи  буває намагаємося  розгадати яку-небудь із загадок природи.

Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки – великі і маленькі  населяють усі куточки  нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би  не цікавим, нудним!

З давних-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися  ними.

Друзі, ви вже, мабуть, знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а  інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька  загадок.

 

 

 

ІІІ. Сприйняття і осмислення матеріалу

  1. Гра «Угадай, що це за птах?»

У торбинці лежать змотані номера від 1 до 20 (додаток А). Діти витягають по-черзі номери, зачитують. Керівник зачитує загадку про птаха за цим номером. Для підказки або після того як дитина вгадає керівник демонструє картку із зображенням пташки (додаток Б).

 

  1. Цілий день працюю в гаї,

діловито дзьобом б’ю,

я не цвяхи забиваю,

шкідників я дістаю… (дятел)

 

  1. Сіра шубка із пір’їн,

на морозі жвавий він.

Не орел цей стрибунець

Хто це, діти? - …(горобець)

 

  1. Жовтогруді щебетушки,

Мають чорні капелюшки,

Сірі лапки, білі щічки,

Називаються…(синички).

 

  1. Балакуча ця вертуха!

Ліс її щоденно слуха –

Довгохвоста, білобока…

Ну й плетуха ця - …(сорока)

 

  1. Дзьоб міцний і гарні крила,

Чорний хвіст, жилетка сіра,

Чи присяде, чи летить, -

«Кар, кар, кар!» - усе кричить. (ворона)

 

  1.  У ночі гуляє,

А вдень спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі. (сова)

 

7.   Всяк в блакитнім піджаку,

В рожевій сорочці.

В нас зимою по садку

Гуляють, як гості. (снігурі)

 

8.  Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)

 

9.  Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)

 

10.  Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
(Шпак)

 

11.  На моє віконечко

Прилетить, мов сонечко,

Мила пташка жовтогруда,

Запищить — і день розбудить!

Як горобчик невеличка.

Хто це, діточки? …(Синичка).

 

12. У червонім фартушку

птах стрибає по сніжку

і розпитує синичку

про найближчу годівничку. (Снігур)

 

13. Тут і там вона літає,

і на хвіст плітки збирає.

Що довідається, — все

вмить по лісу рознесе. (Сорока)

 

14. Вранці вийду я із хати,

Щоб пташок нагодувати,

Як матуся, вони ніжні,

Чорні, сірі, білосніжні,

Сиві, світло-голубі…

Це туркочуть… (голуби).

 

14. Прохолоди чиста просинь —

на поріг ступає осінь.

Вдаль від рідної землі

линуть в вирій … (журавлі).

 

15. Понад хмарами літає,

пильно здобич виглядає.

Як побачить її — вмить

камінцем униз летить. (Орел)

 

16. Для мисливця допомога,

Як летить — птахам тривога!

Має дуже гострий зір,

Ціниться із давніх пір! (Сокіл)

 

17. У долині цілий день

Він співа дзвінких пісень.

Як верба і як калина,

Птах цей — символ України.

Тішить піснею людей

Гарна пташка — …(соловей).

 

18. Десь живе поміж снігами

Птах із ластами-ногами,

Гордо носить чорний фрак,

Та не полетить ніяк —

Перевальцем між крижин

Ходить дивний птах — …(пінгвін).

 

19. Птах цей довгі ноги має,

Голову в пісок ховає,

Хоч і швидко він біжить —

В небеса не полетить!

Я догнати намагаюсь,

Та швидкий, як вітер…(страус).

 

 

  1. Презентація «Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай!» із супутньою  розповіддю керівника гуртка

Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,
Годувати взимку їх не забувай.
Небагато треба їм, жменька лиш зерна,
Лиш одна і не страшна буде їм зима.
Скільки гине взимку їх, аж болить душа,
Але в серці є для них крапелька тепла.
В теплий край вони могли,
В вирій полетіть,
Та лишилися з людьми
Холоди терпіть.
Ви привчіть в морози їх
До свого вікна,
Щоб весни вам принесла пісня їх дзвінка.

 

А чи знаєте ви, діти,  чим можна підкормлювати пташок?

  •    Пташок можна підкормлювати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, коноплі, дині, проса.
  •    Також можна збирати насіння бур’янів: кінського щавлю, мишиного горошку, лободи, головки реп’яшків лопуха.
  •    Пташок можна також кормити крихтами білого хліба. Крихти чорного хліба для пташок шкідливі.
  •    Залюбки пташки їдять сир, вершковий маргарин. Синиці та дятли полюбляють клювати несолоне сало та м’ясо.

 

Синиця

В народі  кажуть: "Краще  синиця  в жмені, ніж журавель у небі".  Осілий птах нашого краю. Спина у неї зелена, надхвістя сіре. На голові чорна «шапочка», білі «щоки» облямовані чорним, низ жовтий. Зустрічається в садах, парках, лісах. Гніздиться в дуплах, шпаківнях, щілинах будівель.  Знайдено  гніздо синиці в дуплі дятла. Майже все дупло було заповнено корінцями, сухими стеблами трав, мохом, рослинним пухом і щедро вимощене пір’ям курей та цисарок, шерстю. Кладка з 10-14 білих з червоно - коричневими плямами яєць. Живиться комахами, павуками, а взимку насінням. Взимку до табунців синиці великої приєднуються інші види синиць: блакитна, гаїчка. За спостереженнями синички починають співати в середині лютого.

 

Горобець хатній

    Осілий птах нашого краю. Тримається населених пунктів. Гніздиться в щілинах будівель, під дахами, в шпаківнях, на деревах.

Гнізда кулясті, з боковим входом, гніздо з соломинок, травинок, в середині багато пір’я. Гніздо масивне, дуже затишне. Кладка з 5-7 сіруватих з темними плямами яєць. Гніздо починають мостити у кінці березня, а в окремі роки і раніше. Живиться комахами, насінням.

 

Дрізд

Ці птахи влітку зустрічаються рідко, а взимку масово під час сезонних перельотів. Птах за розмірами, як шпак. Хвіст видовжений, спина коричнева, голова сіра. Ці птахи масово з’являються в наших парках і садах в листопаді , мандруючи великими зграями. Вони дуже люблять ягоди горобини, насіння берези. Взимку їх щодня можна побачити в парку, літають по декілька сотень, навіть не бояться людей. Гніздо дрозда було знайдено в садку, на яблуні, на висоті до 3 м. Гніздо - масивна чашкоподібна будова із листя, коріння, трави. В середині гніздо обмазане глиною і вистелене сухими травинками, було прикріплене до гілки штучною мотузкою.

 

Дятел

Середніх розмірів дятел. Переважають білі і чорні кольори, у самців на потилиці поперечна червона смуга, підхвістя червоне. Тримається лісів, садів, лісосмуг, парків. У садку знайдено його дупло, на старому трухлявому клені. Глибина дупла - 28 см, в середині дупло розширене майже на весь діаметр стовбура. Діаметр отвору - 6,5 см, в дуплі не має ніякої підстилки. Кладка у травні з 5-6 білих яєць. У червні з’являються пташенята. Живиться переважно комахами і насінням.

 

 

 

Ворона чорна

   Чималі  блискучо-чорні птахи з міцним великим  дзьобом. Маса до 1300 г. Великі  гнізда  мостять  високо  на  деревах. Повна кладка з 5 зелених з  темними плямами яєць, на початку березня. За характером живлення  всеїдні  птахи, охоче  поїдають  падло і покидьки, живих дрібних  хребетних, комах  тощо. Ворони дуже корисні птахи, які знищують багато шкідливих комах і гризунів, а також виконують у природі санітарні  функції. Заслуговують на  повну  і  ретельну  охорону.

 

Сорока

Голова невеликого розміру покрита коротким чорним пір’ям з металевим блиском. Тіло покрите м’яким чорно-білим оперенням. Черево, боки та плечі білі; в інших місцях оперення чорне з металевим блиском. Хвіст довгий ступінчастий, в польоті розкривається вузьким віялом. Ноги довгі, тонкі та темні. Учені змогли зробити висновок, що ці птахи впізнають у зображені в дзеркалі самих себе, розуміють, що це саме вони, а не інші істоти.

 

Снігур

Зимуючий птах нашого краю. Прилітає в жовтні - листопаді в наші сади, парки, ліси. Особливо їх багато в урожайні на ягоди та насіння роки. Багато снігурів зимувало в 1987 році. Відлітають снігурі в середині березня, а в 1987 році - аж 23 квітня    ( була затяжна і сувора зима) Снігур - окраса зимового саду та лісу.

 

  1. Гра «Нагодуй птаха»

Дітей  ділять на дві команди, для кожної на столі розкладають картки із зображенням їжі для птахів, діти повинні обрати те, що птахам можна давати, а що не можна (Додаток В).

 

  1. Заключна частина.

Виготовлення листівки «Ми любимо птахів» (додаток Г)

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
2939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку