Урок: "Органи травлення"

Про матеріал
ознайомити учнів з морфолого - анатомічною структурою травної системи людини, дати уявлення про значення травних залоз, формувати науковий світогляд; розвивати логічне мислення, вміння працювати з текстом підручника, робити висновки й узагальнення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і функціями органів травної системи, удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, працювати в групах; формувати здоров'язберігаючі компетенції учнів, виховувати бережливе ставлення до власного організму.
Перегляд файлу

Тема уроку : Органи травної системи. 

Мета уроку: освітня: ознайомити учнів з морфолого - анатомічною структурою травної системи людини, дати уявлення про  значення травних залоз, формувати науковий світогляд.

 розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння працювати з текстом підручника, робити висновки й узагальнення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і функціями органів травної системи,  удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, працювати в групах.

виховна: формувати здоров'язберігаючі компетенції учнів, виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Обладнання: мультимедійний комплекс програма  mozaik3D app «Органи травлення»,  роздатковий матеріал.

Поняття і терміни:  травлення, ферменти, травні залози,  травний канал.

Тип уроку : засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

Учні повинні знати:  біологічне значення травлення;

будову травної системи людини;

Учні повинні вміти : пояснювати значення травного апарату людини;

розрізняти органи травлення.

                                                                      Епіграф   уроку 

Треба їсти для того, щоб жити,

                                                                         а не жити для того, щоб їсти.

Сократ

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Психологічний настрій.

Добрий день. Розпочинаємо наш урок із гарним настроєм!  Давайте посміхнемося одне одному, навіть якщо вам не дуже цього хочеться, адже сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 - Що потрібно людині, щоб жити? (Харчування)

 - Так, щоб жити, а вам, діти, щоб і рости, потрібно споживати різноманітну їжу. А чи замислювались ви, що відбувається з їжею у вашому організмі? Сьогодні на уроці ви про це дізнаєтесь.

Відкрили програму: WellаMe 

Перед вами три картинки класу в яких закодована тема нашого уроку. Працюємо.

 Тема нашого уроку: Органи травної системи. 

 

Питання до учнів.  Яка система органів забезпечує надходження та переробку поживних речовин?(Травна система)

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Бесіда (відкрили підручники на ст.38 і давайте поміркуємо) 

   У Михайла Булгакова, який за професією був лікарем, у романі «Собаче серце» є такі рядки: «Їжа, Іване Арнольдовичу, штука хитра. Їсти потрібно вміти, а уявіть собі – більшість людей їсти не вміють. Потрібно не тільки знати, що з’їсти, але коли і як». А чи потрібно нам знання про травлення  для того, щоб бути здоровим?

Фронтальна бесіда.

Що  це таке харчування? (Харчування – сукупність процесів надходження, перетравлення, всмоктування і засвоєння організмом поживних речовин)

Яке значення має травлення для організму людини?

Які  речовини є поживними? (Основними поживними речовинами є органічні речовини – білки, жири і вуглеводи)

Чому саме органічні речовини відносять до поживним речовинам? (Органічні речовини є джерелом енергії, тому що їхні хімічні зв’язки надзвичайно багаті енергією)

Як поживні речовини надходять в наш організм? (З продуктами харчування)

Чим відрізняються поживні речовини від продуктів харчування? (Поживні речовини є частиною продуктів харчування рослинного і тваринного походження. Харчові продукти – продукти натуральні і оброблені, які використовуються людиною в їжу)

Об'єднуємося в групи за ферментами (амілаза, трипсин)

На карточках записаний перелік продуктів харчування і поживних речовин.

 Підкреслити продукти харчування: гречка, яблуко, жирні кислоти, хліб, вуглеводи, торт, соняшникова олія, білки, гліцерин, картопля, м’ясо, мінеральні солі, ковбаса, амінокислоти, сир, жири.

Проблемна ситуація і постановка проблемного завдання

Чому їжа (наприклад, курячий бульйон), введена безпосередньо у кров, викликає смерть, а проходячи через травну систему, засвоюється клітинами?

(учні висувають свої гіпотези щодо даного проблемного завдання, записують їх на дошці, подальше обговорення цих гіпотез разом з класом, аналіз визначення вірних гіпотез, повернення до проблемної ситуації і встановлення факту, що їжа проходить ряд етапів перетворень перш ніж потрапить до внутрішнього середовища).

Великі молекули органічних речовин розпадаються на малі, які засвоюються організмом: білки на амінокислоти;  вуглеводи на глюкозу; жири на гліцерин і жирні кислоти.

Травні залози — це органи, у яких виробляються й виділяються травні соки, що беруть участь у травленні (печінка, підшлункова залоза, спинні залози, залози слизової оболонки шлунку та кишечнику).

Травні соки організму людини: слина, шлунковий сік, кишковий сік, сік підшлункової залози та жовч печінки.

Для підтримання всіх процесів життєдіяльності дорослій людині необхідно щодня споживати до 1 кг твердої їжі та 2 л рідини, перетворення їжі на поживні речовини забезпечують органи та залози травної системи.

ТРАВНА СИСТЕМА – сукупність органів, які забезпечують механічну й хімічну обробку їжі, вивільнення з неї поживних речовин та їхнє всмоктування, а також виведення з організму неперетравлених і незасвоєних решток їжі з організму (сукупність органів, будова і функції яких пристосовані для ефективного здійснення процесів травлення). 

Травна система складається зі шлунково-кишкового тракту (травного каналу) (загальною довжиною 6-9 м) і допоміжних органів травної системи (травних залоз).

Схема будови травного каналу.

http://8next.com/uploads/fotos/7bio/bl_011_3.pngРотова порожнина:

 ферменти амілаза,  муцин - слиз

Птіалін, мальтаза - розщеплюють крохмаль

Лізоцим, глобулін знешкоджують шкідливі мікроорганізми.

Стравохід: 25 см.

 

Шлунок:  НСІ, слиз – муцин;

Ферменти: пепсин, ліпаза.

 

Тонкий кишечник: 6 м.

12 палакишка -

Амілаза – вуглеводи

   Трипсин - білки;

Ліпаза – жири; (1,5 – 2л)

 

Товстий кишечник (1,5 -2 м)

 

 

 

 

 

 

 

Шлунково-кишковий тракт має вигляд трубки з розширенням (шлунок) і петлями (кишки) загальною довжиною 6-9 м: починається ротовою порожниною, за нею розміщені глотка, стравохід, шлунок, тонкий кишечник,  товстий кишечник і завершується анальним отвором.

Побудований так, що їжа по ньому може просуватися тільки в одному напрямі (від рота до анального отвору), тому людина може продовжувати харчуватися й тоді, коли з'їдена раніше їжа ще перетравлюється.

Допоміжні органи травної системи: травні залози (слинні, печінка із жовчним міхуром і підшлункова залоза) виробляють секрети, необхідні для процесів травлення. Ці органи виробляють та зберігають речовини, які допомагають травленню, але їжа крізь них не проходить.

ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ ТРАВНОЇ СИСТЕМИ:

Функція

Значення

Забезпечують

Рухова функція

забезпечує захоплення їжі, її подрібнення, змішування з травними соками, просування її по травному тракту, виведення неперетрат. решток назовні.

М'язи нижньої щелепи, язика, м'якого піднебіння та стінок травного каналу

Секреторна функція

забезпечує виділення травних соків і слизу, гормонів, які регулюють діяльність травної системи

слизові клітини слизової оболонки стінки травного каналу, великі залози

Функція розщеплення

забезпечує роз­щеплення складних молекул на їхні складові під дією травних ферментів

травні ферменти у складі травних соків, які продукують залози та залозиста оболонка травного тракту

Функція всмоктування

забезпечує надходження у кров та лімфу води, розчинних  мінеральних солей, вітамінів і простих речовин розщеплення молекул білків, жирів

слизова оболонка та судини, що підходять до органів травлення

Функція виділення

полягає у виведенні з організму деяких про­дуктів травлення, здебільшого не потрібних організму

сфінктер прямої кишки

Захисна функція

знешкодження чужорідних сполук та мікроорганізмів, що поступають з їжею

мигдалики у глотці, лімфовузли у стінках травного каналу, бактерицидні речовини у складі слини та травних соків, печінка (фільтрує кров, що відтікає від кишечника).

Регуляторна функція

Гуморальна регуляція процесів гормонами, участь печінки в теплорегуляції організму, апендиксу - в імунній регуляції.

ендокринна система шлунково–кишкового каналу (слизові оболонки шлунка, дванадцятипа­лої кишки та підшлункової залози), печінка, апендикс

 

Фізкультхвилинка

Вправа 1: початкове положення-руки на парті, якщо вчитель  називає харчові продукти, ви піднімаєте руки вгору, якщо поживні  речовина — витягуєте  вперед .

– Морква, жир, груша, хліб, амінокислота, огірок, глюкоза.

Вправа 2: початкове положення – руки на парті, якщо вчитель  називає продукт харчування, ви повертаєтеся вправо, якщо поживну речовину — вліво.    Сир, рис, гліцерин, м’ясо, вітаміни, банан.

Узагальнення знань:

1. Поясніть дослід

а) Беремо ушну паличку накрохмалену з обох кінців, занурюємо її в розчин іоду, одним кінцем. Що спостерігається?

Відповідь. Під час занурення одного кінця палички  в розчин іоду він синіє, бо крохмаль від іоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.

б) А інший кінець змочуємо слиною опустити в розчин іоду. (другий кінець палички буде білим). Що спостерігаєте ?

 

2. Працюємо в парах з програмою: mozaik3D app відкриваємо вікторину та підписуємо органи травної системи.

3. Об'єднуємося в групи за органами травної системи (глотка, стравохід)

Для кожної групи «Гра» склади в правильній послідовності органи травлення з підписами виклади їх на ватмані.

 Ротова порожнина; тонкий  кишечник; товстий кишечник;   шлунок;   стравохід;   глотка; 12 пала кишка;  протока печінки; протока підшлункової залози; пряма кишка; анальний отвір;

Ви молодці добре справилися з новим матеріалом!!!

 

Домашнє завдання

1. Опрацювати § 8, відповісти на запитання.

2. Заповніть таблицю «Органи травлення»:

Орган

Особливості будови

         Основні функції

 

 

 

 

Творчі завдання (виконуються за бажанням учня): ПОМІРКУЙТЕ!

  • Як І. П. Павлов встановив, що виділення слини починається ще до потрапляння їжі в ротову порожнину? Складіть схему.
  • У тварини в результаті травми ушкоджені нерви, якими нервові імпульси передаються від головного мозку до слинних залоз. Чи буде в неї виділятися слина? Відповідь обґрунтуйте.
  • В експерименті кров ситого собаки ввели в кровоносне русло голодного собаки, залози шлунка якого перебували в спокої. У іншого собаки почалося інтенсивне виділення шлункового соку. Поясніть результати цього експерименту.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
2634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку