Урок. "ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ."

Про матеріал
ТЕМА. ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ. Мета. Формувати уявлення про органи травлення та їх роль у житті люди¬ни; розвивати спостережливість, уважність, вміння правильно догля¬дати за зубами; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення, бажання бути здоровим.
Перегляд файлу

ТЕМА. ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ.

Мета. Формувати уявлення про органи травлення та їх роль у житті люди­ни; розвивати спостережливість, уважність, вміння правильно догля­дати за зубами; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення, бажання бути здоровим.

Обладнання. Таблиця "Органи травлення", ілюстрації.

Хід уроку

I. Підсумок фенологічних спостережень.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування.

  •        Пригадайте, як працює м'яз.
  •        Як зміцнюються м'язи?
  •        Чому м'язи стомлюються?
  •        Яке значення мають м'язи?
  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  • Чому людина повинна їсти, пити?

На питання, навіщо людині їжа, можна відповісти так: отримані організмом із їжі поживні речовини дають можливість людині рости, жити, гратися, навчатися і працювати. Одна частина про­дуктів, що ви з'їли, стає дже­релом енергії, яка необхідна для роботи вашого організ­му. Друга частина стає буді­вельним матеріалом для органів вашого тіла.

  • Щоб жити, працювати, а дітям ще й рости, треба їсти й пити. Хліб, різні овочі та фрукти, молочні, рибні, м'ясні страви, фруктові соки містять усі потрібні для організму речовини.
  • Що ж відбувається з їжею у нашому організмі?
  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Але перед тим, як продукти харчування перетворяться в життєву енергію, усе, що ви з'їли, робить довгу подо­рож по вашому організму. У цій подорожі беруть участь органи травлення

— Сьогодні ми ознайомимось з органами травлення. Дізнаємось, якими шляхами проходить їжа і як перетравлюється, а також поговоримо про те, як захистити органи травлення від захворювання, як чистити зуби і коли саме.

  1. Вивчення нового матеріалу.

. Органи травлення — це система органів, за до­помогою яких тіло одержує з їжі поживні речовини.

Травний процес починається   у роті. Тут їжа пере­жовується і змішується зі слиною. Змочена слиною, роз­м'якшена їжа не поранить стравохід. До того ж слина ще і санітар. Вона знищує шкідливих мікробів, які по­трапляють у рот.

Довідкове бюро.

Слинні зало­зи виділяють за добу до 1,5 літра слини.

Зуби старанно подрібнюють їжу. Якщо ви по­гано розжуєте їжу, вона може пошкодити стра­вохід і шлунок. Погано пережо­вана їжа буде довше перева­рюватися. Язик першим знайомиться з їжею і визна­чає, яка вона на смак. Кисла, солодка, гірка?

Якщо їжа гірка, кисла або занадто гаряча, язик відразу її виштовхує.

Язик бере участь у про­цесі пережовування їжі та в процесі ковтання.

Людина — це найбільш роз­винена жива істота на нашій планеті. На відміну від тварин, ми маємо самий досконалий го­ловний мозок.

Але органи травлення в людини виконують ті ж функції, що й в інших представників і. тваринного світу: перетворюють їжу в життєву енергію

Після пережовування їжа з ротової порожнини по­трапляє в стравохід

Стравохід — це трубка довжи­ною 25 см, що з'єднує порожнину рота зі шлунком.

М'язові стінки стравохо­ду хвилеподібними рухами проштовхують їжу в шлунок

Отже, під дією слини подрібнена зубами їжа розчиняється. Ця суміш потрапляє в стравохід, а потім у шлунок. Зі стравоходу їжа потрапляє в шлунок у вигляді малень­ких шматочків і там пере­травлюється.

Довідкове бюро.

Шлунок може вмістити від 1 літра їжі в дітей, до З літрів у дорослих.

Для перетрав­лення їжі шлунок виділяє шлунковий сік. Він посту­пово просочує всю їжу і розчиняє її до рідкої каш­ки. Одночасно з виділенням шлункового соку йде пере­тирання, перемішування їжі стінками шлунка.

У шлунку її частково перетравлює шлунковий сік. Тільки в перетравле­ному вигляді їжа може проникати у кров.

Що ж відбувається у кишечнику?

Тільки після того, як їжа перетравиться, шлунок виштовхує її невеличкими порціями в тонку кишку.

Зі стінок тонкої кишки витікає гірка зеленувата рідина — жовч. Вона розчиняє жири, що містяться в поживній кашці, які не зміг розчи­нити шлунковий сік. Жовч вироб­ляється в печінці, дуже важливому органі люди­ни. У печінки багато зав­дань, і одне з них — очи­щення крові від шкідли­вих речовин. Щохвилини печінка про­пускає 1,5 літра крові, що очищається від мікробів і різноманітних отрут.

Їжа проходить тонку кишку протягом 6 годин-За цей час у стінках тонкої кишки, довжина якої досягає 5 метрів поживні речовини з їжі, що перетравлюється, всмоктуються в кров. Як це відбувається?

Стінки тонкої кишки складчасті і покриті маленькими ворсинками.

Довідкове бюро.

Близько 40 мільйонів ворсинок висотою усього 1 міліметр за годину роботи можуть усмоктати до 3 літрів поживної рідини і нагодувати весь організм.

Отже, поживні речовини крізь стінки тонкої кишки і кровоносних судин проникають у кров, яка розносить їх до всіх органів нашого тіла. Через мікро­скопічні кровоносні судини, що знаходять­ся в кожній ворсинці, поживні речовини потрапля­ють у кров. З тонкої кишки за­лишки неперетравленої їжі потрапля­ють у товсту кишку.

У товстій кишці їжа пере­буває 2 доби. За цей час з неперетравленої їжі в кров ус­моктується вода, а непотрібні для організму відходи виво­дяться через пряму кишку.

Довідкове бюро.

У нас 7 метрів кишечника

  •        Можемо зробити висновок.

Подрібнення їжі і перетворення її в організмі на поживні речовини нази­вають травленням.

2. Продовження розповіді з елементами бесіди.

  •        Чи знаєте ви, скільки в людини зубів?
  •        Їх тридцять два. 16 у верхній щелепі і стільки ж у нижній.
  •        Чи змінюються зуби протягом життя?
  •        Так, протягом життя набір зубів у людини змінюється повністю. Перший набір — це дитячі, чи молочні зуби. їх буває до 20.

З 5 років молочні зуби поступово розхитуються і випадають. їх місце займають постійні зуби.

  •        З чого ж складаються зуби?

Довідкове бюро.(повідомлення, підготовлене учнями)

  1.           учень. Зуби — найтвердіші частини людського організму. Шар білої емалі, яким вони вкриті, не поступається твердістю слоновій кістці. Під шаром емалі лежить шар дентину. Всередині знаходиться м'яка пульпа. У ній прокладені кровоносні судини, які живлять зуб. Так само, як живлять вони всі інші частини тіла. Не можна вважати ці хвороби несерйозними: нездо­рові зуби можуть стати причиною захворювань всього організму.

2 учень. Хвороби зубів дуже поширені. Ними страж­дає 90 чоловік зі 100. Найпоширенішою хворобою зубів є карієсруй­нація зуба з утворенням у ньому порожнини. Під час прийому холод­ної або гарячої їжі виникає біль. Якщо такий зуб відразу не запломбувати, то він буде продовжувати руйнуватися. З'явиться сильний біль, тому що усередині зуба ви­никає запалення, яке вражає зубний нерв. Мікроби крово­носними судинами можуть потрапити в інші органи і стати причиною їх захворю­вання.

3 учень. Та особливо шкідливий вплив хвороби зубів можуть завдати органам травлення. Якщо в зубі є карієс, то їжа потрапляє в шлунок не досить пережованою і мало змоче­ною слиною. Така їжа подразнює стінки шлунка і повільніше перетравлюється. Основною причиною карієсу зубів є гниття залишків їжі, що застрягає між зубами. У результаті гниття залишків їжі виникає не­приємний запах з рота і починається руй­нування зубів.

Довідкове бюро.

Встановлено, що в 1 мг зуб­ного нальоту міститься близько 800 мільйонів мікробів, що ви­діляють кисло­ту, яка руйнує зуби і ясна.  щоб не допустити ви­никнення каріє­су, треба регу­лярно чистити зуби.

  • Що ж потрібно робити, щоб зуби не руйнувались, не боліли, а ясна були здоровими?

Щоб не допустити ви­никнення каріє­су, треба регу­лярно чистити зуби.

Правила догляду за зубами.

Зуби необхідно чис­тити 2 рази на добу — вранці і ввечері.

Чищення зубів повинно виконуватися так: спочатку треба старанно прополоскати рот теплою водою, потім на змочену водою зубну щітку взяти трохи зубної пасти і чис­тити при зімкнутих зубах передні і бічні поверхні зубів. При цьому щітка повинна рухатися знизу вго­ру і згори вниз.

Після цього треба почистити жувальну і внут­рішню поверхню зубів. Закінчують чищення зубів ретельним полоскан­ням водою доти, доки не залишиться частинок па­сти. Після їжі треба полоскати рот теплою водою.

Фізкультхвилинка.

VI. Робота з підручником.

  1. Читання статей "Як відбувається живлення людини",
  2. Розгляд і аналіз ілюстрацій.
  1. Словникова робота.

Стравохід, шлунок, тонка кишка, товста кишка, пряма кишка.

  1. Відповіді на запитання.
  2. Практичне дослідження.

Назвати продукти рослинного і тваринного походження, які використо­вуються в шкільній їдальні для приготування їжі.

VII. Закріплення вивченого.

  •    Що таке травлення?
  •    Які є органи травлення?
  •    Яке значення для нашого організму мають зуби?

VIII. Робота в зошиті .

  1. Продовж речення (завд. 1).
  2. Познач стрілками (завд. 2).
  3. Запиши відповіді на питання (завд. З, 4, 5, 6).
  4. Творча робота (завд. 7).

IX. Підсумок уроку.

  •    Що цікавого ви дізналися?
  •    Що найбільше запам'яталося? Чому?

X. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю підручника "Як відбувається живлення людини". Розказати меншим братам і сестрам чи молодшим друзям, як доглядати за зубами.


 

doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку