Міністерство освіти і науки України
ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Для того, щоб учень міг вільно і міцно засвоювати знання, треба розвивати його аналітичне мислення, навчати виділяти істотне у навчальному матеріалі, порівнювати, робити узагальнення, доводити окремі положення, оцінювати явища і події, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки . Метою будь – якого навчання, будь – якої форми роботи є зацікавленість предметом, наукою, створення комфортних умов навчання. Усі методи, що пропонуються у цій роботі, дозволяють реалізувати ідею співробітництва тих, хто навчає та тих, хто навчається. Основна мета уроку: розвивати пізнавальний інтерес учнів, навчити працювати над отриманням знань як самостійно,так і в парах, залучити їх до активної участі в продуктивній співпраці, розвивати індивідуальні здібності, підвищити працездатність, надати допомогу в підготовці до уроків на основі використання інформаційних і телекомунікаційних технологій.
Тематична папка розроблена для учнів і призначена для вивчення теоретичного матеріалу з теми «Органічні сполуки», дає можливість перевірити результати навчальних досягнень та об’єктивно оцінити рівень оволодіння учнями теоретичного та практичного матеріалу. Дані матеріали допоможуть залучити учнів до активного процесу пізнавання і вивчення предмету, виховувати інтерес до предмету, розвивати уяву, логічне і творче мислення, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати навчальний матеріал, робити висновки, перевірити рівень засвоєння учнями теми та осмисленого застосування знань на практиці, створення умов для розвитку творчого та логічного мислення, всебічно розвиненої особистості учнів, вміння висловлювати свою точку зору, формувати науковий світогляд.
Зміст тематичної папки складає:
Джерела навчальної інформації:
1. Основний підручник:
2. Додаткові підручники, навчальні та електронні посібники:
3. Інтернет – ресурси:
Єдина колекція цифрових освітніх ресурсів:
Умовні позначення:
Прочитай і запамятай
|
|
Запиши у зошит
Поміркуй і дай відповіді на питання
Виконай завдання
Домашнє завдання
Цікаво знати
В.О.Сухомлинський
Учень:
Технологічна карта уроку
Етап Час |
Навчальні задачі етапу |
Зміст етапу |
Методи та прийоми |
|||||||
1 хв. |
І. Організаційний етап прарпароп(Пититиии) |
|||||||||
|
1.Привітання викладача, фі- ксація відсутніх.
|
|
|
|||||||
6 хв. |
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду |
|||||||||
|
2. Виявити прогалини у знаннях і способах дій учнів, з’ясувати причини їх виникнення.
|
1.З’ясування ступеня за- своєння знань і способів дій учнів. 2.Визначення типових недоліків у знаннях і способах дій учнів та причин їх появи. 3.Ліквідація знайдених недоліків.
|
2. Інтерактивна вправа «Так чи ні ». |
|||||||
4 хв. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
|||||||||
|
1. Забезпечити мотивацію навчання. 2.Актуалізувати суб’єктний досвід учнів. |
1.Постановка перед учнями навчальної проблеми. 2.Актуалізація об’єктного досвіду учнів. |
|
|||||||
1 хв. |
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку |
|||||||||
|
1. Забезпечити прийняття учнями цілей уроку. 2. Актуалізувати суб’єктний досвід учнів. |
|
1.Пояснення цілей уроку одночасно з повідомленням теми. |
|||||||
15 хв. |
V. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу |
|||||||||
|
1. Забезпечити сприйняття, осмислення та первинне за- пам’ятовування учнями ма- теріалу, що вивчається. |
|
|
|||||||
|
|
|
2.Для допитливих |
|||||||
4 хв. |
VІ. Осмислення зв’язків і відношень об’єктів вивчення |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||
5 хв. |
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення нових знань |
|||||||||
|
|
|
1.Вправа «Назви мене»; 2.Вправа «Знайди мене»; 2.Вправа «Розв'яжемо разом»; 4.Вправа Сузіря» |
|||||||
4 хв. |
VІІІ. Контрольно-коригувальний етап |
|||||||||
|
засвоєння знань і способів дій.
і способах дій учнів.
виявлених недоліків.
|
|||||||||
|
|
1.Глибока й усебічна пе- ревірка знань і способів дій учнів. 2.Перевірка мислення уч-нів.
|
1.Різнорівнева самостійна робота (по варіантам). |
|||||||
2 хв. |
ІХ. Підбиття підсумків уроку |
||
|
1. Дати якісну оцінку роботи групи та окремих учнів. |
1.Підбиття підсумків уроку. |
Виставлення самооцінок учнями і оцінок вчителем. |
2 хв. |
Х. Повідомлення домашнього завдання |
||
|
1. Забезпечити розуміння уч- нями цілей, змісту й спосо- бів виконання домашнього завдання. |
|
1. Різнорівневі д/з. 2.Творче д/з.
|
1 хв. |
ХІ. Етап рефлексії |
||
|
|
1. Мобілізація учнів на рефлексію своєї поведін- ки. |
Вправа «Рефлек- сійний екран» |
МЕТА УРОКУ:
а) привітання, перевірка відсутніх;
б) перевірка підготовки учнів до заняття;
в) перевірка готовності кабінету до уроку.
МЕТА: З’ясувати ступінь засвоєння попередньої теми учнями і ліквідувати знайдені недоліки.
На попередньому уроці учням було запропоновано розподілитися на 2 команди. Вони отримали випереджальне завдання - підготувати презентацію : «Основні положення теорії хімічної будови органічних сполук О.М.Бутлерова». Команди презентують свої розробки.
Вправа «Так чи ні»
(якщо ви згодні з твердженням, то поставте «+», якщо «ні», то «-»)
IІІ.
МЕТА: Спонукати учнів до вивчення даної теми уроку та виконання завдань, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату.
Обгрунтуйте відповідь, використовуючи набуті знання з хімії і власний життєвий досвід .
МЕТОД «ПРЕС»
Для допитливих:
ІV.
МЕТА: Пояснити учням, що для того, щоб відповісти на попередні запитання, потрібно поглибити знання про гомологічні ряди вуглеводнів, будову молекул, з якої можна зробити висновок про їх фізичні та хімічні властивості.
V.
МЕТА: Вивчити основні поняття даної теми, загальні формули, хімічні та фізичні властивості. Показати застосування вуглеводнів для розв’язування різних задач і вправ, у тому числі й задач практичного змісту.
Викладання теоретичного матеріалу з використанням презентації, яка демонструється на мультимедійній дошці (додаток).
Вуглеводні – найпростіші органічні сполуки, що складаються з Карбону і Гідрогену. Атоми Карбону можуть сполучатися між собою простими (одинарними), кратними (подвійними і потрійними) ковалентними зв’язками і циклічно.
Насичені вуглеводні (алкани, парафіни)
Алкани – насичені вуглеводні ланцюгової будови.
Загальна формула - СnH2n+2.
Метан СН4 Етан С2Н6 Пропан С3Н8 Бутан С4Н10 Пентан С5Н12 |
Гексан С6Н14 Гептан С7Н16 Октан С8Н18 Нонан С9Н20 Декан С10Н22
|
Метил СН3 Етил С2Н5 Пропил С3Н7 Бутил С4Н9 Пентил С5Н11 |
Гексил С6Н13 Гептил С7Н15 Октил С8Н17 Нонил С9Н19 Децил С10Н21
|
Ненасичені вуглеводні (алкени та алкіни)
Алкени (етиленові вуглеводні) – вуглеводні із загальною формулою СnН2n, в молекулах яких між атомами Карбону є один подвійний зв’язок. Щоб дати назву алкенам, у назві відповідного алкану суфікс -ан замінюють на –ен. Алкіни (ацетиленові вуглеводні) – вуглеводні із загальною формулою СnН2n-2, в молекулах яких між атомами Карбону є один потрійний зв’язок. Щоб дати назву алкінам, у назві відповідного алкану суфікс -ан замінюють на –ин або –ін.
Ароматичні вуглеводні (арени)
Арени – ненасичені вуглеводні із загальною формулою CnH2n-6, молекули яких, містять бензольне кільце. Перший представник ароматичних вуглеводнів: С6Н6 – бензен.
VІ.
МЕТА: Перевірити, як зрозуміли учні те, що є основним на уроці, тобто перевірити, чи засвоїли основні означення щодо теми. Показати застосування цих знань для розв’язування різних завдань.
Вправа «Коректор»
Заповніть пропуски:
Вправа « Бліцопитування»
Робота в групах
І варіант
VIІ.
МЕТА: Забезпечити закріплення та засвоєння учнями знань і способів дій на рівні застосування їх у різноманітних завданнях, формування цілісної системи провідних знань учнів, встановлення учнями внутрішньо предметних та міжпредметних зв’язків.
Вправа «Назви мене»
Вправа «Знайди мене»
Вправа «Сузір’я»
На ігровому полі за допомогою прямих або ломаних ліній позначте контури сузір’я, тобто складіть із залишків молекул формули вуглеводнів і назвіть їх.
Вправа «Розв’яжемо разом»
Дано:
m(СnH2n) = 1,4 г 1,4 г 0,746 л
V(НBr) = 0,746 л СnH2n + НBr → СnH2n + 1Br
СnH2n-? 14n г 22,4 л
1,4∙22,4 = 14n∙0,746
n= 3
Відповідь: Формула вуглеводню - С3Н6.
Дано:
DН2 (СхНy) = 39 1) М(СхНy) = DН2∙М(Н2) = 39∙2 = 78г/моль
ω (С) = 92,3% 2) ω (Н) = 100% - 92,3% = 7,7%
3) Найпростіша формула:
СхНy - ? Х : У = 92,3: 12 = 7,7 : 1; Х : У=1:1
Найпростіша формула: СН. М(СН) = 13 г/моль
78 г/моль :13 г/моль = 6. Відповідь: Формула вуглеводню С6Н6 – бензен
VІІІ.
МЕТА: Виявити рівень засвоєння знань і способів дій, недоліки в знаннях учнів. Розвивати в учнів здатність до оціночних дій.
Різнорівнева самостійна робота
(Кожний учень сам вибирає для себе рівень, який відповідає його знанням)
Завдання початкового рівня складності Тестова взаємоперевірка (3 бали)
Завдання середнього рівня складності (3 бали)
Вправа «Ланцюжок»
Завдання достатнього рівня складності (3 бали)
Вправа «Розв’яжіть задачу»
Завдання високого рівня складності (3 бали)
ІХ.
МЕТА: Дати якісну оцінку роботи групи, окремих учнів. На даному етапі уроку потрібно проаналізувати роботу групи, окремих учнів та виставити оцінки.
Х.
МЕТА: Забезпечити розуміння учнями цілей, змісту і способів виконання домашнього завдання.
ХІ.
МЕТА: Ініціювати та інтенсифікувати рефлексію учнів з приводу свого психоемоційного стану, мотивації діяльності та взаємодії з викладачем,одногрупниками. Забезпечити засвоєння учнями принципів саморегуляції та співробітництва.
ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «РЕФЛЕКСІЙНИЙ ЕКРАН»
Учні по черзі висловлюють одним реченням враження від уроку, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану
Оцініть свій настрій після уроку
Додатки
Словник хімічних термінів
Алкани – це насичені ациклічні вуглеводні, в молекулах яких всі атоми Карбону зв’язані між собою простими зв’язками виражаються загальною формулою СnH2n+2. Алкени – це ненасичені вуглеводні, в молекулах яких всі атоми Карбону зв’язані між собою одинарними одним подвійним зв’язком і виражаються загальною формулою СnH2n. Алкіни – це ненасичені вуглеводні, в молекулах яких атоми Карбону зв’язані між собою одинарними і одним потрійним зв’язком і виражаються загальною формулою СnH2n-2. Алкільна група (алкільний радикал) – фрагмент молекули, що залишається після уявного відділення атома Гідрогену від молекули алкану. Ароматичні вуглеводні – це органічні сполуки, до складу яких входять одне або декілька бензольних ядер. Ацетиленові вуглеводні – ненасичені вуглеводні, які містять потрійний С ≡ С зв'язок. Вуглеводні – найпростіші органічні сполуки, що складаються з Карбону і Гідрогену. Гомологи - сполуки, що мають подібну будову молекул і подібні хімічні властивості, але відрізняються між собою за складом на одну чи кілька груп СН2 . Гомологічний ряд – ряд сполук, що мають подібну будову молекул і подібні хімічні властивості, але відрізняються між собою за складом на одну чи кілька груп СН2 . Етиленові вуглеводні – ненасичені вуглеводні, які містять подвійний С = С зв'язок. Ізомери - сполуки, що мають однакову молекулярну формулу, але різну будову та різні властивості (із зростанням кількості атомів Карбону в молекулі зростає число можливих ізомерів). Органічні сполуки – сполуки, що утворені Карбоном. Нормальний вуглеводень – вуглеводень, який має лише нерозгалужений карбон-карбоновий ланцюг. Реакція Вюрца - синтез алканів, що полягає у взаємодії алкілгалогенідів з металічним Натрієм. Реакція горіння - окиснення органічних сполук киснем повітря при високих температурах, що призводить до повного руйнування речовини та утворення вуглекислого газу та води як кінцевих продуктів. Реакція дегідрування - каталітичне відщеплення водню від молекул органічних сполук. Реакція декарбоксилування - реакція, що проходить з виділенням вуглекислого газу з молекули органічної кислоти або її солі. Реакція Коновалова - взаємодія алканів з розбавленою нітратною кислотою при нагріванні та під тиском з утворенням нітропрохідних алканів.
Критерії оцінювання учбових досягнень учнів з теми «Вуглеводні»
Рівень |
Оцінка |
Критерії оцінювання |
Низький
|
1-3 |
Учень повинен знати поняття «елементи-органогени»; формули насичених, ненасичених та ароматичних вуглеводнів, фізичні властивості та поширення в природі метану, етану, ацетилену та бензену, а також їх застосування; знати поняття «гомологи», «ізомери», «гомологічний ряд»; знати систематичну номенклатуру алканів, алкенів, алкінів, аренів; розрізняти природні та синтетичні органічні речовини. |
Середній
|
4-6 |
Учень повинен знати спільні та відмінні ознаки органічних і неорганічних речовин, електронну будову, зв’язки, структурні формули вуглеводнів; вміє писати їх за назвами; характеризувати за допомогою хімічних реакцій властивості насичених, ненасичених та ароматичних вуглеводнів; писати рівняння реакцій, за допомогою яких можна одержати алкани, алкени, алкіни, арени; розв’язує найпростіші (на 1 дію) розрахункові задачі з використанням готових формул. |
Достатній
|
7-9 |
Учень вміє складати рівняння відповідно до ланцюжків перетворень за участю насичених, ненасичених та ароматичних вуглеводнів; розв’язувати якісні задачі на визначення молекулярної формули сполуки; писати складні структурні формули відповідно до назв і давати назву за структурною формулою; розв’язувати логічні завдання з використанням знань хімічних властивостей і добування вуглеводнів; вміти експериментально встановлювати наявність елементів Гідрогену, Карбону і Хлору в органічних сполуках. |
Високий
|
10-12 |
Учень має вільно володіти програмним матеріалом і знати додатковий: реакцію Вюрца, крекінг, реакцію Коновалова, дегідрування і т.д. розв’язувати комбіновані розрахункові задачі; розв’язувати завдання творчого рівня, пов’язані з будовою і властивостями вуглеводнів. |
Презентація уроку на тему: «Багатоманітність органічних сполук. Вуглеводні. Склад, будова, фізичні та хімічні властивості»