Урок "Органічні сполуки в побуті. Мила та синтетичні миючі засоби"

Про матеріал
Методична розробка уроку з використанням елементів компетентнісно орієнтованого навчання професійного спрямування та поєднанням традиційних з інноваційними освітніми технологіями
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

РОМЕНСЬКИЙ КОЛЕДЖ

ДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

«КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

 

З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПРИРОДНИЧІ НАУКИ»

(ХІМІЧНИЙ МОДУЛЬ)

 

 

 

 

Для студентів ІІ курсу спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

 

 

 

 

Підготувала Бережна В. В.,

викладач біології та хімії

 

 

 

 

 

 

 

2019 р.

Тема заняття: Органічні сполуки в побуті. Мила та синтетичні миючі засоби

Мета заняття:

Навчальна: формувати уявлення студентів про мила як солі вищих карбонових кислот, ознайомити зі складом і властивостями мила і синтетичних миючих засобів, їх різноманітністю; пояснити принцип миючої дії на прикладі мила; з’ясувати вплив СМЗ на організм людини та довкілля, показати значення органічної хімії в побуті; продовжувати формувати природничо-наукову компетентність.

Розвивальна: сприяти підвищенню в студентів інтересу до самостійного пошуку знань, уміння узагальнювати та робити висновки; вдосконалювати спеціальні вміння роботи з підручником та додатковою літературою, розвивати системність мислення та комунікативну компетентність; розвивати вміння оцінювати свою діяльність; сприяти формуванню активної життєвої позиції.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та охорони довкілля; показати екологічний аспект раціонального використання миючих засобів; виховувати культуру спілкування, сприяти екологічному мисленню.

Тип заняття: комбінований урок.

Забезпечення заняття:

Наочність: колекція мила та СМЗ, презентація з теми заняття на електронному носії.

Обладнання та реактиви: рідке мило, дистильована вода, жир (олія), хімічний посуд.

Роздатковий матеріал: опорні схеми з теми, картки з завданнями, листи самооцінювання.

ТЗН: мультимедійний комплекс, мобільні телефони.

Форми та методи роботи: розповідь викладача, демонстраційний дослід, доповіді студентів, робота з опорними схемами, робота в парах, онлайн-тестування, виконання компетентнісно  орієнтованих завдань професійного спрямування, самооцінювання.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина.

Привітання. Облік присутніх. Налаштування на співробітництво і взаєморозуміння.

Перевірте, чи готові ви до уроку.

Для роботи на уроці вам будуть потрібні: підручник, зошит, додаткові джерела інформації, мислення, пам'ять та увага.

Епіграфом до нашого заняття будуть такі слова:

Найкраще засвоюються ті знання,

які поглинаються з апетитом.

Тож бажаю вам сьогодні плідної праці, сумління, терпіння та вдалих оцінок. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пропоную пригадати, які речовини ми зараз вивчаємо? (Органічні)

Де і як використовує людина органічні сполуки? (В медицині як лікарські препарати, у харчовій промисловості як компоненти їжі та харчові добавки, в техніці, на будівництві як сучасні матеріали тощо).

Про які речовини йдеться в уривку відомого твору «Мийдодір» Корнія Чуковського? (Фрагмент з мультфільму українською мовою).

Я бруднулю мию, мию,
Мию носа, мию шию,
Ти, бруднуле, не забудь, —
Чистим, чистим, чистим будь!"
Тут і мило підлетіло,
З мила піна потекла,
І шуміла, і шипіла,
І жалила, як бджола!

Проблемне питання.

Сьогодні більш детально ми познайомимося з органічними речовинами, які використовуються в побуті, а саме з різноманітними миючими засобами.  Постійно по телевізору ми бачимо рекламу пральних порошків, миючих засобів та шампунів. Як нам розібратись у цьому різноманітті? Як не помилитись у виборі якісного миючого засобу? Чому ця тема буде корисною для вас як майбутніх фахівців-підприємців? На ці запитання ми спробуємо знайти відповідь.

ІІІ. Повідомлення теми та мети та основних завдань заняття.

Отже, тема сьогоднішнього заняття – «Органічні сполуки в побуті. Мила та синтетичні миючі засоби».

Що б ви хотіли дізнатися на сьогоднішньому занятті? (Постановка мети разом зі студентами).

Сьогодні на занятті ви зможете самі оцінити свою діяльність. Чим активніше та змістовніше ви працюватимете, тим більший бал зможете отримати. Фіксуйте кількість правильно даних вами відповідей на запитання в зошиті.

Під час уроку ви відчуєте себе учасниками ток-шоу «Хімія +». Експертні групи, які працювали над вивченням окремих питань, – це історичний, технологічний, аналітичний та екологічний відділи. Решта студентів буде в ролі активних спостерігачів.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Експрес-опитування.

  1. Що ви знаєте про жири?
  2. Яке відношення мило має до жирів?
  3. Як часто ви використовуєте мило чи синтетичні миючі засоби?
  4. Чи знайомитесь ви із вмістом СМЗ, коли купуєте?
  5. Як ви вважаєте, чи шкідливі СМЗ для живих організмів?

V. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Поняття про побутові хімікати.
  2. Історія виникнення мила.
  3. Склад молекули мила, добування.
  4. Миюча дія мила.
  5. Синтетичні миючі засоби, їх екологічний вплив.

5.1 Поняття про побутові хімікати.

Запитання до студентів:

Якими речовинами ви користуєтеся в побуті?

Чи потребують вони особливих правил поводження? Чому?

Побутові хімікати – це окремі хімічні речовини або суміші речовин, які використовують у побуті з певною метою. До них відносяться (додаток 1, опорна схема 1):

  • миючі засоби;
  • дезінфікуючі засоби;
  • засоби особистої гігієни;
  • засоби для чищення;
  • засоби догляду за житлом і предметами побуту;
  • засоби догляду за садом і городом;
  • засоби догляду за автотранспортом; 
  • клеї, лакофарбові засоби;
  • парфумерія і косметика тощо.

Всі ці засоби є і благом цивілізації, і небезпекою людства водночас. Тому потрібно дотримуватися певних правил при поводженні з ними. Ознайомтеся з деякими з цих правил у вашому опорному конспекті (додаток 1, опорна схема 2).

Чи згодні ви з ними? Які правила ви б додали?

5.2 Історія виникнення мила.

Далі мова піде про ті засоби, які ви використовуєте найчастіше і без яких ми вже не уявляємо свого життя – це миючі засоби.

З милом людина знайома від самого народження; це запорука чистоти, здоровя, культури. Не дивно, що німецький хімік Юстус Лібіх пропонував вимірювати ступінь культури народу кількістю використаного мила.

Мило настільки тісно увійшло в наше життя, що нам здається, наче воно було завжди. Але це не так. Довідатись про історію виникнення мила ми можемо сьогодні з ваших повідомлень.

Повідомлення експертів історичного відділу.

(Студенти записують основні тези довідок).

Що нового ви дізналися про історію мила?

5.3 Склад молекули мила, добування.

Якщо ж поглянути на мило з точки зору хіміка, то стане зрозумілим, що це натрієві чи калієві солі вищих карбонових кислот, таких, як стеаринова (стеарати), пальмітинова (пальмітати), олеїнова (олеати) та інших. Мило має такі  властивості, як розчинність  у  воді, здатність до піноутворення, миюча здатність. Натрієві солі вищих карбонових кислот є основною складовою частиною твердого мила, калієві солі – рідкого мила (додаток 1, опорна схема 3).

Туалетне мило відрізняється від господарського не тільки призначенням, а й кількістю добавок і барвників, антисептиків, гліцерину, запашних речовин. Але також відрізняються ці види мила способом добування. Основою для виробництва натурального мила є олія (соняшникова, бавовняна тощо), тваринний жир.

Як добувають мила в промисловості, досліджували фахівці технологічного відділу.

Повідомлення фахівців технологічного відділу.

Як же називається процес одержання мила?

Реакція лужного омилення жиру (записати на дошці та в зошити):

http://referatdb.ru/pars_docs/refs/154/153718/153718_html_m637ef072.png                                  

         Тристеарин                                   гліцерин натрій стеарат (мило)

5.4 Миюча дія мила.

Завдяки чому мило має здатність відмивати бруд? Хімічну природу та механізм миючої дії мила дослідили експерти аналітичного відділу, вони познайомлять нас зі своїми дослідженнями.

Доповідь аналітичного відділу з демонстрацією досліду «Миюча дія мила».

Чим же зумовлюється мийна дія мила?

Що таке поверхнево активні речовини?

Проблемне питання.

Якщо мило має добре виражену миючу дію, чому ж тоді для прання речей, миття посуду ми найчастіше використовуємо інші миючі засоби – пральні порошки, шампуні, засоби для миття посуду?

5.5 Синтетичні миючі засоби, їх екологічний вплив.

Так, мило не зовсім задовольняє всіх сучасних потреб людини у митті. Прання переважно у твердій воді, миття посуду в холодній воді, щоденний догляд за волоссям потребують нових миючих засобів.

Сьогодні мила все частіше замінюються синтетичними миючими засобами (СМЗ), які є значно ефективнішими за мило.

Як і мила, синтетичні миючі засоби – солі, але утворені кислими  складними ефірaми вищих спиртів і сульфатної кислоти. Молекула СМЗ утворена так, як і молекула звичайного мила (з неполярної і полярної частини).

Порівняно з милом, СМЗ мають ряд переваг, зокрема такі:

  1. вони успішно миють у твердій, навіть у морській воді, оскільки не взаємодіють з йонами Ca2+ та Mg2+, котрі спричиняють твердість води;
  2. прання із СМЗ ефективне за температури 25-35°С, під час якої не змінюються властивості волокон;
  3. сировиною для отримання СМЗ є нафта, а не цінні харчові жири.

Але всі вони мають один недолік – не розкладаються в процесі використання і забруднюють довкілля (додаток 1, опорні схеми 4 і 5). Що з цього приводу скажуть екологи?

Повідомлення екологічного відділу.

Який вплив мають СМЗ на організми? Як шкодять довкіллю? 

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

6.1 «Реклама» (робота в парах).

Використовуючи отримані на занятті знання, розробіть рекламу такого миючого засобу, який ви, як майбутні підприємці, з успіхом могли б реалізувати.

Виступи груп.

6.2 Онлайн-тестування.

Онлайн-тестування з теми «Мила та СМЗ» проводиться з використанням сервісу Google Forms.

1. До якого класу сполук відноситься мило:
а) основи;     б) кислоти;      в) оксиди;      г) солі?

2. Який йон входить до складу твердого мила:
а) Ca2+; б) K+; в) Zn2+; г) Na+?

3.  Солі яких карбонових кислот входять до складу мила:
а) метанова;  б) стеаринова;  в) пальмітинова;  г) оцтова?

4.  Яку реакцію називають «омиленням» жиру:
а) взаємодію з лугами;     в) взаємодію з кислотами;

    б) гідрування жирів;        г) реакцію етерифікації?

5.  Миюча дія мила відноситься до складного процесу:
а) хімічного;  б) фізичного;  в) біологічного;  г) фізико-хімічного.

6. СМЗ викликають такі явища:

а) «цвітіння» води;  б) руйнування озону;   в) алергічні реакції;  г)  кислотні дощі.

VII. Підведення підсумків уроку, рефлексія.

Отже, завдяки роботі експертних груп ми з’ясували в ході нашого ток-шоу природу мила і СМЗ, пояснили їх миючу дію та вплив на довкілля й організм людини.

Які ваші враження від уроку?

«Продовж речення»

  • Сьогодні на уроці для мене було новим…
  • Сьогодні на уроці я з’ясував (з’ясувала)…
  • Сьогодні на уроці найцікавішим було…

Проведіть, будь ласка, самооцінювання на оцінних аркушах (додаток 2). Поверніть оцінні аркуші для остаточного виставлення балів, про результати яких вам буде повідомлено на наступному занятті.

Відзначається робота кожної групи за їхнім внеском у підготовку заняття, а також за роботою на уроці, відзначаються найактивніші студенти.

VIІІ. Пояснення домашнього завдання.

  1. Опрацювати матеріал за підручником.
  2. Скласти порівняльну таблицю «Переваги та недоліки мила та СМЗ».
  3. Домашня лабораторія: виготовити мило в домашніх умовах.

 

 

Додаток 1

Опорна схема 1

Результат пошуку зображень за запитом "класифікація смз"

Опорна схема 2

Результат пошуку зображень за запитом "правила поводження з побутовими хімікатами"

Опорна схема 3

 

https://subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image148.jpg

 

 https://subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image146.jpg

 

Результат пошуку зображень за запитом "ментальні карти з хімії з теми мило та смз"

 

 

Опорна схема 4Пов’язане зображення

 

Опорна схема 5

Пов’язане зображення

Додаток 2

Лист самооцінювання діяльності студента на уроці

________________________________________________________

(Прізвище, ім’я)

Вид діяльності

Кількість балів

Робота в складі експертних груп (доповідь-повідомлення)

(0-4 балів)

 

Усні відповіді

(0-3 балів)

 

Складання кластеру (опорного конспекту)

(0-1 бал)

 

«Реклама»

(0-1бал)

 

Виконання тестового опитування

(0-3 балів)

 

Загальна кількість балів

(виставляється викладачем)

 

 

docx
Додано
16 листопада
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку