ТЕМА:ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
(розробка уроку з біології з підприємницьким тлом)
Лапоног Лариса Олександрівна
учитель біології вищої категорії
Будильського НВК:
ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ
Лебединської районної ради
Сумської області
Цільова група:
учні 8 класу
Тривалість:
45 хвилин
Мета уроку: ознайомити учнів з біологічними системами організму людини; сформувати в учнів уявлення про організм людини як біологічну систему; розвивати вміння проводити порівняння біологічних систем між собою; творчу активність, пізнавальні інтереси учнів; уміння виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих;
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
уміє
може
Методи і техніки:
Обладнання: мультимедійна презентація; таблиці, інтерактивна дошка, комп’ютер, демонстраційна дошка.
Допоміжні матеріали:
Таблиці «Системи органів людини», «Одноклітинні організми»;
Інструкція щодо виконання вправи.
Тип уроку: урок засвоєнн янових знань
Хід уроку
І.Вступна частина.
1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
1.2.Слово вчителя.
«Розумна людина не та,
Що багато знає,а та,що знає саму себе»
Г. Гете
Унікальне творіння природи, суспільства і самої себе - людина - найдивніше з дивних див - з її неповторністю, з багатоманітними біологічними рисами. З давніх-давен філософи прагнуть розкрити суть людини, її світ, зміст, її життя. Ще філософ Сократ заклав основи філософії людини. Загально визнано, що людина – продукт біологічної еволюції. Виділення людини з тваринного світу – настільки грандіозний стрибок, як і виникнення живого з неживого.
Організм людини, як і кожна біологічна система, підпорядковується законам природи. За своєю будовою і функціями наш організм багато в чому подібний до організму вищих тварин. Проте трудова діяльність, мова, мислення, поведінка різко відрізняють людину від найрозвинутіших тварин.
Біологічні основи цих відмінностей необхідно знати кожній освіченій людині.
Я вважаю, що людина – найдивовижніше творіння природи, найчудовіше і найдосконаліше. Кожна людина неповторна, унікальна, чудесна, дивна, фантастична, непередбачувана. А які у вас асоціації викликає слово «людина»?
1.3. Евристична бесіда. У ході евристичної бесіди з учнями з’ясовуютьсяїх знання про будову і функціонування одноклітинних і багатоклітинних організмів.
1.4.Вправа «Асоціативний кущ».
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «людина». Усі відповіді записуються до асоціативного куща, який зображено на дошці. Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротроф, рухається, розмовляє, мислить, спілкується, еукаріот, аналізує, працює тощо.
1.5. Узагальнення результатів.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІІ.Основна частина.
2.1. Проблемна ситуація:
– Чи можуть існувати клітини багатоклітинного організму поза його межами? Чому?
Учні висувають кожен свою ідею, яка записується на дошці
2.2. Методична стратегія «Джигсоу» – робота в групах.
Мета роботи –ознайомитися з будовою організму людини як відкритою біологічною системою.
Завдання:
1група -поняття про біологічні системи.
2 група -головні властивості біологічних систем.
3група - хімічний склад організму людини.
Умови проведення вправи:
2.3. На етапі закріплення учень демонструє мультимедійну презентацію «Про будову людського організму та системи органів». (Випереджуюче завдання).
ІІІ. Підсумкова частина.
3.1. Аналіз епіграфа уроку.
3.2.Вправа «Біологічний футбол»
Учень називає питання та ім’я учня, який дає на нього відповідь. У випадку, коли відповідь правильна, учень, який її дав, називає своє запитання та ім’я іншого учня, який на нього буде відповідати і так далі.
3.3.Мозковий штурм»
Доведіть, що організм людини – цілісна, відкрита система, здатна до саморегуляції.
3.4. П’ятихвилинне есе:
Написати що дізналися з теми і що незрозуміло.
3.5.Домашнє завдання
Завдання для всього класу.
Підручник ________________________________________________ .
Зошит __________________________________________________
Індивідуальні та творчі завдання: скласти сенкан на теми «Людина», «Біологічна система», «Фізіологічна система».
Придумати експеримент, який доводить, що організм віддає енергію в зовнішнє середовище.
Додатки
ПОНЯТТЯ ПРО БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ
Відкрита система –це специфічна структура, що здійснює постійний обмін речовини іенергії з середовищем, в котрому вона народилася, і є структурно стійкою у ньому. Внаслідок самоорганізації у таких системах можуть з’являтися стійкі структури, що існують лише за умови постійної втрати цією системою енергії.
Типовим прикладом такої системи є «комірки Бернара», які утворюються в воді, що постійно підігрівається знизу в результаті конвекційних потоків. Їх легко можна спостерігати, коли поглянути в каструлю ,у якій кипить вода.
Відкритими системами також являються вс біологічні системи, такі як клітина, організм, популяція чи біоценоз. Вони можуть повноцінно існувати і підтримувати власну складну внутрішню структуру тільки за умови постійного здійснення обміну речовинз навколишнім середовищем.
ГОЛОВНІ ВЛАСТИВОСТІ БІОЛОГІЧНИХ СИСТЕМ
1. Специфічний хімічний склад: наявні кількісні співвідношення хімічних елементів в біологічних системах значно відрізняються від співвідношень таких же елементів в складі земної кори.
2. Наявність багаторівневості організації: існує декілька рівнів організації живих систем, таких як молекулярний, клітинний, тканинний, організмовий, популяційний та біоценотичний.
3. Обмін речовин: всі біологічні системи можуть повноцінно існувати і підтримувати власну складну структуру тільки за умови постійного обміну речовин з оточуючим середовищем.
4. Спроможність до саморегуляції: повна життєдіяльність біологічних систем можлива тільки за умови саморегуляції всіх процесів, що в них
відбуваються.
5. Існування подразливості: біологічні системи можуть реагувати на зовнішні впливи.
6. Розмноження: біологічні системи можуть самовідтворюватися.
7.Здатність до розвитку: будь-яка біологічна система здатна змінюватися в часі.
ХІМІЧНИЙ СКЛАД ОРГАНІЗМУ ЛЮДИН