ОСІННІ КОЛЬОРИ У МУЗИЦІ
Урок у 1 класі
Юрій ПИЛИПЧЕНКО,
вчитель-методист
Станіславського ЗПЗСО
ім. К.Й. Голобородька,
Білозерський р-н,
Херсонська обл.
Мета:
Обладнання: музичний центр, мультимедійний пристрій, записи музичних творів, слайди матеріалу по слуханню музики, баян; В. Косенко «Дощик»; М. Парцхаладзе «Осінній дощик»: Ю. Пилипченко «Осінній мотив»; малюнки осінніх пейзажів.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Діти входять до класу під музичний фрагмент з фортепіанного циклу «Пори року» (П. І. Чайковський).
Музичне привітання.
ІІ. Оголошення теми уроку
Учитель. Світ музики різнобарвний, а отже вона за допомогою звуків може намалювати нам будь-яке явище природи, враження та настрій людей. Тому одні слухають переважно пісні.
(Звучить музичний фрагмент пісні.)
Іншім більше подобається саме інструментальна музика.
(Звучить музичний фрагмент інструментальної музики.)
І тут переможців немає. Тому що майстерно, професійно виконаний будь-який музичний твір завжди сприймається людиною з великим задоволенням.
Чи зацікавила вас музика? А чи знаєте ви, що вона буває різних кольорів? Про це ми дізнаємося з теми сьогоднішнього уроку: «Осінні кольори у музиці». Тож рушаймо у мандрівку Країною музичного мистецтва, щоб ознайомитися як воно поєднується з живописом.
ІІІ. Активізація опорних знань.
Учитель. Усіх нас оточують звуки. Які?
(Шумові та музичні)
(Брязкіт, стукіт, шум, шурхіт, шелест тощо.)
(Звуки, що виникають під час співу або гри на музичних інструментах.)
Учитель. Музичним звукам людина дала назву (ім`я). Скільки їх та як їх називають?
(Їх називають нотами,їх сім – До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі, До. До нижнє і До верхнє.)
(Учні отримують картки на яких надруковане слово. Треба у цьому слові знайти назву ноти. Знайшовши, виходять до дошки, читають слово і називають ноту, яку у ньому віднайшли.)
Учитель. Розмістимо їх на нотному стані. Таким чином у нас вийшов звукоряд. Називаємо: До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі, До.
До цих нот – До-мі-соль, До-мі-соль, Мі-соль-фа-мі-ре.
Ре-мі-фа, Ре-мі-фа, Соль-фа-мі-ре-до приєднаємо слова і разом з метро-ритмічним рисунком у нас буде Розспівка для голосових зв'язок «Добрий день!». Згадаємо: На Раз і – рука у лікті опускається вниз; на Два і – рука піднімається угору. Проговоримо і водночас показуємо метро-ритмічний рисунок:
Добрий день! Добрий день!
Сонечко встає.
І до школи всіх нас
Весело веде. (2)
(Діти разом з учителем співають розспівку.)
Учитель. Будь-який музичний твір можна виконати по-різному. Це робиться за допомогою темпу. Що таке темп?
(Темп – це швидкість з якою рухається музика.)
Які ви знаєте темпи?
(Повільний – його порівнюють з рухом черепахи. Помірний – з рухом ведмедя та Швидкий – порівнюють з рухом коня.)
Проспіваємо нашу Розспівку у трьох темпах: повільному, помірному та швидкому.
(Спів Розспівки у трьох темпах.)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Ромчику, підійди до віконця і зазирни у нього. Яку пору року ти бачиш?
(Я бачу за вікном пору року – осінь.)
Учитель. Діти! А за якими ознаками це видно?
(Учні дають відповідь.)
Учитель. Композитори, поети, художники змальовували осінь у своїх творах у всі часи. Спробуйте уявити, якби ви були людиною яка пише музику, яку музику ви б склали до осені?
(Учні дають відповідь.)
Учитель. Послухаємо п’єсу відомого українського композитора Віктора Степановича Косенка «Дощик». Він дуже любив дітей і присвятив їм свою збірку фортепіанних п’єс під назвою «24 дитячі п’єси». П`єса «Дощик» також входить до цієї збірки.
(Звучить п’єса «Дощик» В. Косенка у запису.)
Учитель. Слухаючи музику яку пору року ви собі уявили? Якими кольорами ви зобразили б дощик? Чи підходить ця картина до осіннього дощику?
(Ні! Це не осінній дощик і малюнок не осінньої пори. Це – весна.)
Учитель. А ось музична п’єса Мераба Парцхаладзе «Осінній дощик». Послухаємо.
(Звучить п’єса «Осінній дощик» М. Парцхаладзе у запису.)
Учитель. Ну що? Чи схожий цей дощик на осінній? Який малюнок, які кольори на ньому?
(Так! Це дощик осінній і на малюнку зображено осінь.)
Учитель. Виберіть колір, яким би ми зобразили осінню пору – холодний чи теплий?
(Учні вибирають кольори до осені.)
V. Вокально-хорова робота над піснею
Учитель. Над якою піснею ми працюємо на уроках? Назвіть її авторів слів і музики.
(Пісня «Осінній мотив мотив» сл. і муз. Ю. Пилипченка.)
Учитель. Зробимо музичний аналіз пісні.
(Особливості мелодії пісні – проста, душевна, лірична.)
(Спосіб звуковедення – легато, м`яка атака.)
(Дихання перед початком фраз – повне, глибоке.)
(В пісні зустрічається багатоголосних (а, ї, у), які слід співати округлим звуком.)
Учитель. Перед виконанням пісні – традиційна розспівка.
(Учні виконують розспівку.)
(У процесі роботи над піснею змінюються способи її виконання(спів усього класу, вокальної групи, соло.)
Учитель. Яке враження справила на вас пісня «Осінній мотив»?
(Відповіді учнів.)
VI. Підсумки уроку.
(Відповіді дітей.)
VІІ. Заключна частина
1. Вихід із класу під музику.