Довкілля - це життєвий світ, що оточує дитину, в якому вона живе з перших днів свого життя, який вона пізнає і який дає їй можливість формувати образ свого «Я», себе як особистість. Це середовище життя, що постає як цілісність ( цілісна картина світу), у якому все органічно взаємозв'язано. Безпосередній контакт з довкіллям - найкращий шлях здобуття знань та виховання почуттів. В.О.Сухомлинський підкреслював, що природа - найкращий вихователь дитячої душі. Він вважав, що духовне збагачення людини необхідно поєднувати з постійним спілкуванням з природою. «Краса природи, говорив він, відіграє велику роль у вихованні духовного благородства. Вона виховує в душі дитини здатність відчувати, сприймати тонкощі, відтінки речей, явищ, порухи серця» В.О.Сухомлинський звертався: «…ведіть дітей в обстановку, де є і яскраві образи, і причинно – наслідкові зв'язки між явищами, де діти захоплюються, переживають почуття подиву перед красою і водночас мислять, аналізують
Саме метод безпосереднього ознайомлення дітей з довкіллям позитивно впливає на виховання дошкільників. Екскурсії, подорожі уроки на природі формують світогляд школярів, розвивають екологічне і естетичне мислення, сприяють набуттю знань, умінь і навичок для практичного вирішення проблем. Особливу увагу В.О.Сухомлинський радив звертати на виховання у дітей дбайливого ставлення до природи, її багатств. Василь Олександрович називав мандрівки до чудової краси природи – уроками мислення.
Зима. Зимові місяці. Ознаки зими в неживій природі
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу
Місце проведення: подвір’я школи
Хід уроку
1. Вправа «Погода»
Діти розповідають про погоду, про зміни які відбулися в природі.
2. Гра «Мікрофон»
- Про яку пору року ми говорили на минулому уроці?
- Назвіть осінні місяці.
- Який місяць називають листопадним?
- Який був найхолодніший місяць?
- Чому говорять: «В осінній час сім погод у нас»?
- А яка осінь вам більше подобається – рання чи пізня?
- Яка пора року йде після осені?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Вступна бесіда
1. Загадка
Діти, щоб дізнатися тему нашого уроку,давайте відгадаємо загадку.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі я з дітьми всіма
Здогадались?Я….(зима)
- Отже, сьогодні ми з вами побуваємо в гостях у красуні Зими. Зима ознайомить нас із своїми ознаками, познайомить зі своїми синами – місяцями. Ми будемо спостерігати за її життям.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.
1. Вправа «Асоціативний кущ»
- Діти,коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають,що перше вам спадає на думку?
Лижі, санчата, сніговик, ковзани, завірюха , мороз, сніг….
ІV. Розповідь про зимові місяці
- Діти, зима нам дає ще одну загадку.
Трійка, трійка прилетіла.
Коні білі в трійці цій.
А в санях сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Як дмухнула холодком,
Все прикрилося сріблом (зимові місяці)
- А чи здогадаєтесь як вони називаються?
Під подушкою пакунки — Миколайчика дарунки. Трішки ще, і новий лік, Почне відлік Новий рік! (Грудень)
Пухнастий сніг усе вкриває, Різдвяна зірка в небі сяє. Повсюди радість, щастя, сміх — Цей місяць перший із усіх. (Січень)
Другий він в календарі, Холодно у цій порі. Снігопади, завірюха… Всі сховали в шапку вуха?(Лютий)
Гра «Упіймай зимовий місяць» (діти оплесками виділяють зимові місяці).
Серпень, листопад, травень, грудень, вересень, липень, січень, лютий, березень.
Вчитель. Якими головними ознаками відрізняється зима від інших пір року?
(формулювання відповідей дітей з допомогою вчителя)
• Температура повітря.
• Сніг.
• Лід.
• Сонце низько.
• Тривалість дня.
Отже, можна зробити висновок, що Сонце низьке над горизонтом, температура повітря вдень і вночі нижче 0 °С, ночі довгі, дні короткі, опади у вигляді снігу, ґрунт твердий і вкритий снігом, водойми вкриті льодом.
Вчитель. А хто може відгадати загадку
Пада з неба у віхолу
Мокруватий пух довкола.
Сизо – білий і м’який.
Як же зветься пух такий
(сніг)
Вчитель. Де ж беруться сніжинки? ( відповіді дітей)
Повідомлення 1.
Учень 1. Коли земна куля відходить найдалі від Сонця, то все на ній охолоджується. У хмарах теж стає холодно. Дрібненькі краплі води перетворюються на сніжинки.
Учень 2. Існує багато видів сніжинок: зірочки, пластинки, стовпчики, голочки. Але б якої форми не була б сніжинка, у неї є шість промінчиків вона шестигранна.
V. Переказ вчителем оповідання В.О. Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка»
З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть». Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.
Дослід.
Вчитель. Розглянемо сніжинки й переконаймося в почутому.
( Діти підсумовують)
V.I Чим корисний сніг?
Повідомлення
Учень 1. Раніше вважали, що сніг – це замерзлі краплини води, що падає він з тих саме хмар, що і дощ. Нині вчені розгадали таємницю народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, і тут з неї утворюються крихітні крижинки – кристалики. Вони поступово ростуть і перетворюються на дивовижні шестикутні зірочки – сніжинки
Вчитель. Так, але крім своєї чарівної краси, сліпучої білизни, сніг приносить користь. Яку ж саме?
Повідомлення
Учень 2. Сніг надійною ковдрою вкриває землю, не дає лютим морозам знищити насіння й корінці багаторічних рослин.
Учень 3. Навесні розталою водою напувається вся земля. Поповнюють водойми. Оживають рослини і вони, як ніколи, потребують води. Саме сніг їм тоді допомагає.
Хвилинка міркування
Вчитель. Як почувають себе рослини під сніговою ковдрою?
( відповіді дітей)
VII. Хто тут майстер?
Вчитель. Повернімося до наших сніжинок. Послухаймо казку, а потім складемо свою
Снігур - різьбяр
Звідки падають на землю такі красиві сніжинки? А ось звідки. На високу-високу гору два ведмеді викотили брилу льоду. Чистого, прозорого. Там живе чудовий майстер Снігур-різьбяр. Маленькими ножиками й молоточками різьбить, викарбовує він із льоду красиві білі сніжинки. І сипле, сипле їх. І падають сніжинки на землю, і блищать, мов зірочки, на сонці.
А як втомиться Снігур-різьбяр, тоді й снігу немає.
В. О. Сухомлинський
Хвилинка міркування
Вчитель. Діти, а зараз працює Снігур-різьбяр? (Так.)
Він малює на вікні
Гарні квіти крижані,
На дитячих щічках - маки,
З ним узимку дружить всякий.
(Мороз)
Вчитель. Чи справедливо Мороза називають майстром?Чому?
( відповіді дітей)
VIIІ. Зимівля тварин
Вчитель. Життя тварин взимку відрізняється від їхнього життя влітку. Воно стає важчим . Чому ? ( відповіді дітей)
Повідомлення « Як звірятка готуються до зими?»
Учень 1. Найважчою порою року для тваринок є зима. Вони мерзнуть, навіть застуджуються, а також не можуть добути собі їжу з-під снігової ковдри. Як тваринки готуються до зими? Деякі звірятка змінюють своє вбрання на тепліше, а хтось узагалі впадає у зимову сплячку..
Взимку обсяги їжі значно скорочуються, саме тому багато звірят починають готуватися до холодів ще з осені, а деякі розпочинають займатися заготівлею харчів з літа. Найпершими збирають запаси гризуни: мишки,бурундуки,бабаки. Уже влітку вони шукають по всьому лісу зернятка, горішки, відкладаючи їх у нірки. Це дає їм можливість всю зиму сидіти у своїй домівці, не виходячи назовні. Майже весь час гризуни сплять, перериваючи сон лише для того, щоби підкріпитися.
Учень 2. Кому не страшні морози?
Лисички, зайці і вовки до морозів практично не готуються, бо проводять зиму на ногах у пошуках їжі. Зайченята лише перевдягаються: змінюють сірий кожушок на білий, щоб хижаки не помічали їх на сніговій ковдрі. Дуже цікаво спостерігати за тим, як звірі готуються до зими, адже у кожного є свої секрети. Лисички й вовки колір шубки не змінюють, але хутро у них стає більш густим і пухнастим: так легше пережити люті морози. Вовки збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку. Хитрі лисички шукають будь-які вільні нірки, щоб перепочити й сховатися від заметілі.
Учень 3. Бобри й білочки
Білки й бобри не впадають у сплячку, але підготовку проводять відповідально. Бобри живуть великими сім’ями, всі разом вони будують поблизу води собі затишні хатинки, поряд з якими складають свою їжу – гілочки з дерев. Також вони харчуються корінням рослин, котрі ростуть у воді. Білка змінює колір своєї шубки з рудого на сіруватий для маскування від хижаків. Що ж їсть білочка взимку? На період холодів цей гризун запасається такими пожитками: жолуді, гриби, горішки, зернятка.
Учень 3. Зимівля ведмедика
Ведмеді заздалегідь облаштовують свій дім. Вони шукають печери, яри, куди зносять листя, гілки, мох, зверху роблять собі м’який матрац з ялинкових гілочок. Коли випадає сніг, він маскує ведмежу схованку й зберігає в ній тепло . Ведмеді не роблять запасів їжі, але восени вони дуже активно харчуються горіхами, рибою, щоб накопичити якомога більше жиру на час зимівлі. Насправді хижак не спить, а дрімає, і в разі необхідності може вийти з барлогу. Саме взимку у ведмедиці з’являються маленькі ведмежатка.
А зараз послухайте , будь ласка, казочку про зайчика
Як зайчик грівся проти місяця
Холодно взимку зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти місяця блищить, холодний вітерець з яру повіває. Сів зайчик під кущем, простяг лапки до місяця, просить:
– Місяцю, любий, погрій мене своїм промінням, бо довго ще сонечка чекати.
Жаль стало місяцеві зайчика, він і каже:
– Йди полем, полем, я тобі світитиму дорогу, а ти прямуй до великої скирти соломи. Пострибав зайчик, зарився у скирту, виглядає, усміхається:
– Спасибі, любий місяцю, тепер твоє проміння тепле-тепле.
В. О. сухомлинський
Хвилинка міркування.
Вчитель. Чому теплим стало проміння Місяця для Зайчика?
А чим ми можемо допомогти зимуючим птахам та звірам?
IX. Зимові дитячі розваги
Всі ми довгий час чекали на зиму, а найголовніше – справжніх зимових розваг, адже це пора радості та сміху. Зимові розваги бувають різними: можна ліпити сніговиків, грати в сніжки, кататися на санках, лижах чи ковзанах тощо. Веселими бувають забави у дітей. Послухайте повчальну казку
Лижі й ковзани
Восени батько купив Борисові Ковзани. А його другові, Євгенові, подарував батько лижі. Думає Борис, що краще – ковзани чи лижі? Мабуть, лижі. Адже на лижах можна кататися скрізь – і в селі, і в лісі. А на ковзанах – тільки на ставку. От і каже Борис Євгенові:
– Поміняємося, Євгене? Я дам тобі ковзани, а ти мені лижі.
Помінялись. Настали морози, а снігу немає. Замерз ставок. Катається Євген на ковзанах, а Борис сидить дома з лижами. Узяв Борис лижі, поніс до Євгена й каже:
– Не будемо мінятись… Поверни мої ковзани, візьми свої лижі. Євген нічого не сказав, віддав Борисові ковзани, а лижі забрав. Того ж дня пішов сніг. Цілу добу кружляли лапаті сніжинки, білим килимом устеляли землю. Засипало снігом і лід на ставку. Катається Євген на лижах, а Борис сидить дома з ковзанами. Минає тиждень, два. Щодня йде сніг.
Узяв Борис ковзани, прийшов до Євгена й каже:
– Ні, Євгене, таки поміняємось… Дай мені лижі, а собі візьми ковзани. А як завтра сніг розтане? – запитав Євген.
В. О. Сухмлинський
Хвилинка міркування
Вчитель. Подумайте, що потрібно зробити хлопчикам, аби обидва могли розважитися, не обмінюючись. ( Діти відповідають)
X. Підсумок уроку
Здрастуй, дядьку Федір!
У селі Простоквашино настала зима! Сонце піднімається високо над горизонтом і добре гріє землю. Щодня йдуть проливні дощі, тому снігу випало багато, і він скрипить на сонці усіма барвами веселки. Дерева тішать очі своїм листям. Ми із Шариком часто бігаємо купатись на річку. Зимові розваги такі веселі! Ми ходимо на лижах, катаємося на ковзанах, санчатах, велосипеді з гірки, граємо в сніжки, будуємо снігові фортеці, ганяємо шайбу.
Приїжджай швидше, гратимемо і зустрічатимемо разом Новий рік!
Кіт Матроскин
- Яких помилок припустився у своєму листі Кіт Матроскин?
2. Вправа «Карусель»
- Що сталося з сонцем? (Сонце піднімається невисоко)
- Як це вплинуло на t0 повітря? (Мороз)
- Як змінилися опади? (Снігопад)
- Як змінилося небо? (Сірі, темні хмари)
- Що ми спостерігаємо на деревах і дротах у мороз? (Іній, паморозь)
- А на вікнах? (візерунки на склі)
- Що сталося на річках, озерах, ставках? (Лід)
XI. Домашнє завдання
Напишіть казку про зиму. Поміркуйте, хто будуть її головними героями. Використовуйте у казці явища природи характерні для цієї пори року.