Урок "Осінні явища в житті рослин"

Про матеріал

Інтегрований урок "Осінні явища в житті рослин " поєднує в собі такі предмети: природознавство, музичне мистецтво, літературне читання,трудове навчання та розкриває набуті знання і вміння учнів з даної теми.

Перегляд файлу

 

 

                                                               Статкевич  Наталія  Володимирівна

                                                               Вчитель  початкових  класів

                                                               «спеціаліст вищої категорії»

                                                               Брилівської  ЗОШ І-ІІІ ступенів

                                                              Олешківський  район

                                                               Херсонська область

 

 

Природознавство

 

2  клас

І  семестр

 

Тема: Осінні явища в житті  рослин

 

Мета:

  • поглибити знання учнів про осінні  явища в житті рослин;
  • узагальнити знання учнів про зміни, що відбуваються в живій та неживій природі з приходом осені;
  • розвивати:
  • вміння  робити висновки та узагальнення;
  • вміння добирати  слова-ознаки для опису;
  • вміння висловлювати свою  думку, власні  почуття;
  • виразне,правильне, швидке читання; допитливість,спостережливість, увагу,пам`ять;

 

  •  вчити  помічати красу довкола та відображати  її  в  своїх роботах ;
  • виховувати:
  •  любов до природи,
  •  прагнення більше знати  про навколишній світ,
  • бажання милуватися природою..
  • удосконалювати навички роботи з  нитками  та клеєм.

 

Тип  уроку:

 закріплення знань умінь  і навичок

 

Міжпредметні  зв`язки:

 Інформатика (Microsoft  Word); читання( заучування вірша), народознавство (народні прикмети,), музика(слухання творів Шопена, Моцарта

« Осінній вальс»), трудове навчання (  створення колажу  «Осінній ліс»)

 

Форми  роботи: фронтальна,  групова, індивідуальна.

 

Обладнання: дидактичний матеріал, фотовиставка, ілюстративний матеріал,  відеоматеріал, аркуші паперу А-4, підручник «Природознавство»,зошит  з природознавства, нитки, клей, пензлики, шаблони дерев.

 

 

Хронометраж уроку

І.

Організаційна частина

  1. Фенологічні спостереження
  2. Народний календар

 

2

 

ІІ.

Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне  опитування
  2. Створення проблемної ситуації
  3. Знайомство з  девізом уроку

 

5

ІІІ.

 

 

 

ІV.

 

 

 

 

V.

 

. VІІ.

VІІІ.

ІХ

Х.

Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Слухання музичних  творів
  2. Вправа «Мікрофон»

 

  1.            Розбір нової теми уроку
  2.            1. Вправа «Пройди лабіринт»
  3.            2. Робота з  підручником
  4.            3. Робота в  групах. Методичний прийом «Дешифрувальник»
  5.             
  6.            Динамічна  пауза
  7.            Заучування вірша «Золота осінь»
  8.            4. Домашнє завдання

 

Перегляд  відеофільму

Створення дерев  для  колажу Демонстрування та аналіз зразка

Практична робота учнів

Виставка робіт та створення колажу

 

 

3

2

 

 

1

7

3

 

2

7

1

 

2

7

 

ХІ.

Рефлексія

2

ХІІ.

Підсумок уроку

1

 

 

І. Організаційна  частина.

  1. Фенологічні спостереження(під музичний супровід)

– Який сьогодні день?      

– Яке число і місяць?

  • Яка  погода надворі?
  • Небо..
  • Сонце…
  • Вітер…
     
  1. Народний календар

 

: 20 жовтня  відмічається  день пам`яті  святого Сергія. В народі цей день  називали Сергій Зимовий або  Зазимки, і казали: "Сергій зиму починає"  Помітили,що,якщо  випаде сніг,а дерева  ще не скинули листя, то сніг  лежатиме недовго. Якщо ж  земля в  цей  день таки снігом вкриється, то до Матрьони (22 листопада) зима "стане на ноги".

 

ІІ.  Актуалізація опорних  знань учнів

Фронтальне опитування.

Вчитель. -  Яка пора року настала?

  • Які ви  знаєте осінні  місяці?  Чому їх так  назвали?
  • Розгляньте  ілюстрації і  скажіть  яка зараз осінь:  рання,середня чи пізня? Доведіть свою думку.
  • Які  зміни  відбулися  в природі з приходом  осені? (павутинка, холоднішає, опадає листя, відлітають птахи, звірі впадають в сплячку, люди збирають врожаї)
  • Чи можна осінь назвати  золотою? Чому?

Створення проблемної ситуації.

Вчитель. Дійсно, зараз  період найкрасивішої  осені – тихої,  чарівної, золотавої.. Але чи всі помічають її  красу?

Ось, послухайте казку…

Високо в небі  жив собі цар, на ймення Сонце. І мав  він  чотирьох  красунь – донечок : Зиму, Весну, Літо і Осінь. Сам він ніколи не спускався до людей,лише спостерігав  за ними з висоти. А ось своїх  красунь завжди відправляв  у певний час на  землю і люди дуже  раділи їх  приходу. Настала черга Осені спуститися  на землю. Але люди за роботою  не помітили  її вроди…

Засмутився цар  Сонце і передав своє послання людям.

 

(вчитель дістає з конверта осінні листочки)

 

Вчитель. Дивно, але в конверті лише листячко. Як ви, думаєте, що хотів нам  сказати  Сонце?

Вправа  «Мозковий штурм»

Вчитель. Ні, таки лист є. Це звернення до  вас,до школярів:

Я хочу,щоб яскравим цвітом природа чарувала вас,

Щоб  так було не тільки влітку, а й взимку і негоди  час.

Я  хочу, щоб  красу уміли

сприймати серцем люди всі,

щоб цінували й  розуміли і поклонялися красі…

 

  •           Вчитель. Діти, а  ваші батьки часто звертають  увагу на природу зараз?Чому?

Тож давайте ми спробуємо виконати прохання царя Сонця? І  нехай девізом нашого уроку стануть  такі слова:

Красу рідної природи  розуміти серцем вчись!

Вчитель. Поясніть  даний  вислів.

 

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності учнів

Вчитель. Дуже багато поетів,письменників, художників,музикантів намагалися передати  красу природи у своїх  творах. Ось і наш урок не  буде винятком.  Я пропоную  вам  прослухати  музичні  композиції двох відомих  композиторів Во́льфганга  Амадéя  Мо́цара і Фредери́ка Франсуа́ Шопе́на.  Свої  твори вони  назвали  « Осінній  вальс».

 

  1. Слухання  творів Моцарта і Шопена  « Осінній вальс»

Во́льфганг Амадéй Мо́царт — австрійский композитор и музикант-віртуоз. Один із найпопулярніших класичних композиторів.

Картинки по запросуКартинки по запросу моцарт

 

 

Фредери́к Франсуа́ Шопе́н — польский композитор і піанист. 

 

 

  1. Вправа «Мікрофон»

Вчитель. - Що  ви уявили, слухаючи музику?

  • Яка  основна ознака осені?

 

ІV. Повідомлення  теми  і  мети  уроку. Вправа на розвиток читацьких вмінь  та навичок.

Вчитель.  Пройдіть  лабіринт  і дізнаєтесь тему уроку.

  1. Гра «Пройди лабіринт»

 лин я

 нні

                                                                   сі

 О

 рос ща  в

 ви

 тті жи

 

  1. Робота з  підручником. С.35-36.(читання статті  комбінованим способом)
  2. Методичний прийом «Дешифрувальник». Робота проводиться в групах.(Закреслити однакові  букви; назвати  основні  явища  в  житті рослин)

Група 1. З кмкікнка  зкакбкакрквклкекнкнкя  ркоксклкикн

Група 2. Озпзаздзазнзнзя лзизсзтзя

Група 3. хтвтотйтнті дтетртетвта

 

Вчитель. Коли починається масовий падолист?

Які  ще зміни  ви помітили    в природі?( зниження температури, похолодання, часті дощі).

 

Вчитель. Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин. Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє? Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.

Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від меха­нічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев.

Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує ґрунт добривами. Крім того, щільний килим торішнього листя служить хорошою перешкодою для дощової і паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Вкрите першим сні­гом опале листя — ця ще одна «ковдра» для тих, хто залишився зимувати на поверхні ґрунту.

 

V.  Динамічна пауза ( музична) « Знов на дворі дощик накрапає..»

 

VI .  Заучування вірша ( ейдетика)

Золота осінь

В парках  і  садочках

На  доріжки й трави

Падають  листочки

Буро-золотаві.

Метушні  немає,

Тиша  й прохолода-

Осінь  золотая

Тихо-ніжно  ходить.

  1. Домашнє  завдання. Опрацювати с.35-37,  зошит, с.13.

 

VІІ. Перегляд  відеофільму « Осінь»

Вчитель.  До  вашої  уваги  уривок з відеофільму  « Осінь»

У які барви ввібралися дерева? Трави? Небо?

 

Вчитель.  Я пропоную  вам  отримані  емоції викласти  у своїх роботах  і проявити себе теж художниками. У кожного з вас на  парті лежать  шаблони дерев  і кольорові нитки. Ваше  завдання: одягнути   свої дерева у  найкрасивіше плаття. Не забувайте правильно користуватися пензликом  та клеєм.

 

VІІІ.Демонстрування та аналіз зразка

Інструктаж учителя

    Візьміть шаблон дерева, який лежить на партах.  Намажте його клеєм і густо засипте нитками.

  Зайві нитки обережно струсіть..

  Придавіть  аплікацію  листком паперу.

  Готову роботу відкладіть в сторону.

  Приберіть  робоче  місце.

 

ІХ.Практична робота учнів

Діти   починають  працювати.   Учитель  надає  допомогу  учням,  діти допомагають одне одному.

 

Х. Виставка робіт та створення колажу

— Які чудові дерева  у вас вийшли!

— Вам самим вони подобаються?

 

ХІ.  Рефлексія.  

  • Про  що ми з  вами говорили на уроці?
  • Що нового ви дізналися?

 

Вчитель.  Прочитайте вірш  і назвіть  ознаки  осені.

  • Осінь, осінь, листопад, 
  • жовте листя стелить сад, 
  • за моря в краї далекі 
  • відлетіли вже лелеки. 
  • Хмари небо затягли, 
  • вітер віє з-за гори, 
  • ходить осінь листопадом, 
  • жовте листя стелить садом.

 

ХІІ. Підсумок уроку

Яким  для  вас  став  наш  урок,  спробуйте  зобразити  це  на  шаблоні  обличчя. Якщо  урок  був  цікавим – намалюйте  посмішку  на  обличчі,  якщо  вам  було  нецікаво – намалюйте ображене  обличчя,  а  якщо  наш  урок  залишив  вас  байдужими – поставте  замість  ротика  знак  питання.

 

 

 

 

Додаткове завдання.

. Учитель розповідає казку В.О. Сухомлинського «Чому опадає листя з дерев?» Чому опадає листя з дерев? У жовтні й листопаді жовтіє й опадає листя з дерев. Чому ж воно опадає? Одного разу я заховалася під кущем, щоб побачити, хто ж забарвлює листя в жовтий, рожевий кольори. Дивлюсь, із калинового куща вилазить маленький дідок. Покашляв, погладив сиву борідку, взяв фарби й пішов до кленів. Виліз на дерево та й став розмальовувати листочки. Один розмальовує в жовтий колір, другий —у рожевий, третій — у червоний. — Хто ви такий, дідусю? — питаю його. — Я Барволист, — відповідає дідок. — Ходжу й забарвлюю листя. Де побував уночі, — там листя стає барвисте. — А чому ж Ви у вишні не забарвлюєте листочків? — Бо вишня плаче. Не хоче, щоб її литочки були барвисті. До морозів стоїть зелена. Придивляюся до вишневого стовбура — і справді повиступали рожеві сльозинки, великі й липкі. Плаче вишня, не хоче листочків скидати. Немає вже листя на жодному дереві, а вишня зелена! Аж ось ударив мороз і за одну ніч оббив листя на вишні. Стоїть бідна вишенька, тяжко зітхає.

 

 

 Гра «Незакінчене речення»

  • Осінні місяці: … вересень, жовтень, листопад.
  • Восени дні стають…коротшими, а ночі… довшими.
  • Небо часто вкривається …сірими хмарами.
  • Часто йдуть … дощі, дмуть холодні… вітри.
  • Цвітуть квіти… чорнобривці, хризантеми, жоржини, айстри.

— Які явища відбуваються з рослинами восени?

 

docx
Додано
24 серпня 2018
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку