Інтегрований урок "Осінні явища в житті рослин " поєднує в собі такі предмети: природознавство, музичне мистецтво, літературне читання,трудове навчання та розкриває набуті знання і вміння учнів з даної теми.
Статкевич Наталія Володимирівна
Вчитель початкових класів
«спеціаліст вищої категорії»
Брилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Олешківський район
Херсонська область
Природознавство
2 клас
І семестр
Тема: Осінні явища в житті рослин
Мета:
Тип уроку:
закріплення знань умінь і навичок
Міжпредметні зв`язки:
Інформатика (Microsoft Word); читання( заучування вірша), народознавство (народні прикмети,), музика(слухання творів Шопена, Моцарта
« Осінній вальс»), трудове навчання ( створення колажу «Осінній ліс»)
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.
Обладнання: дидактичний матеріал, фотовиставка, ілюстративний матеріал, відеоматеріал, аркуші паперу А-4, підручник «Природознавство»,зошит з природознавства, нитки, клей, пензлики, шаблони дерев.
Хронометраж уроку
І. |
Організаційна частина
|
2
|
ІІ. |
Актуалізація опорних знань
|
5 |
ІІІ.
ІV.
V. VІ
. VІІ. VІІІ. ІХ Х. |
Мотивація навчальної діяльності учнів
Перегляд відеофільму Створення дерев для колажу Демонстрування та аналіз зразка Практична робота учнів Виставка робіт та створення колажу
|
3 2
1 7 3
2 7 1
2 7
|
ХІ. |
Рефлексія |
2 |
ХІІ. |
Підсумок уроку |
1 |
І. Організаційна частина.
– Який сьогодні день?
– Яке число і місяць?
: 20 жовтня відмічається день пам`яті святого Сергія. В народі цей день називали Сергій Зимовий або Зазимки, і казали: "Сергій зиму починає" Помітили,що,якщо випаде сніг,а дерева ще не скинули листя, то сніг лежатиме недовго. Якщо ж земля в цей день таки снігом вкриється, то до Матрьони (22 листопада) зима "стане на ноги".
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування.
Вчитель. - Яка пора року настала?
Створення проблемної ситуації.
Вчитель. Дійсно, зараз період найкрасивішої осені – тихої, чарівної, золотавої.. Але чи всі помічають її красу?
Ось, послухайте казку…
Високо в небі жив собі цар, на ймення Сонце. І мав він чотирьох красунь – донечок : Зиму, Весну, Літо і Осінь. Сам він ніколи не спускався до людей,лише спостерігав за ними з висоти. А ось своїх красунь завжди відправляв у певний час на землю і люди дуже раділи їх приходу. Настала черга Осені спуститися на землю. Але люди за роботою не помітили її вроди…
Засмутився цар Сонце і передав своє послання людям.
(вчитель дістає з конверта осінні листочки)
Вчитель. Дивно, але в конверті лише листячко. Як ви, думаєте, що хотів нам сказати Сонце?
Вправа «Мозковий штурм»
Вчитель. Ні, таки лист є. Це звернення до вас,до школярів:
Я хочу,щоб яскравим цвітом природа чарувала вас,
Щоб так було не тільки влітку, а й взимку і негоди час.
Я хочу, щоб красу уміли
сприймати серцем люди всі,
щоб цінували й розуміли і поклонялися красі…
Тож давайте ми спробуємо виконати прохання царя Сонця? І нехай девізом нашого уроку стануть такі слова:
Красу рідної природи розуміти серцем вчись!
Вчитель. Поясніть даний вислів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель. Дуже багато поетів,письменників, художників,музикантів намагалися передати красу природи у своїх творах. Ось і наш урок не буде винятком. Я пропоную вам прослухати музичні композиції двох відомих композиторів Во́льфганга Амадéя Мо́цара і Фредери́ка Франсуа́ Шопе́на. Свої твори вони назвали « Осінній вальс».
Во́льфганг Амадéй Мо́царт — австрійский композитор и музикант-віртуоз. Один із найпопулярніших класичних композиторів.
Фредери́к Франсуа́ Шопе́н — польский композитор і піанист.
Вчитель. - Що ви уявили, слухаючи музику?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Вправа на розвиток читацьких вмінь та навичок.
Вчитель. Пройдіть лабіринт і дізнаєтесь тему уроку.
лин я
нні
сі
О
рос ща в
ви
тті жи
Група 1. З кмкікнка зкакбкакрквклкекнкнкя ркоксклкикн
Група 2. Озпзаздзазнзнзя лзизсзтзя
Група 3. хтвтотйтнті дтетртетвта
Вчитель. Коли починається масовий падолист?
Які ще зміни ви помітили в природі?( зниження температури, похолодання, часті дощі).
Вчитель. Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин. Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє? Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.
Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев.
Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує ґрунт добривами. Крім того, щільний килим торішнього листя служить хорошою перешкодою для дощової і паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Вкрите першим снігом опале листя — ця ще одна «ковдра» для тих, хто залишився зимувати на поверхні ґрунту.
V. Динамічна пауза ( музична) « Знов на дворі дощик накрапає..»
VI . Заучування вірша ( ейдетика)
Золота осінь
В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро-золотаві.
Метушні немає,
Тиша й прохолода-
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
VІІ. Перегляд відеофільму « Осінь»
Вчитель. До вашої уваги уривок з відеофільму « Осінь»
У які барви ввібралися дерева? Трави? Небо?
Вчитель. Я пропоную вам отримані емоції викласти у своїх роботах і проявити себе теж художниками. У кожного з вас на парті лежать шаблони дерев і кольорові нитки. Ваше завдання: одягнути свої дерева у найкрасивіше плаття. Не забувайте правильно користуватися пензликом та клеєм.
VІІІ.Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж учителя
• Візьміть шаблон дерева, який лежить на партах. Намажте його клеєм і густо засипте нитками.
• Зайві нитки обережно струсіть..
• Придавіть аплікацію листком паперу.
• Готову роботу відкладіть в сторону.
• Приберіть робоче місце.
ІХ.Практична робота учнів
Діти починають працювати. Учитель надає допомогу учням, діти допомагають одне одному.
Х. Виставка робіт та створення колажу
— Які чудові дерева у вас вийшли!
— Вам самим вони подобаються?
ХІ. Рефлексія.
Вчитель. Прочитайте вірш і назвіть ознаки осені.
ХІІ. Підсумок уроку
Яким для вас став наш урок, спробуйте зобразити це на шаблоні обличчя. Якщо урок був цікавим – намалюйте посмішку на обличчі, якщо вам було нецікаво – намалюйте ображене обличчя, а якщо наш урок залишив вас байдужими – поставте замість ротика знак питання.
Додаткове завдання.
. Учитель розповідає казку В.О. Сухомлинського «Чому опадає листя з дерев?» Чому опадає листя з дерев? У жовтні й листопаді жовтіє й опадає листя з дерев. Чому ж воно опадає? Одного разу я заховалася під кущем, щоб побачити, хто ж забарвлює листя в жовтий, рожевий кольори. Дивлюсь, із калинового куща вилазить маленький дідок. Покашляв, погладив сиву борідку, взяв фарби й пішов до кленів. Виліз на дерево та й став розмальовувати листочки. Один розмальовує в жовтий колір, другий —у рожевий, третій — у червоний. — Хто ви такий, дідусю? — питаю його. — Я Барволист, — відповідає дідок. — Ходжу й забарвлюю листя. Де побував уночі, — там листя стає барвисте. — А чому ж Ви у вишні не забарвлюєте листочків? — Бо вишня плаче. Не хоче, щоб її литочки були барвисті. До морозів стоїть зелена. Придивляюся до вишневого стовбура — і справді повиступали рожеві сльозинки, великі й липкі. Плаче вишня, не хоче листочків скидати. Немає вже листя на жодному дереві, а вишня зелена! Аж ось ударив мороз і за одну ніч оббив листя на вишні. Стоїть бідна вишенька, тяжко зітхає.
Гра «Незакінчене речення»
— Які явища відбуваються з рослинами восени?