формування природознавчої компетентності школярів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про неживу та живу природу, основ екологічних знань, опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, формування ціннісного ставлення до природи та людини.
Природознавство
2 клас
Тема: Зачарувала все зима
ПРИРОДА ВЗИМКУ |
|
Зимові явища у живій та неживій природі. Ожеледиця, заметіль, замерзання водойм. Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку. Тварини взимку. Зимуючі та осілі птахи. Турбота людей про тварин взимку. Взаємозв’язки у природі взимку. Праця людей взимку. |
Учень/ учениця: має уявлення про зимові явища в неживій та живій природі; про форму сніжинок; називає зимуючих та осілих птахів своєї місцевості; ознаки зими в неживій та живій природі; наводить приклади взаємозв’язків у природі взимку; розуміє причини замерзання водойм, особливості життя тварин взимку; порівнює властивості льоду та снігу; характеризує зимові явища в неживій та живій природі; піклується про тварин взимку; застосовує знання про природу взимку для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. |
Мета: ознайомлення с пейзажами зими, поширення знань про зиму та зимові явища, пізнання нових фактів.
Тип уроку: вікторина
Обладнання: пейзажі зими, проектор з проекційним екраном, загадки, прислів’я про зиму і зимові явища; відео https://www.youtube.com/watch?v=IJdYMWGeT14
Зимонька-зима https://www.youtube.com/watch?v=rWqSBvd1kRw
Зимові явища
Як дерева переживають зиму https://www.youtube.com/watch?v=e9DeHuVOx1I
Хід уроку:
https://www.youtube.com/watch?v=rWqSBvd1kRw
Слово вчителя:
Диво-казка живе скрізь тихим зимовим днем, коли навколо снігові кучугури, льодом скуті річки, а на деревах шапками лежить сніг. Дуже гарно в таку пору! Але зима буває різною. То сонечко вигляне, і все заблищить, засяє, то сніжок іде, а то хурделиця свої права диктує, мете, завіває. Як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?
(відповідь учнів)
Правильно, зима. Скажіть, діти, за що ви любите зиму?
(відповіді учнів)
https://www.youtube.com/watch?v=3-NmqQYTQSc
Чарівні зими люблять усі. Прозоре морозне повітря, пластівці пухнастого снігу, кришталеві візерунки на вікнах, скрип саней. Бувають дні, коли інеєм покривається все: місто, ліс,села. Казкова картина! Як ніби Морозко вдарив своєю палицею, і все навколо покрилося інеєм.
Бурульки на дахах будинків підтає від яскравого сонця. Дух захоплює від переливається гри світла. Вночі, коли всі люди сплять, зима приходить, стукаючи кришталевими каблучками по темних вулицях . Ніжно покриває вона все білосніжним килимом. І вулиці з похмурих перетворюються на білі, ошатні, святкові. Прокидаються люди вранці веселі, радісні, в очікуванні свят.
Зимові явища природи. Чарівний ключик
https://www.youtube.com/watch?v=IJdYMWGeT14
А давайте дізнаємось, ХТО З ВАС більше за інших знає зиму! Розділіться на 3 команди. Вам потрібно буде відповідати на питання, пов’язані з цією порою року. Яка команда набере найбільше правильних відповідей , та й буде переможцем.
1 тур:
Дерев’яні коні по снігу йдуть,
А в сніг не провалюються.
(Лижі)
Ой, немає їм ціни!
По льоду біжать вони –
Швидконогі…
(Ковзани)
Їхала пані в білому вбранні,
Як посипалось убрання –
Всю землю вкрило.
(Зима)
2 тур:
Я падаю на ваші хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…
(Сніг)
Зірка сніжно біла на рукав мені злетіла,
Поки ніс її сюди, стала краплею води.
(Сніжинка)
Під вікном моїм калюжа
Уночі замерзла дуже,
Узялася склом твердим,
Добре ковзатись на нім.
(Лід)
3 тур:
Плету хлівець на четверо овець,
А на п’яту окремо.
(Рукавичка)
У нас зимою білим цвітом сад розцвів,
Неначе літом.
(Іній)
Живе—лежить,
помре—побіжить
(сніг)
4 тур:
Виріс ліс, білий весь:
Пішки в нього не ввійти,
На коні не в’їхати.
(Мороз на шибці)
Фізкульхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=ACX9UiScrYA
За селом була вона
Вся блискуча, чарівна,
По слизьких її боках,
Ідуть діти в саночках.
(Ковзанка)
Росте вона додолу головою,
Росте вона холодною зимою,
А тільки сонечко засяє,
Вона заплаче й помирає.
(Бурульки)
5 тур:
Що то за віз,
Що без коліс,
Влітку відпочиває
Взимку дітей катає
(Санчата)
* * *
Взимку вкрили все навкруг:
Ліс, дорогу, поле й луг,
А як сонце припече,
Ми струмочком потечем.
(Сніжинки)
* * *
І маленькі, і старенькі,
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі.
(Ялинки)
Молодці! Добре впорались! А чи знаєте ви, чому ми щороку ставимо вдома ялинку? Одна з легенд розповідає, що одного разу один німецький ватажок Мартін Лютер у ясний і морозний святвечір ішов додому через ліс. Раптом він звернув увагу на ялинку, крізь віти якої просвічували зірки. Це справило на нього таке велике враження, що вдома він поставив ялинку для своєї сім’ї і прикріпив до її гілочок свічки. Вогники свічок нагадували йому зірки на небі.
6 тур:
Взимку холодно стає,
Мама шубу дістає.
Що ж на голову надіти,
Щоб малі не змерзли діти?
(шапка)
Взимку скляр прийшов на річку,
Наче склом накрив водичку.
Бавитися там не слід,
Бо крихкий на річці…
(лід)
Пані крижана зі стріхи
Ноги звісила для втіхи.
А як сонце припече –
Пані плаче і тече
(бурулька)
7 тур:
Візерунки на вікні
Він намалював мені.
Я по вулиці гуляв,
А він ніс мені щипав. (мороз)
Я падаю на ваші хати.
Я білий, білий і пухнастий.
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…(сніг)
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст
Та пухнастий має хвіст. (білка)
Як багато ви знаєте про зиму! Але щоб визначити переможця, нам потрібно задати вам більш складні запитання. Отже, слухайте уважно:
8 тур:
Яка країна є історичною батьківщиною різдвяної, а потім і новорічної ялинки? (Німеччина. Пам’ятаєте розповідь про німецького ватажка Мартіна Лютера?)
Не тільки звивиста дорога в горах, але і новорічне прикрашання ялинки. Що це? (Серпантин.)
У Німеччині ці сезонні робітники повинні мати зріст не менше 180 см, бас і бороду. Спецодяг їм видається безкоштовно. Якого вона кольору? (Червоного, це Санта-Клауси.)
Що ж, вітаємо переможців!
Сподіваємось, що наша вікторина була для вас не тільки цікавою, але й корисною. Думаю, кожен дізнався для себе щось нове. Бажаємо вам веселих новорічних свят і гарного зимового настрою.