Тема. Осінній пейзаж.
Мета: вчити виготовляти колективну композицію; розвивати мислення, спостережливість, фантазію, творчу уяву, вміння компонувати деталі вибору; виховувати естетичні смаки.
Обладнання: презентація, малюнок осені, плакат, ножиці, клей, заготовки листочків.
Форма проведення: бесіда з елементами практичної роботи.
Хід заняття:
І. Організаційна частина
1. Привітання.
Пролунав уже дзвінок,
Тож почався наш урок.
Встали чемно всі, рівненько,
Й привіталися гарненько «Добрий день!».
2. Перевірка готовності до роботи.
- Діти, приберіть, будь ласка, все зайве з парт. Вам сьогодні потрібні ножиці, клей та листочки.
3. Оголошення теми і мети заняття.
- Тему сьогоднішнього виховного заняття ви самі повинні здогадатися.
- Одяг і коси її золотавого кольору. На голові вінок з барвистого листя, в одній руці пензлик, а в другій – чарівний дзбанок з водою. Вона художниця.
- Діти, хто це?
- Правильно, це осінь. Отже, як ви вже здогадалися, темою нашого заняття буде осінь.
- До нас завітала осінь – чарівниця. Тож сьогодні для нашої осені ми приготуємо подарунок.
ІІ. Основна частина.
1.Слухання уривку музики П. І. Чайковського «Осіння пісня»
- Діти, послухайте уривок музики Петра Ілліча Чайковського «Осіння пісня». (діти слухають)
- Які картини викликає в уяві музика?
- Які почуття будить мелодія? ( радість і смуток водночас огортають душу. Хочеться йти осіннім лісом. Слухати, як шумить під ногами пожовкле листя.)
- Яку пору року осені композитор відтворив у музиці?
- Спробуйте визначити, який настрій був у композитора, коли він писав цей твір?
- Чому сумний?
2.Розповідь з елементами бесіди.
- Кожному з нас подобається своя пора року. Кожна з них по-своєму особлива. Але сьогодні ми поговоримо про нашу чарівницю – осінь.
- Діти, за що ви любите осінь?
- Які зміни в природі відбуваються восени? ( з дерев падає жоате листя, люди збирають врожаї, плоди з дерев, птахи відлітають у теплі краї).
- Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте листя.
- Діти, давайте назвемо всі місяці осені:
ВЕРЕСЕНЬ, ЖОВТЕНЬ, ЛИСТОПАД.
- Діти, а чи знаєте ви, чому саме так називається кожен з місяців? (слайди)
Вересень – бо саме в цей місяць цвіте верес;
Жовтень – жовтіє листя на деревах;
Листопад – листя опадає і дерева стають зовсім голими.
Підготовча робота до виготовлення «Осіннього пейзажу».
- Діти, скажіть, хто з вас знає, що таке пейзаж? ( Пейзаж – жанр в образотворчому мистецтві, в якому об’єктом зображення є природа. Пейзажем називають також окремий твір цього жанру.)
Сьогодні ми з вами виготовимо «Осінній пейзаж» .
Для цього на потрібно буде вирізати деталі, що я вам зараз роздам, приклеїти їх до плакату.
3.Робота з загадками.
- А для того, щоб дізнатися, що буде на нашому плакаті, вам треба відгадати загадки.
На літо вбирається,
А на зиму одежі цурається. (Дерево)
Сидить – зеленіє,
Летить – пожовтіє,
Впаде – почорніє. (листя)
У день сяє, вночі зникає. (сонце)
Білосніжна вата пливе вище хати. (хмара)
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився,
Може б з лісу пострибав ,
Якби другу ногу мав! (гриб)
Мов маленький м’ячик,
Висить, а не скаче,
Рум’яне, гладеньке,
На смак солоденьке. (яблуко)
Гостроносий і малий
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається.
Вночі йде шукати собі харчі.
Весь із тонких голочок. Як він зветься? (їжачок )
Чималеньким виростає,
Міць з роками набирає.
Може жити сотні літ,
Має величезний рід. (дуб)
Що за диво?
На гіллі їжачки ростуть малі.
В них гостренькі колючки та зелені кожушки. ( каштани)
Восени панянки
Знали одяганки,
а висока пані ще у сарафані. (сосна)
- Молодці, діти!
4.Інструктаж до практичної роботи.
- Діти, давайте згадаємо правила користування ножицями :
Правила користування клеєм
- Отже, візьміть до рук листочки, малюйте, вирізайте, хто впорається – піднімає руку.
- По черзі виходимо до дошки і приклеюємо деталі до плакату.
5.Самостійна робота, індивідуальна допомога.
6.Аналіз виконання колективної роботи.
- Молодці! Бачите, який гарний «Осінній пейзаж» вийшов!
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумкова бесіда.
2.Прощання .
До побачення!