Урок "Осип Турянський. "Поза межами болю". Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності.Ідея перемоги духа над матерією"

Про матеріал

Урок як спроба пошуку істини допоможе одинадцятикласникам, осмислюючи прочитану повість Осипа Турянського "Поза межами болю", зрозуміти глибину поставлених проблем, відчути гуманістичний пафос твору. Учні вдосконалюватимуть уміння здійснювати літературознавчий аналіз,розвиватимуть відчуття і розуміння загальнолюдських істин.

Перегляд файлу

Тема. Осип Турянський. «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти й і духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією.
 

Мета: допомогти учням збагнути глибину поставлених проблем, відчути гуманістичний пафос твору, удосконалювати вміння здійснювати літературознавчий аналіз, проводити дослідження на основі тексту; розвивати вміння пізнавати і розуміти справжню цінність речей, явищ,почуттів; виховувати гуманізм, милосердя і всепрощення, неприйняття будь-якого насильства.

Тип уроку: урок-дослідження,спроба пошуку істини.
 

Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї вирішуватиметься не тими, хто помирає на полі бою.
     Анрі Барбюс 

Від війни не можна чекати ніяких благ.

Вергілій

Бути створеним, щоб творити, любити й перемагати, - значить бути створеним, щоб жити у світі. Але війна вчить усе програвати й ставати тим, чим ми не були.

А. Камю

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація і перевірка засвоєних знань:

Вступне слово вчителя: Діти! На попередньому уроці ми ознайомилися із творчістю Осипа Турянського, українського письменника, який жив, працював і творив художнє українське літературне слово в умовах бездержавності. А ще пережив жахіття І світової війни. Полон. Практично смерть – і воскресіння …з-поза межі болю. Що допомогло письменникові перемогти смерть, що зумовило його про це написати автобіографічний твір,  що взагалі людині допомагає залишатися людиною, долаючи труднощі і навіть смерть, дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

2. Мозковий штурм

  • Чому повість О.Турянського «Поза межами болю»  називаємо автобіографічним твором?
  • Пам’ятаєте, коли європейці прочитали цей твір, то не повірили, що його міг написати українець. Чому такий вердикт? І чому все-таки ця повість-поема не стала свого часу  в ряд із антивоєнними романами Хемінгуея «Прощавай, зброє!», Ремарка «На фронті без змін», А.Барбюса «Вогонь»?
  • Яку роль відіграє мистецтво, зокрема  література, у боротьбі проти війни як найстрашнішого жахіття, що руйнує людські життя, долі,мрії?
  • Цей твір могла так емоційно, трагічно і велично водночас написати лише людина, яка сама побачила смерть війни зблизька. Що стало історією для написання твору?
  •  Як О.Турянський мотивує появу цього твору?
  • Кому присвячує повість-поему «Поза межами болю»?
  • Як визначали критики жанр цього твору? Поясніть.
  • Яка тема, мета повісті?
  • Укажіть проблеми, порушені в повісті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ви ознайомилися із текстом повісті. Скажіть, на війні є місце моральним цінностям, чи все-таки перемагає сила, гроші, біологічні інстинкти? А які гуманні вчинки здійснили герої твору?

Проблемне запитання: що перемагає на війні – дух чи матерія, духовність чи тваринний інстинкт самозбереження?

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.                 Демонстрація буктрейлера « Поза межами болю». Осип Турянський.

/ https://www.youtube.com/watch?v=5o9OFnNIf-A&t=19s /

  1. Складіть сенкан до слів «війна», «життя», «мир».
  2. Аукціон філософських запитань з елементами літературного дослідження. (У процесі обговорення складаємо словничок загальнолюдських цінностей).
  • Сьогодні ми часто можемо почути невдоволені зауваження, як важко жити, про матеріальну скруту. Про що говорять герої нашого твору? Що їх рятує на шляху смерті – матеріальне чи духовне?
  • Сьогодні також немодно, на жаль, у якості подарунка вручити книгу. Чому ж під час війни солдати з собою несуть книги Шекспіра, Гете, а також скрипку?
  • Згадайте, як борються в людині дві істини – духовне й біологічне. Згадайте, які думки виникають у втікачів, коли їм треба зігрітися? Уже спалені книги, вогонь поглинув окремі частини одежі, що одривали на собі солдати. Чому, рятуючись від холоду, солдати не спалюють скрипку?
  • Який епізод з грошима свідчить про вищість духовних цінностей над матеріальними? «Ми вже не маємо гроші і також їх не потребуємо гроші. Тепер ми стали людьми» Прокоментуйте ці слова Добровського?
  • Чи переконав вас цей твір, що людина живе в русі, думаючи, шукаючи вихід із скрутного становища? І обов’язково мислі повинні бути світлими (приклад про танець).
  • Згадайте, хто був найслабшим серед семи втікачів? Який біль втрат пережив Штранцінгер? Чому ж тоді він помирає останнім? Може, готовність до самопожертви заради інших – це так довго тримало Штранцінгера?
  • Згадайте, з яким побажанням помирає Бояні? Навіть на межі він дбає про матір. Це величний урок для нас, як треба турбуватися про рідних, дарувати їм свою любов і тепло. Адже це так просто.
  • Згадаймо, до яких національностей  належать персонажі повісті? Оглядівський і добровський – українці, Пшилуський – поляк, Сабо – угорець, Штранцінгер – австрієць, Бояні й Ніколич – серби. Чи можете ви знайти приклади непорозумінь на міжнаціональному грунті? (Навпаки, їх об’єднує спільне випробовування голодом, холодом. Боротьба ведеться на рівні духовному – між матеріальним і моральним. А ось війни починаються із високих, надуманих гасел, проте страждають у вирі війни прості люди. Основний мотив твору – це протест проти війни: «Хай би боги, царі і всі можновладці, що кинули людство  у прірву  світової війни, перейшли оце пекло мук, у якому  люди караються. Можливо, тоді все  на світі стало б інакшим, добрішим: «Тоді боги стали б людьми, а люди братами». Ніколич  переконує, що вміння підтримати один одного на війні вже – це ідеал братньої прихильності і любові).
  • Не можна не згадати про Пшилуського. Що стає причиною його загибелі? Отже, зрада – це страшне явище, яке виправдати неможливо.
  • Сонце – це символ життя, символ надії. Доведіть цю тезу на прикладі життя Оглядівського. Чому серед усіх вижив саме він. Що було його сонцем, його спасінням? Які ще символи ЖИТТЯ бачить у маренні Оглядівський?( золоте колосся й синє небо)
  • Які ж гуманістичні цінності утверджуються в повісті-поемі «ПОЗА МЕЖАМИ БОЛЮ»? Із яких понять складається ваш словничок загальнолюдських цінностей? (Толерантність, уболівання за долю світу, братерство, любов, взаємодопомога, кохання, бажання жити). Віра в те, що тебе чекають, – головний символ життя.
  1. Творче осмислення загальнолюдських істин повісті «Поза межами болю».

Учитель. Ми з вами опрацювали багатющий за своїм змістом твір. Історія кожного з персонажів може стати поштовхом для написання твору. Я просила вас викласти свої думки на папір, ніби продовжуючи думки самого Осипа Турянського, до теми «Наскільки важливі загальнолюдські цінності  на різних життєвих перехрестях?»

(Учні зачитують твори-роздуми, твори-аргументи).

  1. Асоціативна вправа

Уявіть, що перед вами мольберт. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору. Які кольори б ви використали?

V. Підсумки уроку.

1. Мить  істини

  • Чи можна в якомусь моменті життя відкрити істину?(Так. Межовий момент, коли людина опиняється , як наші герої, «між небом і землею»).
  • Що вдалося зрозуміти героям  із повісті «Поза межами болю» в останні дні свого життя? Чи випадковим є те,  що відбувається це біля вогню?

(Сабо: «Самотня людина ніколи не може бути щаслива». «Ти(гроші),безцінний, нужденний шматок паперу».

Добровський: «Тяжко конати серед грому гармат серед голоду й холоду, а ще тяжче жити серед нікчемності й хамства сучасних людей». Штранцінгер: «Є сонце в житті.»)

  • А які істини відкрив для вас О.Турянський і його герої?
  • Людина живе, доки є надія.
  • Сім'я – опора, джерело енергії,сили.
  • У слабкому тілі може бути сильний дух.
  • Треба вміти прощати.
  • За будь-яких обставин людина має залишатись людиною.
  • Гроші-папір, є речі набагато цінніші.
  • Життя – найбільша цінність.
  • Сила мистецтва-безмежна.
  1. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Учитель. Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?

  1. Продовжити незакінчене речення
  • Для мене твір «Поза межами болю» - це..
  • Найголовніше для людини в екстремальній ситуації – це…
  • Після прочитання твору я зрозумів, що…

(Відповіді учнів)

Висновок: Осип Турянський свої філософські думки про перемогу життя над смертю вклав в уста Добровського: «Коли у тьмі і хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть». Отже, насамкінець мені хочеться сказати, що дві світові війни зранили нашу землю, яка була ареною кровопролиття і смертей. А наші пращури, невільно беручи участь у бойових діях, воюючи на боці кількох імперій, гинули в горнилі битв за чужі амбітні плани. Ви, мої дорогі діти,  живете, слава Богу, у своїй державі, яка змушена і в двадцять першому столітті виборювати свою незалежність. І тому вашому поколінню прийшов час збирати розкидане каміння бездуховності, забуття, зневіри і возводити Храм Української Держави, на небосхилі якої з’являться славетні імена науковців і митців, сіячів і мислителів, а на безмежних її просторах колоситиметься золота нива під мирним синім небом, висоту якого триматиме наша щиросердна синівська молитва.

 

VІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за творчістю М.Куліша, Остапа Вишні, Богдана-Ігора Антонича, О.Турянського.

 

docx
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
7650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку