Урок. "Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їхня характеристика. Основний конфлікт казки."

Про матеріал

Конспект уроку з використанням інтерактивних технологій. Презентація додається. Це перший урок вивчення казки Оскара Уайльда "Хлопчик-зірка", тому подаються короткі відомості про митця, також знайомство з міфом про Нарциса. також на уроці перевіряється знання сюжету казки та аналіз образу головного героя.

Перегляд файлу

5 клас

Урок

Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка».  Казкові персонажі, їхня характеристика. Основний конфлікт казки.

Мета: познайомити із життям ірландського письменника Оскара Уайльда, продовжувати вчити вдумливо читати художній твір, давати оцінку прочитаному, робити висновки, аналізувати героїв твору, визначати основну думку; закріпити вміння розрізняти народну казку та літературну, виховувати віру в сили добра, любов до батьків, до людей, загальнолюдські якості, розвивати читацьку компетентність та естетичний смак.

Обладнання: Мультимедійна презентація, зірочки,текст твору, підручники, портрет письменника.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

Форма уроку: урок-парабола

Усі ми ходимо по багнюці,

але деякі з нас дивляться на зірки.

Оскар Уайльд

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Учитель. Не за синіми морями, не за високими горами, у чудовій казковій країні Іванівці стоїть школа, у якій живуть найкращі п’ятикласники. А я, Фея, прилетіла до вас, щоб дізнатися, чи полюбляють ці жителі казки і чи вірять в чудеса.

- А які чудеса були у вашому житті?

- а чи здійснювалися колись ваші бажання?

- А чи знаєте ви, коли, за повір’ям,  треба загадувати бажання? (коли падає зірка)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.


Ця приповідка, поговірка

У серці схована на дні.

Я знаю – є на світі зірка,

Не всім помітна вдалині.

 

На небі різні зорі сяють,

Так Бог створив не без причин,

Та погляди усі звертають

На зорі перших величин.

 

Одна блискучо-золотава,

А інша світить голубим,

І кожна з них така яскрава –

Не позмагатися малим.


 

 

Бесіда:

  • Що таке зірка?  Які значення має це слово?
  • Кого з людей ми називаємо зірками, якими вони повинні бути?
  • Назвіть імена людей, яких ви вважаєте зірками.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми на уроці поглянемо ще на одну  велику зірку,  (слайд – портрет Оскара Уайльда), який жив більше 100 років тому. Це Оскар Уайльд, автор популярної казки «Хлопчик-зірка». Ми дізнаємося трішки про самого письменника, познайомимося з героями його казки, спробуємо зрозуміти, чого хотів навчити нас автор, і, врешті-решт,  переконатися, що Оскар Уайльд – зірковий письменник.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Розповідь учителя про Оскара Уайльда
  • Неподалік від Великої Британії, на одному із островів розташована гарна країна Ірландія, у якій 1854 року народився Оскар Фінгал О’Флаерті Уілс Уайльд, якого ввесь світ знає як Оскара Уайльда.
  • Батько-окуліст, збирач фольклору, мати знала багато мов, прищеплювала любов до мистецтва.
  • Оскар Уайльд знав багато мов, сім’я мала велику бібліотеку.
  • Навчався в Трініті-коледжі та Оксфордському університеті  (слайди)

Саме тут замислився над призначенням мистецтва, цінував красу, вважав, що вона здатна врятувати світ.

  • Після навчання оселяється в Лондоні

 

  1. Робота з підручником

Прочитати два абзаци (с. 102) і дати відповіді на питання: (питання на слайді)

  •  Що підштовхнуло Оскара  Уайльда до створення літературних казок
  • Назвіть збірки письменника
  • Що намагається пояснити Оскар Уайльд у своїх казках
  • Процитуйте слова письменника про призначення казки

 

  1. Учитель. Як і в народних казках, героями творів Оскара Уайльда були і принци, і принцеси, і чаклунки, і велетні, і тварини, і птахи. Але його казки були особливими, дещо відрізнялися від народних. 

Робота зі слайдом:

Особливості казок

Оскара Уайльда

  • Казки пов'язані з реальним життям
  • Не завжди щасливий кінець
  • Персонажі нагадують реальних людей
  • Персонажі можуть  змінювати характер
  • Головні випробування – внутрішня боротьба

 

  1. Звернення до епіграфу

Бесіда:

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Чи слід ці слова розуміти буквально, чи письменник має на увазі щось інше, що саме?

Учитель. Час і нам подивитися на зірку Оскара Уайльда, тобто ближче познайомитись з його казкою «Хлопчин-зірка».

 

  1. Відтворення сюжету казки

Учитель. Вдома ви  прочитали казку «Хлопчик-зірка». Чи сподобалася вона вам? Давайте пригадаємо її сюжет . (Прийом «Порушена  послідовність» - на слайді)

 

  • Зустріч із жінкою-жебрачкою
  • Дроворуби у зимовому лісі
  • На службі у злого Чаклуна
  • Допомога прокаженому
  • З небес упала зірка
  • Дроворуб забирає до себе Хлопчика-Зірку
  • Хлопчик-Зірка стає потворним
  • Зустріч з лісовими мешканцями
  • Звільнення Зайця
  • Хлопчик-Зірка правив недовго
  •  Зустріч з матір'ю і батьком
  • Хлопчик-зірка знову гарний

 

  1. Визначення казкових персонажів

Бесіда:

  • Яких героїв ми називаємо казковими, чарівними?
  • З яким казковим, лісовими мешканцями ми зустрічаємось у казці? (вовк, коноплянка, горлиця, дятел, білочка, зайці, сови, кріт)
  • Знайдіть їх у тексті

 

  1. Визначення реальних персонажів

Бесіда:

  • Назвіть реальних персонажів твору.
  • Чому на слайді серед усіх реальних персонажів дроворуб-батько, його дружина, мати-жебрачка, хлопчик-зірка виділені іншим кольором? (це основні, головні герої)
  • Заповніть у зошитах схему – табличку

 

Персонажі казки


Казкові                     Реальні

 

 

 

  1. Аналіз образу Хлопчика-зірки

Учитель: Я, Фея, своєю чарівною паличкою доторкаюсь ось до цього хлопчика – і він вмить стає Хлопчиком-Зіркою. Опиши за допомогою підручника свою зовнішність (с. 108).

А тепер інший учень відчує чарівну силу моєї палички. Який у тебе був характер, процитуй  (с. 108).

  1. Розповідь вчителем легенди про Нарциса з демонстрацією репродукції картини Караваджо «Нарцис» (на слайді)

 

  1. Сходинки моральної деградації Хлопчика-Зірки

 

(На дошці накреслені сходинки, учні на кожній сходинці записують ганебні вчинки хлопчика, починаючи з найвищої і до найнижчої – морального падіння-деградації)

 

  • Знущання над природою, тваринами

- знущання над бідним

  - зверхність до дорослих і дітей

      - неповага до батьків

            -  зречення рідної матері

 

Бесіда:

  • Чому, на ваш погляд, на найнижчій, найстрашнішій сходинці – зречення матері?
  • Чому він її зрікся і прогнав?
  • А чи змінилося б його ставлення до рідної матері, якби вона була багатою жінкою, а не жебрачкою?

 

  1. Визначення конфлікту твору
  • Як змінилася зовнішність Хлопчика-зірки і чому?

Отже, ми бачимо, що коли герой спустився на найнижчу сходинку своєї моральної деградації, його зовнішність змінилася: зовні вродливий юнак перетворився на потвору, схожу на жабу.

  • Як ви думаєте, що хотів автор за допомогою цього перетворення нам розкрити?
  • У одній людині протиставляється краса з потворністю, доброта з жорстокістю, злом. Пригадайте, як називається цей художній засіб? (антитеза)

 

Підсумок:

Отже, ми бачимо, що останньою краплею, останньою сходинкою було зречення матері (демонстрація уривку з фільму)

 Давайте разом зробимо висновок: мама – це людина, яка завжди повинна бути головною у нашому житті, і ми повинні їй бути вдячні за те, що вона нам дала життя. Бо Мама – це Мама.

 

  1. Нитка Аріадни

Учитель: Наш Хлопчик-Зірка знову став прекрасним, але для цього він пройшов довгий і нелегкий шлях. Зараз за допомогою нитки Аріадни, яка символізує заплутаний шлях, що врешті розплутується, ми пригадаємо його (діти по черзі передають клубочок ниток один одному, називаючи випробування,при цьому тримаються за розплутану нитку)

  • Став потворою
  • Діти прогнали Хлопчика-Зірку
  • Три роки блукав
  • Ніхто не хотів допомогти
  • Служив у чарівника
  • Доставав тричі монети
  • Тричі був битий

Отже, все це він стерпів лише щоб знайти свою матір і попросити  в неї вибачення, бо нарешті зрозумів, що мати – найрідніша і найдорожча людина на Землі.

V. Домашнє завдання

Тому домашнім завданням для вас буде написати твір – роздум «Та не можна рідну матір вибирати».

VІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Для свої батьків ми всі також зірочки, хоч інколи ми і ображаємо їх необдуманим словом чи вчинком. Тож напишіть на  зірочках побажання своїм матерям і прикріпіть їх на нашому зоряному небі.


Та є на світі зірка тиха,

Вона твоя або моя,

Та, що боронить нас від лиха,

Хоч ледве світить, не сія.

 

Ця зірка тихо, тихо світить

Серед безмежних зоренив,

І мало хто її помітить,

Не те, щоб погляд зупинив.

 

Коли мені на світі гірко

Серед недоспаних годин,

Я знаю: світить тиха зірка –

Я в цілім світі не один!

 


 

VІІ. Оцінювання діяльності

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Юрченко Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гордова Інна Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Прохіна Лариса Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Павлюк Раїса Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
17003
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку