Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки 5клас.
С.І. Ковнацька, учитель зарубіжної літератури та російської мови Просянської ЗОШ І-ІІІ ст., Покровський р-н, Дніпропетровська обл.
Мета:
.формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі; розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил, норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати й зберігати родин-ні традиції; осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість не-насильницького вирішення конфліктів; оцінювати креативність як важливу рису людського характеру;
.формувати предметні компетентності: знати основні факти біографії англійського пись-менника Роальда Дала та його повість «Чарлі і шоколадна фабрика»; уміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів і образів, висловлен-ня власних думок; виховувати моральні цінності, що утверджуються в казці.
Обладнання: підручник для 5-го класу; портрет Роальда Дала, виставка учнівських малюн-ків , презентація «Шоколадні фабрики світу», текст повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».
Тип уроку: комбінований.
Книжки повинні бути смішними, захопливими та дивовижними.
Роальд Дал
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Які дитячі враження Роальда Дала відображено у творі? Чи відомі вам інші казки, де втілено солодкі фантазії дітей?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІY. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні в школярів є можливість під час навчальних екскурсій відвідати шоколад-ні фабрики України. Чи побував на такій екскурсії ваш клас?
Показ презентації «Шоколадні фабрики світу»
Y. Опрацювання навчального матеріалу
Образ власника фабрики
Учитель. Кого з героїв повісті інші так характеризують: у нього не всі вдома, він божевільний навіжений, псих, очманілий, ненормальний, придуркуватий, безголовий, скажений, шизону-тий, пришиблений, дебільний? (Віллі Вонка).
Читайте вдумливо
Учитель. Кого насправді характеризують усі ці епітети? (Батьків, які це викрикують).
Робота з текстом
Учитель. Знайдіть і прочитайте опис Віллі Вонки. Оцініть, кому він більше пасує: власнику фабрики – бізнесмену чи чарівнику?
«І що то був за дивовижний чоловік! На голові він чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно – зелені. Рукавички – перла-мутрово-сірі, А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі – очі він мав невимовно ясні. Здавалося, що вони весь час іскряться й мерехтять. Власне кажучи, все його лице освітлю-вав радісний усміх.
Ох, а яким він здавався розумним! Яким кмітливим, проникливим і енергійним! Він без упи-ну посмикував головою, схиляв її і так і сяк, ніби вбирав усе довкола своїми ясними мерехт-ливими очима. Його рухи були швидкі, як у білки, спритної й хитрющої старої білки з пар-ку».
Метод «Мозковий штурм»
(Учні розповідають все, що їм відомо про фабрику Віллі Вонки до появи золотих квитків).
Мандрівка шоколадною фабрикою
Учитель. Чи міг би ти стати працівником фабрики? Упізнай приміщення й обладнання шоко-ладної фабрики.
.Головний цех . (Шоколадний цех).
«Зала нагадувала якусь відьомську кухню! Скрізь кипіли й булькали на величезних плитах чорні металеві казани, а ще свистіли чайники, шипіли каструлі , бряжчали й шкварчали дивні залізні апарати по стінах і по стелі зміїлися труби, і всю залу наповнювали дим, пара та розкішні смачні пахощі» (Цех винаходів).
. Вони містяться за зеленими дверима, вбудованими в стіни тунелю, крізь який протікала річка. ( Склади з кремом).
. На фабриці активно використовують бити. Як саме? («Щоб збивати вершки,-пояснив містер Вонка.-Як можна збивати вершки без бит?»)
. «Велетенська машина, що стояла в самісінькому центрі цеху винаходів. То була справжня гора блискучого металу, яка височіла над дітьми та батьками. З її вершини галузилися сотні тонесеньких скляних трубочок, і всі ці скляні трубочки закручувалися донизу, спліталися в су-цільний жмут і нависали над величезною круглою балією завбільшки як ванна» (Жуйкова ма-шина)
. Довга й вузька зала. Біла-білісінька. «Навіть підлога була біла. І ніде – ані порошинки. Зі стелі звисали величезні лампи, ллючи яскраве блакитно-біле сяйво. Приміщення було поро-жнісіньке, окрім дальніх кутків. В одному стояла велетенська телекамера на коліщатах,нав-коло неї юрмилася ціла армія умпа-лумпів, які змащували шарніри, регулювати ручки та кно-пки й полірували лінзи великого об’єктива» (Телевізійно-шоколадний цех).
. Місце, де працюють білки. Горіховий цех).
. «Може їздити боком, скоком, уздовж, навскоси і …на небеси! Стінки, двері, стеля, підлога- все скляне, щоб вам було добре видно!» (Скляний ліфт).
. Місце розташування цехів фабрики. Під землею).
. Працівники фабрики. (Умпа –лумпи).
Метод «Хто більше?»
Учитель. Запишіть по пам’яті якомога більше назв дивовижних виробів Віллі Вонки.
Смакуємо книжку
(Потрібно розповісти про дивовижні властивості виробів геніального винахідника).
Учитель. Що винайшов Вонка «спеціально для дітей, яким дають дуже мало кишенькових грошей»? («Вічні барбариски – можна покласти вічну барбариску в рота і смоктати – смо-ктати – смоктати, і вона ніколи не поменшає!..На смак вони чудові! І щотижня міняють колір! І не меншають! Не зникають! НІКОЛИ!»)
Голосування «Найсмачніша ідея містера Вонки»
YІ. Підбиття підсумків уроку
Гра «Кольорова»
Учитель. Пригадайте й поєднайте, що на фабриці якого кольору.
1.Річка |
1.Чорничний |
2.Тунель |
2. Коричневий |
3. Віолетта |
3. Рожевий |
4.Двері в тунелі |
4.Білий |
5.Човен |
5.Зелений |
Відповідь: 1 -2; 2 -4; 3 -1; 4 -5 5 – 3.
-Як би ви охарактеризували Віллі Вонку одним словом?
Читайте вдумливо
Учитель. Яку серйозну проблему сьогодення передбачив Роальд Дал? (Залежність від віртуального світу)
Робота з епіграфом
Учитель. Чи відповідають книжки Роальда Дала його власним вимогам? Доведіть.
YІІ. Домашнє завдання
Клас об’єднується в чотири групи, кожна з яких характеризує образ одного з дітей-відвідувачів фабрики за планом .