Урок ,Оскар Уайльд "Хлопчик-Зірка". Казкові персонажі ,їхня характеристика. Основний конфлікт твору

Про матеріал
Дана розробка уроку дає можливість ознайомити дітей із творчістю письменника ;підготувати учнів до сприйняття казки,розуміння змісту, тематики і проблематики твору; вчить роботі з підручником , формує навики виразного читання.
Перегляд файлу

Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Казкові персонажі , їхня характеристика. Основний конфлікт твору.  5-клас

                    С.І.Ковнацька, учитель зарубіжної літератури та російської мови Просянської     

                   ЗОШ І-ІІІ ст.,Покровський р-н, Дніпропетровська обл.

Мета:

.формувати ключові компетентності: висловлювати власні судження; виховувати добро-сердність, неприйняття зла у будь-яких формах;

.формувати предметні компетентності: ознайомити учнів із життям і творчістю письме-нника, зацікавити ними; підготувати до сприйняття казки, визначити тематику та її особливо-сті; формувати навички роботи з підручником, виразного читання та переказу тексту, уміння виокремлювати ключові епізоди й деталі, коментувати їх, визначати роль у творі.

Обладнання: підручник Волощук Є.В. Світова література, словник літературознавчих термінів

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

              Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла.

                                                                                                          Василь Ключевський

                                                        Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Чи помічали ви, що Добро та Краса не завжди поєднуються? Буває, що красива людина робить злі та жорстокі вчинки. І ,навпаки, ті, хто не відрізняються привабливою зовні-шністю, чинять сміливо та великодушно. У житті все не так просто. Як і в казках письменника Оскара Уайльда, із творчістю якого ми сьогодні ознайомимося.

     Казки відомого англійського, а точніше ірландського, письменника Оскара Уайльда особ-ливі. Їхні герої не вирушають у далекі мандрівки, не борються з чудовиськами. Здебільшого боротьба в них відбувається із…самим собою! Вони намагаються побороти зло, яке в них са-мих. Казки Оскара Уайльда закінчується щасливо, хоч і мають полиновий присмак. Вони да-ють привід глибоко замислитися над власними вчинками, наслідками своїх дій. Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІY. Опрацювання навчального матеріалу

Оскар Уайльд- штрихи до портрета митця. Повідомлення учнів – «літераторів».

     Учень 1. Оскар Уайльд ( повне ім’я – Оскар Фінгал О’Флаерті  Віллс  Уайльд) (1854-1900)-англо-ірландський поет, драматург, прозаїк. Народився 16 жовтня у Дубліні в сім’ї лікаря Ві-льяма Уайльда і його дружини- письменниці Джейн Франциско  Елджі. Батько Оскара був од-ним із найшанованіших громадян Дубліна: чудовий хірург, історик, археолог, етнограф.Прек-расно освіченою й талановитою була й мати майбутнього письменника. Вона знала грецьку, латину, кілька європейських мов, писала вірші.

     Учень 2. У цій атмосфері й виріс юний Уайльд. Він отримав прекрасну освіту – навчався в Оксфордському університеті. У студентські роки Оскар написав свої перші вірші та поеми. Ко-ли Оскар Уайльд одружився і в його сім’ї з’явилися діти, він написав для них дві збірки казок.

    Робота з підручником

   Виразне читання статті в підручнику про О.Уайльда вчителем і учнями.

   Бесіда

  • Що ви дізналися про дитинство письменника?
  • Чому О. Уайльд почав писати казки?
  • Які збірки казок створив митець?
  • -Для кого вони були призначені, за словами автора?
  • Які особливості казок О.Уайльда?

 Учитель. Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли двоє бідних Дроворубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи,ла-малися перемерзлі галузки, а коли вони підійшли до гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.

    І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і Дроворуби кинулись на її пошуки…

   Що ж трапилося далі? Цікаво? Про це ми дізнаємося, коли прочитаємо казку О. уайльда «Хлопчик-Зірка».

     Робота з текстом

  • Виразне читання першої умовної частини казки «Хлопчик-Зірка» учителем із коментуванням.
  • Словникова робота за запитаннями учнів.
  • Навчання учнів виразного читання.

Словникова робота

Саван –поховальне покривало.

Галузки – гілки.

Нарікала – скаржилася.

Бурштиновий – із напівдорогоцінного каменя жовтого кольору.

Гаптований – прикрашений вишивкою.

Пихатий – зарозумілий; той , що не складе собі ціни.

Бездушний – позбавлений співчутливого ставлення до людей.

Попихати – підпорядковувати своїй волі.

Обмін враженнями про прочитане. Бесіда з елементами текстологічного аналізу

  • Чим починається казка?
  • Як ми називаємо опис природи в художній літературі?
  • А як описує морозну ніч О Уайльд? Знайдіть у тексті.
  • Саме в таку морозну ніч, люту ніч сталося диво. Яке? (За текстом)
  • Чому лісоруби так зраділи, коли побачили зірку, що падає? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?
  • Чи зраділи лісоруби знахідці?
  • Чи випадково письменник почав казку з розповіді про лютий мороз?

Словникова робота

Пейзаж – це опис природи, краєвидів міст, сіл, гір, лісу, моря тощо в художньому творі.

Складання сюжетного ланцюжка першої умовної частини твору

Дроворуби поверталися додому через ліс – розмови звірів про мороз – важкий шлях – зірка, що падає – дитина в золотому плащі – доброта Дроворуба – красивий хлопчик – врода зробила хлопця пихатим і злим – жорстокі витівки – Хлопчик –Зірка проганяє жебрачку – зречення матері.

Визначення головних і другорядних героїв казки, реальних і фантастичних персонажів твору. Складання таблиці

Головні герої

Другорядні герої

Хлопчик-Зірка

Лісоруби, жебрачка, Король, Королева, Зайченя, Чаклун

Реальні герої

Фантастичні та напівфантастичні герої

Лісоруби, їхні родини, діти, жебрачка

Вовк, Коноплянки, Зайченя, Кріт, Білочка, Чаклун, Король, Королева

 

Евристична бесіда

  • Яке враження справила на вас казка?
  • Що реальне, а що фантастичне в цьому творі?
  • Які деталі, персонажі нагадують казку Г. К .Андерсена « Снігова Королева»?
  • Що здалося вам трохи смішним, чому?
  • Яким був шлях Дроворубів? Про що вони говорили ідучи?
  • Як поставилися Дроворуби до дивної знахідки? Чому?
  • Яка ваша думка про дружину Дроворуба, який приніс додому дитину?
  • Чи може , на вашу думку, бути таке, що красивий і розумний хлопчик у родині добрих і порядних батьків виріс жорстоким, свавільним і невдячним?
  • Що вас найбільше вразило в казці?

Основний конфлікт твору. Проблемне питання

  • У чому полягає основний конфлікт (зіткнення сил) у казці О. Уайльда «Хлопчик-Зірка»? (Добро-зло; краса-потворність; краса зовнішня- краса внутрішня).

Робота з епіграфом

  • Яку людину ми вважаємо доброю?

Y. Підбиття підсумків уроку

Літературна інтерактивна гра « Я на місці героя…»

  • Як би ви відповіли у випадку, описаному в казці?
  • «Ти взяв собі дитину, то віддай мені плащ, бо ми повинні чесно поділитися знахідкою»
  • «Ми не ставилися до тебе так, як ти ставишся до тих, кого покинули та в кого немає ні-кого, хто б допомагав їм. Чому ти такий жорстокий до всіх, хто потребує співчуття?»
  • «Хто ти такий, аби питати мене, що я роблю? Я не твій син, щоб слухати тебе!»
  • «Якщо ти справді моя мати,.. було б краще, якби ти трималася подалі, а не приходила сюди, щоб соромити мене.»

Поетична хвилинка

Учитель. Наш урок я хочу закінчити словами українського поета Миколи Луківа.

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає , крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

YІ. Домашнє завдання

1.Розповідати про життя і творчість О. Уайльда.

2.Навчитися виразно читати й переказувати казку «Хлопчик-Зірка», виокремлювати основне, висловлювати власні оцінні судження.

3.Підготувати квітку для букета любові до матері.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку