Урок основ здоров'я 9 клас "Самовизначення"

Про матеріал

Конспект уроку основ здоров'я "Самовизначення" до підручника «Основи здоров'я 9 клас» Т. Є. Бойченко, І. П. Василашко, О. К. Курська, - К, «Генеза», 2017

Перегляд файлу

Основи здоров’я               9 клас           урок  № 13

Тема уроку: Самовизначення

Мета уроку: формувати поняття життєвого самовизначення, дати загальне уявлення про складові життєвого самовизначення.

розвивати розуміння значення самовизначення і його складових;

виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань.

Обладнання: підручник «Основи здоров’я» Т. Є. Бойченко, І. П. Василашко, О. К. Курська, - К, «Генеза», 2017.

Хід уроку

Ι. Організаційний етап

Актуалізація опорних знань

Перевірка виконання домашнього завдання

  1. Назвати і охарактеризувати етапи процесу самопізнання і формування особистості.
  2. Проаналізуйте схему «Етапи процесу самопізнання і формування особистості». Чи пов’язані на вашу думку, наведені в схемі етапи?, Чому?
  3. Що таке ідентифікація? Що впливає  на її формування?
  4. Проаналізуйте схему «Формування самоідентифікації». Чи згодні ви з тим, що для само ідентифікації важливі відповіді саме на такі запитання? Чому так думаєте?
  5. Що таке самооцінка? Які чинники впливають на її формування?
  6. Проаналізуйте схему «Кроки до формування адекватної самооцінки», Охарактеризуйте кожен крок.
  7. Чому підліткам важливо формувати адекватну самооцінку?  Поясніть на прикладі.
  8. Встановіть зв’язок між само ідентифікацією та самопізнанням і самооцінкою.

II. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення проблемної ситуації: У книжці англійського письменника й філософа Льюїса Керрола «Пригоди Аліси у Дивокраї» є такий діалог: «Гусінь і Аліса мовчки дивилися одна на одну. Нарешті Гусінь вийняла люльку з рота й озвалася сонним голосом: "Ти хто?". Гірше за це питання для першого знайомства вона нічого б не могла придумати! Аліса відразу зніяковіла: "Бачите... бачте, пані, я... просто не знаю, хто я зараз така"».

Як ви вважаєте, чому так складно відповідати на просте на перший погляд запитання — «Хто ти?».

ΙΙΙ. Вивчення нового матеріалу

Поняття життєвого самовизначення

Самовизначення передбачає ваш усвідомлений вибір свого місця в системі соціальних відносин. Уже сама поява потреби в самовизначенні свідчить про те, що ви досягли досить високого рівня розвитку й прагнете зайняти власну позицію в різноманітних суспільних ситуаціях.

https://mozok.click/uploads/osn-zdr-9-taglina/osn-zdr-9-taglina-57.jpg

На цій світлині — переможці олімпіади з інформаційних технологій (2016 рік). Як ви вважаєте, яку роль у процесах самовизначення підлітків відіграють такі події їхнього життя? Чи допомагає це підліткам зробити усвідомлений вибір свого місця в системі соціальних стосунків або опановувати міжособистісні й соціальні ролі?

Часто трапляється так, що підліток діє не зі своєї волі, а підкоряється волі інших людей, часом таких самих підлітків, з якими він товаришує. Підлітки можуть навіть не замислюватися, чому прийняли таке, а не інше рішення, не розуміти, що вони діють з волі іншої людини, не беручи участі в прийнятті рішення. А втім, відповідати за те, що роблять, вони мають особисто. Самовизначення допомагає зрозуміти це й намагатися діяти за власними рішеннями.

Знайдіть необхідну інформацію і розв'яжіть проблему. Павло запропонував Андрієві прогуляти уроки й сходити в кіно. Надія, яка почула їхню розмову, запропонувала Андрію замість цього відпроситися з уроків і взяти участь у підготовці концерту, де вона буде ведучою. Андрій не хотів робити ні того, ні іншого, оскільки йому подобалося вчитися. Як ви вважаєте, які відповіді дасть Андрій, якщо його самовизначення відбулося, і які — якщо ні?

Самовизначення передбачає опанування підлітком різних міжособистісних і соціальних ролей. Деякі з них досить прості, наприклад роль пасажира, покупця, пацієнта поліклініки тощо. А виконання інших виявляється доволі складним, наприклад роль старанного учня, працьовитого сина чи доньки, вірного друга, відповідальної людини, інтелектуала, високоосвіченої людини.

Справжнє самовизначення не лише передбачає вибір власної позиції, але й те, що цю позицію необхідно ще обстояти, тобто власною поведінкою підтвердити свою відповідність їй.

Про ваші позиції, переконання, індивідуальні цінності люди можуть судити тільки за вашими вчинками. Саме вони розкривають вашу індивідуальність, свідчать про те, як відбувається ваше самовизначення.

Складові життєвого самовизначення

Виділяють такі складові життєвого самовизначення:

• особистісне самовизначення — це формування цінностей, пошук відповідей на запитання «Якими бути?», «Яких норм поведінки дотримуватися?», «Як ставитися до інших людей?», «Як оцінювати себе й свої вчинки?»;

• професійне самовизначення полягає в обранні професії за власним рішенням, а не під зовнішнім впливом. Дуже важливо обрати роботу, що припадає до душі. Професійне самовизначення також передбачає здобуття фахової освіти;

• життєва позиція пов’язана з пошуком сенсу свого існування, вибором стилю й стратегії життя. Це вибір і реалізація людиною тих чи інших соціальних ролей, соціальних стереотипів і самого способу життя. Процес самовизначення триває впродовж усього життя.

https://mozok.click/uploads/osn-zdr-9-taglina/osn-zdr-9-taglina-59.jpg

Складові самовизначення записати в зошити.

Життя без проблем і турбот дозволяє підлітку не замислюватися про майбутнє й дає можливість нічого не знати про необхідність самовизначення. Але це пастка, бо рано чи пізно людині доведеться діяти самостійно, а час, коли треба було здійснювати самовизначення, уже втрачений. Потрібно наздоганяти, але як, коли ти вже дорослий за віком, але все ще підліток за самовизначенням? Зрозуміло, що краще робити все вчасно. Отже, саме в дев’ятому класі було б доцільно поміркувати, яка професія вам до душі, що необхідно робити сьогодні для того, щоб далеке доросле майбутнє було осмисленим, емоційно позитивним, економічно забезпеченим і духовно насиченим.

Опорні точки. Самовизначення — це розуміння самого себе, своїх можливостей і прагнень, розуміння свого місця в суспільстві й свого призначення в житті. Кожна людина здійснює у своєму житті різні види самовизначення: визначає свої цінності й сенс свого життя, обирає своє місце й роль у системі суспільних відносин, здобуває професію.

Поради для самовизначення записати в зошити.

IV. Робота з підручником

Опрацювання висновку ст. 60.

Робота у парах:  Ситуаційні завдання ст. 61.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

Запитання для повторення й обговорення

I рівень

1. Що таке особистісне самовизначення?

2. У чому полягає професійне самовизначення?

3. Як відбувається життєве самовизначення?

II рівень

4. Які складові життєвого самовизначення ви знаєте?

5. Яку роль у формуванні особистості людини відіграє самовизначення?

6. Поясніть на прикладах, як відбувається самовизначення.

III рівень

7. Яку відповідь ви дали б на запитання: «Хто ти?»

8. Як відбувається вибір людиною власної позиції, професії?

9. Завдяки чому ми здатні приймати одні впливи й відкидати інші?

IV рівень

10. Доведіть, що самовизначення передбачає опанування підлітками різних міжособистісних і соціальних ролей.

11. Що допомагає підліткам зробити усвідомлений вибір свого місця в системі соціальних відносин?

12. Чому власну позицію необхідно не тільки вибрати, але й обстояти?

VІ.  Домашнє завдання: Опрацювати § 12, дати відповіді на запитання на с. 61 підручника.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тарасова Катерина Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
4531
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку