Конспект уроку основ здоров'я "Способи ефективного навчання і підготовки до іспитів. Планування часу" до підручника «Основи здоров'я 9 клас» Т. Є. Бойченко, І. П. Василашко, О. К. Курська, - К, «Генеза», 2017
Основи здоров’я 9 клас урок № 18
Тема: Способи ефективного навчання і підготовки до іспитів. Планування часу.
Мета: формувати поняття про способи ефективного навчання, як ефективно підготуватись до іспитів і ДПА; чому важливо планувати час.
розвивати розуміння значення способів ефективного навчання і планування часу;
виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань.
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» Т. Є. Бойченко, І. П. Василашко, О. К. Курська, - К, «Генеза», 2017, фотографії й плакати, що дозволяють ілюструвати самопізнання й самовиховання особистості та способи саморегуляції.
Хід уроку
Перевірка виконання домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Дев'ятикласниця Ангеліна на уроці з основ здоров'я процитувала давньогрецького поета Гесіода, який писав: «Істинно велика та людина, яка опанувала свій час». Її однокласник Ігор сказав, що він не розуміє поета, тому що опанувати час узагалі неможливо. Як ви вважаєте, у якому сенсі людина може опанувати час і чому така людина є великою?
Навіщо нам потрібно планувати свій час? По-перше, план робочого дня, записаний на папері, спростить запам’ятовування і звільнить час для інших справ. По-друге, якщо ми спланували свій день, то в нас з’являється вільний час, оскільки ми його раціонально використовуємо. Кожна хвилина, витрачена на планування, економить десять хвилин роботи.
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Якщо ви витратили на планування 15 хвилин, то скільки додаткових хвилин ви отримали для роботи протягом дня? Скільки часу ви зекономите протягом місяця?
Як почати планувати свій час? Просте планування не займе багато часу. Запишіть на папері перелік дій на наступний день. Наступного дня в ході виконання цих дій викреслюйте їх із переліку. І хоча такий спосіб дає змогу планувати життя лише на один день, усе-таки він є дуже важливим, бо це перший крок до повноцінного планування.
Для подальшого планування вам знадобляться щоденник і календар планування. Щовечора ви плануєте перелік дій, які вам треба зробити завтра. Це допоможе вам установити пріоритети й робити передусім ті справи, що є найважливішими, виконувати все вчасно.
Пріоритет (від латин. prior — перший) — це поняття, що визначає важливість, першість. Наприклад, пріоритет дій установлює порядок їх виконання в часі. Якщо людина не визначила пріоритету, то вона може розпочати з другорядних справ, а наприкінці дня побачить, що важливі справи залишилися невиконаними. Або людина робить те, що можна було перенести й на завтра, і не виконує те, що обов’язково повинна була виконати саме цього дня. Тому важливо планувати наступний день і визначати пріоритет дій.
Якщо ви вже вмієте планувати свій день, то зможете спланувати свій тиждень у календарі планування. Після цього можна переходити до планування місяця.
Допоможе розумно витрачати час і така техніка його розрахунку, як хронометраж. Ви записуєте справи, зроблені протягом дня, і час, що був витрачений на кожну з них. Так можна виявити «пожирачів часу» — незаплановані дії, які забрали ваш час, «вкрали» його у важливих справ. Саме хронометраж може дати відповідь на запитання, як навчитися планувати свій час, не витрачати його марно.
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Григорій Сковорода писав: «Вода без риби, повітря без пташок, час без людей бути не можуть», «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений», «Наступний, весело освітлений день — плід учорашнього, так само як добра старість — нагорода гарної юності». Як ви вважаєте, чи стосуються ці думки Григорія Сковороди планування часу?
Способи ефективного навчання й підготовки до ДПА
Способи ефективного навчання, про які ви вже знаєте, можна використовувати під час підготовки до іспитів.
Насамперед важливо враховувати власні особливості сприйняття:
• для візуалів буде корисним прочитати текст, розглянути схеми й малюнки, звести до наочної таблиці інформацію, вести записи;
• аудіалам можна порадити повторювати матеріал уголос, обговорювати його, використовувати аудіозаписи, спілкуватися щодо змісту екзаменаційного матеріалу з однокласниками та вчителем;
• кінестетики можуть робити наочні моделі, засвоювати й повторювати матеріал у вигляді практичних робіт і експериментів.
Усе це пов’язане з особливостями сприйняття. А чи є прийоми, що будуть корисними під час підготовки до іспитів усім? Звісно, є.
Прийоми ефективного навчання
Узагальнення матеріалу
Зведення великого обсягу інформації в зручну й зрозумілу форму — таблицю, схему тощо
Систематизація знань
Впорядкування знань за критеріями зв'язності й практичності застосування
Поступовість засвоєння матеріалу
Послідовно переходити від теоретичних знань до їх використання для розв'язування завдань
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Американський промисловець і винахідник Генрі Форд говорив: «Якщо ти думаєш, що зможеш,— ти маєш рацію; якщо ти думаєш, що не зможеш,— ти також маєш рацію». Як ви розумієте цей вислів? Чи є в ньому протиріччя?
Особливу увагу під час підготовки до іспитів слід приділяти основним термінам і поняттям. Терміни — це слова, що визначають поняття, а поняття — це думка або система думок. Треба вміти користуватися словником і ніколи не вживати слів, значення яких ви не розумієте.
Ну і, звичайно, не можна нехтувати простими правилами підготовки до іспиту, а саме: готуватися до нього заздалегідь, планувати час на підготовку, поділити навчальний матеріал на закінчені смислові блоки, робити перерви на відпочинок, висипатися й не витрачати на підготовку до іспиту нічні години.
Насамкінець ще одна важлива порада: під час підготовки до іспитів створюйте позитивний настрій. Упевненість у собі є дуже важливим чинником успішного складання іспитів.
Опорні точки. Важливо вміти планувати свій час. У процесі планування ми визначаємо пріоритети, порядок виконання завдань, вчасно виконуємо важливі для нас справи. Для планування часу доцільно використовувати щоденник і календар планування.
Існують певні способи ефективного навчання й підготовки до іспитів, які треба вміти правильно використовувати.
Запитання для повторення й обговорення
I рівень
1. Як можна спланувати свій час?
2. Навіщо нам потрібно планувати свій день, тиждень, рік?
3. Доведіть, що планування наших дій на день забезпечує спокійний емоційний стан.
II рівень
4. Чому люди, які планують свій час, встигають за день зробити більше, ніж ті, хто цього не робить?
5. Як визначати пріоритети під час планування часу?
6. Що допомагає нам зберігати час?
III рівень
7. Які способи ефективного навчання й підготовки до іспитів ви знаєте?
8. Чому під час підготовки до іспитів необхідно приділяти увагу основним термінам і поняттям?
9. Чому не можна використовувати слова, значення яких ви не знаєте?
IV рівень
10. Доведіть, що вміння узагальнювати знання допомагає ефективно підготуватися до іспитів.
11. Наведіть приклади того, як уміння систематизувати знання, впорядковувати їх допомагає ефективно підготуватися до іспитів.
12. Чому позитивний настрій є дуже важливим фактором під час іспитів?
Щоб визначити, чи вмієте ви планувати свій час та готуватися до іспитів, пройдіть нескладні тести, що наведені в додатковому матеріалі до параграфа на сайті.
Практичне завдання
Відпрацювання навичок раціонального планування часу й підготовки до Державної підсумкової атестації
Мета: відпрацювати навички раціонального планування часу й підготовки до Державної підсумкової атестації.
Порядок виконання роботи
I. Відпрацювання навичок раціонального планування часу. Сплануйте у зошиті свій наступний день за такою таблицею: Дата:
Наприкінці наступного дня підбийте підсумки та зробіть висновки.
II. Відпрацювання навичок підготовки до ДПА.
1. Сплануйте свою підготовку до ДПА, яка розрахована на три дні.
Інструкція:
Поділіть підготовку на окремі етапи.
Для кожного етапу дайте відповіді на такі запитання:
1. Яка моя мета на цьому етапі?
2. Скільки часу я маю на це?
3. Як краще використовувати цей час?
4. Які завдання потрібно виконати насамперед?
5. У якій послідовності необхідно виконувати ці завдання?
6. Що треба підготувати для виконання кожного завдання?
2. Заповніть у зошиті таблицю для кожного з трьох днів підготовки до ДПА за зразком:
Дата:
Наприкінці останнього дня підбийте підсумки та зробіть висновки.
VI. Колективна робота учнів
Розгляд ілюстрацій підркчнтка с. 68 - 69, ситуаційні завдання с. 69
VII. Домашнє завдання: Опрацювати § 17, відповісти на запитання після параграфа.
VIII. Підбиття підсумків уроку