Тема: ЖИТТЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ.
Мета: ознайомити учнів із цілями та завданнями, а також вимогами вчителя до вивчення предмета; учити розпізнавати ознаки безпеки й небезпеки, фізичного, соціального, психологічного і духовного благополуччя; відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи; формувати ціннісне ставлення до життя і здоров'я; розвивати уяву дітей про здоров'я та його складові, сприятливі для здоров'я життєві навички; виховувати бажання берегти життя та здоров'я, створювати дружню атмосферу під час спілкування з однолітками на уроці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу.
Обладнання: підручники, зошити, напис "Здоров'я", схема "Складові здоров'я", схема «Складові благополуччя», «кошик здоров'я», іграшка хлопчик Здоровчик, таблички «Сьогодні на уроці».
1
Дата Урок 1 клас 6
Тема: ЖИТТЯ І ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ.
Мета: ознайомити учнів із цілями та завданнями, а також вимогами вчителя до вивчення предмета; учити розпізнавати ознаки безпеки й небезпеки, фізичного, соціального, психологічного і духовного благополуччя; відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи; формувати ціннісне ставлення до життя і здоров’я; розвивати уяву дітей про здоров’я та його складові, сприятливі для здоров’я життєві навички; виховувати бажання берегти життя та здоров’я, створювати дружню атмосферу під час спілкування з однолітками на уроці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу.
Обладнання: підручники, зошити, напис "Здоров'я", схема "Складові здоров'я", схема «Складові благополуччя», «кошик здоров’я», іграшка хлопчик Здоровчик, таблички «Сьогодні на уроці».
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Сядьте зручно,
Усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в науку крок,
Починаємо урок.
Дозвольте представити вам «Кошик здоров’я» (умовний малюнок кошика на дошці). Увесь рік ви наповнюватимете його знаннями, що будуть вам корисними у подальшому житті. У цього кошика немає обмежень, тому кладіть у нього все, що вважаєте важливим. Важить він небагато, а користі в ньому — не осягнути.
Учні по черзі передають один одному іграшку Здоровчика та продовжують фразу "Мене звати... Протягом літа я зміцнював (ла) своє здоров'я таким чином..."
Ознайомити учнів з підручником, обговорити завдання предмета в
6 класі, мету й особливості курсу, вимоги до вивчення предмета, ведення робочого зошита.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов до крамнички. Він довго ходив між полиць, де лежали різноманітні екзотичні овочі та фрукти. Вони приголомшили його своїм незвичайним виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами.
Але варто було чоловікові взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді він вирішив звернутися до продавця:
Але господар відповів:
1. Що треба зробити чоловікові, щоб виростити із зерняток плоди?
2. Що може перешкодити цьому?
3. Як ми можемо пов’язати цю притчу зі своїм життям?
Висновок: кожен має у житті багато можливостей, їх варто реалізувати.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
На дошці учитель записує слово здоров’я. Учні називають слова-асоціації. Іншмй учень записує асоціації навколо слова «Здоров’я». Вчитель підводить учнів до визначення слова здоров’я.
Здоров’я — це стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя.
Учитель використовує знання учнів та допомагає їм згадати складові здоров’я.
Об'єднайте учнів у пари і запропонуйте розказати один одному про один день із свого життя, коли вони почувалися щасливими (фізично, психологічно і соціально благополучними).
Учитель узагальнює відповіді учнів і пропонує скласти образ благополуччя.
Висновок. На відчуття благополуччя (або неблагополуччя) впливають різні аспекти буття. У ньому злито багато особливостей ставлення людини до себе й навколишнього світу. Благополуччя особистості має кілька складових (духовне, соціальне, психологічне,
фізичне, матеріальне).
Соціальне благополуччя — це задоволеність особистості своїм соціальним статусом і актуальним станом суспільства, до якого вона себе зараховує. Це також задоволеність міжособистісними зв’язками, статусом у мікросоціальному оточенні, а також почуття спільності (у розумінні А. Адлера) тощо.
Духовне благополуччя — відчуття причетності до духовної культури суспільства, усвідомлення можливості долучатися до багатств духовної культури (вгамувати духовний голод), просування в розумінні сутності і призначення людини, усвідомлення й переживання сенсу свого життя.
Фізичне (тілесне) благополуччя — гарне фізичне самопочуття, тілесний комфорт, що задовольняє індивіда, фізичний тонус.
Матеріальне благополуччя — задоволеність матеріальним аспектом свого існування (житло, харчування, відпочинок тощо), стабільністю матеріального статку.
Психологічне благополуччя (душевний комфорт) — у згодженість психічних процесів і функцій, відчуття цілісності, внутрішньої рівноваги. Психологічне благополуччя стійкіше в разі гармонії особистості.
Усі перераховані складові взаємозалежні та впливають одна на одну. Зарахування багатьох феноменів до тих чи інших складових благополуччя досить умовне. Наприклад, відчуття спільності, усвідомлення і переживання сенсу життя цілком можна зарахувати до чинників, що створюють душевний комфорт, а не лише соціальне чи духовне благополуччя.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Це — здоров’я розуму. Воно залежить від системи мислення, ставлення до навколишнього світу й орієнтації в цьому світі —... (духовне).
Це — здоров’я тіла. Воно залежить від рухової активності людини, раціонального харчування, дотримання правил особистої гігієни й безпечного поводження в повсякденному житті, оптимального сполучення розумової й фізичної праці, уміння відпочивати —... (фізичне).
Це — здоров’я особистості. Воно залежить від навичок спілкування з різними людьми —... (соціальне).
Це — здоров’я душі. Воно залежить від того, який емоційний стан тобі найбільше притаманний, —... (психологічне або емоційне).
Висновок. Взаємозалежність здоров’я й благополуччя сформульована вже у визначенні здоров’я. За незадовільного його стану неможливо досягти благополуччя в кожній із галузей життєдіяльності, і навпаки.
Завдання 1. Пригадай і розшифруй формулу безпечної життєдіяльності: «Уникати. Запобігати. Діяти».
Завдання 2. Пригадай і розшифруй формулу здорового способу життя: «Зберігати. Розвивати. Відновлювати».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати § 1.
VIІI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Усі стають у коло, беруться за руки, учитель промовляє: «Я бажаю вам здоров’я», усі піднімають руки та разом говорять «Хай буде так!».