ТЕМА: Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах
МЕТА: - повторити, поглибити і закріпити знання і навички студентів про основні орфограми в коренях, префіксах та суфіксах та вміння писати слова з цими орфограмами, удосконалювати правописні вміння та навички, вчити знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил, формувати вміння працювати з таблицями;
розвивати логічне мислення, пам’ять, уміння узагальнювати, використовувати здобуті знання на практиці, формувати навички самостійної роботи, розвивати творче мислення, кмітливість, увагу і спостережливість, створювати висловлювання відповідно до задуму, використовуючи ключові слова;
виховувати прагнення до самовдосконалення, саморозвитку, зацікавленість до майбутньої професії, лювов до рідної мови, мовленнєву культура студентів.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютерна презентація « Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах », відеоролик « Як це? Мобільний зв’язок», роздатковий матеріал, портрет В.О.Сухомлинського.
МЕТОДИЧНЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал
ВИД ЗАНЯТТЯ: лекція – формування практичних умінь та навичок
ТЕМАТИЧНІ БЛОКИ
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: колективне обговорення опорної таблиці, бесіда - спостереження над мовним матеріалом, «Орфографічний тренажер», кросворд «Утворіть слова», творче завдання за темою відеоролика, робота зі сторінками робочого зошита.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: виконавський, частково - пошуковий, творчий.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Викладач. Сьогодні наше заняття розпочнемо з притчі. Послухайте її, будь-ласка.
Коли синові виповнилось дванадцять років, батько дав йому нову лопату і сказав:
—Іди, синку, в поле, виміряй ділянку площею сто ступенів уздовж та
сто впоперек і перекопай.
Пішов син у поле, виміряв діляночку і став копати. Але копати він ще не вмів. Спочатку було важко, поки пристосувався копати.
У кінці робота пішла все краще й краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, лопата зламалася.
Повернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько про зламану лопату?
Тож сьогодні ми спробуємо дати відповідь: Коли у людини
з'являється бажання працювати?
Матеріалу у нас багато,як теоретичного, так і практичного, тому нам є над чим працювати. Але, як сказав відомий український філософ, «Бери вершину – матимеш середину».
У байці Сковороди «Бджола та Шершень» ми знаходимо афоризм: «Немає більшої радості, аніж жити за покликанням». Це означає, що невластива внутрішнім схильностям, душевно чужа людині праця завжди буде здаватися важкою, а невластивий їй спосіб життя – нестерпним. Спосіб життя, до якого ви маєте покликання, буде даватися легко та мати успіх. А також приносити справжню радість та насолоду в житті. Саме ці слова будуть епіграфом до нашого заняття (звернути увагу на епіграф)
ІІІ. Оголошення теми та мети заняття.
Тема нашого заняття «Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах». Тож відкрийте свої конспекти і запишіть дату та тему нашого заняття. Ми повторимо і закріпимо теоретичний матеріал виконанням різноманітних вправ та завдань. Будемо удосконалювати правописні вміння та навички, вчитися знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил, вчитися працювати з таблицями.
ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого
Сьогодні будемо працювати зі сторінками робочого зошита, які вдома ви вклеїте до своїх конспектів. Напишіть там своє прізвище та ім’я.
Перед вами таблиця на основні правила з теми. Вдома вам необхідно було її вивчити та зробити шпаргалку до теми, а саме підібрати на кожне правило слова – приклади. Сьогодні вона вам дуже знадобиться. А зараз ми повторимо основні правила з теми шляхом заповнення даної таблиці. З таблиці зникли приклади. Вам необхідно самостійно підібрати до кожного правила приклади з довідки, яка знаходиться нижче в таблиці. (додаток 1.)
1. Робота з таблицею (мультимедійна та у студентів в робочому зошиті). Заповнити таблицю словами із довідки. Студенти самостійно заповнюють. Усне коментування.
2. Бесіда за «шпаргалкою» (демонструються найкращі «шпаргалки»)
- Зачитайте слова на правопис префіксів пре-, при-, прі-
...роз, без, з,с
...чергування голосних та приголосних у коренях слів
...подвоєння букв...(і далі по таблиці)
(Викладач вибірково запитує студентів, а вони зачитують приклади, які вдома підібрали до кожного правила таблиці.)
3. Слайди із презентації «Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах» з одночасним повторенням правил
Отже, давайте ще раз пригадаємо основні орфограми в коренях, префіксах та суфіксах.
(після відповіді студента- слайд 5-ий. Залишився 5-ий слайд)
4. Виконання вправи 2 із робочого зошита.
Виконаємо завдання 2 із робочого зошита. Прочитайте завдання до вправи. (студенти виконують письмово вправу,перевірка «ланцюжком»)
- Давайте тепер повторимо основні орфограми в суфіксах. В яких випадках треба писати суфікси ськ-, цьк-, зьк-. ? Хто нам назве їх? (відповіді студентів, демонстрація слайду 6. Залишився 6-ий слайд)
- А зараз виконаємо вправу в робочих зошитах – орфографічний тренажер. (додаток 3) А індивідуальне завдання в цей час біля дошки буде виконувати... . (вправа для роботи біля дошки)
(Перевірка виконаної вправи, коментування та відповіді студентів; перевірка роботи біля дошки).
6. Кросворд «Утворіть слово».
Скажіть, будь ласка, з чим пов’язані орфограми в коренях слів? (з чергуванням голосних та приголосних звуків). Давайте повторимо основні з них.
- Хто нам назве основні чергування голосних звуків у коренях та приклади на них?
(відповіді студентів, демонструю слайд 7)
- Хто може назвати основні чергування приголосних у коренях?
(відповіді студентів, слайд 8)
- А зараз розгадаємо кросворд «Утворіть слово» . Повертаємось до робочих зошитів і виконаємо це завдання (додаток 4) .
- Хто бажає зачитати відповіді?
7. Робота з текстом «Покликання»
А) усна бесіда:
- Скажіть, будь ласка, з якими видами діяльності буде пов’язана ваша майбутня професія? Я гадаю, що свою майбутню професію ви обрали невипадково і саме в ній ви бачите своє покликання. В.О. Сухомлинський
( а хто це такий? Відповідь студента, демонструю портрет Сухомлинського) писав до свого сина:
(Викладач або студент читає текст «Покликання»)
- Що хотів сказати своєму сину відомий педагог?
Б) - Перед вами цей текст. У виділених словах позначте вивчені орфограми та вставте пропущені букви.
(усне коментування орфограм)
8. Відеоролик «Як це? Мобільний зв'язок»
- А зараз подивіться відеоролик дуже уважно, тому що потім в конспекти напишете невеличке зв'язне висловлювання на тему «Моє покликання», використовуючи опорні слова.
(демонстрація ролика, студенти самостійно пишуть міні- твір).
V. Підсумки заняття. Оцінювання. Домашнє завдання.
Наше заняття підходить до кінця.
-Скажіть, що вам найбільше запам’яталось на ньому?
- Яку тему ми повторили і закріпили сьогодні?
Тож давайте ще раз повернемось до слів Г.С.Сковороди, які були нашим девізом: «Немає більшої радості, аніж жити за покликанням». Нехай приность вам радість і задоволення навчання, праця, а також майбутня професія, яку ви обрали.
Домашнє завдання: виписати з художнього твору 8-10 речень на вивчені орфограми.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
1.РОБОЧИЙ ЗОШИТ СТУДЕНТА
Прізвище, ім’я ______________________
1. Заповніть таблицю словами з довідки.
Основні орфограми у префіксах, коренях, суфіксах
Місце орфограми |
Орфограми |
Приклади |
У префіксі 1 |
Букви е, и, і в префіксах пре-, при-, прі- |
|
2
|
Букви з, с у префіксах роз-, без-, з- (зі-, с ) |
|
У корені 3 |
Орфограми, пов'язані із чергуванням голосних і приголосних звуків |
|
4
|
Подвоєння букв |
|
На межі кореня і суфікса 5 |
Буквосполуки -цьк-, -зьк-, -ськ-, -цтв-, -зтв-, -ств- |
|
6 |
Букви щ, чч в іменниках із суфіксом -ин(а) |
|
У суфіксі 7 |
Букви и, е(є) в суфіксах -ечок, -єчок, -ечк(а), -ик, єчк(а), -ичок, -ичк(а) |
|
8 |
Буква и в суфіксі -ив(о) |
|
9 |
Букви и, і в суфіксах -ир, -ист, -изм, -ір, -іст, -ізм |
|
10 |
Букви и, і, е(є) в суфіксах -инн(я), -інн(я), -енн(я), -єнн(я) |
|
11 |
Букви о, е(є) в суфіксах –ов(ий), -ев(ий), -єв(ий) |
|
12
|
Букви и, ї в суфіксах –ин, -їн |
|
Довідка: вкладення, кріпаччина, приєднати, вознесенський, миттєвий, смайлик, розмістити, прізвище, скинути, користувацький, ринковість, припасувати, програміст, завантаження, сестрин, урядовий, вершечок, прекрасний, свідоцтво, півник, морозиво, історизм, електронний, вовчисько, картоплиння,грошовий,Софіїн,повідомлення,Дніпропетровщина,творити(твір),друг(дружити)
2. Завдання. Вставити відповідні літери (з, с, е, и, і)
Бе…господарський, …хибити, бе…відповідальний, пр…хід, пр…старілий, …фотографувати, ро…в’язати, бе…надійний, пр…звисько, пр…пишний, ро…сада, …шити, ро…смішити, ро…кішний, бе…перервний, пр…тяжкий, …берегти, …чорніти, ро…рісся, ро…доріжжя, пр…бережний, пр…великий, бе…принциповий, ро…сипаний, бе…предметний, бе…повітряний, пр…морський, пр…красно, ро…формувати, бе…силля, пр…святити, пр…гноблений, …полоти, …хвалити, …чесати, …користатись, …творений, …кришити, бе…перервний, ро…тлумачити, бе…духовний, пр…міський, …кувати, ро…голосити, бе…карний, …кропити, …кидати, …топтати, …садити, …сунути, …палити, …чиняти, пр…мудрий, …хитрити, …кроїти, ро…хитати, …хотіти, …творений, …початку, …куповувати, …колихнути, …меншити, пр…погано, пр…боркати, пр…гірок, пр…сутній, пр…щеплювати, …копійований, …конструйований, …печений, …економити, …ранку, …ціпити, …ростання, …прощення, …формульований, …тиснутий, бе…шумний, бе…ладний, бе…перечно, бе…порадний, пр…хилитися, бе…доріжжя, пр…цікавий.
3. Орфографічний тренажер. Утворіть і запишіть від поданих слів нові за допомогою вказаних суфіксів. Підкресліть і поясніть орфограми в утворених словах.
Луцьк - _____________________ , Запоріжжя- _________________________,
Херсон- _____________________ , Дрогобич- __________________________ ,
Рига- _____________________ , латиш - ___________________________ .
Юнак - ______________________ , убогий - ____________________________ ,
козак - ______________________ , товариш - __________________________ .
Вінницький- ___________________________, хмельницький - ________________________ ,
дніпропетровський -________________________ , турецький - ___________________________ .
Вогник -________________________ , верх – ______________________________ ,
племінник - _____________________ , кошик - _____________________________ .
Вулиця - _________________________ , річка -_________________________ ,
ніжка - ___________________________ , ручка - _________________________ .
Вітер-___________________________ , груша - ______________________________ ,
мовлення - ______________________ , алюміній- ____________________________,
борщ -____________________________ , мальва - _____________________________ .
Софія- _____________________________ , Маруся - _____________________________ ,
бабуся -_____________________________ , свекруха - ____________________________ .
Звільнити -_________________________ , горіти - _____________________________ ,
озброїти - __________________________ .
Пейзаж - ___________________________, модерн -_______________________________ ,
футбол - ____________________________ , бульдозер - ___________________________ .
4. Утворіть слова.
У горизонтальних рядах фігури записані корені слів. Додаючи до них префікс і дієслівні суфікси, утворіть дієслова в неозначеній формі, що вказують на завершеність дії, означуваної коренем. Правильно запишіть префікс.
1 |
|
к |
а |
з |
|
|
|
2 |
|
п |
и |
т |
|
|
|
3 |
|
х |
и |
л |
|
|
|
4 |
|
ц |
і |
л |
|
|
|
5 |
|
с |
а |
д |
|
|
|
6 |
|
х |
о |
в |
|
|
|
7 |
|
ч |
е |
с |
|
|
|
8 |
|
ч |
е |
п |
|
|
|
5. Робота з текстом. Вставити пропущені букви. Виписати виділені слова, пояснити орфограми в префіксах, коренях, суфіксах.
Покликання
Покликання - це мален...кий паросток таланту, що перетворюється на міцне, могутнє дерево на благодатному ґрунті працьовитості. Без любові до праці, без самовиховання цей маленький паросток може засохнути на пні. Знайти своє покликання, утвердитися в ньому - це і є джерело щастя.
Якщо людина закохана у свою працю, вона прагне, щоб і в самому трудовому процесі і в його наслідках було щось пр...красне.
Утверджувати в собі покликання - це значить щось робити, щось створювати, а не заучувати готові істини, не копирсатися у своїх почуттях, намагаючись знайти відповідь на запитання: «Чи подобається мені ця праця чи ні?» Подобається людині те, у що вона вклала частинку власної душі, - це найголовніше. Ще раз раджу тобі: ніколи не гребуй найпростішою, найбільш «чорною», «брудною» працею - з неї починається творчість.
Праця і Людина, Людина і Праця - ось мати і батько всіх істин. Лиш тим людина дорожитиме все своє життя, що далося їй дорогою ціною. Любов до праці не витягнеш із кишені і не вкладеш в руки маленькій людині. Це скарб, який треба добувати працею і тільки працею.
(В.О.Сухомлинський)
6. Написати зв’язне висловлювання на тему «Моє покликання»,використовуючи опорні слова.
Питання, життя, роздоріжжя, навчання, знання, бездоганно, передбачення, зусилля, щоденно, сумлінно, напруженість, передбачення, надбання, безліччю, невіддільний, найближча, сигнал, станція, передавач, чисельний, вагончик, приймач, комутатор, оператор, устаткування, безперервно