Тема. Основні пунктограми у простому реченні.
Мета: систематизувати та узагальнити знання про основні пунктограми у простому реченні; удосконалити вміння обгрунтовувати постановку розділових знаків за допомогою правил, розставляти розділові знаки при однорідних, відокремлених членах, звертаннях, вставних словах (словосполученнях, реченнях)тощо; підвищити пунктуаційну грамотність старшокласників; засобами мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу учнів до загальнолюдських моральних норм; формувати особисті переконання одинадцятикласників щодо відповідальності за свої вчинки.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Обладнання: узагальнювальні таблиці, картки, пам’ятка – алгоритм «Як працювати в групі».
Методи, прийоми і форми роботи: лінгвістична розповідь, «мозковий штурм», творча дослідницька робота, «вільний мікрофон», «метод Прес», робота в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Аутотренінг
Я- старшокласник.
Я- творча особистість, дослідник.
Я досліджую, думаю, замислююся.
Я буду працювати на уроці.
Я хочу знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Лінгвістична розповідь
Завдання: скласти розповідь за питаннями:
Робота з підручником. Прочитати теоретичний матеріал і відповісти на питання:
Дослідження – спостереження
Завдання: прочитати речення. Порівняти в них розділові знаки і з’ясувати їхню функцію. Заповнити таблицю.
Речення |
Нині брак великої мудрості, великої поваги і любові до людини, великої відповідальності за спадщину предків і долю нащадків відчувається як найбільша рана людства. |
Незалежно від нашої волі ми включаємось ланкою в життя нашої планети, вкритої нервовою сіткою атомних мін і політичних вулканів. |
Види розділових знаків |
|
|
Функція розділових знаків |
|
|
|
|
|
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
На матеріалі проаналізованих речень учні з’ясовують, що урок присвячено систематизації й узагальненню відомостей про основні пунктограми у простому реченні і самостійно складають епіграф за схемою:
( … споконвічні духовні цінності: О,О,О,О,О…).
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого.
«Лінгвістична діагностика»( «мозковий штурм»)
Методична ремарка. Клас ділиться на дві групи, кожна з яких діагностує тип пунктограми у реченнях, записаних на картках. Перша група працює з конструкціями, у яких уживаються коми, друга – з простими реченнями, у яких ставляться двокрапка й тире. Наприкінці роботи кожна група повинна визначити тематику блоку речень.
Разом із картками кожна група отримує «Пам’ятку – алгоритм роботи в групі»
Картки для першої групи
Картки для другої групи
Диктант – приклад для взаємоперевірки.
Завдання: прочитати речення. Записати їх, ставлячи пропущені розділові знаки. Підтвердити теоретичні положення вчителя прикладом речення з конкретною пунктограмою.
Ключ для взаємоперевірки.
Теоретичні положення |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Речення |
6 |
4 |
5 |
8 |
3 |
1 |
2 |
7 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаткові завдання: обгрунтувати доцільність поставлених розділових знаків. Чи становлять ці речення зв’язне висловлювання? Довести.
Висловити власні думки з приводу порушеної проблеми.
Творча дослідницька робота
Завдання: визначити межі речень. Переписати, поділити текст на абзаци, розставити розділові знаки.
Дослідити структурну організацію простих речень: чим ускладнена більшість із них. Дібрати до тексту заголовок.
Звичайно час вносить свої корективи але такі поняття як дружба любов завжди залишатимуться найвищими цінностями вони являють собою якийсь таємничий процес наповнюють життя радістю спілкування взаєморозуміння емоційно збагачують його розвиток дружби передбачає слідування її неписаному «кодексу» що стверджує необхідність взаєморозуміння відвертості та щирості вона передбачає довірливість активну взаємодопомогу взаємний інтерес до справ та переживань іншого щирість та безкорисливість почуттів серйозні порушення подібного кодексу ведуть до її припинення або до поверхових приятельських стосунків або навіть до перетворення дружби у її протилежність ворожість.
Рефлексивно – оцінювальний етап
V. Підсумок уроку.
Бесіда («вільний мікрофон»)
VІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.
Високий рівень. Скласти твір – роздум на тему «Чи вважаю я себе справжнім другом?», уживаючи речення з вивченими пунктограмами.
Достатній рівень. Скласти узагальнювальну таблицю «Розділові знаки в простому реченні». Навести приклади самостійно складених речень на вивчені пунктограми.