Урок "Основні пунктограми у простому реченні".

Про матеріал
систематизувати та узагальнити знання про основні пунктограми у простому реченні; удосконалити вміння обгрунтовувати постановку розділових знаків за допомогою правил, розставляти розділові знаки при однорідних, відокремлених членах, звертаннях, вставних словах (словосполученнях, реченнях)тощо; підвищити пунктуаційну грамотність старшокласників;
Перегляд файлу

Тема. Основні пунктограми у простому реченні.

Мета: систематизувати та узагальнити знання про основні пунктограми у простому реченні; удосконалити вміння обгрунтовувати постановку розділових знаків за допомогою правил, розставляти розділові знаки при однорідних, відокремлених членах, звертаннях, вставних словах (словосполученнях, реченнях)тощо; підвищити пунктуаційну грамотність старшокласників; засобами мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу учнів до загальнолюдських моральних норм; формувати особисті переконання одинадцятикласників щодо відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: узагальнювальні таблиці, картки,  пам’ятка – алгоритм «Як працювати в групі».

Методи, прийоми  і форми роботи: лінгвістична розповідь, «мозковий штурм», творча дослідницька робота, «вільний мікрофон», «метод Прес», робота в групах.

     Хід уроку

І. Організаційний момент.

 Аутотренінг

 Я- старшокласник.

 Я- творча особистість, дослідник.

 Я досліджую, думаю, замислююся.

 Я буду працювати на уроці.

 Я хочу знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

 Лінгвістична розповідь

Завдання: скласти розповідь за питаннями:

  • Який розділ мовознавчої науки вивчає систему правил вживання розділових знаків?
  • На яких принципах грунтується вживання розділових знаків?

Робота з підручником. Прочитати  теоретичний матеріал і відповісти на питання:

  • Які функції виконують розділові знаки? Навести приклад.

Дослідження – спостереження

Завдання: прочитати речення.  Порівняти в них розділові знаки і з’ясувати їхню функцію. Заповнити таблицю.

Речення

Нині брак великої мудрості, великої поваги і любові до людини, великої відповідальності за спадщину предків і долю нащадків відчувається як найбільша рана людства.

Незалежно від нашої волі ми включаємось ланкою в життя нашої планети, вкритої нервовою сіткою атомних мін і політичних вулканів.

Види розділових знаків

 

 

Функція розділових знаків

 

 

 

 

 

 

  • Чи може один і  той самий розділовий знак(скажімо, кома) виконувати і видільну , і віддільну функції? Відповідь обгрунтувати.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

На матеріалі проаналізованих речень учні з’ясовують, що урок присвячено систематизації й узагальненню відомостей про основні пунктограми у простому реченні і самостійно складають епіграф за схемою:

     ( … споконвічні духовні цінності: О,О,О,О,О…).

 

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого.

  «Лінгвістична діагностика»( «мозковий штурм»)

  • Яка особливість аналізованих речень?
  • Що об’єднує дані речення?

Методична ремарка.  Клас ділиться на дві групи, кожна з яких діагностує тип пунктограми у реченнях, записаних на картках. Перша група працює з конструкціями, у яких уживаються коми, друга – з простими реченнями, у яких ставляться двокрапка й тире. Наприкінці роботи кожна група повинна визначити тематику блоку речень.

 Разом із картками кожна група отримує «Пам’ятку – алгоритм роботи в групі»

 

 Картки для першої групи

  1. Дитина любить свою матір і свого батька, братів і сестер, свою сім’ю, свій дім.
  2. Ти запитуєш: «Батьку, що таке любов?»
  3. Усна народна творчість  і тепер розглядає Добро і Зло як антиподи, віддаючи перевагу першому.
  4. Давнім українцям, як бачимо з обрядових пісень, хотілося  прихилити до себе ласку небесних сил.
  5. Кажуть, Шевченко боровся з самодержавством, з імперською офіційною церквою, з лихими панами…

 

Картки  для другої групи

  1. Добро – це розум, поєднаний з добротою. Розум без доброти – лукавство.
  2. Небо, сонце, місяць, зоря, дощ, вітер, роса, грім, блискавка – все те поперед усього звертало увагу на себе.
  3. Земля була в давнього чоловіка, як кажуть, під носом, а небо – під лісом.
  4. Велика мета  добра починається з малого бажання добра своїм близьким.
  5. Соціальному устрою властиві два пріоритети: диктатура людини над людиною і домінування однієї ідеології над іншими формами свідомості.

 

    Диктант – приклад для взаємоперевірки.

Завдання: прочитати речення. Записати їх, ставлячи пропущені розділові знаки. Підтвердити теоретичні положення вчителя прикладом речення з конкретною пунктограмою.

  1. Тире  ставиться між підметом і присудком, якщо останній виражений іменником у Н.в., а дієслова – зв’язки немає.(6 речення)
  2. Кома ставиться між однорідними членами речення, що з’єднані сполучником. (4 речення)
  3. Кома ставиться для виділення вставних слів на початку речення. (5 речення)
  4. Кома ставиться для виділення вставних слів у середині речення. (8 речення)
  5. Кома ставиться для виділення порівняльного звороту, що вводиться сполучником "як". (3речення)
  6.  Тире ставиться на місці пропущеного члена речення. (1 речення)
  7. Зворот, що вводиться в речення за допомогою сполучника «як» і має  значення  «у ролі кого, чого», комою не виділяється. (2 речення)
  8. Кома ставиться для виділення відокремленого означення. (7 речення)
  9. Коли сполучник «і» між  однорідними членами не повторюється, кома перед ним не ставиться. (9 речення)

 

 

  1. Одні для заповнення духовного вакууму заводять духовий оркестр інші – музей у приміщенні храму.
  2. ХХ вік визрів як епоха глобальних доктрин експериментів винаходів.
  3. Воно вже стало легким як полова.
  4. Людина змаліла і заплуталась у надпродукції речей ідей та арсеналів зброї.
  5. Звичайно ми в авангарді людства в області революцій руйнування традицій самознищення.
  6. Духовна криза людства нині найбільша тривога світу.
  7. Напівдикун засліплений блискітками напівцивілізації зневажив свій справжній скарб.
  8. На вітрині мод безсумнівно зарясніло слово «духовність».
  9. Суєтні люди і сірі воли науки підхопили легенду про всемогутнього ідола і запишались.

 

 

 

Ключ для взаємоперевірки.

Теоретичні положення

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Речення

6

4

5

8

3

1

2

7

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткові завдання: обгрунтувати доцільність поставлених  розділових знаків. Чи становлять ці речення зв’язне висловлювання? Довести.

Висловити власні думки з приводу порушеної проблеми.

 

   Творча дослідницька робота

Завдання: визначити межі речень.  Переписати, поділити текст на абзаци, розставити розділові знаки.

 Дослідити структурну організацію простих речень: чим ускладнена більшість із них. Дібрати до тексту заголовок.

 

 

 Звичайно час вносить свої корективи але такі поняття  як дружба любов завжди залишатимуться найвищими цінностями вони являють собою якийсь таємничий процес наповнюють життя радістю спілкування взаєморозуміння емоційно збагачують його розвиток дружби передбачає слідування  її неписаному «кодексу» що стверджує необхідність  взаєморозуміння  відвертості та щирості вона передбачає довірливість активну взаємодопомогу  взаємний інтерес до справ та переживань  іншого  щирість та безкорисливість почуттів  серйозні порушення подібного кодексу ведуть до її припинення  або до поверхових приятельських стосунків або навіть до перетворення дружби у її протилежність  ворожість.

 

  1. Визначити стиль, тип і жанр мовлення.
  2. З’ясувати тему й основну думку тексту.
  3. Знайти в тексті абстрактні іменники й пояснити їх правопис.

 

Рефлексивно – оцінювальний етап

V. Підсумок уроку.

 Бесіда («вільний мікрофон»)

  1. Які розділові знаки вживаються у простому реченні?
  2. Назвати основні пунктограми у простому реченні:
  • між головними членами;
  • при однорідних членах;
  • при відокремлених членах;
  • при звертанні, вставних словах, словосполученнях, реченнях тощо.

VІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.

Високий рівень. Скласти твір – роздум на тему «Чи вважаю я себе справжнім другом?», уживаючи речення з вивченими пунктограмами.

Достатній рівень. Скласти узагальнювальну таблицю «Розділові знаки в простому реченні». Навести приклади самостійно складених речень на вивчені пунктограми.

docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку