Основні річкові басейни та системи України. Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок.
Мета:
Навчальна: сформувати уявлення про загальні гідрологічні та гідрографічні ознаки найбільших рік України, навчити давати їх комплексну характеристику, виявляти закономірності розташування річкових систем України;
Розвивальна: удосконалювати вміння та навички роботи з тематичними і контурними картами;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до річок, як головних джерел води для населення та господарства
Очікувані результати:учень знаходить та показує на картах різного масштабу річкові системи Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу;.визначає падіння та похил річок.
Обладнання: фізична карта України, атласи, зошити для практичних робіт, підручники, Інтернет-ресурси.
Опорні і базові поняття: річковий басейн, річкова система, притоки.
Географічна номенклатура: Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг, Дністер, Дунай, Західний Буг.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Ріки− продукт клімату. Вони – як люди, мають свій характер, свої звички. Познайомимося з ними.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Робота з картою».
Прийом «Географічний практикум».
Практична робота 7.Позначення на контурній карті найбільших річок. Учні підписують на контурних картах ріки України.
Прийом «Мандрівка»
Учні, які заздалегідь підготували свої доповіді, розповідають про особливості річок Південний Буг, Західний Буг, Дністер, Дунай та показують відеофрагменти про ці ріки.
ІV Закріплення вивченого матеріалу
Найбільшою за довжиною і площею басейну є річка Дніпро.
Прийом «Гра – мандрівка»
В грі беруть участь 2 команди: «Нептун» та «Русалки».
Обладнання: карта України, маленькі кораблики, розрізані контури карти України, дидактичний матеріал. Учні сидять за столом, як на кораблі. В класі− болільники.
До складу журі входять…
І завдання: визначити координати м. Києва.
ІІ завдання:написати список, що слід взяти з собою у плавання по Дніпру.
ІІІ завдання: Хто першим складе розрізану карту України?
ІV завдання:. Визначити напрям течії Дніпра.
V завдання:. Визначити азимут, за яким рухатимуться кораблі.
VІ завдання: Визначити похил та падіння річки.
VІІ завдання: І команді− назвати і показати ліві притоки, ІІ команді – назвати і показати праві притоки.
VІІІ завдання: Пояснити походження назв міст Запоріжжя та Херсон.
Домашнє завдання (випереджальне) конкурс презентацій про Дніпро.
Слово журі.
V Підсумки уроку.
Прийом «Роблю висновок»
Учні роблять висновок про вивчене на уроці.
VІ.Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника сторінка 143−145, описати річку Сіверський Донець. Повторити походження озер.