Урок "Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени."

Про матеріал
Урок з презентацією "Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени."
Перегляд файлу

План-конспект уроку з теми

Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Улементи-органогени.

Освітня мета: ознайомити з біогенними елементами, визначити їх місце

                          в періодичній системі Д.І.Менделєєва,сформувати поняття

                          про спільні та відмінні ознаки органічних і неорганічних

                         сполук, поняття про вуглеводні, гомологічний ряд,

                         структурні формули; формувати в учнів уміння та

                         практичні навички написання структурних формул;

                         формувати знання про генетичні зв’язки між органічними

                         та неорганічними речовинами; забезпечити мотивацію

                         необхідності вивчення органічної хімії.

Виховна мета: сприяти формуванню наукового світогляду, ідей

                           матеріальної єдності світу та його пізнаваємості.

Розвиваюча мета: продовжити формувати прийоми розумової

                                  діяльності (аналізу, класифікації, порівняння,

                                  абстрагування, конкретизації); розвивати пізнавальні

                                  інтереси учнів за допомогою встановлення причинно-

                                  наслідкових зв’язків.

 

Тип уроку:      урок засвоєння нових знань та вмінь.

Матеріали та обладнання: зразки органічних та неорганічних сполук, вода, органічний розчинник,

Хід уроку.

 

1.Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

 

Щоб зламати кригу напруження на уроці, давайте проведемо гру “Криголам”.

Якщо ви вважаєте, що хімія - природнича наука, підніміть праву руку.

Якщо ви вважаєте, що об’єкт вивчення хімії - речовини-підніміть ліву руку.

Якщо ви вважаєте, що хімія оточує нас на кожному кроці - стисніть ліву і праву долоні.

Якщо ви вважаєте, що необхідно вивчати хімію - плесніть у долоні і посміхніться.

 

2. Мотивація навчання.

Демонстрація предметів, що містять в собі органічні речовини.

Що об’єднує ці предмети?

Назвіть предмети в класі, виготовлені на основі ОС.

Тема уроку: Спільні і відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук.

Слайд

Як ви думаєте, які питання нам слід сьогодні розглянути?

3. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Назвіть фізичні властивості речовин.

Від чого вони залежать?

4. Вивчення нового матеріалу.

1) Предмет органічної хімії та її виникнення як науки.

Ви вже знайомі з багатьма хімічними речовинами і знаєте, що їх можуть утворювати атоми майже будь-яких хімічних елементів. Виберіть ознаку класифікації та розділіть на дві групи такі речовини: CH‫4 ; H2O; H2SO ; C2H5OH; N2;

Це ОС.

Кожна сполука обов’язково містить атоми Карбону. Саме тому розділ хімії, що вивчає ОР, називають не лише ОХ, а й хімією сполук Карбону.

Слайд

Вибрані вами з переліку сполуки становлять лише малу частку велетенської «галактики» органічних молекул. Кількість природних і синтетичних органічних сполук величезна - наразі їх відомо близько 30 млн. Порівняйте: кількість неорганічних сполук трохи більша за 0,6 млн. Хіміки творять органічний дивосвіт, аби вдовольнити потреби людства в нових матеріалах і технологіях. Щодня в лабораторіях синтезують або видобувають з природних об'єктів усе нові й нові органічні речовини, досліджують їх.

З давніх часів людина була обізнана з деякими ОС, способами їх добування та використання. Це стосується жирів, оцтової кислоти, спирту, органічних барвників тощо.

Саме природні об'єкти від найдавніших часів були джерелом органічних сполук. Із золи рослин, тваринних і рослинних жирів варили мило. З розвитком ремесел і науки було винайдено способи переробки рослинної сировини на оцет і спирт, які застосовували в медицині.

Однак у лабораторних умовах довго не вдавалося добути ОР, що входять до складу живих організмів.

Тривалий час поміж природодослідників побутували уявлення пре особливу «життєву силу» - причину утворення органічних речовин в живих організмах. Уважалося, що синтез цих сполук (на відміну від неорганічних) поза тваринними чи рослинними організмами неможливий. 

Згодом з'ясувалося, що органічні речовини можна синтезувати в лабораторних умовах поза живими організмами. У 1824 р. Ф. Велер синтезував щавлеву кислоту з неорганічних сполук, А в 1828 р. – сечовину. Це було крахом теорії віталізму.

 

В наші часи органічними називають як природні, так і синтетичні сполуки Карбону. Вони відіграють величезну роль у природі, тому що життя на Землі пов’язане з їхнім виникненням і перетворенням.

Природні орг. сполуки є рослинного і тваринного походження.

Слайд.

ОС становлять основу харчових продуктів, здавна застосовуються як сировина для виготовлення тканин, входять до різних видів палива.

У сучасному світі є незамінними синтетичні високомолекулярні сполуки.

Слайд.

 

ОС мають деякі спільні ознаки з НС.

  • Можуть перебувати в різних агрегатних станах
  • Вступають у різні типи відомих вам з НХ хімічних реакцій
  • Є постійними учасниками процесу обміну у живій природі
  • Фізичні властивості характеризуються тими самими ознаками

Але між О і Н речовинами є чимало відмінностей.

 

Розвиток науки і промисловості спонукалинауковців дослідити елементний склад і властивості органічних сполук порівняно з неорганічними. Було підмічено, що органічні речовини горючі й, істотно поступаючись термостійкістю неорганічним сполукам, обвуглюються за нагрівання. Виявилось, що до складу всіх досліджених органічних речовин входять Карбон і Гідроген. Чимало з-поміж органічних сполук містили Оксиген, а деякі - Нітроген і Фосфор. Ці елементи називають елементами –органогенами.

- Яку будову можуть мати речовини? (мол., йонну, атомну).

Майже всі ОС є речовинами молекулярної будови, тобто складаються з молекул.

  • Які типи ХЗ існують?

Для ОС характерні ковалентні слабо полярні ХЗ.

 

Основою ОС є Карбон. В ОС він чотиривалентний .На відміну від інших ХЕ властивості атомів Карбону дозволяють йому утворювати величезну кількість сполук, різноманітних за властивостями і функціями. Різноманітність ОС пояснюється

  • здатністю атомів Карбону утворювати міцні хімічні зв’язки між собою, тобто з’єднуватись в довгі ланцюжки або цикли
  • різні зв’язки: одинарні, подвійні, потрійні.

Сполуки, які містять тільки одинарні зв’язки С- С, називають насиченими. Вони містять максимально можливе при даному скелеті число атомів Гідрогену, тобто насичені Гідрогеном. Сполуки зі зв’язками С=С називають ненасиченими.

  • Наявність речовин з однаковим кількісним і якісним складом, але різною будовою (ізомерів)

 

Виготовлення моделі

Незважаючи на все різноманіття ОС мають деякі спільні властивості.

Для вивчення ОР зручно розподілити їх на окремі класи відповідно до будови або властивостей, як ми робили для НР.

На які класи поділяються НР?

Класифікацію ОС за складом наведено на схемі.

Слайд.

Хімічні властивості ОС головним чином визначаються видом атомів, які зв’язані з карбоновим скелетом. Це можуть бути атоми Гідрогену або групи атомів, які називають функціональними групами. Саме вони найчастіше зазнають хімічних перетворень. Від ФГ залежить приналежність ОР до того чи іншого класу.

Слайд.

Багато органічних молекул містять відразу кілька ФГ.

5. Узагальнення та систематизація знань

Робота в групах.

Пригадайте особливості неорганічних речовин. Порівняйте особливості ОС і НС, заповніть таблицю в підручнику.

Чіткої межі між органічними і неорганічними речовинами не існує. Наприклад, із неорганічних утворюються органічні і навпаки.

-Наведіть приклади ( фотосинтез, згоряння органічних сполук)

Існують речовини, що за хімічним складом мають належати до органічних, а за властивостями вони подібні до неорганічних.

- Наведіть приклад (H2CO3)

6. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа. Додаткове завданя  Доведіть одну із тез: а) органічну хімію вивчати необхідно; б) органічну хімію вивчати не потрібно.

7. Підбиття підсумків уроку

Закінчить речення

До складу ОР обов’язково входить …

Карбон в ОС завжди має валентність …

До елементів –органогенів належать …

Атоми Карбону здатні з’єднуватись в …

За будовою карбонового скелету ОС поділяються на …

ОР мають будову …

При повному спалюванні ОР утворюються … На завершення уроку дуже хочеться зачитати наступний вірш:

 

Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити?!

Чистить миє і годує,

Живить, травить і лікує…

Грішне  тіло прикриває,

На городі помагає:

Щоб родили помідори,

Ми під них підсипем добрив.

Як природа збій дала,

Скоригується краса:

Там підмажем, підфарбуєм,

Що не треба – затушуєм

Є косметика у нас –

Станеш ти красуня враз!

Посуд, меблі і тканини –

Це хімічні речовини.

І повітря і вода ,-

Взагалі природа вся!

Хімію вивчай охоче –

І в халепу ти не вскочиш .

Знатимеш про неї все,

Вона користь принесе !!!

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
5793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку