Урок: Особливості організації та процесів життєдіяльності бактерій та архей.

Про матеріал
Інтегрований урок з біології-географії. Дає можливість ознайомитись з тридоменною системою живого світу, розглянути особливості організації та функціонування архей та бактерій;
Перегляд файлу

Тема уроку : 

Особливості організації та процесів життєдіяльності бактерій та архей.

Цілі уроку:

Освітня: ознайомитись з  тридоменною системою живого світу,

 розглянути особливості організації та функціонування архей та бактерій;

Розвивальна: встановити основні відмінні ознаки між бактеріями  і археями;

Виховна:  використовувати знання про бактерії для профілактики інфекційних хвороб.

Обладнання: електронні  зображення будови клітин бактерій, ціанобактерій, таблиці, різноманіття бактерій

Ключові поняття:  домен, прокаріоти, бактерії, археї

Тип уроку: засвоєння нових знань

Компетентності:

вміння застосовувати знання в практичній діяльності,  дотримуватись здорового способу життя

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний  момент

Прокаріоти  – це ціла країна! Зі своїми війнами, політичним устроєм та іншими утвореннями. Корисні воюють з шкідливими. Вони присутні в тілах інших живих організмів, атмосфері, ґрунті, кратерах вулканів, на дні водойм. Їх життя цікаве і таїть багато цікавого. Але серед них є такі, що можуть жити в екстремальних умовах і за будовою ближчі до еукаріотів. Бактерії, археї  знаходяться на Землі всюди, від верхніх шарів атмосфери до найглибших западин океану. Вони живуть навіть у вкрай несприятливих умовах — їх знаходили і в районах вічної мерзлоти, і в розпеченій лаві, є вони і глибоко всередині земної кори.

Тож, ми здійснимо подорож до цієї країни.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Питання до учнів:

? Які рівні організації життя ви знаєте?

? Представники яких царств мають клітинну організацію життя?

? Назвіть органели, які Ви знаєте та їхня роль в клітинах? (учень записує на дошці названі органели)

 

ІІІ. Організація вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди.

3.1  Прокаріоти – без’ядерні організми.

? Пригадайте, хто такі прокаріоти?

Доядерні або прокаріоти (Prokaryotes, від давньогрецького pro- перед + karyon горіх або ядро, посилаючись на ядро клітини + суфікс -otos, pl. -otes; також може писатися як «procaryotes»)  організмибез ядра (karyon) клітини, (здебільшого також без будь-яких інших мембранних органел, таких як мітохондрії чи ендоплазматичний ретикулум, але є винятки).

3.2  Класифікаціяпрокаріотів

Більшість прокаріотів  бактерії, і ці два терміни раніше розглядалися як синоніми. Проте, американський вчений Карл Воуз запропонував поділ прокаріотів на бактерій і архей (Bacteria та Archaea, спочатку Eubacteria і Archaebacteria) через істотні генетичні відмінності між цими групами. Система поділу на еукаріотів, бактерій та архей зараз вважається визнаною та називається Системою трьох доменів. Вона замінила собою Систему двох імперій.

C:\Users\User\Desktop\бактерії археї\176828_original.png    Слайд

C:\Users\User\Desktop\бактерії археї\бактерії археї.jpg     Слайд

 

3.3 Особливості будови та життєдіяльності бактерій.

-  Гра «Біологічний конструктор»

Слово вчителя: у васна столах складові бактеріальної клітини. За одну хвилину, об’єднавшись в групи, визначте, що це за складова і яку функцію вона виконує в життєдіяльності бактеріальної клітини.

Представники груп відтворюють будову бактеріальної клітини,  прикріпляючи складові частини на дошці. Кожна група додає одну органелу до загальної будови, пояснюючи її особливості у прокаріотичній клітини.

Один з учнів робить висновок

Клітина бактерій складається з:

Клітинної стінки;цитоплазматичної мембрани;цитоплазми,

включень;генетичного матеріалу ( нуклеоїду)

 

Крім того можуть бути додаткові утворення:

пілі;капсула;слиз;джгутики.

Питання до учнів:

? А яких органел, що містяться в клітинах еукаріотів не було названо?  Слайд

 

  •          Форми бактерій

Питання до учнів:

?  Пригадайте,  які форми клітин Вам відомі.

 

Картинки по запросу форми бактерій фото Слайд

 

  •          Особливості життєдіяльності бактерій.

Опрацювання схеми. Запис  схеми до зошита.

 

C:\Users\User\Documents\image037.jpg Слайд


3.4. Основні відмінності бактерій і архей.

Завдання для учнів: прочитати  в підручнику текст стор. 222, або знайти матеріал в інтернетресурсах.

Мають незвичну форму: квадрата, куба, паралепіпеда.

У клітинній стінці відсутні пептидоглікани.

Основою клітинної мембрани є мономолекулярний шар ліпідів.

Стійкі  до дуже високих температур, антибіотиків.

 

 

C:\Users\User\Desktop\бактерії археї\10-2017-10-638.jpgСлайд

Складання схеми Вена. Запис на дошці і в зошиті.

3.5.Значення бактерій.

 Самостійна робота з інтернетресурсами, текстом підручника,

заповнення таблиці

 

Картинки по запросу способи життєдіяльності бактерій малюнки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд

 

 

 

 

C:\Users\User\Desktop\бактерії археї\image063.jpg

 

 

 

Слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Робота із картою. Знайдіть відповідність, заповніть схему.

Вічна мерзлота

 

Вулкан  Етна

 

Вулкан  Ключевська Сопка

 

Вулкан  Льюльяйльяко

 

Вулкан  Еребус

 

Найглибша свердловина ( Кольський  півострів)

 

Слайд

ІV. Узагальнення та систематизація матеріалу.

4.1.  Коротко  про головне.Учні роблять висновки про вивчене.

4.2.Прийом « Телефон»

Учні ставлять один  одному запитання, якщо  учень не знає відповіді , може передати іншому.

4.3 перегляд відео про бактерії.

V. Підсумки уроку.

5.1. рефлексія.

5.2. домашнє завдання . прочитати параграф, скласти сенкани про бактерії і археї.

5.3.Оцінювання учнів

 

 

Додаток
 

  1. В підручнику прочитати текст і знайти визначення, що таке бактерії. Виписати правило в зошит.
  2. Зробити малюнок і підписати складові бактерії, використовуючи підручник

 

 

      3.Виписати в зошит форми бактерій.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Осадча Тетяна
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
24 січня
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку