Урок :Середовища існування організмів

Про матеріал
Інтегрований урок біології- географії. Дає можливість розкрити основні характеристики середовищ життя різних організмів, встановити риси пристосувань організмів до певних середовищ;
Перегляд файлу

Тема уроку :Середовища існування організмів

Мета уроку

- розкрити основні характеристики середовищ життя різних організмів, встановити риси пристосувань організмів до певних середовищ;

- розвивати пам’ять, увагу, вміння аналізувати і робити висновки;

- виховувати інтерес до вивчення предмету, формувати бережливе ставлення до оточуючого середовища та його мешканців.

Обладнання: матеріал підручника, презентація, малюнки різних організмів

Тип уроку: засвоєння нових знань

Основні поняття: середовище існування, адаптації.

Ключові компетентності: розвиток культури спілкування та екологічної поведінки школярів.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Рефлексія підготовки до уроку.

Прийом «Психологічнанастанова».

Варіант – «До успіху»

- Усміхніться один одному, подумкипобажайтеуспіхів на цілий день. Для того, щобвпоратися на уроцііззавданнями, будьте старанними і слухняними. Завданнянашітакі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і пліднопрацювати.

ІІ. Актуалізаціяопорних знань.

Розгляньте малюнки організмів. Назвіть в яких середовищах вони проживають. Дайте визначення поняття середовище.

ІІІ. Вивчення основних понять.

  1. Слово вчителя (бесіда з учнями)

Що потрібно організму для того, щоб вижити?

  •          Їжа, вода, кров?

Живі організми потребують тих умов середовища, які можуть їх забезпечити усім необхідним.

Кожен організм має унікальне середовище проживання, яке задовольняє всі потреби.

Організми, що живуть в певній місцевості і спільно використовують ресурси, утворюють різні групи, всередині яких організми займають свою нішу.

  1. Типи середовищ існування: ( складання схеми)

 

 

 

Наземно-повітряне    водне       грунтове                  гостальне

Організми можуть жити в одному або в кількох середовищах.

Назвіть приклади організмів, які населяють декілька середовищ.

  1. Робота учнів в групах.

Кожна група отримує картку з завданнями:

  •          Опрацюйте текст підручника
  •          Назвіть основні чинники середовища
  •          Які адаптації виробили мешканці цього середовища?
  •          Назвіть, на які групи поділяються організми певного середовища

 

На основі відповідей груп заповнюється таблиця.

 

 

Порівняльна таблиця середовищ існування

 

Основні ознаки

 Наземно-повітряне

водне

грунтове

гостальне

Тип середовища

 

 

 

 

Характерні ознаки

 

 

 

 

адаптації

 

 

 

 

представники

 

 

 

 

 

VI. Закріплення знань.

Доведіть на конкретному прикладі справедливість єдності організму і середовища (на прикладі крота, риби тощо)

 

V. Виставлення оцінок.

     Рефлексія .

     Домашнє завдання: Параграф 57. Опрацювати завдання на стор.245 (біологія + символіка)

 

Матеріал для уроку:

 

Наземно-повітряне середовище:

найрізноманітніше за своїми умовами (освітленість, температура, зволоженість, наявність повітря), тому завдяки сприятливим умовам світ його мешканців різноманітний.

 Характерні ознаки наземно-повітряногосередовища:

• достатньо світла і повітря;

• значні зміни температури упродовж доби і протягом року (відчутними є добові і сезонні коливання температури);

• водозабезпеченістьзалежитьвідопадів;

• тварини для орієнтації у просторі добре використовуютьорганизору, слуху, нюху;

• тварини використовують різні способи пересування

 

Адаптації:

-забезпечують швидке й активне переміщення, здобування й збереження води,жирів, вуглеводів, захист від перегрівання чи замерзання, інтенсивний фотосинтез

Найпоширеніші представники

 

Тварини                  рослини

 

 

аеробіонти     дендробіонти         голонасінні    покритонасінні

 

Водне середовище

Церізніводоймипланетивід маленьких струмків до океанів.

У водному середовищііснуванняпровідна роль належитьтемпературі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна, швидкостіводнихтечій.

Характерні ознаки водного середовища:

• маєрізнийвміст солей (розрізняютьпріснірічки, ставки, озера, джерела та солоні моря і океани);

• світлозосереджене у верхніх шарах водойм;

• коливаннятемператури не такірізкі, як у повітрі, але тепліше у верхніх шарах водойми;

• вода маєменшийумісткисню, ніж атмосфера, вінзосереджений у верхніх шарах (однітварини для диханнявикористовуютькисень, розчинений у воді, інші – атмосфернийкисень);

• значні перепади тиску.

  Адаптації  тварин до водного середовища:

• дихаютьрозчиненим у воді киснем за допомогоюзябер, через шкіру;

• обтічна форма тілавкритаслизом;

• піднімаються на поверхню води, щобвдихнутиповітря (дельфіни, кити);

• твариниводнихглибин не маютьвзагаліабопоганийзір;

• у деякихглибоководнихорганізмів є світніоргани; 

Адаптації рослин до водного середовища:

• зеленірослиниживуть у верхніх шарах водойми, кудинадходитьсвітло;

• воднірослинимаютьгнучкестебло, бокоренямиприкріплені до дна водойми, а листки й квіткиплавають на їїповерхні (лататтябіле, глечикижовті, ряска);

• листки деякихводянихрослиннагадуютьстрічки для збільшенняповерхнівбирання з води кисню та поживнихречовин (водорості).

 

                                  Групи організмів

 

          Планктон     нектон      перифітон     нейстон     бентос

 

 

 

Ґрунтове середовище  

Це-  ґрунт (верхнійродючий шар Землі).

Характерні ознакиґрунтовогосередовища:

• властивависокащільність, бо усе заповненеґрунтом і ускладнюєпереміщення;

• недостатнякількістьсвітла;

• мало кисню, з глибиноювінзменшується;

• достатньо води;

• достатньонеорганічних і органічнихречовин;

• незначніколиваннятемператури.

• наявністьречовин у різнихагрегатних станах (часточкиґрунтумістятьречовини  в твердому стані, є рідка вода і газоподібнеповітря);

• загаломпоживніречовинизосереджені в гумусі – верхньомушаріґрунту.

 Адаптації до ґрунтовогосередовища:

• міцні покриви тіла в жуків та мурашок;

• видовженетіло у дощовогочерв'яка, личинки хруща;

• тіловкритеслизом у черв'яківабо коротким тонким хутром у крота;

• повзаютьзавдякигнучкому тонкому тілудощовийчерв'як, багатоніжки, личинка травневого хруща;

• наявністьриючихкінцівок у крота, вовчка;

• великіпереднізуби для вигризанняґрунту, вивернутіназовнідолоні для відкиданняземлі  в крота;

• через брак світланедорозвиненийзір у крота абовідсутнійвзагалі у дощового  черв'яка, сліпака, личинок комах.

• твариниґрунту на зиму переміщуються у глибшішари (на глибині до 1,5 метра зимуютьдощовийчерв'як, кріт);

 дощовічерв'якичутливі до висихання, у спеку переміщуються в глибґрунту;

• для орієнтуваннярозвинені нюх та дотик у крота й дощовогочерв'яка.

 

Гостальне середовище

Це середовище, пов’язане з живими організмами

Характерні ознаки гостального середовища:

Стабільність температурних умов,

Захисні речовини і тканини

Низький вміст кисню,

Відсутність світла

Адаптації до гостального середовища:

Взаємозалежне живлення, спрощення чи втрата органів, розвинута статева система, значна плодючість, органи прикріплення, складні життєві цикли,

анаеробне дихання

 

                                 Представники

 

                 Екзобіонти                     ендобіонти

 

                                         Додаток

 

 

 

 

 

  1. Знайти в підручнику характерні ознаки  середовищ життя організмів, прочитавши текст.
  2. Назвати представників даних середовищ.

 

Представники наземно-повітряного середовища ---

Представники ґрунтового середовища----

Представники водного середовища----

Представники гостального середовища---

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Осадча Тетяна
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
24 січня
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку