(5 клас. Історія України. Власов, Данилевська)
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Актуалізація опорних знань
Гра “Упізнай історичного діяча”
Умови гри: Вчитель демонструє портрети історичних діячів і зачитує деякі “підказки”. Учні повинні відповісти, хто зображений на портреті і розповісти, що вони про нього знають.
Матеріали до гри
Перший історичний гетьман запорозьких козаків. Про нього народ склав пісню, у якій є такі слова:
Цар турецький к ньому присилає,
... к собі підмовляє…”
Гетьман Війська Запорозького (1648–1657). Керівник повстання проти коронної шляхти в Україні, котре переросло у загальну, очолену козацтвом, національно-визвольну війну проти Речі Посполитої. Уклав угоду з Москвою.
Найславетніший кошовий отаман Запорізької Січі, який не програв жодної з 244 битв, у яких брав участь. Боровся проти поляків разом з Богданом Хмельницьким, не прийняв рішення Переяславської ради (1654 р.) і відмовився присягати Москві,
Найдовше з усіх володарів булави, понад ніж два десятиліття поспіль, був правителем України. Його ім’я навічно ввійшло не лише до української, російської, шведської, польської, а й загалом світової історії. Для одних воно стало символом свободи та нескореності, для інших до цього часу асоціюється з політичним підступництвом.
Останній кошовий отаман Запорозької Січі, прожив 113 років. З 86 року Визнаний церквою святим.
Повідомлення теми та мети уроку. Розповідь вчителя (тези)
Сирійський мандрівник Павло Алепський, який у 1652 р. їхав Україною до Москви писав: «Мало не всі українці та більша частина їхніх жінок і дочок уміють читати, добре знають порядок церковної служби; священики вчать сиріт, не дають їм вештатися без діла по вулицях. Черниці Вознесенського монастиря усі були не тільки письменні, а навіть високовчені й самі писали багато наукових та інших творів. Серед ченців є люди вчені, знавці права, або юристи, філософи і красномовці. У Лаврі є славетний печатний дім, що обслуговує весь край той. З його виходять церковні книжки, прегарно надруковані; на великих паперах малюнки значних місцевостей і країн, наукові розсліди та інше».
Чи міг бути українських народ таким освіченим, якби не ходив у школу? Певно, що ні. Якими ж були українські школи? Вони були братськими.
Засновувались такі школи братствами.
Братства – це організації міського населення, передусім ремісників і купців, які об’єднувалися з метою боротьби проти ополячення та окатоличення. До братств приймалися всі православні незалежно від національності, соціального походження чи майнового стану. |
Перше братство започаткували 1449 року львівські міщани. Згодом ці організації розповсюдилися по всій правобережній Україні.
Братчики організовували школи, будували госпіталі та православні церкви, відкривали друкарні, де видавалися українські книги і підручники. В основу своєї діяльності вони поклали ідеологію просвітительства, а головним засобом своєї боротьби обрали школи.
До наших днів зберігся Статут Львівської братської школи, який став зразком для інших братських шкіл. З нього ми дізнаємось, яким було навчання у братській школі.
А зараз я пропоную відвідати ще один навчальний заклад. Він відрізнявся від братських шкіл, бо там навчались лише діти священиків. А викладачем у ньому була людина, що мала великий вплив на культуру, релігію, гуманітарну науку не тільки тих часів. Вплив цей відчувається і понині.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=3b97fk0sxp4&t=257s
Питання до обговорення відео:
Закріплення вивченого: читання оповідання “З вірою в добро” (стор. 134-136 підручника)