Студенянський ліцей
Урок
з обслуговуючої праці на тему:
«Оздоблення дитячої сорочки
українською вишивкою »
( 9клас)
Учитель Кучер М.А.
2023- 2024 н. р
Мета: ознайомити учнів із народними традиціями України, пов'язаними з народженням та вихованням дитини в сім'ї - виховувати повагу до народних звичаїв та обрядів, любов і шану до батьків, до рідної землі; ознайомити учнів із технологією виготовлення дитячого слинявчика, сорочки, чепчика, їх оздобленням, вимогами до якості готового виробу; навчити учнів виготовляти й оздоблювати одяг; виховувати художній смак, акуратність у роботі.
Наочність: зразки дитячого одягу, фотовиставка «Мати з дитиною», презентація
Обладнання, інструменти та матеріали: швейні машини, інструмент для шиття, тканина, матеріали для оздоблення виробів.
Тип уроку: комбінований.
Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про повір'я, пов'язані з поклонінням вагітній жінці, народженням дитини.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про традиції українського народу, пов'язані з народженням та вихованням дитини в сім'ї, ознайомимося з технологією виготовлення і оздоблення вишивкою одягу для дитини. Епіграфом до нашого уроку є слова Т. Шевченка:
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
— Мати й дитя... Цей образ — святий у сприйнятті нашого народу. На вагітну жінку завжди дивилися з повагою, її шанували. Мама — це те слово, яке найчастіше повторює людина у хвилини страждання і горя. Матерів — мільйони і кожна несе у і серці любов.
В Україні існувало багато повір'їв, пов'язаних з поклонінням вагітній жінці, народженням дитини та доглядом за нею. Давайте послухаємо деякі з них.
Повідомлення учениць
Майбутній матері не можна було ні в чому відмовляти. А щоб нечиста сила не зашкодила їй, із настанням пологів у постіль породіллі клали сокиру або ніж І із кістяним руків’ям, ножиці, старі ключі та інші металеві предмети, які буцімто відганяли злих духів.
І до цього часу збереглося таке повір'я: як везуть вагітну жінку до пологового будинку, то
намагаються зробити це так, щоб якнайменше людей бачило її. Так жінку оберігають від лихих очей і від тих, хто може зашкодити своїми злими думками.
У ті часи, коли лікарів у селах майже не було, жінки народжували дітей у домашніх умовах. А допомагала їм у цьому баба-повитуха, яка володіла акушерським мистецтвом.
Коли наближалися пологи, чоловік звертався до повитухи з хлібом і чистим рушником, просив її завітати до хати. Повитуха «чаклувала» над дитиною: зав'язувала пуповину, купала в травах.
Якщо народжувалась дівчинка то баба загортала її в жіночу сорочку, а хлопчика— в чоловічу, і клала на кожух — символ .добробуту, багатства. Пуповину зав'язували з побажаннями: хлопцеві повитуха бажала, щоб той дрова рубав і книжку читав, а дівчинці — «аби хліб жала і на сорочку пряла».
Найперші магічні дії, коли дитина бачила світ, були спрямовані на те, щоб прищепити їй працелюбність. Так, хлопчику, «аби був майстровитим», відтинали пуповину на сокирі, а дівчинці, «щоб була пряха», — на гребені
Надзвичайно важливим моментом у житті новонародженого вважалося перше купання. Щоб забезпечити дитині щасливу долю, у купіль клали любисток м’яту та інші трави, які мали заспокійливі, протизапальна властивості.
В Україні з давніх-давен вшановували матір і новонародженого. Це традиційне свято називали «родинами». Провідували породіллю лише жінки, бо чоловіча присутність могла зашкодити. Згідно з віруванням селян, маленька дитина дуже вразлива і відповідно реагує на появу чужих людей. Отже, існували правила спілкування: триматися на відстані від немовляти, не зловживати надмірною увагою, похвальбою.
Зайшовши в хату, промовляли: «Нівроку!». При цьому, щоб не наврочити на немовля, мали подивитися на кінчики своїх нігтів або на стелю.
Із народженням дитини пов'язаний обряд церковного хрещення. Передувало йому обирання хрещених батьків — кумів. Інколи батько запрошував кумів, а часом це робила повитуха. Просила кумів обов'язково з хлібом чи калачем.
Згода висловлювалася тим, що господар приймав хліб, дякував. Була й своя форма відмови від кумування — неприйняття хліба. Вед кумування, як і від хліба, відмовлялися лише великі грішники, тому це траплялося дуже рідко.
Не можна було запрошувати кумувати дівчину, тим більше; якщо немовля теж дівчинка. Аналогічно—парубка, коли народився хлопчик.
Заборонялось кумувати вагітним жінкам.
Обирали одну або кілька пар кумів.
Кум ішов на хрестини з хлібом, кума — із відрізом полотна, яке називалося «крижмою». Куми на крижмі тримали дитину в церкві під час хрещення. Але перед тим як вирушати з нею до церкви, клали в хаті кожух, і присутні кидали в нього гроші, щоб дитя було здорове і багате. Дитину сповивали, а зверху пов'язували крайкою — паском, який відігравав роль оберега.
В окремих районах Полісся і Волині перед виходом з хати до церкви клали на поріг ніж із жаринами. Старша кума з немовлям переступала через ніж і жар, а тоді всі йшли за нею. Мотивували в народі цю дію тим, що до немовляти не зможе приступити нечиста сила і вона не помре. Після хрещення в домі новонародженого справляли гостину з нагоди цієї події — хрестини. Веселилися, частувалися медом, горілкою. Їли кашу, жартували з кумами, висміювали їхні вади.
Чимало повір’їв пов'язано з доглядом малої дитини.
• Не можна залишати надворі на ніч мокрі пелюшки, а також виливати на стежку ку
піль, щоб по долі дитини не проходили лихі люди.
• Не можна гойдати порожню колиску, бо дитина може померти.
Якщо маля часто плакало, то мати чи бабуся брали його на руки і йшли до смітника, а потім дев'ять разів промовляли:
Лісовий діду і лісова бабо,
Прийдіть до мене і посватайтесь,
І побратайтесь.
У вас є дочка безіменничка,
А в мене синок — Петричок.
Візьміть од нього крисаньці,
Нуданиці й плаксиці,
І понесіть на пухові гори, на лицьові лози.
Проказавши замовляння, жінка тричі здмухувала і тричі спльовувала, несла дитину до хати, клала в колиску і співала пісеньки.
Коли дитині виповнюється рік, відбувається обряд постриження. Дитя садовили на подушку чи кожух. А кум, тричі перехрестивши малюка, вистригав навхрест пучок волосся, яке віддавали на пам'ять матері. Стежили, щоб волоссячко хтось не викинув і не потрапило воно до пташиного гнізда. Це віщувало головний біль. Іноді під кожух клали книжку, щоб дитя добре вчилося. Волоссячко з голівки хлопчика закопували під грушею, щоб був кучерявий, а дівоче — під вербою, щоб довгі коси росли.
Пізніше, коли одягали на хлопчика перші штанці, мати неодмінно шила їх за один раз, не відкладаючи справу. Це допомагало дитині в подальшому житті в усіх її добрих починаннях. Та найголовніше те, що обираючи суджену, хлопець не знатиме відмови. Поразки при сватанні до дівчини пояснювали тим, що мати відкладала шиття.
Від народження дитини до кінця свого життя матері над усе турбуються про долю дітей. Про це говориться в піснях, прислів'ях та приказках:
Дитячий одяг повинен бути зручним, його слід виготовляти з гігієнічних тканин. Одяг часто прикрашають мереживом, тасьмою, вишивкою, аплікацією. Не варто використовувати тканину з великим малюнком, широкою смужкою або темних тонів. Привабливий вигляд має дитячий одяг з тканини яскравих кольорів.
2. Вимоги до дитячого одягу
Увесь одяг для дітей має бути виготовлений якісно та з якісних матеріалів. Дуже багато одягу потрапляє на наші ринки та в магазини від китайських виробників через свою невисоку ціну. У результаті досліджень встановлено, що приблизно половина всього одягу небезпечна для здоров'я дітей. Тому проектований одяг повинен мати хорошу зносостійкість, витримувати часті прання, бути з цікавим дизайном та зручним для дитини.
3. Шви для обробки дитячого одягу
Для обробки дитячого одягу використовують такі шви: «обкантувальний», «упідгин із закритим зрізом», «подвійний»а для вишивки: стебловий ,штапівка, оксамитовий, хрестик, гладь, петельний.
Перегляд презентації.
Учениця.
Доріжки білі ненька вишивала,
А заполоч блакитну з хвилі брала,
З клубочка свого серця жар – червону,
Із пасма ночі та із смутку – чорну…
П’ять ниточок на голку,
П’ять – під голку,
Ой білий шовку, непокірний шовку!
Швидкі роки ковзнули п’ятірнею
За матір’ю ласкавою моєю.
Та в’є із хмелю радощі зелені,
Бо вірю я у вишивання нені.
Хто сам малюнок долі вибирає,
Той пустоцвіту у житті не має.
Учитель. З народженням немовляти приходила в родину і нова радість. І вже маленькій дитинці шилася перша сорочечка.
Учениця. Мені бабуся розповідала, що першу сорочечку дитині шили з крижми, відрізу полотна, в якому було немовля охрещене.
Учитель. Так, і цю сорочечку обов’язково коло пазушки вишивали синім шовчиком кілька хрестиків – на чисте, щасливе, присвячене Богу життя.
Учениця. Перші сорочки називали льолями. Їх дитина носила до дев’ятирічного віку. На льолі по долині вишивали білими нитками ялини, щоб дитя добре росло, силу мало. Льолю не можна було підперізувати, щоб не боліло всередині. Льоля ніколи не мала комірця, щоб не була роздвоєна дорога. Від дев’яти до дванадцяти років носили сорочки з невисоким комірцем-стойочкою, який обов’язково був вишитий, щоб “швидше до людей дорости та люди поміж себе приймали”.
У давні часи сорочка була як натільним, так верхнім одягом. Вона ще й мала магічну силу, приховану в людині, тому що безпосередньо облягала її тіло, оберігала від злого ока. Вишивка, що з'явилася пізніше, також оберігала. Вишивали комір, манжети рукавів і поділ сорочки, щоб людина була захищена з усіх боків. Відома легенда про те, як на землі лютувала страшна пошесть. Вимирали сім'ї і навіть цілі села. І ось одна жінка, утративши всю сім'ю, крім одного найменшого синочка, молила Бога, щоб він зберіг хоч цю її дитину. І Бог відкрив їй таємницю: — Виший дитині й собі на сорочці хрести — знак для ангелів, бо на кому нема хреста, той загине. Але нікому не розповідай про це, бо загинеш сама і твій син. Жінка зробила все так, як було велено, але не могла дивитися на те, як помирали інші. І ось розповіла вона всім про обереги, та люди не повірили їй. Тоді вона зірвала сорочку із сина, і він помер на очах у всіх. Із того часу люди вишивають сорочки, які оберігають від усілякого зла. А чорний й червоний кольори, які здебільшого переплітаються у візерунках, символізують радість і горе. Сорочка, вишита матір'ю, оберігала від зла, нагадувала про рідний дім, тепло материнських рук і любов матері, яку, зона вкладала в кожен візерунок, вишиваючи довгими вечорами.
Учитель. Ось тепер ми можемо пояснити вислів: «Народитись у сорочці» — минути небезпеку. Про значення кольорів нам розповість «довідкове бюро».
Учениця.
Червоний колір — це вогонь і кров.
Чорний — земля.
Білий — світ, чистота.
Зелений — рослинність, життя.
Золотий — сонце.
Синій — небо, вода.
Орнаменти мали свою оберегову символіку:
Учениця декламує вірш Є. Лещук “Вишиванка”.
Вишиванку вишивала
Навесні твою,
В нитку мрію укладала
І любов свою.
Ніжну мрію, що шепоче
Дивну казку в сні,
Що цілує твої очі
І співа пісні.
Все найкраще в ній зібрала
Із долин, із гір
І в мережку повкладала
У хрещатий взір.
Хай на серце тобі ляже,
Наче цвіт в маю,
І душі твоїй розкаже
Про любов мою.
V. Практична робота.
Послідовність виконання практичної роботи
Учитель. Практичну роботу нам дозволять розпочати інструктори з техніки безпечної праці. Послухаймо їхні поради.
Інструктори
1. Кімната, у якій вишивають, має бути світлою,провітреною.
2. Слід старанно вимити руки перед роботою.
3. Сидіти потрібно рівно.
4. Слід робити відпочинок для очей.
5. Треба користуватися п'яльцями.
6. Дотримувати правил безпечної роботи з ножицями та голками.
Інструктаж із правил безпечної праці на швейній машині:
Послідовність виконання практичної роботи
VI. Підсумок уроку
Рефлексія
Учитель. Сьогоднішній урок добігає кінця. Зараз кожен із вас подумає над таким питанням: «Що з матеріалу сьогоднішнього уроку я знаю; умію, ціную»?
(Знаю: про вишивку українських сорочок різних регіонів, оберегову символіку орнаментів, значення кольорів у вишивці. Умію: вишивати хрестиком, давати оцінку виробам. Ціную: набуті знання)
Аналіз робіт учнів, виставлення оцінок.
Коли сорочку цю вдягаєш,
То чуєш, як душа співає…
Таке тепло немає меж, -
З середини ж бо зігріває.
І запах того полотна,
Що мати ткала аж до рання,
Навіє спогади з села,
Пробудить думки хвилювання.
Посіє в серці те зерно,
Яке любов'ю проростає,
Й давно забуте ремесло
Яскравим сяйвом знов заграє…
Кравець Софія