Урок " Оздоблення виробів під час виконання токарних робіт."

Про матеріал
Пропоную систему уроків трудового навчання на тему: «Токарна обробка деревини» для дітей з особливими освітніми потребами в спеціальній школі.
Перегляд файлу

КЗ ” Олешківська спеціальна ЗОШ І-ІІІ ст.

Херсонської обласної ради ”

 

 

 

урок трудового навчання

 

 

Оздоблення виробів під час виконання токарних робіт

 

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\токарка фото\токарные-изделия-из-дерева5.jpg

 

 

 

                                                                             учитель

                                                       трудового  навчання

                                                                Федоренко С.М.

 

 

 

2016

 

 

Тема:   Оздоблення виробів під час виконання токарних робіт.                     Клас:          Дата:                                                 

 

 

Мета:

  1.           Продовжити формування знань учнів про різні види оздоблення виробів із деревини, методи виконання оздоблювальних робіт.
  2.           Сприяти формуванню  вмінь і навичок з виконання художньо-обробних робіт та із співпраці учнів у складі групи.
  3.           Сприяти  вихованню акуратності, культури праці, дбайливого ставлення до матеріалів, точності виконання робіт.
  4.           Сприяти формуванню інтересу до професій художнього циклу

 

Методи і прийоми:    бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація, презентація, самостійна робота.

Обладнання, інструменти та матеріали:  токарний верстат, зразки виробів з оздобленням, приклади оздоблення, різці, розмічальний інструмент.

Об’єкт праці: качалка для тіста

Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, народознавство, історія.

Тип заняття: комбінований урок.

                                                                                     Хід уроку:

І.  Організаційний момент.

 Привітання з класом.  Перевірка присутніх та їх готовність до уроку.  Створення робочої атмосфери, перевірка робочих місць.

1.  Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Можливо, цей вислів вас не стосується, та чи не могли б ви пояснити, що означає така приказка:              Як до діла, то й спина заболіла ?

ІІ.  Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.

  Давайте подивимось на виготовлені вами вироби  для кухні. Чи виконали ви всі технологічні операції, представлені у технологічній карті? Так, потрібно ще здійснити оздоблення вашого виробу.  Сьогодні на уроці ви як раз і спробуєте виконати художню обробку, а для цього потрібно спершу дізнатися, які існують способи оздоблення, яким чином можна  прикрасити ваш виріб, адже ” Без труда нема плода. 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

Демон­струю учням вироби, оздоблені різною технікою: художнім контур­ним випалюванням,  аплікацією соломкою, технікою декупаж,  розписом, різними видами різьблення та пропоную порівняти їх із виробами, які учні виготовили на поперед­ніх уроках. Під час аналізу ставлю  такі запитання:

  Скажіть, з чого починається виготовлення виробів?

  Які способи прикрашання виробів вам відомі?

  Яка технологія виконання цих робіт?

  Навіщо нам потрібно оздоблювати вироби?

ІV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

V.  Викладення нового матеріалу.  

       Вироби з деревини оздоблюють, створюючи на їхній поверхні захисно-декоративні покриття.

       Вироби з деревини мають суттєвий недолік: вони швидко псуються під впливом вологості повітря та сонячних променів. Для запобігання цьому слугує опорядження – покриття поверхні декоративними плівками. Крім того, плівкове покриття зберігає деревину від шкідників і надає виробу гарного зовнішнього вигляду.

       Опоряджують також оздоблені вироби, що захищає виріб та оздоблені поверхні

      Лаки бувають прозорі та тоновані. Прозорі лаки підкреслюють текстуру деревини, роблять її чіткішою та трішки змінюють колір на темніший. Тоновані лаки утворюють тоновану плівку, і відповідно змінюється колір виробу.

      В окремих випадках деревину фарбують прозорими барвниками на спирту чи на воді – тонують. Такі фарби змінюють лише колір деревини, не ховаючи текстури та не утворюючи захисної плівки.   Непрозорі фарби утворюють плівку, яка повністю ховає текстуру деревини, тому такі покриття використовують для фарбування виробів з дешевих порід деревини, деревини з вадами (синюватість, сучки тощо) або для наступного оздоблення, наприклад, розписом.

      Інколи вироби фарбують для створення гармонійної кольорової гами інтер’єру в кімнаті, якщо інші речі теж мають однотонне фарбування й текстура на виробах може виділяти їх серед інших предметів. До непрозорих фарб належать гуашеві та густі акварельні. Якщо акварельну фарбу добре розвести водою, то нею можна тонувати деревину. Вироби, покриті такими фарбами, потребують додаткового лакування прозорим лаком.

      Найбільш гігієнічними та екологічними вважаються водорозчинні акрилові лаки та фарби, що не мають різкого запаху. У рідкому стані акрилові лаки мають білуватий колір, який зникає в процесі висихання. Захисна плівка утворюється відносно швидко, протягом кількох годин. Дрібні деталі та вироби можна фарбувати та лакувати зануренням у ємність із лаком або фарбою і залишати в підвішеному стані для висихання. Періодично знімають патьоки.

      Вироби середніх розмірів фарбують пензлями, добре розтираючи фарбу по поверхні. Поверхні для розпису, маркетрі можуть мати деякі вади, тому їх повністю закривають фарбами або шпоном. Це можна зробити різними способами. Тріщини, щілини й пустоти закладають дерев’яними вставками на клею, дрібні – шпаклівкою. Дрібні вм’ятини можна усунути як шпаклюванням, так і змочуванням вм’ятини на поверхні виробу.

      Увібравши вологу в себе, деревина набубнявіє, і вм’ятина вирівняється. Після висихання поверхню ретельно шліфують

      Деякі види оздоблення, такі як різьблення, інкрустація, виконують на деталях без вад. Слід пам’ятати про залежність оздоблення від текстури та відповідно обирати спосіб оздоблення виробу. Правильно обраний спосіб оздоблення може приховати деякі вади деревини та незначні похибки під час виготовлення. Здешевити виріб при виготовленні виробу з поширених порід деревини допомагають ті способи оздоблення, які повністю покривають поверхню виробу (покриття фарбою, шпоном).

      Якщо текстура яскраво виражена, має чіткий малюнок на зрізі, то такі вироби слід оздоблювати крупними елементами оздоблення, причому малою їх кількістю. Так поєднується, а не приховується природна краса деревини та краса штучного оздоблення. До порід з чітко вираженою текстурою належать ясен, черешня, сосна, каштан тощо.

      Вироби для оздоблення різьбленням, інкрустацією та іншими технологіями виготовляють з таких порід деревини, які мають слабко виражений малюнок волокон деревини. До таких порід належать яблуня, липа, вільха, береза, бук та інші. Відносну однорідність та монотонність дерев’яної поверхні компенсують яскравим, більш багатим оздобленням.

              Правила безпечної праці при оздобленні виробів з деревини
 1.    Перед нанесенням лакофарбового покриття одягати рукавиці.
2.    Наносити покриття тільки в добре провітрюваному
 приміщенні або на відкритому повітрі (пара лаків і фарб шкідлива для здоров'я).
 3.    У приміщенні, де виконується обробка, не можна користуватися електронагрівальними приладами.
4.     Після закінчення роботи вимити руки теплою водою з милом. Якщо фарба не змивається, змочити руки оліфою, олією або нашатирним спиртом.
 

  1.           Закріплення нового матеріалу.

 

           Гра ” Склади найдовше речення

                  Які види оздоблення деревини ви знаєте?

                  Яка мета оздоблення?

                  Які правила роботи приладом для випалювання?

                  Які фарби використовують для покриття  виробів з деревини?

                  Для чого застосовують прозоре оздоблення деревини?

 

                                              Фізкультхвилинка.

 

 

VІ.  Практична робота

1.  Вступний інструктаж.

Мета: Оволодіти прийомами точіння на токарному верстаті та навчитися правильно оздоблювати свої вироби.

Повідомляю правила безпечної роботи при роботі на верстаті:


1. Без дозволу вчителя не вмикати верстата.
2. Перевірити перед включенням верстата наявності коврика чи дерев`яної підставки.
3. На холостому ходу перевірити справність верстата.
4. Працювати тільки у спецодязі і окулярах.
5. Тримати правильну позу при точінні.


Пояснюю критерії оцінювання за практичну роботу та розподіляю учнів за робочими місцями, видаю завдання для практичної роботи.
 

2.   Самостійна  робота учнів і поточний інструктаж.

Учні індивідуально працюють над виготовленням своїх виробів.

    Під час роботи постійно роблю обхід  та слідкую за організацією робочого місця , правильністю виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості оздоблення . Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії.  Форма проведення - індивідуальна.


3.  Заключний інструктаж:

  аналіз виконаної роботи;                                                                                                                                                         обговорення недоліків, допущених в роботі;                                                                                                                      шляхи усунення недоліків;

VІІ.   Підсумок уроку.

1. Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення".

1.  На сьогоднішньому уроці я дізнався про …                                                                                                                                                                                                                                                                   2.  Тепер я можу …                                                                                                                                                              3.  Найбільше мені запам’яталося на уроці …                                                                                                                        4.  Я навчився …

 2. Підбиття підсумків.

  Чому був присвячений наш урок?

  Які завдання ми виконували?

  Чи впорались ми зі всіма завданнями?

  Що можна було б змінити на краще в сьогоднішньому занятті?

 

Огляд учнівських  робіт. Самооцінка, взаємооцінка.

Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

Прибирання робочих місць, майстерні.

 

docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 січня 2019
Переглядів
2158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку