Маріупольський НВК «гімназія-школа» № 1
Вчитель початкових класів
Дунська Тетяна Вікторівна
Тема. Ознайомлення з багатозначними словами. Складання і записування
речень з багатозначними словами.
Мета. Ознайомити учнів з багатозначними словами, уміння пояснювати
значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; формувати
компетентність спілкування рідною мовою; розвивати увагу,
спостережливість, творчі здібності; виховувати уважність,любов
до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовна-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна.
Обладнання: малюнки, картки для роботи в групі, завдання для самостійної
роботи,підручник К.Пономарьова.Українська мова та читання. 1 частина,Київ,»Оріон», 2019 р.
Хід уроку.
I.Мотивація навчальної діяльності.
1.Організаційний момент.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Ми урок свій будемо розпочинати,
Рідну мові залюбки продовжувати вивчати!
2.Вправа «Саморефлексія».
Я, учень 2-А класу,
Вмію: вибирати головне
охайно писати
робити висновки
працювати самостійно, в парі, в групі.
Ціную: нові знання
думки товаришів
корисні поради.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Висновок: переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак.
(Вчитель показує сполучення слів, учні за допомогою цеглинок
показують, в якому значенні воно вжито –в прямому чи переносному)
Золота сережка – золоте колосся
Бурякове листя – бурякова кофта
Залізний провід – залізний характер
Каштанове дерево – каштанове волосся
Гіркий перець - гірка правда
Жж жу ль ав жув ур
Же-е-урол-о-л+ас-с+ви-и+ля-я+і (журавлі)
Журавель – великий перелітний птах з довгими ногами, довгою шиєю та прямим гострим дзьобом. Не можна руйнувати гнізд цих птахів. За народним повір’ям , розламане гніздо приведе до лиха.
жура.
Завжди двері відмикаю,
Журавлиним я буваю.
Я не він. А він не я.
Спільне в нас лише ім’я.
(Ключ, що відмикає замки та журавлиний ключ).
Я на дереві гойдаюсь.
Я в конверті відправляюсь.
Я не він. А він не я.
Спільне в нас лише ім’я.
(Лист дерева, лист в конверті.)
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми на уроці з’ясуємо, чи завжди слова мають лише одне значення. Познайомимось із словами, які мають одну назву, але мають кілька значень;навчимося пояснювати значення таких слів, з’ясуємо назву таких слів.
IV. Вивчення нового матеріалу та закріплення вивченого.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потяніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за парту тихо сядьте!
На голівці гребінець.
Гребінцем тим – знає кожний –
Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Гребінець новий, зелений.
Я вантажі підіймаю.
Я не він, а він не я.
Спільне в нас лише ім’я.
(Кран для води, підйомний кран.)
Я тлю всю поїдаю.
Я не він, а він не я.
Спільне в нас лише ім’я.
(Язики – виблискування полум’я, виривання полум’я вгору. Язик – орган людини, що в прислів’ї означає: не говори багато.)
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
- Як називаються слова, що мають декілька значень?
- Уважно послухайте казку, назвіть слова які мають декілька значень.
Інсценування казки «Хто вони?»
Зійшлися троє.
(Коса- на морі полоска піску, що омивається водою; коса – ділянка на полі з травою; коса – заплетене волосся; коса – прилад для косіння трави)
VI. Підсумок. Рефлексія.