розвиток умінь характеризувати речення за його основними ознаками, правильно відтворювати інтонацію розповідних і питальних речень,виділяти в реченні слова,найважливіші для висловлення думки , перебудовувати розповідні речення у питальні , удосконалювати уміння читати діалоги;
- виховання зацікавленості до вивчення рідної мови, спостережливості, почуття краси,бажання цінувати рідну природу.
Авторська розробка вчителя початкових класів
Братської ЗОШ І-ІІІ ст. Менчинської С.А.
Тема: «Закріплення знань про розповідні і питальні речення. Розділові знаки в кінці речень»
Мета: закріпити знання про розповідні та питальні речення, розділові знаки в кінці розповідних та питальних речень.
Завдання: розвивати уміння характеризувати речення за його основними ознаками, правильно відтворювати інтонацію розповідних і питальних речень,виділяти в реченні слова,найважливіші для висловлення думки , перебудовувати розповідні речення у питальні , удосконалювати уміння читати діалоги;
Обладнання: слайди, тлумачний словник, ілюстрація джмеля за кермом автобуса, аудіозапис народних пісень (в.3, фізкультпауза),елементи костюмів Жабки,Пісеньки, Джмеля, позначки етапів уроку(зупинок), схеми-опори щодо визначення частин мови.
Хід уроку I. Організація класу та емоційне налаштування на урок. Учитель: Любі діти,добрий день! Зичу праці і старання. А ще, друзі,всім бажаю Сил,натхнення на весь день. Діти: Добрий день! Добрий день! Дякуємо за побажання! На урок беремо з собою Знання,навички й старання. II. Мотивація навчальної діяльності. 1. Вправа «Мікрофон» -Який урок розпочався? -Продовжіть речення «Наша мова(яка?)…(солов’їна, материнська, і т. д.) -Яким має бути наш урок? (пізнавальним, веселим, цікавим) -А якими маєте бути ви? (працьовитими, уважними, активними) -Отже, якщо ви будете такими , то отримаєте один з найбільших скарбів у світі. Тож все залежить від вас. |
Налагодження емоційної взаємодії у групі.
Розвиток прагнення здобувати нові знання |
III. Повідомлення теми і мети уроку Тему уроку діти читають з дошки. Мету уроку ставлять за допомогою вчителя та опорних слів (слайд) - Урок наш буде незвичайним: ми подорожуватимемо на автобусі і побуваємо у панночки Каліграфії, завітаємо до Лісової та театральної школи, побуваємо на гостинах у пісні, загадки, відвідаємо Знаки.(вчитель показує позначки етапів уроку). - Займіть свою позицію на сходинках. (На магнітній дошці плакат із зображенням сходинок. На сходинках написи «я це добре знаю», «іноді мені складно», «я з цим не впораюся». Діти прикріплюють свій магніт на відповідну сходинку). IV. Каліграфічна хвилинка - Зараз відгадайте загадку У нас цю професію знають усі Сидить за кермом вантажівки й таксі, Вантаж і людей він по місту розвозить У літню спекоту й зимові морози.(шофер) - Хто такий шофер? Етимологічна інформація. -Слово «шофер» прийшло до нас із французької мови . -Яке слово має таке ж значення? (водій) Урок продовжуємо без зупинки З каліграфічної хвилинки. -Панночка Каліграфія дала вам таке завдання: Шш шо оф ер шофер Зошит свій я відкриваю, навкоси його кладу, Ручку правильно тримаю. Сяду рівно, не зігнуся, До роботи я беруся. - Поділіть слово «шофер» на склади . - Складіть речення із словом «шофер» Один учень працює біля дошки: Засл..сл.кермомім.автобусаім..сидитьддосвідченийпр.шоферім... (розпов.неокл.) - Визначте частини мови і підкресліть слова відповідними лініями . -Дайте реченню характеристику за метою висловлювання та інтонацією. -Ви добре упоралися, і ми починаємо подорож. -Хто ж водій нашого автобуса?(слайд із зображенням джмелика) -І от джмелик Жуль підвозить нас до зупинки Лісова Школа. Вчителька Мудра Сова навчає звірят. А Зайчисько не вивчив домашнє завдання. Ви готові йому допомогти? «Мозковий штурм» (учні показують сигналкою згоду чи незгоду з відповіддю) 1.Що таке речення? 2.З чого складається речення? 3.Як пишуться слова в реченні? 4.З якої букви починаємо писати речення? 5.Яке речення називається розповідним? 6.Що ставлять в кінці такого речення? 7.Які бувають розповідні речення за інтонацією? 8.Чи може в кінці розповідного речення стояти знак оклику ? 9.Яке речення називається питальним? 10.Що ставиться в кінці питального речення? 11.Чи можуть в кінці питального речення стояти два знаки?-Які і чому? -Мудра Сова і Зайчик вдячні вам за роботу. V Закріплення знань про розповідні та питальні речення. Розділові знаки в кінці речень - А тепер прочитайте,яка історія нещодавно трапилася із Зайченям. Екран телевізора: На жовтій квітці Зайченятко помітило білого метелика воно підкралося до нього тихенько і схопило за крильця який він красивий хіба можна його мучити Робота в парі: *встановіть межі речень *поставте відповідні розділові знаки, обґрунтуйте думку -Скільки речень у цьому тексті? -Прочитайте питальне речення. -Дайте Зайчаткові пораду. -Складіть таке питальне речення,щоб відповідь була «на жовтій» (- На якій квітці Зайченятко помітило білого метелика? ) -Щоб відповідь була «Зайченятко»(-Хто помітив білого метелика?) *На екрані телевізора ряд слів: природу, усі, берегти, люди, повинні -Чи можна цей ряд слів назвати реченням? - Чому? -Поставте слова у потрібному порядку, щоб утворилось речення. –Що поставите в кінці цього речення? - Чому? -Доведіть думку. -Залиште один вільний рядок. -Спишіть текст. -Дайте йому заголовок (після списування прослухати варіанти заголовків). 2. Робота за підручником. - Джмелик Жуль,наспівуючи веселу пісеньку,везе нас далі. А що трапилося потім, зараз дізнаємося. -Читаємо в голос в.1 ст.134 ЩО БУВАЄ, КОЛИ ПІСЕНЬКУ ОБРАЗЯТЬ А справді, що? Але Пісеньку образили. Ще й дуже гірко! Уранці вона завела сво..веселе «ля-ля-ля»! Усі довкола пустилис.. в танок. Жабка Бульбашка квакнула спересердя з-під камінця. — Ви до мене? — знічено мовила Пісенька. — А то до кого ж?! — буркнула Бульбашка. — Спàсу від тебе немає. Цілісінький день спокою не даєш… —Чого ти там розбулькалась? — перестав гудіти Джміль Жуль. — Сиди в рівчаку й бульбашки пускай! За Марією Пономаренко - Прочитайте текст самостійно. *Тлумачення слів зі слайду «мовила знічено», «рівчак»,»спасу немає» *Переказ тексту(учні,яким важко,користуються опорними словами(слайд) «пісеньку образили», «вона завела «ля-ля-ля»,»жабка-Бульбашка», «булькнула,розбулькалась. -Чому джмелик Жуль дав Бульбашці таку пораду? -Поясніть ,які літери вставите у слова «Своє», «пустилися». -Скільки питальних речень у тексті? -Знайдіть і прочитайте речення, в кінці якого стоїть два знака. -З якою інтонацією його треба читати і чому? -Скільки розповідних речень у першому абзаці? -Фізкультпауза. Діти виконують танцювальні елементи під аудіо запис пісні «Ой у лузі калина…» 3. -Відпочивши, ми потрапляємо до театру. Юні актори готові виступити перед вами. Тож згадайте правила поведінки у театрі і поводьте себе відповідно. Підготовлені учні розігрують сценку за текстом попередньої вправи. 4.Зупинка «загадкова» Ця комаха,мов дзвінок, Підлітає до квіток… Не займай,бо буде біль, Гостре жало має …(джміль) -«Ура!»-Закричав весело Жуль.-«Це про мене загадка.» -Зробимо звуко-буквенний аналіз слова джміль (один учень коментує біля дошки) -Спробуйте перенести слово (не переноситься) -Чому?(у слові один склад,бо один голосний) 5.Зупинка «пісенна». -Джмелик Жуль дуже любить співати .Послухайте одну з його пісень . Звучить аудіо запис пісні(в.3 ст.135) Дивувалася ялиця: — Де поділася пшениця… Чудувались ще й ліси: — Куди вибрались вівси… Стало сумно і калині, що сама у лузі нині… - Прочитаємо пісню,читаючи виділені слова з більшою силою голосу. - Яка пісня за настроєм? (сумна) - Яке слово підказало відповідь? (сумно,сама) - У вигляді чого написана пісня? (діалогу) - Між ким ?(між ялицею й лісом) - З якою інтонацією треба читати їх репліки? (здивованою, питальною, сумною) - Прочитайте речення,які утворили діалог. - Знайдіть слова,що мають однакове значення (дивувалася, чудувались) Удосконалення навичок розігрування діалогу із прочитаних казок. - Що означає слово «Вівси»?(овес, зернова рослина, показати) - Спишіть пісню,поставивши відповідне знаки в кінці речень. 6.Остання зупинка «будинок Знаків». -У цьому будинку живуть Крапка,Знак оклику та Знак питання. Поставте їх на потрібні місця. Графічний диктант.(Вчитель читає по одному реченню,а діти позначають,який знак вони поставили) Чому пахнуть квіти? Бо їм сонце світить. Чого річка грає? Бо їй сонце сяє. З чого раді діти?! Бо ростуть,як квіти! Р? Р. Р? Р. Р!? Р!
VI. Підсумок уроку -Займіть свою позицію на сходинці. - Хто піднявся на сходинках? - Я переконана,що ви покращили свої знання. - І ось тепер,наприкінці, зіграти хочеться мені У гру, що зветься «Так чи ні?» Один учень працює біля закритої дошки. Учні ставлять номер висловлювання і «+» чи «-« (згодні,не згодні). 1.В кінці розповідного неокличного речення ставлю крапку.(+) 2.В кінці питального окличного речення ставимо знак питання і знак оклику.(+) 3.В кінці розповідного окличного речення ставлю крапку.(-) 4. В кінці питального не окличного речення ставлю знак питання і знак оклику(-) 5.Розповідні речення бувають тільки окличними.(-) Порівняйте свої відповіді з відповідями на дошці і оцініть свій результат на полі. Додайте попередні бали. 10 балів-верхня сходинка, 9-7-середня, 6-1- нижня. -У кого співпало місце на сходинках з кількістю балів? Домашнє завдання: списати діалог із в.1 і підкреслити питальні речення.
Ви здобули великий скарб. Але це не гроші,не коштовності. Це знання. Я зичу вам успіхів. |
Формування навчальних умінь і навичок:розуміти визначену вчителем мету навчальної діяльності.
Формування організаційних навичок: уважно слухати і виконувати всі настанови вчителя.
Закріплення гігієнічних і графічних навичок письма.
Розвиток навичок письма на дошці: збереження пропорційності літер . Розвиток графічних навичок: письмо великих рядкових букв та їх поєднань,підкреслення слів лініями заданої форми, дотримання гігієнічних і технічних правил письма.
Закріплення: навички вживання великої літери на початку речення, умінь розрізняти та впізнавати слова, що є назвами предметів,ознак,дій з уживанням термінів. Формування навчально-організаційних умінь та навичок: *розуміння визначеною вчителем мети навчальної діяльності, *дотримання послідовності під час виконання завдання(з чого почну, що зроблю потім,чим закінчу).
Розвиток умінь взаємодіяти з іншими учасниками навчально-виховного процесу. Розвиток умінь виділяти межі і визначати кількість речень у тексті з чотирьох-п’яти речень. Розвиток навички говоріння: виявлення свого ставлення до подій і персонажів тексту. Розвиток уміння використовувати формули мовленнєвого етикету,доводити власну думку.
Розвиток навичок читання вголос . Збагачення словникового запасу,розвиток мовленнєвих навичок. Диференціація за складністю, вдосконалення навичок переказу прочитаного тексту. Розвиток навичок розпізнання розповідних та питальних речень та їх інтонування.
Удосконалення навичок виконання звуко-буквеного аналізу слів, застосування правила поділу слів на склади.
Розвиток навичок читання цілими словами, інтонування речень.
Розвиток умінь знаходити у тексті слова-синоніми (без уживання термінів), тлумачити лексичне значення слова на основі власного досвіду,знань. Закріплення знань та умінь,щодо вживання великої літери на початку речення. Розвиток навичок списування друкованих текстів із дотриманням правил оформлення письмових робіт, розташування слів у віршові строфи у стовпчик. Закріплення навичок характеристики речення за його основними ознаками . Графічне відтворення знаків в кінці речення. Вдосконалення навичок оцінювання власних результатів. Розвиток уміння класифікувати речення за певними ознаками.
Розвивати навички самооцінки.
Закріплення уміння встановлювати співвідношення «характеристика речення/знаки в кінці речення».
Розвиток контрольно-оцінних навичок: оцінювання власних навчальних досягнень.
|