Конспект уроку української мови з використанням навчального посібника «Українська мова та читання» (підручник для 2 класу, частина 1 К. Пономарьова, за програмою О. Я. Савченко)
Урок № 19
Тема уроку: Розпізнаю близькі за значенням дієслова
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи і прийоми: за характером керівництва розумовою діяльністю: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний; за джерелом знань: наочні (ілюстрації, презентація), словесні (розповідь, пояснення, бесіда), практичні (навчальні вправи й завдання з різних джерел, ігрові вправи)
Інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Знайди зайве слово», «Клубочок», «Роз’єднай на слова»
Здоров’язбережувальні технології: фізкультхвилинка «Lemur Dance»
Внутрішньопредметні зв’язки: літературне читання
Міжпредметні зв’язки: англійська мова, математика, музичне мистецтво
Обладнання: навчальний посібник «Українська мова та читання» (підручник для 2 класу, частина 1
К. Пономарьова), SMART-дошка, ілюстрації до завдань, презентація за темою уроку, відео (пальчикова гімнастика «Майстерні руки», фізкультхвилинка «Lemur Dance», мультфільм «Лепетуни»), клубочок
Інформаційні ресурси: 1. Руханка-танець «Lemur Dance» [електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=YcdTXsIJC9A . Дата звернення: 06.02.2021
2. Лепетуни. Перша серія. Мультфільми українською [електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=oV16Oq3LFcA . Дата звернення: 06.02.2021
3. Нейропсихологічна гра «Майстерні руки» (повтори, якщо зможеш) [електронний ресурс]. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo . Дата звернення: 06.02.2021
4. На допомогу вчителю: віршики до початку уроку [електронний ресурс]. Режим доступу: https://bookwoed.blogspot.com/2017/11/blog-post_15.html . Дата звернення: 06.02.2021
5. Конспект уроку з української мови для 2-го класу на тему «Близькі за значенням дієслова» [електронний ресурс]. Режим доступу: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-movi-dlya-2-klasu-na-temu-blizki-za-znachennya-dieslova-210758.html . Дата звернення: 06.02.2021
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1) привітання (слайд 2)
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок!
Вже закінчилась перерва.
І дзвенить для нас дзвінок.
Всі зібралися у класі?
Починаємо урок!
2) емоційне налаштування (девіз уроку)
Згадаймо девіз нашого уроку української мови:
(слайд 3) Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Згадаймо з минулих уроків…
Дієслово – це слова, які відповідають на питання «що робить?», «що роблять?» та називають дії предметів.
СОНЕЧКО (що робить?) – світить, гріє, усміхається, зігріває
СНІГ (що робить?) – літає, падає, блищіть, скрипить
Знайдіть дієслова.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
(слайд 7) Пропоную роз’єднати слова і прочитати тему нашого уроку:
ДІЄСЛОВАБЛИЗЬКІЗАЗНАЧЕННЯМ (розшифровують) (слайд 8)
Щоб слова були влучними, а мова — барвистою, сьогодні ми будемо вчитися добирати необхідні за змістом слова: близькі за значенням. Будемо працювати зі словами, які пишуться по-різному, але вони близькі за значенням, навчимося їх використовувати у своєму мовленні.
IV. Вивчення нового матеріалу
– Сьогодні ми відправимося у подорож до парку розваг. До якого саме ви дізнаєтесь, коли розшифруєте шифр (слайд 9) : «Диснейленд» (слайд 10)
– Отже, ми відправляємось в уявну подорож до Диснейленду. Разом з нами буде наш друг Джуліан.
Перед початком нашої пригоди треба каліграфічно написати назву місця, куди ми вирушимо. (написання слова «Диснейленд»)
*Джуліан запитує у класу* - А що таке Диснейленд?
– Розкажіть Джуаліну, що ви знаєте про Диснейленд.
– Ось яку інформацію про Диснейленд знайшов Джуліан в Інтернеті. (слайд 13)
Диснейленд — це парк розваг. У ньому відтворений світ мультфільмів і казок. Перший Диснейленд збудували в Америці. Потім Диснейленди спорудили в Японії, Франції, Китаї.
Всі посвячення у парках Диснея, починаються з фрази «Усім, хто завітав до цього щасливого місця — Ласкаво просимо! Диснейленд — це ваша країна. Тут воскресають прекрасні спогади людей похилого віку, і тут молоді можуть вдихнути виклик і обіцянки майбутнього. Диснейленд присвячується ідеалам, мрій та реальних подій, які створили Америку … з надією, що вона стане джерелом радості та натхнення для всього світу!”
– Отже, ми уже уявно посвячені у парк Диснея і можемо продовжувати нашу подорож.
Диснейленд придумав мультиплікатор Уолт Дисней. Він вигадав країну, в якій живуть персонажі його мультфільмів. А мешкають вони в казкових спорудах. Усі відвідувачі цього парку можуть з ними розмовляти. Говорити про все, що їх цікавить.
– Знайдіть в тексті дієслова, близькі за значенням до виділених. Запишіть їх парами
(Синоніми: придумав – вигадав, живуть – мешкають, розмовляти – говорити)
Фізкульхвилинка «Lemur Dance» (слайд 17)
V. Осмислення й узагальнення нових знань
1) робота над фразеологізмами («Незакінчене речення»)
– Джуліан знайшов фразеологізми і вважає, що ви зможете замінити словосполучення одним словом, близьким за значенням. Як думаєте, впораєтесь? (слайд 20-21)
а) юнак, хлопець, дідусь, парубок. (слайд 24)
б) будинок, човен, хата, дім. (слайд 25)
в) книга, підручник, аркуш, посібник. (слайд 26)
V. Підсумок
1) рефлексія («Клубочок») (слайд 27)
— Що видалося найбільш цікавим на уроці?
— Що нового ви запам’ятали сьогодні?
— Яким правилом слід користуватися у житті? (Знати якомога більше!)
— Що треба робити, щоб знати якомога більше? (Старанно вчитися.)
Сьогодні на уроці ми ознайомилися з близькими за значенням дієсловами, навчилися їх знаходити та використовувати. Дякую за вашу активність на уроці.