Авторська розробка вчителя початкових класів
Братської ЗОШ І-ІІІ ст. Менчинської С.А.
Тема уроку: Уявлення про спонукальні речення. Інтонація спонукальних окличних речень
Мета уроку: розширити уявлення учнів про речення, ознайомити зі спонукальними реченнями, їх характерними ознаками, формами спонукання, розділовими знаками в кінці спонукальних речень; формувати самостійність у роботі, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття взаємодопомоги, бажання творити добро, виховувати культуру пішохода.
Обладнання: друкований текст для роботи біля дошки "Лист від Колобка", картки , ілюстративний матеріал, "чарівна паличка", план уроку, презентація до уроку, комп’ютер .
Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь та навичок.
Форма проведення: урок – казка.
Хід уроку |
Методичний коментар |
І.Організація учнів до початку уроку.(Слайд № 1) 1.Ось дзвінок нам дав сигнал Працювати час настав Тож і ми часу не гаймо, Урок мови починаймо. 2. Вправа «Очікування» (Слайд № 2) А зараз, дітки, давайте поглянемо на план уроку та героїв, які завітали до нас і скажемо, що ми очікуємо від уроку. Продовж речення ”Від уроку я очікую...” Встали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько, Настрій на урок взяли Й працювати почали. Психологічний настрій. Зустріч з Феєю Доброти. (Слайд № 3) Діти стають у коло, витягують перед собою руки. Вчитель непомітно вкладає у долоні однієї дитини маленьке сердечко і каже:" Хто сьогодні найдобріший, виходь до мене найскоріше!" Той, у кого сердечко, стає Феєю Доброти. - Люба Феє! Зроби наші серця добрими, а думки світлими та чистими. Доторкнися своєю чарівною паличкою до нас. - Що означає бути добрим?. ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. 1. Повторення вивченого матеріалу. - Ми повинні бути добрими, бо нашої допомоги чекають герої улюблених казок. - Здається, я чую чиїсь дивні кроки. Таке враження, ніби підкрадається якийсь звір. Та це ж Вовк! (Зустріч з Вовком). (Слайд № 4) Як ви думаєте, до кого він хоче підкрастися? ( До козенят.) Поки він добирався до хатинки, де мешкають Коза з козенятами, то натрапив на дивну табличку ( «Речення»). Судячи з того, що там написано, цю табличку загубив хтось із учнів Лісової школи. Вовк сказав, що якщо хтось розтлумачить йому, що написано там, то він обіцяє залишити в спокої Козу та її діток. А нам знайоме це слово? Тож ми можемо допомогти козенятам? 2. "Мозкова" атака. (Слайд № 5) - Речення виражає… (закінчену думку ). - Речення складається…( зі слів ). - Слова в реченні пишуться… ( окремо ). - Перше слово в реченні пишеться… ( з великої букви ). - Яке речення називається розповідним? - Що ставиться в кінці такого речення? - Чи може в кінці розповідного речення стояти знак оклику? - Яке речення називається питальним? - Що ставиться в кінці питального речення? 3. Робота з текстом. Встановлення меж речень. Лист від Колобка. (Слайд № 6) - В поштовій скриньці я знайшла дивного листа. Його автор, мабуть, дуже наляканий, бо якось дивно і незрозуміло цей лист написаний. "Любі друзі я втік від баби та від діда мені дуже страшно в лісі всі хочуть мене з’їсти та найбільше я боюся лисиці ви допоможете мені чекаю вашої допомоги ви найдобріші діти в світі колобок." - Я зустрілася з Лисицею і показала листа. Вона намагалася його прочитати , але так нічого і не зрозуміла. Якщо ми все в ньому виправимо, то Лисиця не їстиме Колобка. - Про що забув Колобок? - Поставте відповідні розділові знаки.(Робота в групах). III. Повідомлення теми і мети уроку. 1. Робота в зошитах. Зараз зошит я відкрию І куточком покладу. Ручку я ось так тримаю. Сяду рівно, не зігнуся. Буду я писати вправно, До роботи я беруся. 2.Каліграфічна хвилинка. (Слайд № 7) - Злий Домовик теж наробив нам капостей: наплутав слова в дивне павутиння. Давайте провчимо Домовика. Вчитель: Щоб букви правильно писати, Хвилинку каліграфії нам треба розпочати. Учні: Писатиму букви рівнесенько, Щоб були красиві й гарнесенькі.
Утд чво іоб трр ьио ст яи 2.Бесіда з учнями. - До кого звертаються в цьому реченні? - Як звертаються до нас? ( З проханням. ) - Як ви думаєте, це є речення? Яке воно? — Сьогодні ми ознайомимося із ще одним видом речень - це спонукальні речення. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці цих речень. IV. Робота над вивченням нового матеріалу 1. Зустріч з Котиком та Півником. (Слайд № 8) - Ви знаєте, що саме через спонукальні речення ледь не посварилися Котик та Півник. Як? Просто Півник звинуватив Котика, що той весь час йому наказує: те не роби, туди не йди! Але Котик пояснив, що він лише спонукає свого друга до певних дій, щоб захистити. - А давайте ми дізнаємось, що таке спонукальне речення. 2. Робота за підручником (с. 135-136) Вправа 1 — Прочитайте примовки. До кого звертаються в примовці? (До Гриця) Це слово — звертання. — До якої дії спонукають Гриця? — Що означає слово спонукати? 3. Словникова робота Спонукати — змушувати, прохати, заохочувати до якоїсь дії, певного вчинку. — Спишіть речення, у якому звучить спонукання до дії. — Який розділовий знак пишемо в кінці речення? 4.Самостійне опрацювання правила на ст. 136 ( 1 абзац ). - Що таке спонукання?
5.Створення «асоціативного куща». (Слайд № 9)
— Які речення називають спонукальними? 6.Висновок. У нашому мовленні ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога, наказ. Такі речення називаються спонукальними. 7.Проблемне запитання. — Який же знак може стояти в кінці спонукального речення? 8. Самостійне опрацювання правила на ст. 136 (2 абзац ). Що за знак — стрункий, мов спис, Він над крапкою завис, Спонука до поклику, Хто ж бо він?.. (Знак оклику). Д. Білоус 9. Висновок. — У кінці спонукального речення може стояти знак оклику або крапка. Знак оклику ставиться тоді, коли у реченні висловлено сильне почуття. 10. Фізкультхвилинка. Раз! Два! Три! Чотири! П̒ять! Час прийшов нам спочивать. Тож піднімем руки вгору, Ніби глянемо на зорі. А тепер всі руки в боки, Як зайчата, - скоки - скоки! Десять, дев̒ять, вісім, сім! Час за парти нам усім. V.Закріплення та систематизація знань. 1. Робота за підручником (с. 136) Диференційоване завдання. Самостійна робота
А) — Прочитайте уривок із казки "Ріпка". — Прочитайте слова дідуся. Як ви гадаєте, яке це речення? — Запишіть його в зошит. Б)— Доповніть і запишіть слова бабусі. — Яке це речення?
2. Робота над загадкою. (Слайд № 10) - Діти, ви знаєте, що накоїла Коза – Дереза? Хто ЇЇ провчив? ( Рак.) - Коли вона тікала з Зайчикової хати, то несподівано вискочила на дорогу. А там – машини. Не знала бідна коза, як їй бути, злякалась. Але тут їй на допомогу прийшов хто? (Світлофор.) 3.Диференційоване завдання. (робота за картками) - До чого нас спонукають сигнали світлофора?
( для дітей з повільною швидкістю письма). 4.Колективна робота. Вправа 3 — Прочитайте виразно вірш. — Доведіть, що горобчик працьовитий. — Прочитайте спонукальне речення. До кого звертається автор? — Поясніть правопис слова пір'їнку. — Знайдіть питальні речення із вправи 3. — Відшукайте в тексті слово, яке відповідає схемі, поданій у підручнику на с. 136. (Горобець) — Виконайте його звуко - буквений аналіз. Вимовте дзвінкі і глухі звуки в цьому слові. VI. Підсумок уроку. 1. Гра «Мікрофон» (Слайд № 11) - З чим ви сьогодні познайомилися? - Що ви дізналися про спонукальні речення? - Чи користуємося ми в мовленні спонукальними реченнями? Де і коли? - Кому ми сьогодні допомогли? 2. Вірш-порада Спонукань не жди ніколи. Своєчасно йди до школи. Будь привітним до батьків. Заступайсь за малюків! К. Мухаммаді — Скільки речень у вірші? — Які це речення? Для чого вони служать? 3. Оцініть свою роботу на уроці. Зелений кружечок — дуже гарно працював. Жовтий — відчував труднощі. Червоний — працював не дуже активно.
VII. Домашнє завдання. (Слайд № 12)
Вчитель: Ви всі дітки-молодці, Гарно працювали! Але дзвоник пролунав, Він мені і вам сказав, Що урок вже час кінчати. Треба йти відпочивати.
|
Розвиваю у дітей логічне, критичне мислення
Створюю емоційний психологічний настрій учнів на уроці
Виховую почуття взаємодопомоги, бажання творити добро
Розвиваю у дітей логічне, алгоритмічне та критичне мислення
Націлюю дітей на співпрацю на уроці.
Розвиваю критичне мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
Розвиваю творчу уяву
Використовую прийом розвитку критичного мислення – передбачення
Орієнтація в підручнику – міжпредметна компетентність.
Збагачую словниковий запас дітей.
Вчу дітей самостійно здобувати інформацію
Розвиваю у дітей логічне, алгоритмічне та критичне мислення
Вчу дітей самостійно здобувати, обробляти і обговорювати інформацію аргументовано повідомляти про висновки.
Вчу дітей працювати самостійно, диференційовано.
Виховую культуру пішохода
Відбувається пошук співробітництва, співдружності, спільної організації класу
Навчаю дітей чітко і лаконічно висловлювати власну думку, а також вміти вислухати точку зору іншої людини.
Вчу учнів самооцінювати свою роботу на уроці
Вчу проявляти самостійність і творчість у виконанні саме такого завдання. |