18 червня о 18:00Вебінар: Ігрові методики та вправи в роботі вчителя початкових класів

Урок "Уявлення про спонукальні речення. Інтонація спонукальних окличних речень"

Про матеріал
розширення уявлення учнів про речення, ознайомлення зі спонукальними реченнями, їх характерними ознаками, формами спонукання, розділовими знаками в кінці спонукальних речень; формування самостійності у роботі, збагачення словникового запасу; виховання почуття взаємодопомоги,
Перегляд файлу

Авторська розробка вчителя  початкових класів

Братської ЗОШ І-ІІІ ст. Менчинської С.А.

ltnb

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Уявлення про спонукальні речення. Інтонація  спонукальних окличних  речень

 

FewGhBHRjesМета уроку: розширити уявлення учнів про речення, ознайомити зі спонукальними реченнями, їх характерними ознаками, формами спонукання, розділовими знаками в кінці спонукальних речень; формувати самостійність у роботі, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття взаємодопомоги, бажання творити добро, виховувати культуру пішохода.

mORYH2hc1qYОбладнання: друкований текст для роботи біля дошки "Лист від Колобка", картки , ілюстративний матеріал, "чарівна паличка", план уроку, презентація до уроку, комп’ютер .

Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь та навичок.     

Форма проведення: урок – казка.  

 

Хід уроку

Методичний коментар

І.Організація учнів до початку уроку.(Слайд № 1)

1.Ось дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

2. Вправа «Очікування» (Слайд № 2)

А зараз, дітки, давайте поглянемо на план уроку та героїв, які завітали до нас і скажемо, що ми очікуємо від уроку.

Продовж речення ”Від уроку я очікую...”

Встали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

 Психологічний настрій.

Зустріч з Феєю Доброти. (Слайд № 3)

Діти стають у коло, витягують перед собою руки. Вчитель непомітно вкладає у долоні однієї дитини маленьке сердечко і каже:" Хто сьогодні найдобріший, виходь до мене найскоріше!"

Той, у кого сердечко, стає Феєю Доброти.

- Люба Феє! Зроби наші серця добрими, а думки світлими та чистими. Доторкнися своєю чарівною паличкою до нас.

- Що означає бути добрим?.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

1. Повторення вивченого матеріалу.

- Ми повинні бути добрими, бо нашої допомоги чекають герої улюблених казок.

- Здається, я чую чиїсь дивні кроки. Таке враження, ніби підкрадається якийсь звір. Та це ж Вовк! (Зустріч з Вовком). (Слайд № 4)

Як ви думаєте, до кого він хоче підкрастися? ( До козенят.) Поки він добирався до хатинки, де мешкають Коза з козенятами, то натрапив на дивну табличку ( «Речення»). Судячи з того, що там написано, цю табличку загубив хтось із учнів Лісової школи. Вовк сказав, що якщо хтось розтлумачить йому, що написано там, то він обіцяє залишити в спокої Козу та її діток.

А нам знайоме це слово? Тож ми можемо допомогти козенятам?

2. "Мозкова" атака. (Слайд № 5)

- Речення виражає… (закінчену думку ).

- Речення складається…( зі слів ).

- Слова в реченні пишуться… ( окремо ).

- Перше слово в реченні пишеться… ( з великої букви ).

- Яке речення називається розповідним?

- Що ставиться в кінці такого речення?

- Чи може в кінці розповідного речення стояти знак оклику?

- Яке речення називається питальним?

- Що ставиться в кінці питального речення?

3. Робота з текстом. Встановлення меж речень.

Лист від Колобка. (Слайд № 6)

- В поштовій скриньці я знайшла дивного листа. Його автор, мабуть, дуже наляканий, бо якось дивно і незрозуміло цей лист написаний. "Любі друзі я втік від баби та від діда мені дуже страшно в лісі всі хочуть мене з’їсти та найбільше я боюся лисиці ви допоможете мені чекаю вашої допомоги ви найдобріші діти в світі колобок."

- Я зустрілася з Лисицею і показала листа. Вона намагалася його прочитати , але так нічого і не зрозуміла. Якщо ми все в ньому виправимо, то Лисиця не їстиме Колобка.

- Про що забув Колобок?

- Поставте відповідні розділові знаки.(Робота в групах).

III. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Робота в зошитах.

Зараз зошит я відкрию

І куточком покладу.

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнуся.

Буду я писати вправно,

До роботи я беруся.

2.Каліграфічна хвилинка. (Слайд № 7)

- Злий Домовик теж наробив нам капостей: наплутав слова в дивне павутиння. Давайте провчимо Домовика.

Вчитель:   Щоб букви правильно писати,

                  Хвилинку каліграфії нам треба розпочати.

Учні:         Писатиму букви рівнесенько,

                  Щоб були красиві й гарнесенькі.

Утд    чво    іоб    трр    ьио    ст    яи
( Учіться творити добро ! )

2.Бесіда з учнями.

- До кого звертаються в цьому реченні?

- Як звертаються до нас? ( З проханням. )

- Як ви думаєте, це є речення? Яке воно?

 Сьогодні ми ознайомимося із ще одним видом речень - це спонукальні речення. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці цих речень.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Зустріч з Котиком та Півником. (Слайд № 8)

- Ви знаєте, що саме через спонукальні речення ледь не посварилися Котик та Півник. Як? Просто Півник звинуватив Котика, що той весь час йому наказує: те не роби, туди не йди! Але Котик пояснив, що він лише спонукає свого друга до певних дій, щоб захистити.

- А давайте ми дізнаємось, що таке спонукальне речення.

   2. Робота за підручником (с. 135-136)

Вправа 1

 Прочитайте примовки. До кого звертаються в примовці? (До Гриця)

 Це слово — звертання.

— До якої дії спонукають Гриця?

— Що означає слово спонукати?

3. Словникова робота

Спонукати — змушувати, прохати, заохочувати до якоїсь дії, певного вчинку.

— Спишіть речення, у якому звучить спонукання до дії.

— Який розділовий знак пишемо в кінці речення?

4.Самостійне опрацювання правила на ст. 136 ( 1 абзац ).

- Що таке спонукання?

 

5.Створення «асоціативного куща». (Слайд № 9)

 

Описание: http://socscholl.at.ua/for_statti/2klass/ukrmowa/1/im1.jpg— Які речення називають спонукальними?

6.Висновок. У нашому мовленні ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога, наказ. Такі речення називаються спонукальними.

7.Проблемне запитання.

— Який же знак може стояти в кінці спонукального речення?

8. Самостійне опрацювання правила на ст. 136 (2 абзац ).

 Що за знак — стрункий, мов спис,

 Він над крапкою завис,

 Спонука до поклику,

 Хто ж бо він?.. (Знак оклику).

 Д. Білоус

9. Висновок. — У кінці спонукального речення може стояти знак оклику або крапка. Знак оклику ставиться тоді, коли у реченні висловлено сильне почуття.

10. Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Три! Чотири! П̒ять!

Час прийшов нам спочивать.

Тож піднімем руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки,

Як зайчата, - скоки - скоки!

Описание: msk01Десять, дев̒ять, вісім, сім!

Час за парти нам усім.

V.Закріплення та систематизація знань.

 1.     Робота за підручником (с. 136)

Диференційоване завдання. Самостійна робота

  • Вправа 2 ( завдання на вибір)

А) — Прочитайте уривок із казки "Ріпка".

— Прочитайте слова дідуся. Як ви гадаєте, яке це речення?

— Запишіть його в зошит.

Б)— Доповніть і запишіть слова бабусі.

— Яке це речення?

  • Перевірка виконаного завдання.

2. Робота над загадкою. (Слайд № 10)

- Діти, ви знаєте, що накоїла Коза – Дереза? Хто ЇЇ провчив? ( Рак.)

- Коли вона тікала з Зайчикової хати, то несподівано вискочила на дорогу. А там – машини. Не знала бідна коза, як їй бути, злякалась. Але тут їй на допомогу прийшов хто? (Світлофор.)

3.Диференційоване завдання.

 (робота за картками)

- До чого нас спонукають сигнали світлофора?

  • Cпишіть спонукальні речення –( для дітей зі швидкими навичками письма);
  • Cпишіть 1 спонукальне речення каліграфічно –  

( для дітей з повільною швидкістю письма).

4.Колективна робота.

 Вправа 3

— Прочитайте виразно вірш.

— Доведіть, що горобчик працьовитий.

— Прочитайте спонукальне речення. До кого звертається автор?

— Поясніть правопис слова пір'їнку.

— Знайдіть питальні речення із вправи 3.

 Відшукайте в тексті слово, яке відповідає схемі, поданій у підручнику на        с. 136. (Горобець)

 Виконайте його звуко - буквений аналіз. Вимовте дзвінкі і глухі звуки в цьому слові.

VI. Підсумок уроку.

1. Гра «Мікрофон» (Слайд № 11)

- З чим ви сьогодні познайомилися?

- Що ви дізналися про спонукальні речення?

- Чи користуємося ми в мовленні спонукальними реченнями? Де і коли?

- Кому ми сьогодні допомогли?

2.    Вірш-порада

Спонукань не жди ніколи.

Своєчасно йди до школи.

Будь привітним до батьків.

Заступайсь за малюків!

К. Мухаммаді

— Скільки речень у вірші?

— Які це речення? Для чого вони служать?

3. Оцініть свою роботу на уроці.

Зелений кружечок — дуже гарно працював.

Жовтий — відчував труднощі.

Червоний — працював не дуже активно.

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Якщо так, то плещіть в долоні, якщо ні – тупайте ногами

VII. Домашнє завдання. (Слайд № 12)

  1. (на вибір)
  • Виконати впр. 3(5), с 136;  або
  • Скласти і записати 2 спонукальні речення.
  1. Вивчити правила на ст.136.

Вчитель:           Ви всі дітки-молодці,

                           Гарно працювали!

                           Але дзвоник пролунав,

                           Він мені і вам сказав,

                           Що урок вже час кінчати.

                           Треба йти відпочивати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиваю у дітей логічне, критичне мислення

 

 

 

 

 

 

 

 

Створюю  емоційний психологічний настрій  учнів на уроці

 

 

Виховую почуття взаємодопомоги, бажання творити добро

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Розвиваю у дітей логічне, алгоритмічне та критичне мислення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Націлюю дітей на співпрацю на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиваю критичне мислення, вміння переконувати й вести дискусію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиваю  творчу  уяву

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використовую прийом розвитку критичного мислення –  передбачення

 

 

 

 

 

Орієнтація в підручнику – міжпредметна компетентність.

 

 

 

 

Збагачую словниковий запас дітей.

 

 

 

 

Вчу дітей самостійно здобувати  інформацію

 

 

 

 

 

 

Розвиваю у дітей логічне, алгоритмічне та критичне мислення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчу дітей самостійно здобувати,  обробляти і обговорювати інформацію аргументовано повідомляти про висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчу дітей працювати самостійно, диференційовано.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховую культуру пішохода

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відбувається пошук співробітництва, співдружності, спільної організації класу

 

 

 

 

 

 

 

Навчаю дітей чітко і лаконічно висловлювати власну думку, а також вміти вислухати точку зору іншої людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчу учнів самооцінювати свою роботу на уроці

 

 

 

 

 

Вчу проявляти самостійність і творчість у виконанні саме такого завдання.

 

 

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку