Тема: Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок
Мета:
навчальна – допомогти учням зрозуміти своєрідність побудови загадки; вчити розгадувати загадки
розвивальна – розвивати навички монологічного мовлення, виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру мовлення,пам'ять і увагу учнів; вміння самостійно знаходити інформацію
виховна – виховувати працьовитість, чесність, культуру поведінки; виховувати інтерес до народної творчості; естетичний смак, повагу до людських чеснот.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу
Слово вчителя: Всі ви зрозуміли, що загадки розвивають мислення. Сьогодні ми читатимемо і розгадуватимемо різні загадки, усвідомлюватимемо їх художню, естетичну та пізнавальну цінність, а допоможе нам узагальнити опрацьований на уроці матеріал метод шести капелюхів мислення де Боно, до якого ми звернемося наприкінці уроку.
Завдання «Розкрий таємницю загадок», розгадавши кросворд.
Якщо ви правильно розгодуєте всі загадки , то дізнаєтеся таємне слово.
5. Лиш одну на полі мають!
По ногах не б´ють – це фол!
Називають гру... (Футбол)
6. Не гавкає , не кусає, а до хати не пускає. (Замок)
7. На літо вбирається, а на зиму одежі цурається. (Дерево)
8. Стоять коні на припоні, не їдять , не п’ють, а все товщі стають.(Кабачки)
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Отже, ми дізналися нове слово, без якого загадки не загадки.
) Розв’яжіть лінійний кросворд, доведіть, що в загадках використовуються метафори.
Лінійний кросворд
2. Не звір, не птиця,
Ніс, мов спиця,
Сам тонкий,
А голос дзвінкий;
Хто його уб'є,
Свою кров проллє. (Комар)
3. Іде в каструлю чорне, а з каструлі – червоне. (Рак)
4. Маленьке, кругленьке, а з підлоги за хвіст не піднімеш. (Клубок)
5. По полю бродить, зерно молотить.
Жне - косить -
Хліба не просить. (Комбайн)
6. Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)
7. Без рук, без ніг, на животі повзе, ще й інших везе. (Човен)
8. Лежить свинка, в неї поколена спинка. (Наперсток)
9. З бородою, а не старий,
З рогами, а не бик,
Доять, а не корова,
Лико дере, а на личаки не бере. (Коза)
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
|
|
|
2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс «Найкращий читач загадок»
Гра «Аукціон» (на столі лежать різні предмети, після зачитання загадки учень повинен показати відповідь – предмет і довести свою думку методом «Прес»
Що це за штука, що день і ніч стука?(годинник, серце)
Що за гість, що сам себе їсть?(свічка)
З зубами ,а не кусається(гребінець)
Людей годую, сама голодна, часом гаряча, часом – холодна (ложка)
Хто в руки не візьме – по голові б»є (цвях)
Грамоти не знаю, а весь вік пишу( ручка)
Гра «Читання –пила» Із поданих слів складіть і запишіть загадку. Розгадайте її, визначте форму і вид.
Можна, що, із, очима,заплющеними, побачити. (Що можна побачити із заплющеними очима? СОН)
Хоч , не, має, голок, кравцем, він, доволі, ніколи, був.(Хоч кравцем не був ніколи – має голок він доволі. Їжак)
Куточку, і, сорочку, сидить, в, тче.(Сидить у куточку і тче сорочку. Павук і павутиння)
Гра «Створи власну загадку»
Методичний коментар. На аркушах паперу написані назви різноманітних предметів. Учні по черзі витягають аркуші, але не показують однокласникам. Потрібно дібрати порівняння до цього предмета, перетворити порівняння на метафору та записати загадку.
Розгадайте жартівливі загадки
1. З чого починається день? (З «Д»). 2. Яке слово об'єднує 33 літери? (Азбука, алфавіт). 3. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має річка? («О»). 4. З «д» я весело співаю, З «в» я рибки наловлю (Дудка — вудка»). 5. Яка рослина, знана нами досить, однакових сто букв любити просить? (Любисток). 6. Слово це вживаєм, як води стихія є без меж, що з початку, що з кінця читаємо — одне і теж (Потоп). 7. Як доставиш літеру до ноти — із водою матимеш роботу (Дощ).
Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості. Бажаю вам черпати все життя з цієї криниці, щоб у вашому серці завжди знаходилося місце для загадкового, таємного, чарівного. Поринайте у чудовий світ мрій та фантазій, будьте і самі чарівниками, які вміють творити добро і нести у життя найкраще.
Домашнє завдання