5 клас
Тема: Урок літератури рідного краю. «Золоторогий олень».
Мета: : Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Д. Павличка, його творами; удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати уміння формувати образне мислення; виховувати спостережливість, доброзичливість; прищепити в душах дітей ще одну краплину любові до рідного краю, почуття гордості за своїх земляків.
Обладнання: портрет Д.Павличка, виставка книжок «Дядько дощ», «Де найкраще місце на землі?», «Обруч», «Золоторогий олень», картки з тестовими завданнями; буктрейлер до казки, плакат до уроку; мультфільм «Золоторогий олень».
Епіграф до уроку:
Дорожче всіх титулів добре серце.
(Альфред Теннісон)
Хід уроку
Хід уроку:
І. Організація класу.
Емоційна хвилинка:
- Доброго ранку, доброго дня,
бажаю здоров’я всім вам я.
А ще бажаю бути уважними,
щоб сьогодні на уроці
вам було все зрозуміло і цікаво.
ІІ. Мовна розминка.
Оленя одне блукало,
Оленя когось шукало.
- Швидко слово називай, йому риму добирай.
світає (літає) хатина (дитина)
сонце (віконце) ранок (вінок).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Так-ні»
1.Автором літературної казки є народ. (Ні)
2. Літературна казка – це фантастичний, чарівний твір, написаний автором. (Так)
3. Літературні казки написані лише прозовою мовою. (Ні)
4.Літературні казки почали складати два століття тому.(Так)
5.Літературна казка має кілька варіантів. (Ні)
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
https://www.youtube.com/watch?v=FmXY08SLkWY
V. Ознайомлення з творчим і життєвим шляхом Д.Павличка.
Народився Дмитро Васильович Павличко на Івано - Франківщині у бідній сім’ї. Його батьки працювали дуже багато, щоб прогодувати семеро дітей. Батько, Василь Миколайович, був освіченою людиною, працелюбним та енергійним чоловіком. Мама, Параска Юр’ївна, навчила поета розмовляти, а книжка навчила думати.(Розгляд виставки книжок «Золоторогий олень», «Дядько, дощ», «Де найкраще місце на землі?».).
3.Робота з пошуковими роботами учнів.
VІ. Фізкультхвилинка
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправу,
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
V. Робота над змістом казки.
1. Виразне читання уривків казки.
https://skarbnu4ka.com/zolotorogyj-olen/
2. Словникова робота
Тур – первісний дикий бик.
Гуцули – етнографічна група українців, що живуть у Карпатах.
Фрілка – український народний духовий інструмент, традиційна українська флейта.
Глей - пластична глина (здебільшого гончарна) сизого, червоного та ін. кольорів.
Грунь – діалектна назва вершини гори.
Слово вчителя
"Золоторогий олень" написана в дусі карпатських народних казок. Ідея благородства і сміливості, що здатні здолати скнарість, підлість і зраду, пронизує цей твір. В ній багато надзвичайно точних психологічних характеристик, колоритних описів. Моральна основа "Золоторогого оленя" спирається на принципи народної етики, в яких єдність людини і природи виступає передумовою людського життя й поведінки, виміром людини. Мудра повчальність розказаної автором історії корисна не тільки для дітей, яким безпосередньо адресована, а й для дорослих, особливо в наш час, коли часто в поведінці людей переважає споживацьке ставлення до природи, коли прагнення здобути "золоті роги" оленя веде за собою невиправдане знищення тваринного і рослинного світу, і ой як потрібна безкорисливість Василька, його дружба з оленем для збереження краси і самої ж людини від духовного очерствіння. У цьому зв'язку "Золоторогого оленя" треба відносити до серйозних творів поета, до його високих ідейно-естетичних здобутків. Якщо порівнювати поему Д. Павличка з "маленькою поемою" Б. Олійника "Крило", сповненою внутрішнього драматизму (перебите крило птаха обернулося повислою рукою хлопчини), то поема "Золоторогий олень" сповнена світлого оптимізму, вирішена в дусі фольклорної традиції, перемоги добра над злом. Водночас у творах обох поетів порушуються надзвичайно актуальні й болючі проблеми захисту природи, бо ж від того, які моральні принципи в ставленні до навколишнього оточення будуть прищеплені молодому поколінню, буде залежати майбутнє Землі.
Запитання до казки
VI. Робота над постером
VII. Перегляд мультфільму.
https://www.youtube.com/watch?v=-jEUM3HIyjU
VIII. Прийом «Уявне видалення»
Подумайте, як розвивались би події у казці, якби не було короля?
VІ. Підсумок уроку.
«Мікрофон»
Домашнє завдання
Намалювати малюнок до казки.