УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
У 5 КЛАСІ
Позакласне читання. 5 клас. Леся Українка «Літо краснеє минуло»
ЄфановаА.Г.
вчитель української мови та літератури
КЗ «Гімназія зі структурним підрозділом початкової школи № 44 Маріупольської міської ради Донецької області»
Тема. Урок позакласного читання для 5 класу. Леся Українка «Літо краснеє минуло».
Мета: розвивати предметні компетенції: розширювати знання дітей про творчість Лесі Українки, працювати над розвитком зв’язного мовлення, виразності читання, розвивати пізнавальні компетенції: спонукати дітей до самостійного пошуку творів; розвивати культурологічну компетенцію: виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки; розвивати інформаційні компетентності: познайомити з віршами зі збірки «В дитячому крузі».
Тип уроку: урок позакласного читання, формування нових знань
Форма уроку: нестандартний (усний журнал)
Унаочнення: портрет Лесі Українки, виставка книг поетеси, ілюстрації до творів Лесі Українки, музичне та мультимедійне оформлення уроку, різнокольорові башточки (кубики зеленого, червоного, жовтого кольорів)
Методи та прийоми: аналітична бесіда, «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ» та інші.
Форми роботи: робота в парах, робота в групах, диференційоване завдання (учні отримали завдання напередодні)
Хід уроку
І. Організація класу
Діти, я рада вітати вас на нашому уроці позакласного читання.
Я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку.
Діти (відповіді):
- цікавих повідомлень;
- задоволення від співпраці;
- ми будемо активні;
- будемо багато розповідати, уважно слухати.
Емоційне налаштування
|
Створімо собі гарний настрій! Знайдіть очима сусіда/сусідку й посміхніться так, щоб стало приємно і йому/їй, і вам. |
|
Діти говорять одне одному побажання, вибирають цеглинку відповідного своєму настрою кольору, викладають башточку. Вчитель: Цеглинок якого кольору в нашій башточці найбільше? Діти (відповідають) Вчитель: Тож яскравих та ще яскравіших вражень вам від уроку. |
Вчитель: Я впевнена що працюючи разом ваші очікування не будуть марними.
Прочитайте ці слова:
Епіграф до уроку:
«Якби мої думи німії
та піснею стали без сова,
Вони б тоді більше сказали,
ніж вся моя довга розмова.»
Леся Українка
Їх написала Леся Українка. Ці слова є епіграфом нашого уроку.
ІІ. Актуалізація та мотивація.
А я вас сьогодні запрошую у поетичну світлицю славетної доньки України. До кого? Ви зараз самі дізнаєтеся, коли зробити цікаву вправу, яка називається «Римування».
ІII. Повідомлення теми уроку.
1. Римування:
Ми сьогодні з вами
Поведемо… (мову)
Про чудову жінку,
Всім людям… (відому).
Оце перед вами,
У квітах… (барвінку),
Наша поетеса —
Леся … (Українка).
Так, сьогодні ми будемо в гостях у Лесі Українки.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Я вас познайомлю з дитинством Лесі та її сім’єю, поезією. Я буду розповідати, а ви мені будете допомагати, тож під час розповіді робіть записи у зошит.
Діти нашого класу провели дослідження і хочуть вам розповісти про освіту Лесі Українки.
Робота в групах:
1 група (учні 1-4)
1-й учень: ... Народилася Леся Українка на Волині у м. Новограді - Волинському у дворянській родині. Її батько, Петро Антонович Косач, юрист за освітою, був людиною правдивою. Мати, письменниця Олена Пчілка, виховувала дітей та займалася культурно- громадською діяльністю ( демонструється фото батьків ).
2-й учень: Родина Косачів жила на Волині в м. Луцьку, в м. Ковелі, але дитинство Лесі в основному пройшло в с. Колодяжне, серед чудової волинської природи.
У родині панувала повага до українських народних звичаїв і традицій. Сім'я була багатодітна: 6 дітей (фото братів і сестер, альбом „Леся Українка").
3-й учень: Хоч батьки мали дворянське походження, проте розмовляли в сім'ї лише рідною українською мовою, яку Леся полюбила всім серденьком.
4-й учень: У 4 роки навчилася читати українською мовою. Вірші почала складати рано. Мама радила: „Розглядайся навколо, де не будеш, - і пиши. Поезія є всюди, хоч не всякий її бачить...". Свій перший вірш „Надія" написала в 9 років.
2 група (учні 5 – 8)
5-й учень: Леся знала 13 мов. Грала на фортепіано. Написала підручник з історії для своїх молодших братів і сестер.
Леся була приємною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, першу квіточку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.
6-й учень: У 12 років вірш „Конвалія" з'явився у журналі. Псевдонім Леся Українка обрала разом із мамою під впливом рідного дядька Михайла Драгоманова - діяча культури. Перша книжка була названа дуже романтично і символічно – «На крилах пісень». Під нею підписалася: Леся Українка.
7-й учень: Змалку Леся була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У дитинстві вона була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп'ячому гурті. У Луцьку, де вони жили, був старовинний замок. Леся з Михайликом любили там гратися, мріяли про „ вік лицарства". Леся уявляла себе Жанною д'Арк, французькою героїнею. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала там Мавку – лісову істоту, про яку почула від матері і повірила в неї.
8-й учень: Леся дуже любила слухати кобзарів. Одного разу з вішалки у кімнаті зник старий батьків піджак. Перешукали скрізь, але не знайшли. Леся заплакала і зізналася, що віддала його сліпому кобзареві, який мерз узимку. Батько не насварив Лесю, а сказав: „Ти вчинила правильно. Справедливо."
Слово вчителя:
Додаткові знання (з Теорії літератури):
Псевдонім (грец. ψευδής — «помилковий, брехливий, вигаданий» і грец. όνομα — «ім'я») — ім'я, використовуване людиною замість справжнього у тій або іншій публічній діяльності.
1-ша дитина
Хто ця дівчинка вродлива? —
Запитає хтось із вас.
Про її велику славу.
Чули, певно, ви не раз!
2-га дитина
Леся Українка звалась.
Добре це запам'ятай!
Що палкі вірші писала,
Що любила рідний край.
Вчитель.
Весна – найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортіло поспілкуватися з живою природою – власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списи зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.
Весна для Лесі Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття припливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.
Вчитель: Скажіть мені, будь ласка, чи можемо ми Лесю назвати доброю, чуйною дівчинкою?
Відповіді учнів.
А зараз ми з вами відпочинимо. Але відпочинок буде дещо незвичайний.
Звучить пісня «Вишеньки» (на сл. Лесі Українки).
(Діти виконують танцювальні рухи).
Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з віршами Лесі Українки під гаслом «В дитячому крузі», і перший з них – «Літо краснеє минуло», написаний у 1884 році. Рядки про зиму, але ж за зимою прийде весна, а це улюблена пора року письменниці.
Літо краснеє минуло
Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна... шкода волі!
Діти нудяться в хатині,
Нудять, нарікають
«І нащо зима та люта –
Все вони питають. –
Он все поле сніг завіяв,
Хоч не йди із хати!
У замкнуті дивись вікна,
Ніде й погуляти!
Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти...
Десь зима та не скінчиться!»
Нарікають діти.
Ждіте, ждіте, любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мила годинонька,
Як зима та згине;
І заквітне наше поле,
І зазеленіє, –
Знов його весна прекрасна
Квіточками вкриє.
Вчитель:
Відповіді учнів:
Асоціативний рядок 1:
Зима – біла, холодно, самотньо, сумно, нудно.
Весна – щедра, зелена, квітуча, радісна, мила, яскрава, різнобарвна.
Асоціативний рядок 2:
Відповіді учнів: Квіти, зелену траву, ласкаве сонечко, пробудження усього живого, шелест зеленого листячка на деревах.
Відповіді учнів:
А) про зиму:
Зима люта…
Сніг завіяв усе поле…
Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти…
Б) про весну
Заквітне поле (весною)…
Знов його весна прекрасна
Квіточками вкриє…
Вчитель: вірно, дітки. Адже «прекрасна» синонім до слова «красна». Красна дівиця – прекрасна, красива, це поняття до нас дійшло ще з давніх часів (ХІ-ХІІ ст.)
Вчитель. Які протиставлення є у вірші «літо краснеє минуло». Знайдіть рядки, в яких є антитеза (запис: «Що таке антитеза» на дошці)
Відповіді учнів:
Про зиму: |
Про весну: |
Десь зима та не скінчиться |
Літо краснеє |
Як зима та згине (зима – зло) |
Прийде мила годинонька (про літо) |
Сніг лежить на полі |
І заквітне наше поле, і зазеленіє… |
Он все поле сніг завіяв |
Вчитель. Про що говорять слова:
«Діти з хати виглядають
В вікна … шкода волі!»
(підходить вчитель до учнів з мікрофоном)
Відповіді учнів: зимою люті морози, завірюхи, хуртовини, на вулицю не вийти, а ось літом – роздолля, можна вийти погуляти, до річки, у ліс, де зелена травичка та квіточки там, літають метелики, бджілки та співають пташки.
V. Закріплення та застосування набутих знань, умінь та навичок
Формування життєвих компетентностей:
Слово вчителя. Художній аналіз вірша – це розвиток вашого логічного мислення творчої уяви, які знадобляться у старших класах для аналізу об’ємних віршованих творів.
Вчитель. Діти, ми зараз вивчимо (повторимо) поняття з літературознавчого словника.
Епітет – це словосполучення, завдяки йому слово набуває нового значення, підкреслює характерну рису. Приклад: Прощавайте, сині гори, білії сніги.
Завдання: знайдіть епітети, поясніть їх змістовне значення.
Відповіді учнів:
Літо краснеє – квітуче, сонячне, гарне.
Зима люта – холодна, із завірюхами, зі злим та колючим вітром.
Мила годинонька – любі серцю весна та літо.
Вчитель. Знайдіть «Звертання» (повторення визначення «звертання»), до кого вони направлені і чому?
Відповіді учнів: Ждіте, ждіте, любі діти!
Вчитель. Так, діти, для письменниці дорогі серцю, поетеса добра душею, любить їх.
Вчитель. У вірші «Літо краснеє минуло» зображені діти, якими словами поетеса описує їх емоції від впливу затяжної зими?
Завдання І (знайдіть їх у тексті):
В вікна … шкода волі!
Нудять, нарікають …
Нарікають діти.
Вчитель. Пошук засобів виразності у віршах – це етап нашої пошукової спільної роботи.
Вчитель. В літературі широко використовується повтор слів: рефрен.
Рефрен – це повторення групи слів, рядка або кількох віршових рядків у строфах. (на дошці записаний літературознавчий термін).
Завдання ІІ: знайдіть слова, які повторюються, що цим підкреслює авторка.
Відповіді учнів:
А) нарікають – підкреслюється нудьга дітей в дні лютої зими, їх невдоволення тим, що сидять вдома.
Б) Ждіте, ждіте – підкреслюється надія на краще, на те, що «літо знов прилине».
Вчитель. У яких словах вірша є переносне значення?
Метафора – це переносне значення слова.
Завдання ІІІ: знайдіть їх та розкрийте зміст, зробіть переклад російською мовою (міжпредметний зв'язок).
Відповіді учнів:
А) Літо прилине – прильнёт, прильёт, приникнет.
Б) Прийде годинонька – придёт время.
В) Весна прекрасна квіточками вкриє – весна покроет цветами поле.
Метод: формування соціальної компетентності.
Вчитель. Є в літературі прийом, який використовують автори для визначення емоційного стану читачів. Це антитеза – протиставлення.
Завдання ІV: «Словесне малювання»: знайдіть картини, які покажуть відношення до життєвих подій та стану природи у вірші.
Відповіді учнів:
А) Зима люта – миле літо;
Б) Зима згине – літо прилине;
В) Літо краснеє минуло – сніг лежить на полі.
Вчитель. Чому нудьгують діти взимку? Знайдіть відповідь у вірші.
Відповіді учнів:
У замкнуті дивись вікна…
Ніде й погуляти.
VI. Підсумок уроку, рефлексія.
Самооцінювання. Вчитель. Діти, оцініть свою роботу на уроці.
|
2. Рефлексія.
Вчитель. (формування виховної та пізнавальної компетентностей) Пропоную вам, діти, підібрати вірші Лесі Українки, які співзвучні саме вам. По всьому світі лунає поезія поетеси, будить від сну людські душі, наповнює серця добром. Нехай і у ваших серцях повсякчас горить і зігріває душу вогник Лесиної незабутньої поезії.
VII. Домашнє завдання (диференційоване):
Завдання І (для всього класу): поміркуйте, щоб ви хотіли дізнатись про поетесу Лесю Українку (риси характеру, її творчість)
Завдання ІІ (індивідуальне):
Словесне малювання: намалюйте (опишіть словами), що ви уявляєте, читаючи поезію
Завдання ІІІ (для дітей, які люблять малювати): намалюйте зображення-картини, описані поетесою у віршах.
Завдання ІV: А про що ви мрієте напередодні весни? Скласти 5-6 речень
Завдання V (учням-шанувальникам поезії): доберіть та вивчіть вірші Лесі Українки для виразного читання у класі наступного уроку, присвяченого видатній поетесі.