Урок-пара
Реакції обміну між розчинами електролітів. Іонні рівняння
Мета: показати процеси, що протікають у розчинах електролітів як реакції обміну між іонами; ознайомити з умовами їх протікання; формувати навички складання йоних рівнянь; розвивати хімічну мову, навички проведення хімічного експерименту; формувати взаємодопомогу у роботі в парах.
Тип уроку: формування вмінь і навичок та їх творчого застосування.
Форми роботи: фронтальна бесіда, групова робота (різнорівнева), індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, виконання тренувальних вправ.
Обладнанню: таблиця розчинності, індивідуальні набори реактивів для учнів, для учителя, лабораторне устаткування.
Хід уроку:
І. Організація класу.
II Актуалізадія опорних знань. Перевірка Д/3. Фронтальна бесіда.
Двоє учнів працюють біля дошки:
Клас працює разом з 2 учнем.
Завдання №1
Напишіть рівняння дисоціації запропонованих речовин.
Nа2SO4, ВаС12, НСl, NаОН, АgNO3, Н3РO4
Після виконання завдання №1, перевірка роботи 1 учня - Д/3
III. Сприйняття і первинне засвоєння навичок складання повних і скорочених йонних рівнянь.
Згадайте, які ознаки проходження хім. реакцій?
Лабораторна робота в парах
Дослід 1
Провести реакцію між хлоридом барію і сульфатом натрію.
Яка ознака реакції? Чи пройшла реакція до кінця, чому?
Ми з'ясували, що в розчині електроліти перебувають у формі йонів. Записати рівняння реакції біля дошки у молекулярному вигляді і з допомогою вчителя в повному і скороченому іонному вигляді.
Дослід 2
Провести реакцію між карбонатом кальцію і хлоридною кислотою. Написати рівняння реакції в молекулярному та іонному вигляді, пояснити ознаку проходження реакції. (Викликати учня до дошки після проведення досліду)
Дослід 3
Провести реакцію між лугом і кислотою. За допомогою індикатора фенолфталеїна пояснити ознаку реакції. Після проведення досліду у парах викликаємо учня написати рівняння реакції в молекулярному та іонному вигляді.
Отже, робимо висновок. Коли реакції йонного обміну проходять до кінця?
ІV. Керована практика
Провести реакцію між електролітами, написати рівняння в молекулярному та іонних виглядах.
сульфат купруму (ІІ) + гідроксид натрію
карбонат калію + нітратна к-та
ортофосфатна к-та + гідроксид калію
нітрат аргентуму + хлорид на к-та
V. Творчезастосування знань, умінь і навичок.
Ми провели експеримент.
На дошці записані три рівняння в молекулярному та йонному вигляді
AgNO3+NaCl→
AgNO3+СаС12→
Чим відрізняються ці три рівняння? Що в них загального?
Ag+ + Сl-→ Ag С1↓
Аналогічно сутність досліду №1. Описується скорочене іонне рівняння:
Використовуючи таблицю розчинності, підберіть різні вихідні речовини для здійснення цієї реакції та доведіть правильність обраних речовин іонними рівняннями.
Учні по бажанню із своїми прикладами працюють біля дошки.
Самостійна різнорівнева робота на листочках.
Завдання 1
Підберіть вихідні речовини для здійснення реакцій
І варіант
Hg2++S2-→
II варіант
Fе3+ +ЗОН- →Fе(ОH)3
Додаткові завдання (для учнів вищого рівня)
I варіант
Al(OH)3+H+→ Al3++ Н2O
II варіант
2H+ + SO32- →Н2O+SO2
3Zn2++2PO43-→ Zn3(PO4)2
Виконати роботу, здрти вчителю на перевірку.
Опрацювати матеріал § 13, виконати завд. 53, 54 на ст. 72. Для учнів вищого рівня знань (по бажанню) підібрати три пари речовин, між якими можна записати молекулярні та іонні рівняння реакцій.