Охарактеризуван хід Паризької конференції; головні положення Версальського договору з Німеччиною та договорів з її союзниками у Першій світовій війні; механізм створення, переваги й недоліки Ліги Націй.
Тема: Паризька мирна конференція та створення Версальської системи
Мета: Охарактеризувати хід Паризької конференції; головні положення Версальського договору з Німеччиною та договорів з її союзниками у Першій світовій війні; механізм створення, переваги й недоліки Ліги Націй; визначати причини розбіжностей між державами-переможницями на Паризькій конференції; розвивати вміння використовувати історичну карту для розкриття умов Версальського договору, мирних договорів із союзниками Німеччини у Першій світовій війні, наслідків Вашинґтонського договору; хронологічно співвідносити події та явища теми.,виховувати почуття толерантності до історії різних народів.
Тип уроку: засвоєння нового навчального матеріалу.
Основні поняття і терміни: «Паризька мирна конференція», «Версальський договір», «Ліга Націй», «репарація», «контрибуція».
Обладнання: підручник,карта,атласи,наочний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь.
Перша світова війна тривала 1 568 днів. У ній брали участь 38 держав, у яких проживало 70 % населення земної кулі.
Збройна боротьба велася на фронтах загальною протяжністю 2 500–4 000 км.
У цій війні вперше в історії усіх воєн знайшли широке застосування танки, літаки, підводні човни, зенітні і протитанкові знаряддя, міномети, гранатомети, бомбомети, вогнемети, важка артилерія, ручні гранати, хімічні і димові снаряди, отруйні речовини.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Основні поняття уроку
Репарація — повне або часткове відшкодування (за мирним договором або іншими міжнародними актами) державою, що розв’язала агресивну війну, збитків, заподіяних державі, що зазнала нападу.
Контрибуція — 1) примусові післявоєнні платежі(можливо в натуральному виляді), які сплачує держава, яка зазнала поразки у війні, державам-переможницям; Сучасним міжнародним правом заборонена.
У ч и т е л ь. Винятково великими були масштаби матеріальних збитків. До безпосередньо військових витрат, які дорівнювали 180 мільярдів доларів, треба додати вартість втраченого в результаті ведення воєнних дій на суходолі (будинки і заводи, зруйновані у Франції та Бельгії) і на морі (торговельні судна, що затонули разом з вантажем) або внаслідок передчасного зносу, зумовленого надто інтенсивним використанням, а також втрати, пов’язані із зруйнуванням виробництва товарної продукції, що в сумі становило майже 100 мільярдів доларів.
Робота з документами
Учні об’єднуються в групи, опрацьовують документи і дають відповіді на запитання до них.
Робота з підручником
Учні опрацьовують відповідний матеріал підручника і заповнюють таблицю «Прагнення великих держав під час Паризької мирної конференції».
Зразок таблиці
Держава
|
Прагнення держав-переможниць на Паризькій конференції
|
У ч и т е л ь. Отже, кожна країна ставила перед собою певні амбітні плани. І Англія, і Франція, не кажучи вже про Сполучені Штати, сподівалися встановити свою першість в Європі та світі. Тому
Паризька конференція перетворилась на місце запальних дискусій, внаслідок яких 28 червня 1919 р. у Версалі було підписано договір з Німеччиною, що увійшов в історію як Версальський.
Робота в групах
Учні об’єднуються у чотири групи і працюють зі змістом Версальського договору і з’ясовують ставлення до договору представників великих країн.
Завдання
• Охарактеризуйте ставлення до Версальського договору учасників Паризької конференції та відомих політичних діячів.
Створення Ліги Націй
У ч и т е л ь. Створення Ліги Націй американський президент вважав попередньою умовою для ведення переговорів. Вудро Вілсон зображував Лігу Націй як єдиного гаранта майбутнього миру й розглядав її як інструмент посилення міжнародного впливу США.
Він пропонував розв’язати через Лігу Націй питання про колишні володіння Османської імперії та долю німецьких колоній.
Його пропозиції наразилися на заперечення, особливо з боку британських делегатів. Ледь пощастило узгодити компромісний проект Ліги Націй.
Робота з документом
Учні після опрацювання тексту відповідають на запитання.
Завдання
1. З якою метою було утворено Лігу Націй?
2. Які нові принципи в системі міжнародних відносин передбачав
Статут Ліги Націй?
3. Яким чином Статут Ліги Націй передбачав запобігати новим збройним конфліктам?
У ч и т е л ь. Усі договори, укладені після Першої світової війни, утворили систему повоєнного облаштування світу, так звану Версальсько-Вашинґтонську систему.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
1. Коли відбулась Паризька конференція?
2. Назвіть три головні положення Версальського договору щодо Німеччини.
3. Назвіть договори з союзниками Німеччини у Першій світовій війні.
4. Назвіть дві переваги та два недоліки Ліги Націй.
5. Якими були причини розбіжностей між державами-переможницями на Паризькій конференції?
6. Хто такі Ллойд-Джордж, Пуанкаре, Клемансо?
7. Чим «репарація» відрізняється від «контрибуції»?
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника