Урок " " Передумови та причини Національно-визвольної війни 1648-1654рр. під проводом Б. Хмельницького".

Про матеріал
Розробка уроку. Для учнів 8-х класів, на тему " Передумови та причини Національно-визвольної війни 1648-1654рр. під проводом Б. Хмельницького".
Перегляд файлу

Школа І-ІІІ ступенів № 238 Деснянського району міста Києва

 

 

 

Конспект уроку

з історії (8 клас)

тема: Передумови національно-визвольної війни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Вчитель історії Ворона Світлана Андріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Передумови Національно-визвольної війни.

 Мета: розкрити причини і передумови Національно-визвольної війни              українського народу; охарактеризувати постать Б. Хмельницького як видатного політика, дипломата і полководця, захисника національних ідей українського народу, та його сподвижників;

     розвивати критичне мислення учнів, вміння аргументовано висловлювати власну точку зору та удосконалювати навички роботи при створенні  навчальних  проектів;

     виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь

Обладнання: підручник, атлас, настінна карта, додаткове історичне джерело «Сподвижники Б. Хмельницького.»

Література: Історія України: 8 кл.: підруч. для загально освіт. Навч. закл. / В. С. Власов. – К.: Ґенеза, 2008. -  304 с. : іл., карти.

Історія України: 8 кл.: плани-конспекти уроків за прог. Для 12-річної шк. / О. Богданова. – К.: Шк.. світ, 2008. – 128.-(Бібліотека «Шкільного світу»). – Бібліогр.: с. 127.

Мельничук Богдан, Юрчак Надя. Шляхами Богдана Хмельницького на Тернопільщині. – Тернопіль: Новий колір, 2008. – 136.

 Бич В. В., Бич Н. В. Наш край Бережанщина: Методичні рекомендації для вчителів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 80 с.

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: пояснювати причини Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої, характеризувати особистість Богдана Хмельницького та його оточення, використовуючи історичні джерела, висловлювати ставлення до цього діяча.

                                                         Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 

ІІ Актуалізація опорних знань .

Прийом  «Мозковий штурм»

1.Який стан населення  в 16-17 ст. займав провідне місце?

Прогнозована відповідь.

Козацтво

2. Чи існували спроби національної боротьби в ХVІ- Х VІІ ст.. на території України? 

Прогнозована відповідь.

Національно-визвольні повстання мали місце в кінці 16 ст. під проводом Криштофора Косинського початок осені 1591 р., Северина Наливайка навесні 1595 р., більш підготовленими,  організованими і займали більшу територію повстання під проводом Марка Жмайла 1625 р., Тараса Федоровича 1630 р., Івана Сулими 1635 р., Павла Павлюка 1637 ( Бут).

3. Чи змінилося становище населення після національних повстань?

Прогнозована відповідь.

Становище населення не змінилося у складі Речі Посполитої і було тяжким. 

 

       ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Ми живемо в молодій незалежній державі, яка до здобуття незалежності пройшла тривалий і тернистий шлях, і цей шлях повинен знати і пам’ятати кожен українець.

      Сьогодні безкровно на диво вікам

       Будується наша Вкраїнська Держава.

       Її незалежність потрібна всім нам

       І ми помилятись не маємо права.

               Згадаймо, як предки боролись колись,

               В боях здобували і волю, і славу;

               Як річеньки крові за край наш лились,

               За рідну Вітчизну, Вкраїну державу.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми розглянемо одну із найгероїчніших сторінок українського козацтва – боротьбу за національне визволення від Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького.

Вчитель записує тему уроку на дошці. Спільно з учнями формулює мету уроку за планом.

V.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

План.

1. Причини національно-визвольної війни.

2. Б. Хмельницький – видатний політик і полководець.

3. Сподвижники Б. Хмельницького.

4. Підготовка до війни.

Розповідь вчителя.

1. Становище українського населення в складі Речі Посполитої було дуже тяжким, а особливо козаків, які вважали себе привілейованим станом. Розуміючи, що найбільшу загрозу для польського панування в українських землях становлять козаки, польський уряд застосував проти них найсуворіші заходи. За ухвалою сейму 1638 р. «Ординація Війська Запорізького…» усі козаки, за винятком 6 тис. реєстрових перетворилися  на кріпаків. Придушувалися будь - які спроби покозачення. Реєстровці позбавлялися права обирати гетьмана і старшину. Їх мав призначати польський уряд. На Запоріжжі постійно перебували польські загони залоги, було відбудовано польську фортецю Кодак. Козакам заборонялося без згоди уряду ходити в морські й суходільні походи проти Османської імперії та Кримського ханства. Їх зобов’язували виконувати всілякі роботи, сплачувати обтяжливі податки.

Робота в парах.

  «Логічний ланцюжок»

Аналізуючи джерела , текст підручника ст.. 112, 113 заповніть схему.

Вчитель роздає учням заготовки із схемою.

 

Учні пояснюють схему.

Робота над поняттями .Учитель пропонує учням на основі отриманих знань спробувати самостійно дати визначення поняття « Національно-визвольна війна»

Національно визвольна війна українського народу середини 17 ст. – це збройна боротьба українського народу під проводом Б. Хмельницького.

 

2.  Метод «Круглий стіл»

Ви мали випереджаюче домашнє завдання. Підготувати Проект «Богдан Хмельницький – Мойсей  українського народу»

Учні працювали над створенням проектів за такою схемою.

Назва проекту:

Ключове питання: Чи відбулась би національно – визвольна війна без

                                 Б. Хмельницького?

Тематичні питання: 1. Чи маємо ми точний портрет Б. Хмельницького?

                                  2. Як вплинуло дитяче життя на формування його            

                                    національної свідомості?

                                  3. Чи знаємо ми як Б. Хмельницький здобував військові                                 

                                       знання?

                                   4. Які події формували у характері Б Хмельницького

                                      якості лідера, керівника, політика?

                                   5. Чому саме Б. Хмельницький став лідером українського                                                    

                                      народу?

Представлення проектів учнями.

  •                   Прогнозована відповідь.
  •                   Я підготував публікацію в районну газету.
  •                   Я створив проект шкільної виставки. (учень розповідає про експонати виставки)
  •                   Я презентую створений мною альбом. (розповідь учня по представленому альбомі)

 

3. Сподвижники Б. Хмельницького

Розповідь вчителя з коментованим читанням.

Б. Хмельницький зумів залучити до козацької армії талановитих полководців. Вони були вихідцями з різних суспільних станів, проте всіх єднала відданість ідеям Національно – визвольної війни та особисто гетьману. Филон Джамалій, Федір Вишняк, Іван Гиря, Максим  Несторенко, Максим Кривоніс, Тиміш Носач, Брати Виговські, Нечаї, Золотаренки, Гуляницькі, Михайло Кричевський, Іван Богун, Остап, Гоголь (предок Миколи Гоголя), Антін Жданович, Мартин Небаба,  

   Робота із додатковим матеріалом. Виступи учнів про сподвижників.

 

4. Підготовка до війни.

Розповідь вчителя

Січ знаходилася на мисі Микитин Ріг .

Робота з картою.

Там згідно з «Ординацією…» стояла Польська урядова залога. Б. Хмельницький зайняв  о. Томаківку.

Робота з підручником.

  • Користуючись підручником ст.. 117  і додатковими джерелами складіть Хронологічну табличку подій « Підготовка до війни.»

 

Дата

Основні події

вересень1647 р.

 

20 січня 1648 р.

24 січня 1648 р.

25 січня 1648 р.

10- 15 лютого

 

 

 

 

 

 

 

Лютий –

березень 1648 р.

Б. Хмельницький зібрав своїх однодумців під Чигирином в розробив план  підготовки до повстання.

Підійшов під саму Січ.

Захопив усі човни і провіант.

Захопив фортецю.

Б. Хмельницький обраний гетьманом Війська Запорізького.

- розіслав універсали до українського народу із закликом    вступати до війська;

- налагодив виробництво пороху;

- організував купівлю зброї і боєприпасів;

- досяг домовленостей про перехід реєстрових козаків на бік повстанців;

Військовий союз укладений між козаками і кримським ханом Ісламом-Гереєм ІІІ у Бахчисараї.

  •         розв’язання проблеми – браку кінноти;
  •         уникнення несподіваних нападів.

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Інтелектуальна гра «Ти мені – я тобі.»

Учні по черзі задають по одному запитанню своєму сусідові по парті. Коли учень відповів, то він дістає право задавити питання.

VІІ. Підсумок уроку.

Як ви бачите Національно-визвольна війна була неминучою. Завдяки

Б. Хмельницького національно-визвольна боротьба переросла у війну. Сам перебіг Національно-визвольної війни  і її наслідки для українського народу ми вивчимо на наступних уроках.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Вивчити параграф 15, дати відповідь на питання ст.. 118, для учнів з високим рівнем знань випереджаюче завдання підготувати розповідь по картині ст. 119 «В’їзд Богдана Хмельницького до Києва у грудні 1648 р.».

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Історія України, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 березня 2019
Переглядів
2129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку