Урок розвитку зв’язного мовлення.
Переказ тексту
« Осінь за вікном чарівну казку пише»
Підготувала
вчитель початкових класів
Середино – Будської
ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Якушева Валентина Іванівна
І. Організаційний момент. Створення позитивного настрою. Слайд 1
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітала у клас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю,
для творчих дітей їх ніколи немає.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота над загадкою Слайд 2
У садах, гаях блукає,
Жовтий одяг одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) Слайд 3
«Мозковий штурм»
дощ мжичка золото
болото осінь урожай
холод листопад бабине літо
пахне, Вересень, а , яблуками , капустою, жовтень.
ходить, Жовтень, по, краю, та й , птахів, із, виганяє, гаю.
листопаді, в, День, хвіст, що, заячий.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
Послухайте твір П.І, Чайковського «Пори року. Осінь» Слайд 4
Розглядання малюнків, ілюстрацій, репродукцій картин про осінь Слайд 5
Скільки відтінків жовтого? (136 відтінків) Слайд 6
За народним переказом, Осінь - старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
_ Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів та садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
Ще надавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі
І від краю і до краю
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора (О. Бродський)
ІV. Робота над текстом
ОСІНЬ ЗА ВІКНОМ КАЗКУ ЧАРІВНУ ПИШЕ
Оксанка прокинулася рано. Підійшла до вікна, привідкрила фіранку і… здивувалася. Все навкруги перетворилося на чарівну осінню казку.
Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело. У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами.
Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів, трав – і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось укрився багрянцем клен. Мов свічки, палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не перевдяглася, а залишилася у своєму зеленому платтячку. У дворі розмаїттям кольорів палав квітник. За ним виднівся багряний садок.
Осінь за вікном казку чарівну пише, - подумала Оксанка.
Робота над мовним матеріалом Слайд 7
Казка – осіння, чарівна.
Сонечко – лагідне.
Небо – високе, сине.
Хмарки – білі.
Барви – теплі.
Вбрання – розкішне.
Берези – білокорі.
Китицями – кораловими.
Листя – вербове.
Плаття – зелене.
Садок – багряний.
Оксанка пливли білі хмарки.
Клен пожовкло листя.
Білокорі берези, кораловими китицями.
Калина прокинулась рано.
Горобина горить мов, свічки палахкотять.
На ясенах, в’язах, осиках вкрився багрянцем.
У небі красується.
Палахкотять горять.
Повітря напоєне сповнене.
Прокинулась встала, піднялася.
Синьому небі блакитному.
Пахощі аромат.
Красується калина пишається.
Плаття сукня.
План Слайд 8
1Здивування Оксанки.
2Вітання сонечка і неба.
3Розмаїття фарб відчиняє двері в казку.
4Думки Оксанки.
Фіранка
Вбрання
Китиця
Розмаїття
Індивідуальна допомога учням: набір опорних слів до кожного абзацу.