Розробка уроку на тему:
« Система духовних і моральних цінностей громадянина на ціннісній моделі Української Хартії вільної людини»
Підготувала вчитель основ
християнської етики
гімназії села Котівка
Копичинецької міської ради
Чортківського району
Худзік Олександра Данилівна
2023
Основи християнської етики
6 клас
Тема: Остаточна перемога добра над злом
Мета: навчати учнів аналізувати певні події та розрізняти прояви добра і зла у світі, розуміти різницю між добрими і злими вчинками; сприяти формуванню у свідомості дитини бажання творити добро.
Очікувані результати: здобувачі знань після уроку набудуть компетенцій толерантності, шануватимуть іншу особистість, її думки, вчинки, звички до тих пір, поки це не загрожуватиме власній гідності, честі переконанням, робитимуть добрі справи та заохочуватимуть до цього інших людей.
Біблійна історія. Притча про невід
(Мт.13.47 – 52)
Ключовий біблійний вірш: «Будьте мужніми! Я переміг світ»
(ІВ.16.33)
Обладнання уроку: свічка, Новий Завіт, проектор, робочі зошити, робочі листки, макет акваріума, силуети риб із малюнками – символами та біблійними віршами, плакат з біблійним віршем, малюнок океану на ватмані, презентація про Матір Терезу, запис пісні
Перебіг уроку:
І. Вступна частина
Християнське вітання. Мотивація молитви
Зупинимо свій погляд на яскравому вогнику свічки, яка символізує самого Ісуса Христа! Він кличе нас іти за ним. Розпочнемо урок молитвою. Попросимо у Всевишнього мудрості, розуму, сили, щоб іти його слідами.
Молитва «Отче наш»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Проблемне запитання:
Що на вашу думку означає іти Божими слідами?
(орієнтовні відповіді дітей: наслідувати Христа у його чеснотах; жити згідно із його вченням; жити в любові; творити добро…)
Демонстрація слайду ікони « Ісус стукає у двері» ( звучить легка музика).
Вірш Св. Письма
Вчитель: «Ось стою при дверях та стукаю, коли хто почує мій голос і двері відчинить, я до нього ввійду і буду вечеряти з ним, а він зо мною».
(Об.5:20)
Кожного уроку і сьогодні Ісус стукає до наших сердець через притчі і запрошує до Небесного царства.
Пригадаймо:
Робота в парах
Зараз кожна пара отримає «зернятко» у якому заховані уривки із Ісусових притч. Визначте, із якої вони притчі, та яка її мораль.
1.«Інше впало на добру землю і вродило в сто разів, друге в шістдесят, а інше в тридцять. Хто має вуха нехай слухає».
(Притча про сіяча. Вчить нас слухати Боже слово і його виконувати)
2. «Зберіть перше кукіль та зложіть його в снопи, щоб його спалити, пшеницю ж складіть у мою клуню»
(Притча про кукіль і пшеницю. Ця притча спонукає нас пам’ятати, що прийде час відповідати за свої вчинки)
3. «І коли пощастить знайти її знову. Істинно кажу вам, що він радіє більше ніж 99, що не заблукали».
(Притча про вівцю, що заблукала. Навчає, що кожна людина є значуща, про необхідність піклуватися про менших, слабших).
(Притча про доброго самарянина. Вчить бути милосердними до ближніх і навіть до ворогів).
(Притча про блудного сина. Вчить нас прощати, як прощає Господь, вказує на Боже милосердя).
(Притча про зерно гірчиці. Вчить, що будь – яка маленька доброчинність може породжувати велике добро).
(Притча про несправедливого суддю. Вчить бути наполегливими у добрих справах, молитві).
(Притча про слухняного й неслухняного синів. Вчить виявляти послух не на словах, а ділом, вчинками).
Висновок дітей : Притчі вчать нас жити у Божому царстві з вірою Господа. Допомагають зрозуміти якими ми є, та якими маємо бути спонукають до самовдосконалення.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення і пояснення ключового вірша.
- У Євангелії від Івана 16:34 можемо прочитати слова Ісуса: «Будьте мужніми !Я переміг світ»
Світ – це гріх, зло. Христос переміг його. Тому закликає нас бути мужніми і боротись, бо перемога над світом – це перемога над гріхом.
- Як людина може сприяти перемозі добра над злом?
- Коли буде остаточна перемога добра над злом? Довідаємось на сьогоднішньому уроці.
(Запис теми уроку у зошитах).
Знову день, росою вмитий
Котить гомін за діброву.
Хто навчить мене любити
Все навколо? Боже слово.
Хто в журбі мене розважить.
Подарує радість знову,
Шлях до вічності покаже,
Тільки Слово. Боже Слово.
IV. Засвоєння нових знань , формування умінь і навичок.
(Читання притчі про невід Мт. 13.47 – 52)
а) Про, що нагадує Христос у притчі?
б) До кого подібні в цій притчі грішні та праведні?
в) Чи думаєш ти про Царство небесне?
г) Що робиш для того, щоб стало ближчим для тебе?
3. Повне, детальне пояснення притчі.
Невід у Христовій притчі – (рибальська сітка) – це Слово Боже, яке приваблювало і приваблює багатьох, вселяє віру своєю істинністю і праведністю. Спіймана риба – людські душі, сповнені світлої віри. Але чи достатньо світлої віри для того, щоб спастись?
Звернімось до простого життєвого прикладу. Чекаючи свого виступу на концерті, віримо, що все буде добре, бо маємо чистий голос, пам'ять, артистизм. Але на концерті «провалюємось», бо погано підготувались. Мало вірити і очікувати , що Царство Небесне впаде як манна небесна. Ми повинні добрими справами наближати його: любити один одного, поважати, терпляче ставитися до інших, стараючись їм допомогти, молитись за тих хто перебуває у полоні сумнівів, щоб Господь допоміг їм. Ісус терпляче ставився до віруючих, та невіруючих. Однак багатьом із його учнів і співрозмовників бракувало підкріплення своєї віри добрими ділами. Тож невід зібрав багато прихильників із різних народів і класів. Закінчується притча словами: «Так буде при кінці світу: Ангели повиходять і вилучать злих з – поміж праведних, і їх повкидають до печі огненної.
Висновок. «Притча вчить : якщо ми маємо віру, але не ведемо доброго життя, - «вкинені будемо у вогонь мук сумління і страждань».
V. Закріплення та застосування знань на практиці.
Гра «Спіймай рибку»
1.( Вчитель звертає увагу акваріум з рибками) пропонує побути рибалками «спіймати» рибу із малюнком чи записом того, що хоче сказати нам Ісус…
Малюнки: церква – ходити до церкви, сповідатись, причащатись, допомагати працею;
Серце – любити усіх;
Складені до молитви руки – молитись.
Усміхнене обличчя – усміхатись, бути привітним;
Цукерка – ділитись тим, що маєш
Записи:
(Бути ввічливим, не говорити поганих слів, не обмовляти інших, не брехати…)
(Своїми вміннями служити і допомагати іншим)
(Якщо хочеш, щоб тебе поважали поважай інших, якщо хочеш, щоб тобі співчували , співчувай і ти іншим…).
Висновок: Христос заохочує нас до добрих справ
Робота з повчальним оповіданням
(підручник ст. 180 -181)
Завдання 1. ст.61 (робочий зошит)
Вправа: Впорядкуй поради Доброго Ангела.
VІ. Узагальнення
Отже, уникайте творити зло, як діло, за яке нам треба відповідати перед Богом і суспільством, а чиннім добро. До цього закликає нас і Мати Тереза (презентація)
Домашнє завдання – виконайте завдання 1, 3, 5
Вправа «Мікрофон»
VІІ. Підсумкова частина
«Чини добро по всій землі»
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду,
Бо добро не тільки те,
Що обіймає теплим словом.
В нім почуття таки основа,
Яка з глибин душі росте,
Коли її не маєш ти -
Ти раниш людяне в людині,
Немає вищої святині,
Як чисте сяйво доброти.