Тема. День Соборності України. Перевірка додавання і віднімання чисел. Дії з іменованими числами. Розв’язування задач
Мета: доповнити та узагальнити знання учнів про взаємозв’язок дій додавання і віднімання, закріплювати вміння перетворювати одні одиниці вимірювання величин в інші, продовжувати роботу над задачами на знаходження невідомого доданка, складати умову задачі за скороченим записом, аналізувати, вибирати шлях розв’язанн,я вчити раціонально використовувати свій час;
розвивати логічне мислення, увагу, уяву;
виховувати любов до своєї країни, гордість за наших захисників.
Формування предметних компетентностей:
розвивати вміння письмово додавати та віднімати багатоцифрові числа, робити перевірку цих дій, виконувати дії з іменованими числами, перетворювати одні одиниці вимірювання в інші, аналізувати та розв’язувати задачі.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: учити школярів організовувати свою навчальну діяльність, дотримуватись єдиних вимог щодо оформлення письмових робіт;
комунікативна: розвивати вміння осмислювати та опрацьовувати інформацію;
інформаційна: формувати вміння самостійно шукати, аналізувати інформацію;
соціальна: розвивати вміння працювати в групі, в парі, відстоювати свою думку.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, умінь і навичок
Вид уроку: інтегрований
Обладнання: сині і жовті стрічки, пазл «Мапа України», прапорці, презентація «Історія виникнення Дня Соборності», відеоролик про збирання урожаю пшениці в 2023 році українськими комбайнерами, стовбур дерева, жовті і сині магнітики
Хід уроку
І. Організація класу
(Діти стоять уздовж класу із синьо-жовтими стрічками і прапорцями в руках.)
Ми всі - одна сім’я,
єдина ми родина.
Мільйони різних я,
а разом - Україна.
-Яке сьогодні свято відзначає український народ?(День Соборності України.)
2. Технологія «Мікрофон»
- Що ми знаємо про цей день?(Діти відповідають, переглянувши в Інтернеті попередньо відео про День Соборності України.)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація учнів до уроку
Сьогодні на уроці математики ми будемо не тільки додавати і віднімати багатоцифрові числа, робити перевірку цих дій, виконувати дії з іменованими числами, не тільки розв’язувати та аналізувати задачі, а й своїми знаннями об’єднувати всі українські землі, тобто складатимо із пазлів мапу України. А ще за правильні відповіді будете отримувати сині та жовті смайлики. Отже всі працюємо активно, дружно в двох групах: «Захід» і «Схід».
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
(Командири груп доповідають про виконання домашнього завдання.)
ІV. Актуалізація знань
(Один учень пише на дошці, а всі в зошитах.)
- Запишіть
число сьогоднішньої дати.(22.)
чотирицифрове число, в якому тисячі і одиниці в сумі найменшого і найбільшого одноцифрового чисел складають 10, а розряд сотень і десятків – ті самі числа, але застосуйте переставний закон додавання.(1919.)
- число, що означає 1 пару.(2)
частку чисел 140 і 2.(70.)
- число, в якому 990 одиниць І класу і 1 одиниця ІІ класу.(1990.)
- число на 10 менше за 2024.(2014.)
- передостаннє число сьомої сотні.(699.)
- число, в якому 20 сотень і 24 одиниці.(2024.)
- добуток чисел 21 і 5.(105.)
- число, яке вказує, скільки сантиметрів у 2м.(200.)
-А тепер подивіться на ряд цих чисел. Що на вашу думку вони означають?
(Діти за презентацією розповідають, що 22січня 1919року було підписано важливий документ Акт Злуки про з’єднання двох українських держав УНР і ЗНРУ двома їхніми очільниками Володимиром Винниченком і Симоном Петлюрою. На Софіївській площі у Києві, де зібралось багато людей, проголосили цей акт.
70 років радянський режим придушував ці акції , бо не хотів, щоб український народ був вільним і незалежним. В 1990 році вперше була проведена акція, на яку зібралося декілька мільйонів людей. Символом її став живий ланцюг, який утворили люди, взявшись за руки, від Києва до Львова, Івано-Франківська, Тернополя , Житомира і Рівного. Українці тримали в руках синьо-жовті прапори. В 2014 році Президентом України Петром Порошенком було офіційно затверджено святкування Дня Соборності. В 2024 році, коли наш народ знову виборює у запеклій боротьбі з рашистами свою незалежність, свободу і волю, відзначили 105 річницю від дня підписання цього важливого документа. В Луцьку в День Соборності сьогоднішнього ранку на Театральному майдані була організована патріотична акція «Ланцюг єднання», де розгорнули 200-метровий синьо-жовтий прапор, до якого всім із трепетом хотілося доторкнутися. )
4.Робота з компонентами дій додавання та віднімання
- Як пов’язані між собою числа 1919, 105 і 2024?(1919+105=2024, 2024-105=1919, 2024-1919=105.)
- Як називаються компоненти дії додавання?(Доданок, доданок, сума.)
- Як знайти невідомий доданок?(Від суми відняти відомий доданок.)
- Як називаються компоненти дії віднімання?(Зменшуване, від’ємник, різниця.)
- Як знайти невідоме зменшуване?(До від’ємника додати різницю.)
- Як знайти невідомий від’ємник?(Від зменшуваного відняти різницю.)
-
V. Розвиток математичних знань.
1. Робота в групах
- Зараз обчислимо письмово значення виразів № 47 і зробимо перевірку.
1 група «Захід» 2 група «Схід»
637058+108764= 745822 240270-31567=208703
745822-637058=108764 208703+31567=240270
745822-108764=637058 240270-208703=31567
(Діти по черзі в командах виконують перетворення одних величин в інші. Біля виконаної рівності прикріплюють жовті і сині магнітики.)
1м = … дм 1см = … мм
1кг = …г 1дм = …см
1ц = … кг 1м = …см
1т = … ц 1км = … м
1т = … кг 1м = …. дм
3. Робота над задачею №49
(Діти переглядають відео в Інтернеті про героїзм українських
комбайнерів, які на полях, підпалених російською ордою, збирали урожай.)
- Отже, наші люди не тільки ведуть героїчну боротьбу з ворогом на полі бою, а й на пшеничних полях.
- За скороченим записом задачі в підручнику складемо її умову.
(З першого поля комбайнер зібрав 926ц зерна пшениці, з другого – на 178ц менше, ніж із першого. З третього поля було зібрано у 2 рази менше, ніж із першого і другого разом. Скільки всього зерна пшениці було зібрано комбайнером із трьох полів?)
- Про що ми дізнаємось у першій дії?(Скільки зерна зібрав комбайнер із другого поля. 926-178=748(ц))
- Про що ми дізнаємось у другій дії? (Скільки зерна було зібрано з першого і другого полів.926+748=1674(ц))
- Про що дізнаємось у третій дії?(Скільки зерна зібрали з третього поля. 1674:2=837(ц))
- Зможемо дати відповідь на запитання задачі?(Так.) 1674+837=2511(ц))
- Сформулюйте повну відповідь. (Всього було зібрано комбайнером із трьох полів 2511ц зерна пшениці.)
4. Фізкультхвилинка «Математична зарядка»
(Вчитель називає різні одиниці мір. Діти при називанні мір довжини піднімають руки вгору, мір маси – присідають, одиниць часу – плескають в долоні.)
- Працюємо в парах над завданням № 50.
750кг + 384кг = 1034кг 740г – 510г = 230г
750кг - 384кг = 366кг 7км 600м – 4км 880м = 2км 720м
510г + 740г = 1250г 7км 600м + 4км 880м = 12км 480м
Група «Захід» - задача № 51
Відповідь: отримають з цих буряків 21 тонну цукру.
Група «Схід» - задача № 52
а) 500 * 2 = 1000м = 1км – на такій відстані лось може почути мисливця.
б) 600 : 20 = 3(кг) – маса рогів лося.
VІ. Підсумок уроку
- Подивіться на мапу України. Всі пазли на своїх місцях. Отже, ми гарно і плідно працювали, бо об’єднали своїми знаннями усі області нашої Батьківщини. А зараз прикріпіть свої смайлики до стовбура дерева. Дуже гарно воно зацвіло кольроми нашого прапора, То ж давайте завжди добре вчитися, допомагати один одному, допомагати нашим захисникам, які мужньо боронять наш край від жорстокого ворога, платять найвищу ціну, бо віддають свої життя заради нашої свободи та незалежності, заради нашої територіальної цілісності, заради нашого майбутнього. Слава Героям!
VІІ. Домашнє завдання
Виконати № 53, № 54.с. 13.