Урок "Перлина Миколаївщини. Дніпрова Чайка (Людмила Олексіївна Березіна). Поезії в прозі "Морське серце"

Про матеріал

ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменниці, зробити ідейно-художній аналіз її поезії в прозі. Розвивати вміння характеризувати художній твір, образ-персонаж, акторські здібності. Виховувати гуманістичні почуття, любов до малої Батьківщини, її кращих представників.

Перегляд файлу

Тема уроку: Перлина Миколаївщини. Дніпрова Чайка (Людмила Олексіївна   Березіна). Поезії в прозі  "Морське серце"

Мета літературної освіти: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменниці, зробити ідейно-художній аналіз її поезії в прозі. Розвивати вміння характеризувати художній твір, образ-персонаж, акторські здібності. Виховувати гуманістичні почуття, любов до малої Батьківщини, її кращих представників.

Цілі: знати найосновніші відомості про творчу спадщину письменниці; вміти схарактеризувати ідейно-стильові особливості її поезії.

Завдання: виділяти і пояснювати засоби поетичної мови; виділяти і коментувати національні і вселюдські мотиви, відшукувати образну деталь, пояснювати її роль; пояснювати художні засоби; висловлювати власні судження з приводу художніх особливостей поезії письменниці.

Змістові лінії літературної освіти:

Л – вільне володіння матеріалом та навичками різних видів аналізу;

А – реалізація своїх читацьких потенцій;

К – здатність використовувати можливі міжпредметні зв’язки;

Мвідповіді на запитання;

Д – набуття досвіду планування й організації своєї читацької діяльності.

Компетенції учня-читача: домінувальні: читацька, креативна, комунікативно-мовленнєва; фонові: інформаційна, фасилітативна, візуалізаційна.

Тип і різновид уроку – ЛРК (урок-спілкування)

Теоретико-літературні поняття: поезія в прозі

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво (запис звуків моря).

Наочні засоби навчання: Портрет Дніпрової Чайки, учнівські малюнки на морську тематику, таблиця-схема "Жанри творів Дніпрової Чайки", географічна карта Миколаївської області, мультимедійний проектор, комп’ютер.

 

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку

1.Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів

   Вчитель на фоні відеоролика шуму моря з чайками. Слайд 1

 

 

 

 

 Дніпрова Чайка... Хто вона? Звідки прилинула в українську літературу? Що  принесла на крилах своєї фантазії?

 

2. Рольова гра.

    Учениця – Дніпрова Чайка

    Доброго дня! Сучасному читачеві, особливо молодому, мало відоме моє романтичне ім'я, моя доля - доля сільської дівчини з Миколаївщини, якій судилося стати "дівчиною-чайкою" і помітним явищем в українській культурі кінця XIX початку XX століття.

 

3. Оголошення теми та мети уроку. Слайд 1

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Ознайомлення з постаттю письменниці.

    Вчитель.

    Наша гостя вам, діти, зараз розповість про себе, а кожному із вас необхідно буде узагальнити почуту інформацію і письмово дати відповіді на запитання. Слайд 3

 

 

 (максимальна кількість балів 12)

 

Учениця – Дніпрова Чайка.

Слайд 1,2

 

   Моє дівоче прізвище - Людмила Олексіївна Березіна. Я народилася 20 жовтня 1861 року в с. Карлівці (тепер село Зелений Яр на Миколаївщині) (звертається до карти Миколаївської області) у сім'ї священника.

   Батько мій був веселий, гостинний і до всього прихильний. Знав дуже багато віршів, казок, пісень, легенд... Од нього в мене напровесні життя з'явилася охота до пісень, казок, усяких словесних узорів нашої мови.

   Кохалася в народних піснях і моя мати - Наталка, яка походила з українського козацького роду. Вразлива, відкрита до всього прекрасного,  моя душа вбирала народні мелодії та образи. Казок та пісень я ще з дитинства знала безліч. Казали про мене тоді, що я і як балакаю , то співаю.

   Життя в сім'ї було наповнене релігійною мораллю, і коли мені виповнилося 8 років, мене відвезли до монастирської школи. Та душа прагнула свободи, і я вблагала батьків продовжити освіту у приватній жіночій гімназії, яку закінчила у 1879 році, здобувши право викладати російську мову та історію.

   Рік працювала приватним вчителем у багатій родині, а згодом здобула посаду старшої вчительки у гімназії, яку сама закінчила.

   Ще навчаючись у гімназії почала писати вірші російською та українською мовами. Захоплювалася поезією Пушкіна, Лермонтова, Байрона, перекладала їхні твори.

   Могутній вплив на мене мав "Кобзар" Тараса  Шевченка. У значній мірі під його впливом я у своїй записній книжці записала: "Знаю тепер, що я українка, а не росіянка: ніякі біди, слова і події... не хвилюють моє серце так як історія України, ніякий наспів не знаходить такого резонансу у мене в грудях, як український, ні за кого не болить так серце, як за її промахи, помилки... - віддаються стогіном у мене в душі".

 

 

              Була одружена, мала дітей. Слайд 4, 5

 

 

Вчитель. - Людмила Олексіївна, поясніть, будь-ласка, свій псевдонім.

 

Учениця –Дніпрова Чайка. Слайд 6

 

     Вперше він з'явився у 1885 році, коли я надрукувала в журналі "Нива" вірші "Вісточка" і "Пісня", оповідання "Знахарка". Образ чайки прилинув до мене з берегів Славути (Дніпра), неподалік від якого минуло дитинство, з тої народної пісні про яку співав батько:

 

 

 

        Це пісня про Україну, про горе її дітей, яких гнали в Невою турки і татари, розпинала польська шляхта, мордували  російські царі.

 

Вчитель. - Що ви знає про антиукраїнську політику російських царів ? (звертається до учнів, а ті пригадують скасування Запорозької Січі, Валуєвський циркуляр 1863 року...)

 

Учениця –Дніпрова Чайка

    Ось у таких умовах я назвалась Дніпровою Чайкою, щоб піднести свій голос на захист українського народу, української культури. Мої погляди знайшли підтримку у Миколи Лисенка - композитора, письменників-друзів – Олени  Пілки, Лесі Українки, Михайла Старицького, Бориса Грінченка, Михайла  Коцюбинського. З ними я потоваришувала після переїзду разом з чоловіком Ф. Василевським до с. Королівни на Київщині.

 

Вчитель.

   Дніпрова  Чайка створила чимало віршів, оповідань, казок, лібрето дитячих опер, поезій в прозі.

Слайд 7

 

   Найбільшу славу письменниці принесли поезії в прозі. В кінці XIX на початку XX століття цей жанр набув значного поширення.

 

Учень-літературознавець.

   Термін "поезія в прозі" був уведений Ш. Бодлером у 1869 році. Потім вірші прозою привертали увагу А. Рембо, І. Тургенєва, М. Коцюбинського, Б. Стефаника, М. Черемшини, О. Кобилянської, Б. Грінченка.

   Поезія в прозі - короткий ліричний твір настроєвого характеру, наближеного за формою тексту до прози і водночас за мелодикою, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом - до поезії. Цей жанр ніби перебуває на межі прози і поезії.

 

Учениця- Дніпрова Чайка

   У моїй творчості "поезії в прозі" займають особливе місце. Мої мініатюри були моєю  втіхою, художньою насолодою і разом з іншими прозовими творами "не можу мовчати", що примушувало мене хапати перо серед глупої ночі та клало карби на душу.

 

Вчитель.

   Найбільшу групу поезій в прозі становлять мініатюри на "морську" тематику - в них обов'язково присутній образ моря у тій чи іншій варіації. Писалися вони в кінці 80-х років.

 

ІІІ. Ідейно-художній аналіз поезій в прозі

 

            1 Виразне читання мініатюри  "Морське серце»

 

 

2.Словникова робота за питаннями учнів.

Хутко — швидко; страхополох — боягуз;

перли — коштовні камені;

коралі — морські закам’янілі частки, що використовувалися як прикраси; ущент — повністю;

гидке — негарне, відворотне, противне; гидує — нехтує, зневажає;

зиркнути — глянути.

 

3. Евристична бесіда.

1) На якій основі побудований цей твір? (На основі легенди.)

2) Про яке «морське серце» йдеться? (Про медузу.)

3) Як ви ставитеся до вчинку меншого брата? А старшого?

4) Що символізують образи братів — старшого й меншого?

5) Чому саме серця старшого брата ніхто не схотів торкну¬тися, чому воно перетворилося на медузу?

6) Що таке, на вашу думку, геройство, відвага, мужність і коли вони потрібні?

7) Які художні засоби найпомітніші у цьому творі? (Мета¬фори, уособлення.)

8) Чому цей твір за жанром — поезія в прозі? 

 

 4.Усний літературний диктант:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Легендарний сюжет мініатюри розповідає про походження... (медузи)

2. Серце старшого брата перетворилося на...(медузу), бо воно... (полохливе і гидке).

3. У творі засуджується... (боягузтво).

4. Цілковитим протиставленням образу старшого брата може бути дівчина... (чайка).

        5.  Слайду 7 .

Учні записують відповіді на останні два запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

д

 

 

 

р

 

 

 

р

 

 

 

 

м

 

 

 

 

п

 

 

 

 

 

х

 

 

 

 

 

к

 

 

 

 

 

м

 

 

 

 

 

 Розгадування кросворда.

     На основі поезії в прозі «Морське серце» кросворд-сходинки, які необхідно заповнити словами-поняттями, що пов’язані з морем.

Відповіді: д — дно; р — рак; р — риба; м — море; п — перли; х — хвиля; к — коралі; м — медуза.

 

 

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

      Навчитися виразно читати поезію в прозі «Морське серце», переказувати її; зробити ілюстрації.

   VI.  ПІДСУМОК

  1. Оцінення.

 

    Оцінки виставляються за результати роботи учня на уроці, або за відповіді на питання.

 

     2. Висновок

      Легендарні сюжети мініатюр використовуються для того, щоб розв'язати одвічні і моральні проблеми вірності і зради, любові і жорстокості. Твори письменниці, пройняті ідеями гуманізму, сповнені вірою в торжество добра над злом.

     А завершити наш урок хочу словами з вірша «Війна не вгаває…» Дніпрової  Чайки

 

Звучить уривок з вірша "Війна не вгаває..." Дніпрової  Чайки

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чумаченко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
2201
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку