: ознайомити з життєвим і творчим шляхом митця, його світоглядними переконаннями. Відкрити для учнів поетичний світ поета, жанрові особливості поетичних творів; виявити музичність, звукову виразність поезії «Миколаїв», майстерність у відтворенні картини створення міста; розвивати навички читання ліричних творів; виховувати розуміння естетики слова, єдності поетичного доробку з життєвим шляхом автора.
Тема уроку. Валерій Бойченко. Людина. Громадянин. Поет.
Поетична збірка «Правий берег»
Мета літературної освіти: ознайомити з життєвим і творчим шляхом митця, його світоглядними переконаннями. Відкрити для учнів поетичний світ поета, жанрові особливості поетичних творів; виявити музичність, звукову виразність поезії «Миколаїв», майстерність у відтворенні картини створення міста; розвивати навички читання ліричних творів; виховувати розуміння естетики слова, єдності поетичного доробку з життєвим шляхом автора.
Цілі: знати основні відомості про творчу спадщину митця; вміти схарактеризувати ідейно-стильові особливості його поезій.
Завдання: виділяти й пояснювати засоби поетичної мови, засоби фольклорної поетики, визначати віршовий розмір; виділяти і коментувати національні і вселюдські мотиви, відшукувати образну деталь, пояснювати її роль; пояснювати художні засоби; висловлювати власні судження з приводу художніх особливостей поезії митця.
Змістові лінії літературної освіти:
– вільне володіння матеріалом та навичками різних видів аналізу;
– реалізація своїх читацьких потенцій;
– здатність використовувати можливі міжпредметні зв’язки;
– відповіді на запитання;
– набуття досвіду планування й організації своєї читацької діяльності.
Компетенції учня-читача: домінувальні: читацька, креативна, комунікативно-мовленнєва; фонові: інформаційна, фасилітативна, візуалізаційна.
Тип і різновид уроку – ЛРК (урок-спілкування)
Теоретико-літературні поняття: синтаксичні фігури, тропи (повторення)
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво (запис звуків шуму плескоту води,крику чайки), історія,образотворче мистецтво.
Наочні засоби навчання: база даних, портрет письменника, репродукції картин присвячених лиману .
Варіативне домашнє завдання: Знати основні відомості про митця + підготуватись до написання контрольної роботи.Створити артбуки.
ІІ. Модель уроку-заняття з літератури
КОМПОЗИЦІЯ ТА СЮЖЕТНО-ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ
ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ
З а ч и н у р о к у
Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів в В двадцятий вік непросто жити,
Де неспокійна кожна мить,
Де можна атом поділить,
Але душі не поділить...
Григорій Чубай.
Вділи мені, доле, за обрій тернову дорогу,
І зорі тернові вділити також не забудь,
Щоб терном із неба вони опадали під ноги,
Щоб в зоряних тернах вертався мій путь.
Євген Гуцало.
О с н о в н а ч а с т и н а
ІІ. Орієнтаційно-прогностична лінія літературної освіти
Снігурівки. У 60-х роках ХХ ст. почав друкувати свої поезії у пресі. Дуже любив музику і спорт. Гарно грав на гітарі, писав мелодії до своїх віршів, чудово співав. З юнацьких років захоплювався футболом. Був одним із засновників, головою редколегії та видавцем просвітницької газети «Аркасівська вулиця», першим головою та співголовою Всеукраїнського товариства української мови – потім Миколаївського обласного об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т. Шевченка, лауреатом Всеукраїнських літературних премій ім.М.Аркаса.
К у л ь м і н а ц і й н і м о м е н т и
р о з в ’ я з а н н я л і т е р а т у р н о - м и с т е ц ь к и х з а в д а н ь
ІІІ. Проективно-операційна лінія літературної освіти
Народився 3 травня 1941 р. в с. Снігурівка (тепер місто) на Миколаївщині.
Закінчив середню школу в м. Херсоні, працював на судноремонтному та комбайновому заводах. В 1965 році закінчив факультет іноземних мов Львівського університету. По закінченні університету викладав англійську мову в школі-інтернаті в м. Душанбе. Після повернення в Україну викладає в Херсонському мореходному училищі, Херсонському індустріальному інституті. Згодом переїжджає до Миколаєва. Працював викладачем у Миколаївському інституті післядипломної педагогічної освіти.
Помер 25 березня 2011 року.
З 1986 по 1991 роки В. П. Бойченко був відповідальним секретарем Миколаївської організації Спілки письменників України, керівником літературного об'єднання «Стапель».
Вів активну громадську діяльність, писав багато публіцистичних статей з історії та культури рідного краю.
В. П. Бойченко — почесний член Всеукраїнського товариства «Просвіта», голова редколегії просвітницької газети «Аркасівська вулиця». З 1989 р. по 1998 р. був першим головою, потім співголовою Миколаївської крайової організації Всеукраїнського товариства «Просвіта», у 2000 р. був обраний головою Миколаївської міської організації цього товариства. Член товариства «Меморіал», а також член Києво-Могилянського братства. У 1988–1989 рр. очолював Миколаївську екологічну організацію «Зелений світ», а також Миколаївське міське товариство української мови. Учасник всеукраїнських конференцій багатьох організацій. Делегат Всесвітнього Конгресу українців.
Автор збірок поезій «Іскри», «Сонячні кола», «Поліття», «Багряні колони», «Широти», «Світлі ріки», «Доброта», «Птахи над полум'ям», «Правий берег», «Не повториться мить», книжки для дітей «Який широкий світ!»; перекладів англійських та американських письменників.
Лауреат обласної премії імені М. Аркаса 1997 року в номінації «Просвітницька діяльність» та літературної премії імені Павла Тичини. У 2008 році присуджено Всеукраїнську літературну премію ім. Олександра Олеся за поетичну збірку «Книга Леля».
У містах Новий Буг та Снігурівка існують вулиці Валерія Бойченка[2].
Слово учня «Роль природи»
Звернення до витоків духовності,доброти,відданості рідній землі – головні мотиви книги поета. У віршах звучить тривога про майбутнє людства,про долю планети.В збірку «Світлі ріки» ввійшла інтимна лірика, переклади із американського поета Роберта Фроста,а також поема-цикл «Синівське право», присвячена наступності поколінь.
Рілля- зоране поле.
Порскав- вилітав.
(Читання поезії напам’ять завчасно підготовленим учнем під музичний супровід)
(поетичний твір подано на екрані монітору, а також роздруковано на папері)
(Показ за допомогою рухів звуків міста та природи)
І група
Творча робота «Природа в поезії В.Бойченка».
ІІ група
Створення легенди або казки про наш край для молодших братиків і сестричок зі створенням колажу.
ІІІ група
Продовжити фразу «Мені на уроці було»
ІV. Рефлективно-корективна лінія контролю літературної освіти,
читацького досвіду учнів
(Проведення репортажу про урок)
V. Заключне слово-епілог словесник
Наш сьогоднішній урок – згадка про людину,поета, письменника, земляка, який був гідним сином своєї Батьківщини, який не переставав турбуватись про свій народ, дарував йому свої думки і почуття.
Валерій Бойченко – один із сучасних письменників України, наш земляк, ім’я якого можна побачити на літературній карті Миколаївщини. Його ім’я стоїть поряд з відомими сучасними письменниками. Сьогодні у нас особливий урок – урок-спогад, бо оживе Валерій Петрович у своїх віршах. Ми побачили, читаючи поезії, лірика, люблячого сина, палкого патріота, чесного громадянина.
Не убий бездомної зозулі.
Не стопчи барвінку на межі.
Оленятко вбережи від кулі.
Річечку від смерті вбережи.
Не убий чуттів своїх глибинних –
Суму щастя й радості журби.
Зрослої у віковім борінні,
Власної душі не погуби.
Валерій Бойченко, «Заповідь»