Урок '' Перші провідники весни''

Про матеріал
Конспект уроку природознавства у 2 класі з елементами проектних технологій на тему '' Перші провідники весни''
Перегляд файлу

Конспект уроку природознавства у 2 класі з елементами проектних технологій

Тема. Перші провісники весни

Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні:  своєчасно  готується  до  уроку;  співпрацює  в  групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя  і  товаришів, говорить  не  поспішаючи,  чітко,  вільно  в  процесі  діалогічного  і  монологічного  мовлення; виконує  творчі  завдання;

загальнопізнавальні:  виконує  творчі  завдання  в  контексті  навчальних  завдань;

 інформаційно-комунікативна: знаходить  у  повідомленні  конкретні  відомості; створює  висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

     загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

громадянська:  прагне охороняти природу рідного краю;

здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

  • називає ознаки весни в живій і неживій природі, почуті у вірші;
  • називає ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;
  • називає за фотографіями первоцвіти, які занесені у  Червону Книгу та охороняються Законами України .

 

 

 

Середній рівень:

  • розпізнає  за фотографіями ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;
  • пояснює, чим обумовлені зміни в житті рослин навесні.

Достатній рівень:

  • знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про весняні явища, зміни, які відбуваються  в житті трав’янистих рослин, обговорює знайдену інформацію;
  •  виконує тестове завдання «продовж речення»;
  • відгадує загадки про первоцвіти.

Високий рівень:

  • встановлює відповідність між описом  первоцвіту та його зображенням;

-    аналізує інформацію, висуває пропозиції, щодо розв’язання

     проблеми  збереження первоцвітів;   

-    презентує виконане  творче завдання -  міні – проект «Не зривай   первоцвітів».;

-    оцінює власну діяльність.

Актуальність. Мабуть, ніякі рослини не викликають стільки емоцій, як перші весняні квіти. Ось-ось з’являються ці тендітні, але дуже сміливі рослини, які сповіщають про прихід весни. Сумно, що весною ці рідкісні рослини використовують як засіб заробітку, хоча зривати та продавати ці рослини заборонено, бо їх занесено до Червоної книги. Так виникла ідея даного проекту. В учнів виникали запитання, як можна допомогти першим весняним квітам, мінімізувати їх несанкціоноване зривання та продаж. Тому ми  вирішили зібрати та опрацювати матеріал про перші весняні квіти.

Наш інтерес до первоцвітів зростав  щодня.  Нам захотілося більше дізнатися про них.

Анотація. Дана розробка представлена у вигляді уроку-проекту на тему: «Перші провісники весни».

 В основі проекту лежить ключове питання: «Як можна водночас

зберегти первоцвіти та милуватися ними?» Відповідаючи на дане питання, в учнів формується ціннісне ставлення до природи, виховується естетичне сприйняття світу.  Дану розробку можна використати для учнів початкових класів: як матеріал для виховної години,  при вивченні відповідних тем з природознавства, на уроках літературного читання.

Вид проекту за домінуючою діяльністю. Інформаційно-ознайомлювальний, творчий.

Ключове питання. Як можна водночас зберегти первоцвіти та милуватися ними?

Мета проекту. Зібрати і опрацювати матеріал про перші весняні квіти.

Активізувати бажання дітей  дізнаватися нове про навколишній світ.

Підвести до розуміння, що  первоцвіти – унікальні представники рослинного світу.

Виховувати у дітей любов до природи, бережливе ставлення до неї.

 Завдання проекту:

 Опанування учнями навичок збору інформаційного матеріалу, його обробки, систематизації.

  Формування умінь навичок дослідження, спостереження, самостійного пошуку інформації, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, навичок співробітництва, аналізу своєї діяльності.

  Виховання екологічної культури учнів, почуття гордості за результати своєї діяльності.

 Етапи навчального проекту

І етап. Організація проекту.

Технологія «Незакінчене речення».

«Я люблю весну, тому що …»

– Отже, всі люблять перші весняні квіти. Що може статися, якщо кожного року зривати їх у великі букети? Багато квітів уже занесено до Червоної книги України. Тому давайте разом подумаємо і запропонуємо ідеї про збереження і примноження первоцвітів.

Учні обговорюють задум, пропонують власні ідеї.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в творчі групи за бажанням:

 «Екологи»,«Художники», «Літературознавці», «Умійки».

Форми представлення продукту проектної діяльності:

Група 1 « Екологи» – знайти цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості

Група 2. «Художники» – намалювати малюнки на тему «Не зривай нас, будь ласка!»

Група 5 «Літературознавці» - знайти вірші, загадки та підготувати інсценізацію.

Група 4  «Умійки» – створити квіти у техніці орігамі.

Вчитель. Чи все ви знаєте, щоб виконати такі завдання? Яку інформацію вам треба отримати? До яких джерел слід звернутися (Інтернет, довідники, художня література, підручники)? До кого слід звернутися за допомогою? (Бібліотекар, батьки)

ІІІ етап. Реалізація проектної діяльності.

Напередодні реалізації проекту було проведено екскурсію «Ліс навесні» до місцевого лісу з метою отримання позитивних емоцій від весняної краси, з метою спостережень за ознаками весни в живій і неживій природі.

  1. Складання учнями плану роботи над проектом.

2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна робота творчих груп по виконанню завдань. Допомога батьків, вчителя, бібліотекаря.

4. Підготовка звіту про виконану роботу.

Хід уроку

 

І. Організація класу.

1.  Привітання.

Доброго дня тобі, небо блакитне!

Доброго дня тобі, сонечко світле!

Доброго дня вам, квіти тендітні!

Доброго дня вам, діти привітні!

  1. Емоційне налаштування на урок.

Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій.  На хмаринках, які лежать у вас на партах напишіть усі почуття, які псують вам настрій, заважають бути щасливими, успішно працювати. А тепер на сонечку, яке теж лежить у вас на парті, намалюйте смайлик і вставте його у хмаринку. Сонечко закрило усі ваші погані почуття і ви можете активно працювати на уроці!

Посміхніться і починаємо працювати!

 Побажаю вам цікавого уроку,

Щоб було всім легко працювати,

Щоб вам хотілося відповідати.

Хай допомагає вміння міркувати

І гарний настрій мати.

А міркуванню, розуму, мудрості навчає книга.

Хто багато читає, …(діти продовжують) той багато знає.

Хто швидко читає, …(діти продовжують) той багато зробити встигає.

 

 

ІІ. Мотивація до роботи.

            Вітаю вас любі діти на нашому уроці.

            Чекають вас відкриття на кожному кроці!

            Сьогодні знову у гості до природи йдемо,

            Цікаві знання собі візьмемо!

            Наш девіз:

            Слухати швидко, відповідати чітко, працювати дружно, запам’ятовувати міцно!

            Для кожної пори року – характерна своя погода. У нас у класі працює ГІДРОМЕТЕОЦЕНТР. Слово надається нашому синоптику. 

           А зараз про погоду: сьогодні_______________(День) , стан неба – (Ясне, хмарне, похмуре), температура повітря___________, вітер – (Сильний, помірний, слабкий,), опади. Погода сьогодні  сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів!

            ІІІ. Актуалізація опорних знань.

            1. Гра «Так чи ні»

            Навесні

            - сонце піднімається вище;

            - температура повітря знижується;

            - сніг іде частіше і частіше;

            - лід на водоймах скресає;

            - починається снігопад;

            - переходити через річку, ставок, озеро небезпечно.

           2. Технологія «Мозковий штурм»:

Подумайте і скажіть, будь ласка, що станеться, якщо навесні всі люди з лісу будуть нести додому великі букети квітів?

Сьогодні ми дамо відповідь на питання:

Чому не можна зривати первоцвіти? Як можна водночас зберегти первоцвіти та милуватися ними?Але спочатку пригадаємо, що ж таке первоцвіти, якими вони бувають, як називаються.

Перегляд презентації «Первоцвіти України».

 ІІІ. Звіт творчих груп.

1. Звіт групи  « Екологи» – цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

1 учень.

Мати-й-мачуха

   Рослина квітне жовтими квіточками та має листочки зверху гладенькі та прохолодні, а знизу вкриті теплими м'якими ворсинками. Це лікарська рослина, що лікує від багатьох хвороб.

Легенда

Жила собі сім’я. Та через деякий час тяжко захворіла мати й невдовзі померла. Залишилися дочка й батько вдвох, але батько дівчини швидко знайшов собі нову жінку, а для дочки мачуху. Мачуха була злою до чоловікової дочки: весь час карала її за різні дрібниці. Дівчина сумувала за своєю рідною ненькою і часто плакала.

Аж ось на її городі виросла дивна квітка, при якій не було листочків. Та квітка нагадувала дівчині матір, і вона часто плакала, над нею сидячи. Незабаром з’явилися листочки. Сльози образи капали на поверхню листка і робили її холодною. А сльози суму за мамою котилися під низ, там була тепла поверхня, вкрита м’якими ніжними ворсинками.

З того часу й досі, коли візьмемо листок мати-й-мачухи і прикладемо до лиця, то відчуємо на дотик, що одна сторона листочка холодна (то мачуха), а інша — м’якенька й тепла. То мама…

 

 

 

 2 учень.

 Підсніжник

Ці перші квіти — весняні усмішки рідної землі — користуються величезним попитом,  їх безжалісно виривають. У зв'язку з цим вже

в багатьох місцевостях вони зникли. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.

Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.

Легенда

     Колись, дуже давно, сніг падав на землю, але він був безбарвний, і його ніхто ніколи не бачив. Захотів сніг, щоб і на нього люди дивились й щоб ним, як квітами, милувалися. Пішов сніг до червоної рути і попрохав її, щоб вона дала йому трохи свого кольору. А рута йому відповіла: «Я червона, і все навкруги буде червоним»,- і не дала йому свого кольору. Тоді пішов сніг до зеленої травички й нумо її прохати, щоб вона дала йому трохи свого кольору, але й травичка йому відмовила. Звертався він і до айстри, і до фіалки - і ніхто не допоміг снігу. Лише коли  сніг  звернувся  до  білого  підсніжника, той дав йому трохи білого кольору. І відтоді, коли сходить сніг, з’являються підсніжники.   

 3 учень.

Проліска

  Проліска дволиста росте у листяних і мішаних лісах, по чагарниках. Зацвітає відразу після танення снігу. Цвіте у березні – квітні.

Декоративна, медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Рослина отруйна.

Якщо побачите пролісок у лісі, не зривайте його. Він занесений в Червону книгу рідкісних рослин, що охороняються. 

Найголовніше, суворо забороняється збирати її на продаж. А яка цікава назва – п р о л і с к а – «про» - провісник нового,  «ліска» - розпускається в лісі.

Охороняйте ці блакитні очі неба!

 Легенда

      В сиву давнину, жив у наших краях пан – великий багач та дуже лихий. В селі, де він жив, була дівчина чарівної вроди. ЇЇ вродою були довгі - довгі коси та блакитні очі. Час ішов, дівчинка зростала і ще більш красивішою ставала. 
Прийшов час вилітати птиці з рідної домівки - виходити заміж. Віддала серце красеню, який служив у пана пастухом. Зібралося весілля, грала музика, веселились.

Раптом у селі з'явився пан. Зупинив бричку коло весілля. Як глянув на дівчину, і тут же оторопів від її краси. Не гаючи часу, молодого закував в ланцюги і кинув у в'язницю, а дівчину повезли до панського палацу. 

Задумав пан зробити дівчину своєю коханкою та не скорилась йому красуня. Сині оченята непокірно і зневажливо дивились на пана. Не зміг він з дівчинкою впоратись і витримати її погляду. Тоді звелів відвести її у ліс. Залишив пан дівчину, аж тут лакей запропонував вибрати очі у непокірної красуні. Так і зробив пан та ще й затоптати їх хотів. Тут же земля сама заступилась і сині очі сховала. Тоді пан вихопив пістолет і вистрелив у дівоче серце. І сталося диво. Від пострілу загорівся панській маєток, звільнили закованого молодого хлопця, а пан з лакеєм перетворилися у пеньок з гадюкою. Прибігли люди до лісу, вже дівчини не застали, лиш чудові квіти серед галявини з голубими оченятами.

 4 учень.

Конвалія

Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних. Листки овальної форми. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні- звичайно на помірно вологому грунті. Зустрічається в хвойних, листяних і мішаних лісах.

 

 

Легенда

Існує багато легенд про цю чарівну квітку. Одна з них  розповідає про те, що квітка виросла там, де впали сльози дівчини, яка чекала нареченого з далекого походу. Конвалія – це нібито сльози царівни, пролиті нею, коли її розлюбив відважний купець. В інших легендах розповідається про те, що конвалія постала з розірваного намиста Білосніжки, що це ліхтарики гномів. Існує легенда, в якій розповідається не тільки про квітки, а й про червоні ягоди цієї рослини: юнак на ім’я Конвалія так гірко плакав за Весною, яка покинула його, що сльози перетворилися на білі квіточки, а кров серця забарвила ягоди.

Вчитель. Дякуємо «Екологам»! Ми дізналися багато цікавого про квіти нашого краю.

 Фізкультхвилинка

Вчитель. Настав час для відпочинку – проведемо фізкультхвилинку.

Як у ліс ми забігаємо –

Квіточок там не зриваємо,

Сміття в лісі не лишаємо,

По доріжках лиш стрибаємо,

Всі разом ми присідаємо,

До рослин усіх моргаємо.

Бо природу всі ми любим,

Всі рослинки ми голубим.

Скажу я тобі й тобі:    

Первоцвітів ти не рви,

Все живе – це наші друзі!

Бо без них ми будем в тузі.

Хто природу хоче зберегти –

Об’єднаймось я і ти!

Ми – природолюби – весь наш клас,

Тож ходіть і ви до нас!

 Звіт групи «Художники» – захист малюнків на тему «Не зривай нас, будь ласка!».  (Діти демонструють свої малюнки і захищають свою роботу)

Вчитель. Дякуємо «Художникам»! Сподіваюсь, їхні малюнки закликали всіх берегти первоцвіти.

 Звіт групи «Літературознавці»

   Інсценізація

— Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)

—  Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття. (Учні виступають у ролі квітів).

Підсніжники.

Ми з'являємося найпершими, коли ще лежить сніг.

Нас уважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо* нас

зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Черноної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо!

Надія лише на тебе, друже

Проліски

Іще сніг не зійшов із землі, А ми вже визираємо. Весняне сонечко вітаємо. Синім цвітом зацвітаємо. Якщо рідну природу ти знаєш,то одразу нас ти впізнаєш.

—  Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше. Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

Сон-трава

Ллється зранку навкруги Знов мелодія весни — То у лісі жива Гарна квітка сон-трава.

—  Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують, А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими!

Надія лише на тебе, друже!

 Ряст

Вітерець зиму розтряс. І в лісочку на горбочку виріс ряст, синій ряст.

—  Я дуже ніжний, швидко в'яну, тому не рвіть мене. А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.

Надія лише на тебе, друже! 

Конвалія

Ми квіточки ніжні, тендітні, білосніжні. Послухай, як срібно дзвенить наш голосок: «Не треба, не треба зривати квіток!»

—  Надія лише на тебе, друже!

Вчитель. Дякуємо «Літературознавцям»! Ви цікаво розповіли про почуття кожної квіточки.

  Звіт групи «Умійки» – демонстрація весняних квітів, зроблених своїми руками.

Вчитель. «Умійки» старанно працювали! Вийшли дуже гарні подарунки до свята, зроблені своїми руками.

ІV. Оформлення лепбука із матеріалів, які підготували учні.

V. Закріплення отриманих знань.

 1. Творче завдання. Складання сенкана.

Первоцвіти

Ніжні, барвисті

Милують, радують, зачаровують.

Дарують людям хороший настрій

Провісники весни

2.Виконання вправи LearningApps «Знайди назву рослини»

https://learningapps.org/1352162

 

  1. Перегляд відеофільму «Збережемо первоцвіти України»

 Висловлення учнями оцінних суджень щодо завдань, виконаних однокласниками,  і власної діяльності у проекті.

 VІ.  Підсумок уроку.

Рефлексія.

Підведемо підсумок за схемою:

              дізнався…

Я            навчився…                                       

               зможу…

               дякую…

Вчитель. Сподіваюся, що тепер серед вас не буде байдужих до рослин рідного краю. Саме від вас залежить, чи будуть рости у лісах, парках духмяні, ніжні, запашні квіти. Не рвіть даремно квітів, охороняйте беззахисні рослини. Пам’ятайте, зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо і зберігаємо своє!

Давайте будем все оберігати:

Джерела, ріки, квіточки малі.

Любить всім серцем й завжди пам’ятати

Що ми є часточка природи на Землі.

(Н.Красоткіна)

 

 

 

 

 

 

 

Література:

 

1.Баришполь  С.В.Природознавство. 2 клас  : плани-конспекти  уроків на друкованій основі / С. В. Баришполь. –Х. :Вид-во «Ранок», 2013. –128 с. –(Серія «Конструктор уроку»)

2.Будна  Н.О.  Природознавство  :  конспекти  уроків  :  2  клас.  /Н.О.Будна, М.М.Гладюк, Т.В.Гладюк. –Тернопіль : Навчальна книга –Богдан, 2013. –288 с.

3.Володарська М. О., Татаринова Н.В. Усі уроки природознавства. 2 клас –Х.: Вид. група «Основа», 2013. –336 –(Серія «Усі уроки в початковій школі»).

4.ГільбертТ. Г. Уроки природознавства в 2класі : посіб. для вчителя / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. –К. : Генеза, 2013. –120 с.

5.Грущинська І. В. Природознавство :  пiдруч. для 2кл. / I. В. Грушинська. –К.: Видавничий дім  «Освіта», 2012. –144 с.: іл..

6.Грущинська І. В. Готуємося до уроків природознавства у 2класі : посіб. для вчителя. –К. : Видавничий дім «Освіта», 2012. –192 с.

7.Грущинська І. В. Як спостерігати за природою. Читанка з природознавства : Навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга –Богдан, 2009. –296 с.

8.Грущинська    І.  В.  Сторінками Червоної  книги  України  :  Зникаючі рослини: Довід. учня. –К.: Освіта, 2005. –95 с.

9.Жаркова І., Мечник Л. Розробки уроків з природознавства. 2 клас (До підруч. Гільберт Т.).–Тернопіль : Підручники і посібники, 2013. –96с.

10.Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт. –упор. І. Дівакова. –Тернопіль: Мандрівець, 2008. –180 с.

11.Мечник  Л.,  Жаркова  І.  Бліц-контроль  з  природознавства.  Картки  для поурочного  письмового  опитування.  2  клас.  Частина  1.  (До  підруч. Грущинської І.)–Тернопіль : Підручники і посібники, 2013. –80 с.

12.Нетрадиційні  уроки  в початковій  школі  2клас  /  УкладачЛ. І. Нечволод. –Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. –96 с.

 

 

 

 


 

docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку