Урок «Перший письменник третього тисячоліття» серб Милорад Павич. Утілення в оповіданні «Дамаскин» рис постмодернізму

Про матеріал

Урок знайомить із життям та творчістю М. Павича, розкриває особливості постмодерністського оповідання "Дамаскин", містить дві презентації та музичний супровід.

Перегляд файлу

Урок № 56

Тема: «Перший письменник третього тисячоліття» серб Милорад Павич. Утілення в оповіданні «Дамаскин» рис постмодернізму.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю Милорада Павича, розкрити особливості його постмодерністського твору;

розвивати уміння аналізувати твори постмодернізму, «розшифровувати» їх; розширювати кругозір учнів;

виховувати повагу до літератури, естетичні смаки.

Обладнання: мультимедійне обладнання; портрет М. Павича, Дамаскина; графічний зміст оповідання «Дамаскин»; репродукція картин.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

«Закінчивши книгу, опиняєшся на початку наступної історії», - пише австрійський письменник Крістоф Рансмайр. Так і ми опиняємося на початку історії сьогодення, початку літератури XXІ століття. Її представляють письменники найрізноманітніших течій, напрямів, стилів, від традиційних до найоригінальніших. І чільне місце серед них посідає пост модерніст, сербський письменник Милорад  Павич. Про нього і його оповідання «Дамаскин» і йтиме мова на уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда: - Що таке постмодернізм?
  • Сукупність літературно-мистецьких тенденцій шкіл, напрямів, явищ, що виникли на межі XX – XXІ ст..
  • Це епоха в житті світової літератури і культури кінця XX – початку XXІ ст..
  • Назвіть основні ознаки постмодернізму?
  • Культ незалежної особистості;
  • Потяг до архаїки, міфу;
  • Реальне життя-театр
  • Іронічність, пародійність;
  • Принцип колажу;
  • Гра з читачем;
  • Гіпектекстуальність.
  • Що таке гіпектекстуальність?
  • Гіпектекстуальність – це схильність до запозичення

 

Як проявляє себе постмодернізм в різних видах мистецтва?

 

Завдання біля дошки:

на дошці розміщені репродукції картин, з якими ми працювали, вони вам відомі. Ви повинні будете залишити тільки постмодерністські репродукції.

 

Повідомлення учнів на тему: «Постмодернізм в різних видах мистецтва».

Література

  • Умберто Еко «Ім’я троянди»:
  • Крістоф Рансмайр «Останній світ»:
  • Патрік Зюскін «Запахи».

 

Як представлений постмодернізм?

В кінематографії:

  • російський режисер Андрій Тарковський;
  • американський кінорежисер Квентін Тарантіно;
  • серіал «Твін Пікс»;
  • Девід Лінг «Матриця»;
  • мультфільм «Кролик Роджер» Уїльямса.

 

В музиці:

Повідомлення про «Спейс»

 

У повсякденному житті:

  • одяг із ластику;
  • одяг із пластикових пляшок;
  • обкладинок цукерок.

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Розгортаєте зошити. Записуєте тему уроку.

Біографія стала сьогодні одним із улюблених жанрів постмодерністської літератури. Людям завжди був властивий інтерес до подробиць життя й діяльності видатних особистостей, і саме він зумовив появу жанру біографії.

Милорад Павич – сербський поет, прозаїк, літературознавець, перекладач, фахівець із історії сербської літератури 17 – 19 ст.

Письменника вважають одним з найяскравіших представників постмодернізму. Павич викладав у багатьох європейських університетах. Переклав сербською Байрона і Пушкіна.

У 1984 році був номінований на Нобелівську премію. Перший голова Товариства сербсько-української дружби.

  • Зараз ви уважно прослухаєте автобіографію Милорада Павича і складете психологічний портрет письменника.

Я письменник уже двісті років. Далекого 1766 року якийсь Павич видав у Будиму збірку віршів і відтоді вважається у колі письменницької родини.

Народився я 1929-го на березі однієї з чотирьох райських річок о 8.30 ранку під знаком Терезів (що передують Скорпіону), за гороскопом ацтеків - Змія.

Перший раз мене бомбардували, коли мені минало 12-й. Удруге - коли минало 15-й. Між тими двома бомбардуваннями я вперше закохався та під німецькою окупацією вимушено вивчив німецьку мову. В той час я потай вивчив і англійську від одного пана, який палив запашний тютюн. Тоді ж я вперше забув французьку (потім я забував її ще двічі). Нарешті в одній собачій буді, де опинився, рятуючись від англо-американського бомбардування, один колишній царський офіцер почав давати мені уроки російської мови за книжками поезій Фета й Тютчева: інших він не мав. Сьогодні вважаю, що навчання мов було для мене свого роду перетворенням у різних чарівних звірів.

Я любив двох Йованів - Йована Дамаскина та Йована Златоуста (Хризостома).

Набагато більше кохань я пережив у своїх книжках, аніж у своєму житті. За одним винятком, що триває й досі. Ніч у моїх снах солодко лягала мені до обох щік.

До 1984 року я був найменш читаним письменником у моїй країні, а від того року і надалі найбільш читаним.

Я написав роман у вигляді словника, другий - у вигляді кросворда, третій у вигляді клепсидри і четвертий - як довідник для ворожіння картами таро. Я намагався якнайменше зашкодити людям цими романами. Гадаю, роман - це рак. Він живе в рахунок своїх метастазів. День у день я все менше письменник своїх книг, а все більше письменник майбутніх, які, можливо, ніколи не напишу.

Як не дивно, мої книжки дотепер перекладалися 66 разів різними мовами. Коротше кажучи, я не маю біографії. Маю лише бібліографію. Критики у Франції та Іспанії зазначили, що я перший письменник XXI століття, який жив у ХХ-му, коли потрібно було доводити безневинність, а не провину

 

  • Перший письменник XXІ ст., який жив у XX ст.;
  • віруючий;
  • відомий;
  • талановитий;
  • мрійник;
  • поліглот;
  • найбільше розчарування принесли перемоги;
  • не має біографії, а має бібліографію;
  • доводив безневинність, а не провину.

 

Зачитаємо штрихи до портрету Милорада Павича.

 

Релаксаційна вправа. (музика гурту «Спейс»)

Уявіть, що ви на Марсі, ступаєте босими ногами по жовтому теплому піску. Ви в очікуванні дивовижного, невідомого …

 

Сьогодні ми починаємо знайомитися із оповіданням Милорада Павича «Дамаскин». Дамаскин – це улюблений християнський Святий Павича. Ви його бачите на репродукціях.

  • Яких Святих ви можете назвати?

(Микола Угодник, Пантелеймон Цілитель, Божа Матір)

 

  • Хто прочитав оповідання?
  • Що вас здивувало?
  • Що незвичного ви помітили в композиції?
  • Чи зустрічалися ви із подібними творами?

 

Короткий переказ оповідання «Дамаскин».

Зав’язка оповідання своєрідна. До сербської Остени приходять 800 будівничих, і всі вони на імя Йован. Вони будують храми в давньогрецькому стилі. 

Дочка пана Николича, попечителя сербських шкіл, Атилія забажала, щоб до її весілля вибудували палац, де вона житиме, та церкву, де вінчатиметься. Покликали найкращих будівничих – Йована Лествичника та Йована Дамаскина.

Атипія розповіла Дамаскину про свої сни-мрії. Про будівництво будинку. Йован показує креслення трьох церков:

  • зеленої (цей посажений ним самшит ростиме разом із храмом)
  • жовтої (з каменю)
  • бузкової (це храм на небі, храм душі).

Панові повідомили, що церкву перестали будувати, бо перестав рости самшит, тому що пан Николич щось заборгував.

На Дамаскина напали, поранили, він зник. Палац стоїть недобудований.

 

А ви вдома прочитаєте, чому так сталося!!!

 

Виразне читання уривка із оповідання «Дамаскин». (хрестоматія ст. 598 )

 

Питання за прочитаним уривком.

  • Назвіть образи-символи.

Будівництво – символ людського життя, творчості.

Будинок – це сім’я, чоловік, жінка.

Діти – майбутнє, яке вибудовується цеглинка за цеглинкою.

  • Із чим порівнюють будинки?

Із безпреривним листуванням, між будівником і тим, хто там живе.

  • Якими можуть бути людські житла?
  • У якому будинку мрієте жити ви?
  • Як ви розумієте вислів «побудувати храм душі»?
  •  А ви будете його будувати? Яким він у вас буде?

 

V. Підведення підсумків.

Мозковий штурм

  • Чи винесли ви сьогодні з уроку якісь моральні цінності?

 

Очікувані відповіді:

  • Слід дбати про «храм душі».
  • Гріхи треба спокутувати, а борги сплачувати.
  • Кохання – дивне й непередбачуване почуття.

 

Афоризм: «Якщо хочеш довго і щасливо жити, не щади себе ні в чому».

 

Домашнє завдання.

  1. Знати зміст оповідання «Дамаскин».
  2. Схарактеризувати одного із персонажів: Дамаскина, Атилію, Николича (за вибором).

 * Виписати риси постмодернізму з оповідання. 

 

 

 

Використана література

 

1.Паращич В.В. Усі уроки світової літератури 11 клас-ТОВ  «Видавнича група «Основа», с.263-264

doc
Додано
15 січня 2020
Переглядів
1674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку