РОЗРОБКА УРОКУ
5 КЛАС
Об’єкт проєктно-технологічної діяльності:
Аплікація «ПЕТРИКІВСЬКА ЦИБУЛЬКА»
(4 години)
Технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів
(«тамбурний» шов, шви «вперед голкою», «назад голкою»)
Тема. Виготовлення аплікації «Петриківська цибулька»
Мета:
*формування предметних компетентностей:
*проєктно-технологічної: забезпечення наступності засвоєння знань, закріплення теоретичних і практичних вмінь здобувачів освіти щодо вибору та втілення ідей, виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення;
ознайомити з технологічними процесами виготовлення виробів з текстилю;
формувати вміння застосовувати знання, уміння та особистісний досвід у предметно-перетворювальній діяльності методом фантазування;
*формування ключових компетентностей:
*уміння вчитися: формувати вміння розуміти, аналізувати прочитаний матеріал та ескізне відтворення, висловлювати свою думку, розвивати здатність логічного обґрунтування стосовно об’єкту проєктно-технологічної діяльності;
*загальнокультурної: залучати до творчості та розвивати здатність здобувачів освіти творчої уяви та розширення можливостей самовираження, формувати особисті смаки щодо мистецьких вподобань;
*комунікативної: розвивати навички товариської співпраці в команді;
*спілкування рідною мовою: розвиток умінь обговорювати послідовність поетапної роботи (проєкту) виконання виробу;
*математична компетентність: розвиток уміння раціонально (майже безвідходно) здійснювати розмічення деталей виробу за допомогою математичних розрахунків;
*компетентність у цифрових технологіях: розвиток умінь використовувати цифрові технології щодо пошуку інформації щодо виробів-аналогів.
*здоров’язбережувальної: формувати звичку дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей, а саме: дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці, організації робочого місця та усвідомлення необхідності саме такої навчально-пізнавальної та проєктної діяльності.
Очікувані результати:
*знаннєві: здобувачі освіти добирають необхідний матеріал та інструменти стосовно запланованого виробу з текстилю; розуміють та використовують метод фантазування; розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;
*діяльнісні: здобувачі освіти дотримуються послідовності виконання проєктної діяльності (допомога – інструкційні картки); застосовують метод фантазування при виготовленні об’єкту проєктно-технологічної діяльності; виконують малюнок виробу; добирають інструменти та матеріали; визначають необхідну кількість матеріалу для майбутнього виготовлення вибраного виробу;
*ціннісні: роблять висновки щодо необхідності економного використання конструкційних матеріалів; усвідомлює важливість дотримання правил безпечного користування побутовими електроприладами.
Обладнання, матеріали та наочність: готові вироби (вироби-аналоги) з текстилю; інформаційні картки щодо виготовлення аплікацій, заврювання крохмалю (муки)
Основні поняття: аплікація, «петриківський розпис», основа, деталі, декоративно-ужиткове мистецтво.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент
*Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку, наявність робочого одягу.
2.Актуалізація опорних знань.
*Гра «Мікрофон»
Запропонувати присутнім відповісти на запитання.
-З яких матеріалів можна виготовляти аплікації?
-Чи зустрічали ви вироби, які оздоблені розписами?
-Чи відомий вам «Петриківський розпис»?
3.Вивчення нового матеріалу (з його подальшим закріпленням).
ОСНОВНА ЧАСТИНА
ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ПОНЯТЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
-Ознайомлення з поняттям «аплікація», «петриківський розпис», «декоративно-ужиткове мистецтво», «крохмалення»
*Гра «Цікавинки»
Здобувачі освіти діляться інформацією, яка висвітлена на картках.
Картка №1
Мальовниче село Петриківка Дніпропетровської області – широко відомий у всьому світі осередок українського народного декоративного розпису історичне коріння якого походить від давніх традицій настінних розписів білої селянської хати - «мазанки». Ці орнаменти мали особливе магічне значення своєрідного оберегу.
Картка №2
Село Петриківка було засноване в 17 ст. козаком Петриком, уродженцем Полтави, як козацький зимівник. Починаючи з 1772-го року цей зимівник почав бурхливо розбудовуватися в наслідок переселення жителів із старовинного козацького поселення Курилівка. Ініціатором такого переселення був Петро Калнишевський (останній кошовий війська Запорізького).
Картка №3
Перші дослідження Петриківського розпису, що розпочалися у 19-му столітті, відбулися за ініціативою відомого вченого, історика Д.І.Яворницького.
На той час, розписувалися не лише інтер’єр та екстер’єр хат, а й клунь, господарських споруд утворюючи єдиний ансамбль селянської садиби.
Петриківський розпис віддзеркалював духовну єдність людини з природою. Палітра розпису будується на особливому сполученні базових кольорів спектру, закодовано образ сонячного світла.
Картка №4
Цікавою є символіка мотивів розпису та композиція:
-букет-вазон – це образ квітучого дерева життя;
-лиштва (фриз) – символізує безкінечність;
-квітка – вершина краси природи;
-калина – символ довічної вроди;
-мальва – козацька доблесть;
-дуб – вияв сили та мужності;
-птах – символ гармонії, світла, щастя;
-півник – символізує пробудження, відродження;
-зозуля – уособлює таємницю вічного плину часу.
Картка №5
В кінці 19-го століття Петриківські майстри швидко опанували нові матеріали: водяні та олійні фарби. Настінні ж розписи, які здавна робилися власноруч виготовленими з соків рослин, переходять на папір, фарби змінюються на фабричні, відкриваються нові художні можливості, які збагачують розвиток традиційної школи.
Картка №6
Виконані на папері розписи, так звані «мальовки», зберігали визначене традицією місце в інтер’єрі. Широка домінуюча лиштва вздовж сволока (головних балок стелі), а також вузенькі бігунці по карнизах каміна печі. Кульмінацією інтер’єру хати була розписана піч з головною композицією де зображено символічне «Дерево життя».
Картка №7
1936 р. у Петриківці було відкрито 2-х річну школу декоративного малювання (організатор О.Ф. Статива), яка проіснувала до 1941 року й мала статус художнього училища. Не дивлячись на короткий час існування школи, її випускники, учні відомої майстрині Т.Я Пати зробили значний внесок у справу збереження петриківського розпису та пошуку шляхів його виходу у сферу сучасного життя. Так відразу після другої світової війни сестри В.І. та Г.І. Павленко, М.К. Тимченко, П.І. Глущенко, поселившись в Києві, започатковують там вихід петриківського розпису у художню промисловість. Саме підлаковий розпис на чорному тлі виробів, що пресувалися з тирси, був запроваджений ними на Київській сувенірній фабриці ім. Т.Г. Шевченка.
Картка №8
1958 р. – було відкрито цех в артілі «Вільна селянка», який згодом розбудувався у фабрику «Петриківський розпис». Фабрика випускала розписані на чорному тлі тарелі та шкатулки, що виготовлялися з тирси методом пресування.
1971 р. – державна монополія щодо фабрики послаблюється. Спілка художників України відкриває в цьому осередку Експериментальний цех петриківського розпису (філію Дніпропетровського художньо-виробничого комбінату) під керівництвом Ф. С. Панко.
З приходом майстра В. І. Соколенка, в якості художнього керівника фабрики «Петриківський розпис», отримує новий етап розвитку завдяки впровадження ним виробництво розписних виробів з деревини.
Картка №9
1972 – 1992 роки – починається нова хвиля розвитку. Відбувається поширення розпису не тільки на Україні, а й за кордоном завдяки виставкам. Були збудовані нові приміщення фабрики. Зріс престиж народного майстра. Активно розвивалась підготовка майстрів для наступних поколінь.
23 жовтня 1991 р. – розпочало свою діяльність створене за сприянням Спілки художників України підприємство нового типу – «Центр народного мистецтва «Петриківка».
Складні економічні умови, народження незалежності та демократії в Україні, зумовили значні труднощі. Однак, центр народного мистецтва «Петриківка» не лише вистояв, а й зберіг у своєму складі творчий актив осередку. Підтримку здійснює керівництво Дніпропетровської області.
Картка №10
5 грудня 2013 року під час 8-ї сесії Міжнародного комітету з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО в столиці Азербайджану Баку, де було 600 експертів з 95 країн світу, прийняло рішення про включення Петриківського розпису до Списку нематеріальної культурної спадщини людства.
Картка №11
(З історії). ЮНЕСКО – Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури – англійською UNESCO.
У 1942 р. у Великій Британії за ініціативою президента Ради з освіти Англії Уельса Батлера та президента Британської Ради М. Робертсона була скликана конференція міністрів освіти країн-союзників. На зустрічі були присутні представники 8 урядів. Основним питанням було «Відновлення системи освіти з настанням миру». Замість одноразового заходу до грудня 1945 року відбулося 60 зустрічей. Ідеї конференції знайшли підтримку у світовому співтоваристві.
Україна є членом ЮНЕСКО від 1954 року.
Картка №12
Практична діяльність здобувачів освіти
*Намалювати (перезняти) ескіз майбутньої аплікації з використанням
петриківської цибульки
*Повторення техніки безпеки щодо використання голок, шпильок, ножиць
Виготовлення аплікації «Петриківська цибулька»
Кінцевий результат виготовлення виробу
Необхідні матеріали й інструмент
Інструкційна карта №1
Виготовлення аплікації (панно)
Послідовність дій |
Ілюстрація |
1.Дібрати інструменти та матеріали. Знадобиться: картон А4, білий папір А4, копір (для тих , хто не вміє самостійно робити ескіз), простий олівець, гумка, ножиці, голка, нитки для шиття, наперсток, муліне, тканина ( біла – А4; однотонні клаптики червоного, помаранчевого, зеленого кольорів), праска, крохмаль (мука)
|
|
2.По випраним і накрохмаленим відрізам тканин пройтися праскою. (Заварювання крохмалю – «Інструкційна карта №2») (Зварювання муки – «Інструкційна карта №3») |
|
5.Вибраний ескіз петриківських цибульок перевести на тканину (простим олівцем або ручкою). Послідовність накладання шарів: -тканина; -копір (напиленою стороною до тканини, матовою до себе); -аркуш паперу з малюнком |
|
4.Скориставшись ножицями вирізати всі деталі майбутньої композиції |
|
5.Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1) Спочатку деталі помаранчевого кольору. |
|
6. Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1) Далі - червоного кольору. |
|
7. Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1) Наступні – зеленого кольору. |
|
8.Обшити крайчики приметаних деталей «тамбурним» швом (Додаток №3), прожилки листочків – швом «назад голкою» (Додаток №2). Витягнути нитки якими приметували композиційні деталі |
|
Інструкційна карта №2
Заварювання крохмалю та підготовка тканини для аплікації
При заварюванні рідин, дотримуйтесь ПТБ !!!
Послідовність дій |
Ілюстрація |
1.Необхідно взяти: -каструлю; -глибоку тарілку; -ложку (чайну); -крохмаль; -ємність з водою |
|
2.В глибоку тарілку покладіть дві чайних ложки крохмалю |
|
3.Налийте третю частину склянки води й розмішайте до утворення однорідної суміші.
|
|
4. Решту води необхідно довести до кипіння (у каструльці). Тоненькою цівочкою влийте крохмальну суміш в кріп помішуючи ложечкою. |
|
5.Утвориться заварна основа (колір силікатного клею) |
|
6.Помістити шматочок тканини й потримати, щоб вона добре просочилася. Потім витягнути й зняти зайвий шар крохмальної заварки. Дати час на висихання. |
|
7.По сухій накрохмаленій тканині пройтися праскою. |
|
Інструкційна карта №3
Заварювання муки
При заварюванні рідин, дотримуйтесь ПТБ !!!
Послідовність дій |
Ілюстрація |
1.В каструлю вилийте склянку води. Доведіть до кипіння.
|
|
2.В глибоку тарілку покладіть столову ложку з гіркою муки |
|
3.Влийте склянку води ретельно (щоб не було грудочок) перемішуючи.
|
|
4.Утворену однорідну масу цівочкою вливайте в кріп помішуючи ложкою. |
|
5.В решті-решт утвориться густа молочно подібна суміш. |
|
4. Закріплення нових знань і умінь
Вправа «Знайка»
За поданою таблицею дати правильну відповідь (вибрати правильний варіант)
№ з/п |
Інформаційні запитання
|
Перелік відповідей |
1 |
В якому селищі виник «Петриківський розпис»…… |
-«Петриківка»; -«Курилівка»; -«Романкове» _ |
2 |
Як виглядає «Петриківський логотип»… |
-у вигляді цибульки з надписом; -у вигляді кучерявки з надписом; -у вигляді лиштви з надписом |
3 |
Основа для аплікації – це… |
-матеріал на який накладають аплікацію; -матеріал з якого роблять аплікацію; -матеріал з якого вирізають аплікацію |
4 |
В якому році за сприянням ЮНЕСКО «Петриківський розпис» включено до Списку нематеріальної культурної спадщини людства….. |
-2013 р.; -2012 р.; -2000 р. |
5.Підсумки уроків. Рефлексія
Прийом «Закінч речення»:
-Я виготовляла ……..
-На цих заняттях (занятті) мені вдалося ……..
-Після заняття (занять) я замислилася над ……..
6.Домашнє завдання
Провести моніторинг щодо розмаїття оздоблення виробів «Петриківським розписом» (зібрану інформацію дослідити, проаналізувати
Додаток №1
Схема прошивання шва «вперед голкою»
Додаток №2
Схема прошивання шва «назад голкою»
Додаток №3
Схема прошивання «тамбурного» шва
Зразки аплікацій (конкурсні роботи)
виготовлених здобувачами освіти студії «МЕРЕЖКА»
Керівник: Браніцька С. В.