Урок "Петриківська цибулька"

Про матеріал
Розробка уроку "Петриківська цибулька" щодо вивчення технології обробки текстильних матеріалів ручним способом з використанням швів "вперед голкою", "назад голкою", "тамбурний шов". Подана інструкційна карта (світлтини щодо виготовлення та готових виробів здобувачів освіти)
Перегляд файлу

 

                                             РОЗРОБКА  УРОКУ

                                                     5 КЛАС

                       Об’єкт проєктно-технологічної діяльності:

                   Аплікація «ПЕТРИКІВСЬКА ЦИБУЛЬКА»

                                                    (4 години)

 

      Технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів

          («тамбурний» шов, шви «вперед голкою», «назад голкою»)

 

Тема. Виготовлення аплікації «Петриківська цибулька»

Мета:

*формування предметних компетентностей:

*проєктно-технологічної: забезпечення наступності засвоєння знань, закріплення  теоретичних і практичних вмінь здобувачів освіти щодо вибору та втілення ідей, виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення; 

ознайомити з технологічними процесами виготовлення виробів з текстилю;

формувати вміння застосовувати знання, уміння та особистісний досвід у предметно-перетворювальній діяльності методом фантазування;

*формування ключових компетентностей:

*уміння вчитися: формувати вміння розуміти, аналізувати прочитаний матеріал та ескізне відтворення, висловлювати свою думку, розвивати здатність логічного обґрунтування стосовно об’єкту проєктно-технологічної діяльності;

*загальнокультурної: залучати до творчості та розвивати здатність здобувачів освіти творчої уяви та розширення можливостей самовираження, формувати особисті смаки щодо мистецьких вподобань;

*комунікативної: розвивати навички товариської співпраці в команді;

*спілкування рідною мовою: розвиток умінь обговорювати послідовність поетапної роботи (проєкту) виконання виробу;

*математична компетентність: розвиток уміння раціонально (майже безвідходно) здійснювати розмічення деталей виробу за допомогою математичних розрахунків;

*компетентність у цифрових технологіях: розвиток умінь використовувати цифрові технології щодо пошуку інформації щодо виробів-аналогів.

*здоров’язбережувальної: формувати звичку дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей, а саме: дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці, організації робочого місця та усвідомлення необхідності саме такої навчально-пізнавальної та проєктної діяльності.

 

 

Очікувані результати:

*знаннєві: здобувачі освіти добирають необхідний матеріал та інструменти стосовно запланованого виробу з текстилю; розуміють та використовують метод фантазування; розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;

 *діяльнісні: здобувачі освіти дотримуються послідовності виконання проєктної діяльності (допомога – інструкційні картки); застосовують метод фантазування при виготовленні об’єкту проєктно-технологічної діяльності; виконують малюнок виробу; добирають інструменти та матеріали; визначають необхідну кількість матеріалу для майбутнього виготовлення вибраного виробу;

*ціннісні: роблять висновки щодо необхідності економного використання конструкційних матеріалів; усвідомлює важливість дотримання правил безпечного користування побутовими електроприладами.

Обладнання, матеріали та наочність: готові вироби (вироби-аналоги) з текстилю; інформаційні картки щодо виготовлення аплікацій, заврювання крохмалю (муки)

 

Основні поняття: аплікація, «петриківський розпис», основа, деталі, декоративно-ужиткове мистецтво.

 

Тип уроку: комбінований.

 

 

                                                     ХІД  УРОКУ

 

                                         ВСТУПНА ЧАСТИНА

 

1.Організаційний момент

 

*Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку, наявність робочого одягу.

 

2.Актуалізація опорних знань.

 

*Гра «Мікрофон»

Запропонувати присутнім відповісти на запитання.

-З яких матеріалів можна виготовляти аплікації?

-Чи зустрічали ви вироби, які оздоблені розписами?

-Чи відомий вам «Петриківський розпис»?

 

 

 

 

3.Вивчення нового матеріалу (з його подальшим закріпленням).

 

                                         ОСНОВНА ЧАСТИНА

               ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ПОНЯТЬ І СПОСОБІВ ДІЙ

 

-Ознайомлення з поняттям «аплікація», «петриківський розпис», «декоративно-ужиткове мистецтво», «крохмалення»  

 

*Гра «Цікавинки»

 

Здобувачі освіти діляться інформацією, яка висвітлена на картках.

 

 

                                                      Картка №1

 

Мальовниче село Петриківка Дніпропетровської області – широко відомий у всьому світі осередок українського народного декоративного розпису історичне коріння якого походить  від давніх традицій настінних розписів білої селянської хати - «мазанки». Ці орнаменти мали особливе магічне значення  своєрідного оберегу. 

 

 

                                                    Картка №2

 

Село Петриківка було засноване в 17 ст. козаком Петриком, уродженцем Полтави, як козацький зимівник. Починаючи з 1772-го року цей зимівник почав бурхливо розбудовуватися в наслідок переселення жителів із старовинного козацького поселення Курилівка. Ініціатором такого переселення був Петро Калнишевський (останній кошовий війська Запорізького).  

 

 

                                                   Картка №3

 

Перші дослідження Петриківського розпису, що розпочалися у 19-му столітті, відбулися за ініціативою відомого вченого, історика Д.І.Яворницького.

На той час, розписувалися не лише інтер’єр та екстер’єр  хат, а й клунь, господарських споруд утворюючи єдиний ансамбль селянської садиби.

Петриківський розпис віддзеркалював духовну єдність людини з природою. Палітра розпису будується на особливому сполученні базових кольорів спектру, закодовано образ сонячного світла.

 

 

 

 

                                                   Картка №4

 

Цікавою є символіка мотивів розпису та композиція:

-букет-вазон – це образ квітучого дерева життя;

-лиштва (фриз) – символізує безкінечність;

-квітка – вершина краси природи;

-калина – символ довічної вроди;

-мальва – козацька доблесть;

-дуб – вияв сили та мужності;

-птах – символ гармонії, світла, щастя;

-півник – символізує пробудження, відродження;

-зозуля – уособлює таємницю вічного плину часу.

 

                                                 Картка №5

 

В кінці 19-го століття Петриківські майстри швидко опанували нові матеріали: водяні та олійні фарби. Настінні ж розписи, які здавна робилися власноруч виготовленими з соків рослин, переходять на папір, фарби змінюються на фабричні, відкриваються нові художні можливості, які збагачують розвиток традиційної школи.

 

                                                     Картка №6

 

Виконані на папері розписи, так звані «мальовки», зберігали визначене традицією місце в інтер’єрі. Широка домінуюча лиштва вздовж сволока (головних балок стелі), а також вузенькі бігунці по карнизах каміна печі. Кульмінацією інтер’єру хати була розписана піч з головною композицією де зображено символічне «Дерево життя».

 

                                                       Картка №7

 

1936 р. у Петриківці було відкрито 2-х річну школу декоративного малювання (організатор О.Ф. Статива), яка проіснувала до 1941 року й мала статус художнього училища. Не дивлячись на короткий час існування школи, її випускники, учні відомої майстрині Т.Я Пати зробили значний внесок у справу збереження петриківського розпису та пошуку шляхів його виходу у сферу сучасного життя. Так відразу після другої світової війни сестри В.І. та Г.І. Павленко, М.К. Тимченко, П.І. Глущенко, поселившись в Києві, започатковують там вихід петриківського розпису у художню промисловість. Саме підлаковий розпис на чорному тлі виробів, що пресувалися з тирси, був запроваджений ними на Київській сувенірній фабриці ім. Т.Г. Шевченка.

 

 

                                              Картка №8

 

1958 р. – було відкрито цех в артілі «Вільна селянка», який згодом розбудувався у фабрику «Петриківський розпис». Фабрика випускала розписані на чорному тлі тарелі та шкатулки, що виготовлялися з тирси методом пресування.

1971 р. – державна монополія щодо фабрики послаблюється. Спілка художників України відкриває в цьому осередку Експериментальний цех петриківського розпису (філію Дніпропетровського художньо-виробничого комбінату) під керівництвом Ф. С. Панко.

З приходом майстра В. І. Соколенка, в якості художнього керівника фабрики «Петриківський розпис», отримує новий етап розвитку завдяки впровадження ним виробництво розписних виробів з деревини.

 

                                                    Картка №9

 

1972 – 1992 роки – починається нова хвиля розвитку. Відбувається поширення розпису не тільки на Україні, а й за кордоном завдяки виставкам. Були збудовані нові приміщення фабрики. Зріс престиж народного майстра. Активно розвивалась підготовка майстрів для наступних поколінь.

23 жовтня 1991 р. – розпочало свою діяльність створене за сприянням Спілки художників України підприємство нового типу – «Центр народного мистецтва «Петриківка».

Складні економічні умови, народження незалежності та демократії  в Україні, зумовили значні труднощі. Однак, центр народного мистецтва «Петриківка» не лише вистояв, а й зберіг у своєму складі творчий актив осередку. Підтримку здійснює керівництво Дніпропетровської області.

 

                                                  Картка №10

 

 

5 грудня 2013 року під час 8-ї сесії Міжнародного комітету з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО в столиці Азербайджану Баку, де було 600 експертів з 95 країн світу, прийняло рішення про включення Петриківського розпису до Списку нематеріальної культурної спадщини людства.

                                                   Картка №11

 

(З історії). ЮНЕСКО – Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури – англійською UNESCO.

У 1942 р. у Великій Британії за ініціативою президента Ради з освіти Англії Уельса Батлера та президента Британської Ради М. Робертсона була скликана конференція міністрів освіти країн-союзників. На зустрічі були присутні представники 8 урядів. Основним питанням було «Відновлення системи освіти з настанням миру». Замість одноразового заходу до грудня 1945 року відбулося 60 зустрічей. Ідеї конференції знайшли підтримку у світовому співтоваристві.

Україна є членом ЮНЕСКО від 1954 року.

 

                                                     Картка №12 

 

          C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-07 12-42-08-796.jpg

 

 

 

           Практична діяльність здобувачів освіти

*Намалювати (перезняти) ескіз майбутньої аплікації з використанням

  петриківської цибульки

*Повторення техніки безпеки щодо використання голок, шпильок, ножиць

C:\Users\User\Desktop\Голки, шпильки.jpg

 

 Виготовлення аплікації «Петриківська цибулька»

 

                           C:\Users\777\Desktop\Панно\20180728_105647.jpg

                                                

                           Кінцевий результат виготовлення виробу

 

 

              C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_102906.jpg

 

 

                                   Необхідні матеріали й інструмент

 

 

 

                                           Інструкційна карта №1

 

                                    Виготовлення аплікації (панно)

 

                      

                   Послідовність дій

               Ілюстрація

1.Дібрати інструменти та матеріали.

Знадобиться: картон А4, білий папір А4, копір (для тих , хто не вміє самостійно робити ескіз), простий олівець, гумка, ножиці, голка, нитки для шиття, наперсток, муліне, тканина ( біла – А4; однотонні клаптики  червоного, помаранчевого, зеленого кольорів), праска, крохмаль (мука)

 

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_102906.jpg

 

2.По випраним і накрохмаленим відрізам тканин пройтися праскою.

(Заварювання крохмалю –

«Інструкційна карта №2»)

(Зварювання муки –

«Інструкційна карта №3»)

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_110827.jpg

 

5.Вибраний ескіз петриківських цибульок перевести на тканину (простим олівцем або ручкою). Послідовність  накладання шарів:

-тканина;

-копір (напиленою стороною до тканини, матовою до себе);

-аркуш паперу з малюнком

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_111105.jpg

 

4.Скориставшись ножицями вирізати всі деталі майбутньої композиції

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_114143.jpg

 

5.Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1)

Спочатку деталі помаранчевого кольору.

 C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_143045.jpg 

 

6. Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1)

Далі - червоного кольору.

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_173718.jpg

 

7. Вирізані деталі приметати до основи швом «вперед голкою» (Додаток №1)

Наступні – зеленого кольору.

C:\Users\777\Desktop\Панно\20180726_192408.jpg

 

8.Обшити крайчики приметаних деталей «тамбурним» швом (Додаток №3), прожилки листочків – швом «назад голкою» (Додаток №2).

Витягнути нитки якими приметували композиційні деталі

  C:\Users\777\Desktop\Панно\20180728_105411.jpg

 

        

 

                                           Інструкційна карта №2

 

    Заварювання крохмалю та підготовка тканини для аплікації

                  При заварюванні рідин, дотримуйтесь ПТБ !!!

                      

                   Послідовність дій

           Ілюстрація

1.Необхідно взяти:

-каструлю;

-глибоку тарілку;

-ложку (чайну);

-крохмаль;

-ємність з водою

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-22-17-620.jpg

 

2.В глибоку тарілку покладіть дві чайних ложки крохмалю

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-22-34-273.jpg

 

3.Налийте третю частину склянки води й розмішайте до утворення однорідної суміші.

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-22-55-320.jpg

 

4. Решту води необхідно довести до кипіння (у каструльці). Тоненькою цівочкою влийте крохмальну суміш в кріп помішуючи ложечкою.

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-23-35-347.jpg

 

5.Утвориться  заварна основа (колір силікатного клею)

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-24-20-298.jpg

 

6.Помістити шматочок тканини й потримати, щоб вона добре просочилася.

Потім витягнути й зняти зайвий шар крохмальної заварки.

Дати час на висихання.

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-24-28-673.jpg

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-24-43-497.jpg

 

7.По сухій накрохмаленій тканині пройтися праскою.

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-25-31-800.jpg

 

 

                                           Інструкційна карта №3

 

                                              Заварювання муки

                    При заварюванні рідин, дотримуйтесь ПТБ !!!

 

 

                   Послідовність дій

            Ілюстрація

1.В каструлю вилийте  склянку води.

Доведіть до кипіння.

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-17-23-681.jpg

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-18-01-887.jpg

 

2.В глибоку тарілку покладіть столову ложку з гіркою муки

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-18-14-570.jpg

 

3.Влийте склянку води ретельно (щоб не було грудочок) перемішуючи.

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-18-34-751.jpg

 

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-19-21-182.jpg

 

4.Утворену однорідну масу цівочкою вливайте в кріп помішуючи ложкою.

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-19-42-456.jpg

 

5.В решті-решт утвориться густа молочно подібна суміш.

C:\Users\User\Documents\Bandicam\bandicam 2022-11-06 21-20-20-626.jpg

 

 

4. Закріплення нових знань і умінь

Вправа «Знайка»

За поданою таблицею дати правильну відповідь (вибрати правильний варіант)

 

№ з/п

Інформаційні запитання

 

                      Перелік відповідей

1

В якому селищі виник «Петриківський розпис»……

-«Петриківка»;

-«Курилівка»;

-«Романкове»

_

2

Як виглядає «Петриківський логотип»…

-у вигляді цибульки з надписом;

-у вигляді кучерявки з надписом;

-у вигляді лиштви з надписом

3

Основа для аплікації – це…

-матеріал на який накладають аплікацію;

-матеріал з якого роблять аплікацію;

-матеріал з якого вирізають аплікацію

4

В якому році за сприянням ЮНЕСКО «Петриківський розпис» включено до Списку нематеріальної культурної спадщини людства…..

-2013 р.;

-2012 р.;

-2000 р.

 

 

5.Підсумки уроків. Рефлексія

 

Прийом «Закінч речення»:

 

-Я виготовляла ……..

-На цих заняттях (занятті) мені вдалося ……..

-Після заняття (занять) я замислилася над ……..

 

6.Домашнє завдання

Провести моніторинг щодо розмаїття оздоблення виробів «Петриківським розписом» (зібрану інформацію дослідити, проаналізувати

 

                                                      Додаток №1

 

                          Схема прошивання шва «вперед голкою»

 

                                 

                 

 

 

 

                                                      Додаток №2

 

                          Схема прошивання шва «назад голкою»

 

 

    

C:\Users\User\Desktop\ce3e6d54acc7deb1e1c9e08a507c805e.jpg

 

                                                 Додаток №3

 

                          Схема прошивання  «тамбурного» шва

        

C:\Users\User\Desktop\images.jpg

 

                                   Зразки аплікацій (конкурсні роботи)

             виготовлених здобувачами освіти студії «МЕРЕЖКА»

                                      Керівник: Браніцька С. В.

 

              

 

      C:\Users\User\Desktop\53 (4).JPG

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку