Тема уроку :"Ніч перед Різдвом” .Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання.

Про матеріал
Закріпити вивчений матеріал, звернути особливу увагу на українські традиції у творі" Ніч перед Різдвом" М. Гоголя.
Перегляд файлу

Тема уроку: М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули

Мета уроку:

  • презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору;
  • показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті;
  • розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,уважність, вміння логічно мислити;
  • сприяти у школярів читацького кругозору;
  • виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Очікувані результати:

  • учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору;
  • виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо);
  • висловлює власне враження від прочитаного;
  • називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору.

Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).

 

Тип уроку: урок  закріплення знань, умінь, навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Демонструється фрагмент фільму (момент колядок) Слайд №1

- Ми тільки щопереглянули фрагмент фільму, знятого за дуже відомим твором.

- Ви впізнали його?

- Автор цього твору – Микола Васильович Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.

-Діти, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво?

Слайд №2

 Учень 1  Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом – яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).

- Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.

  • Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте?
  • Як святкують Різдво у вашій родині?

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

- Сьогодні ми з вами  закріпимо знання про   вивчене на минулих уроках,  а саме  творчість відомого російського письменника Миколи Васильовича Гоголя та його повість «Ніч перед Різдвом».

(Слайд №3 М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.Тема кохання. Образи Оксани і Вакули)

Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

(Слайд №4. Очікуванні результати)

На цьому уроці ви зможете :

  1. ознайомитися із життям і творчістю М. Гоголя;
  2. повторити термін «повість»;
  3. вдосконалити навички виразного читання;
  4. вміти аналізувати прозовий твір;
  5. вдосконалити усне зв'язне мовлення;
  6. вміти відтворювати основні події твору.
  7. вміти аналізувати вчинки і характер героїв.

(Слайд №5. Епіграф уроку)

Моє серце  завжди залишиться  прив *язаним до священних місць Батьківшини.

 Скажіть про  які місця в житті Гоголя йде мова?

Великі Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина... Згадуючи про них, ми мимоволі звертаємося до творчості М.В.Гоголя

Повідомлення про життя і творчість М. Гоголя

Учень 2 

..У небагатий маєток батька – село Василівку-Яновщину (нині Гоголеве), де минуло дитинство майбутнього письменника, привезли маленького Миколу з Великих Сорочинців через кілька тижнів після народження. Потім він приїздив сюди на канікули, відвідував рідні місця, коли був уже визначним письменником. З Василівкою пов’язані перші світосприймання Гоголя, – тут він вперше почув казки, перекази, чудові українські пісні, усе те, що хвилювало і назавжди припало йому до серця.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Учень. У вересні 1831 року вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.

У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей („Сорочинский ярмарок”, „Вечір проти Івана Купала”, „Майська ніч або Утоплена”, „Втрачена грамота”, „Ніч перед Різдвом”, „Страшна помста”, „Іван Федорович Шпонька та його тітонька”, „Зачароване місце”).

Учитель. Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.

Учитель. Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.

- Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?

У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії:

 перша – лінія чорта,

друга – лінія залицяльників Солохи,

 третя – лінія Вакули й Оксани.

А який  об`єднує їх образ ?

 

Чорт, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)

Будова повісті „Ніч перед Різдвом”

Робота над змістом твору.

- Що ви дізналися про чорта?

- Підтвердьте рядками з тексту. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке.

- Які народні вірування описуються у творі? (Віра у відьом і чортів.)

- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? (Чорт і відьма Солоха)

- За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому поява на сторінках твору образів відьми і чорта, змалювання яких не надто відрізняється від народних уявлень, є цілком умотивованою.

Коваль Вакула)

- А що вам відомо про Вакулу?

- Підтвердьте рядками з тексту.

(Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю.

- Якими рисами вдачі наділяє автор коваля? (Фізична сила, сором'язливість, обдарованість щодо малярства, наполегливість (він був єдиним, хто упадав за Оксаною, не зважаючи на її опір і глузування з нього), простодушність (не помітив, що Оксана насміхається над ним), відданість своїй мрії, здатність на самопожертву).

 (Оксана і Вакула)

- Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.

- Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.

Інсценізація підготовленими учнями уривка з повісті М.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

(В інсценізації беруть участь дійові особи: Вакула, Оксана, Оповідач.)

Оксана: "І чого людям надумалось розславляти, нібито я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна. Хіба чорні брови та очі мої", (не випускаючи дзеркала) такі гарні, що вже подібних до них немає й на світі? Яка тут краса в цьому кирпатенькому носі? і в щоках? і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Ух! Їх можна злякатися увечері: вони, як довгі гадюки, переплелись та обвились круг моєї голови. Я бачу тепер, що я зовсім не гарна!(відхиляюч итрохи далі від себе дзеркало, скрикнула) Ні, гарна я! Ой, яка гарна! Диво! Яку радість принесу я тому, кому буду жоною! Як милуватиметься з мене мій чоловік! Він нестямиться від радості! Він зацілує мене на смерть".

Вакула: (увійшовши, прошепотів тихо) "Чарів надівка, і вихваляється вона мало! З годину стоїть, видивляючись у дзеркало, і не надивиться, та ще й хвалить себе вголос!"

Оксана: "Егеж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте на мене як я плавно виступаю; у мене сорочка вишита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам довіку небачити пишнішого галуна! Всього цього накупив мені батько мій, щоб одружився зо мною найкращий молодець у світі!" (усміхнувшись, обернулася вона й побачила коваля...Скрикнула й сувор озупинилася перед ним.)

Оповідач: Важко сказати, що виявляло смагляве личко чарівної дівчини: і суворість в ньому було видно; і крізь суворість якесь глузування зі збентеженого коваля; і ледве помітна краска досади тонко розливалася по обличчю; і все це так перемішалося й таке було невимовно гарне, що поцілувати її мільйон разів — от усе, що можна було зробити тоді найліпшого.

Оксана: "Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі майстри під'їжджати до нас. Вмить пронюхаєте, коли батьків нема дома. О! я знаю вас! Що, скриня моя готова?"

Вакула: "Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Залізо поклав таке, якого не клав на сотникову таратайку, коли ходив на роботу до Полтави. А як буде розмальована! Хоч усю околицю виходи своїми біленькими ніжками, не знайдеш такої! По всьому полю будуть розкидані червоні й сині квіти. Горітиме, як жар. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитись на тебе!"

Оксана: "Хто ж тобі боронить, говори й дивись!"

(Тут сіла вона на лаву й знову глянула в дзеркало й стала поправляти на голов ісвої коси. Поглянула на шию, на нову сорочку, вишиту шовком, і тонке почуття самовдоволення з'явилося на устах, на свіжих щічках і відсвітилося в очах).

Вакула: "Дозволь і мені сісти біля тебе!"

Оксана: "Сідай".

Вакула: "Чарівна, люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!(пригорнув її до себе, наміряючись поцілувати; та Оксана відхилила свої щоки, що були вже на непримітній віддалі від губ коваля, і відіпхнула його.)

Оксана: "Чого тобі ще хочеться? Йому як мед, то й ложку! Геть від мене, в тебе руки цупкіші за залізо. Та й сам ти пахнеш димом. Я думаю, геть мене забруднив сажею".

(Тут вона піднеслад зеркало й знову почала перед ним чепуритися).

Вакула: "Не любить вона мене! (думав про себе, похиливши голову, коваль) їй усе іграшки; а я стою перед нею, як дурень, і очей не зводжу з неї. І все б стояв перед нею, і повікби не зводив з неї очей! Чарівна дівчина! чого б я не дав, щоб дізнатися, що в неї на серці, кого вона кохає. Та ні, вона й гадки немає ні про кого. Вона милується сама собою; мучить мене, бідолашного; а я за журбою не бачу світу; а я її так люблю, як ні один чоловік на світі не любив і ніколи не любитиме".

 Вакула: "Бог з ними, моя красуне!"

Оксана: "Коли б не так! з ними, певно, прийдуть парубки. Ото підуть гулі! Уявляю, яких наговорять смішних історій!"

Вакула:"То тобі весело з ними?"

Оксана:"Та вже ж веселіше, як з тобою. Ага! хтось стукнув! певно, дівчата з парубками".

Вакула:"Чого мені більше чекати? Вона глузує з мене. їй я такий же дорогий, як переіржавіла підкова. Та коли так, то не діжде ж принаймні інший насміятися з мене. Нехай тільки добре придивлюся, хто їй подобається більше за мене; я відучу..." (Стукіт у двері та голос: відчини! різко зазвучавши на морозі, урвали йогоміркування).

Вакула: "Стривай, я сам відчиню".

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу(Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).

Фізкультхвилинка.

Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.

1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта. Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи. Отже, почали.

3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.

4-та вправа - присідання. Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас в мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

Складання кластерів.

Правила створення кластера

1. По середині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.

4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.

Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв.

Герой - Вакула.

1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

Оксана.

1. Оксана - вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1) Відгадування кроссенсів ( давайте пригадаємо, що таке кроссенси)

А зараз давайте відгадаємо крос сенси до творчості  та життя Гоголя.

Слайди

2)Гра « Відгадай епізод з фільму»

Слайди

3)  Гра « Вгадай героя»

4.".Не минуло їй  ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" Вона була вітряна, примхлива і розпещена. Любила ігри та пісні, жарти і веселощі в галасливій компанії дівчат і парубків

 

5.„... Мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна ні погана собою ” А ще в ній багато казкового. Адже вона -відьма, літаюча на мітлі і крадуча зірки.

 

  1. Багатий, важливий козак, але ледачий він і не легкий на підйом. Він людина вперта та самовпевнена. Недолюблює Вакулу.

 

2.Нагадує звичайну нехорошу людини, весь час намагається зробити капость іншим, але весь час терпить поразку. Це самий казковий персонаж в повісті Гоголя. В ніч перед Різдвом він краде з неба місяць, і на всій землі стає так темно, що хоч око виколи.

 

3.Жив як справжній запорожець: нічого не робив, спав три чверті дня, обожнює вареники. . Односельці його вважали знахарем.

 

4)Вікторина.

- Давайте перевіримо, чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами. Представники кожної команди по черзі вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

Літературна гра «Перевір знання тексту»

  1.        Ім’я диканьської відьми. (Солоха.)
  2.         З ким козак Чуб ішов селом різдвяної ночі? (З кумом Панасом.)
  3.         Кого з євангелістів малював Вакула? (Луку.)
  4.         Скільки років було матері Вакули? (Не більше як сорок літ.)
  5.        До кого Солоха була найпривітнішою? (До козака Чуба.)
  6.         Куди Солоха ховала своїх гостей? (У мішки.)

До кого ходили селяни в разі потреби? (До Пузатого Пацюка

 

.  Підведення підсумків уроку.

Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))

Учитель:  І я б хотіла процитувати слова  Пушкін, прочитавши «Ніч перед Різдвом», назвав цей твір казкою. Як ви думаєте, чому?

Учитель: Коли Пушкін прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки", він сказав: "Що за привабливість ці казки"!.

Які елементи казки зустрічаються в повісті «Ніч перед Різдвом»?

Відповіді:

1) Чорт вкрав місяць;

2) Вакула літає на чорті;

3) Вареники, що самі залітають у рот;

4) Солоха літає на мітлі і т. д.

Які елементи казки зустрічаються в повісті?

1) Чорт вкрав місяць;

2) Вакула літає на чорті.

Визначення найактивніших учнів.

Виконання щедрівки Леонтовича.

Наш урок підходить до кінця. Я вітаю вас з наступаючими святами, з Новим Роком і Різдвом. І бажаю, щоб у вашому житті також відбулися дива на ці свята, і вони обов язково були добрими і світлими.

VІІ Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку