Урок "Пейзаж настроения"

Про матеріал
Урок изобразительного искусства в 6 классе на тему "Пейзаж настроения". урок экологической направленности
Перегляд файлу

Тема. Композиція в живописі: пейзажний жанр. Форма й колір, композиційний центр. Композиція «Пейзаж настрою».

Мета: - познайомити учнів з поняттям «пейзаж», видами пейзажного жанру, художниками-пейзажистами, «композиційний центр»;

- розвивати спостережливість, уяву, зорову пам'ять, мислення, уміння підбирати й змішувати фарби, передавати настрій композиції;

- виховувати любов до краси природи, уміння захоплюватися її красою, естетичне відношення до творів пейзажного жанру.

Тип уроку. Інтегрований.

Обладнання: 1. Зоровий ряд:  репродукції картин: И. Левітан «Над вічним спокоєм», «Золота осінь»,  «Весна. Большая вода», «Березовая роща», «Заглогший пруд», «Март»,В. Полєнов «Московський дворик», видеофрагмент хореографии «Весенние воды»,дитячі роботи, виконані в техніці «по-вологому»

2. Музичний ряд:  музики з кінофільму «Службовий роман»  «У природы нет плохой погоды», М. Мусоргский «Старый замок», «Тюильрийский сад» из альбома «Картинки с выставки», песня «Кленовые ладошки» (сл. В. Талашко, муз. Л. Жолновач), С. Рахманинов «весенние воды»

3. Літературний ряд: уривки віршів А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова

4. Матеріали: альбом, фарби.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра « Назви кольорову гаму» (за репродукціями картин)
  2. Бесіда.
  • Назвіть пари контрастних кольорів.
  • Назвіть кольори, нюансні до червоного? Синього?
  • Пригадайте, які таємниці композиції ми вчили?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слухання музики з кінофільму «Службовий роман»  «У природы нет плохой погоды»
  2. Слово вчителя.

Комусь не подобається дощ і вітер, спека й мороз. У деяких людей у похмуру погоду псується настрій. Але природа завжди гарна по-своєму. У дощ я завжди співаю цю пісню, крокуючи по калюжах, і настрій незмінно піднімається. Так що давайте не судити природу за її капризи, а бачити її красу.

  • Який жанр мистецтва ви собі уявили, слухаючи музику?

IV. Оголошення теми уроку.

Сьогодні ми будемо створювати живописну композицію «Пейзаж настрою» у техніці «по-вологому», використовуючи знання про таємниці композиції, дізнаємося про різновиди пейзажу, художників, які працювали у пейзажному жанрі.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття «пейзаж», «види пейзажного живопису» на основі літературного, демонстраційного й музичного матеріалу.

У творчості художників зображення природи прийняте називати - пейзаж. Це французьке слово, у перекладі - місцевість, країна, батьківщина. От сьогодні ми й познайомимося з пейзажами російських художників:  Ісака Левітана, Василя Полєнова, Івана Шишкіна,Олексія Саврасова.

Але щоб зображувати пейзаж, передати красу природи, треба почувати її - це, по-перше. А по-друге, багато спостерігати. Художник по суті своєї повинен бути дуже спостережливою людиною. А художники-пейзажисти часто пишуть свої картини прямо з натури, вибираючи куточок у лісі, у полі, на березі ріки, озера. Робота на свіжому повітрі називається пленер. Але є й такі, які просто багато спостерігають, і в картині передають якийсь узагальнений образ, що вони не бачили в природі, а придумали самі.

Ось подивитеся на картину И. Левітана «Над вечним покоем», послухайте композицію Мусогрського «Старий замок».  1 мин

 У думках виникає вірш А. С. Пушкіна:

Я знаю край: там на брега

Уединенно море плещет;

Там редко падают снега,

Безоблачно там солнце блещет

На опаленные луга;

Дубрав не видно – степь нагая

Над морем стелиться одна.

  • Як у своєму вірші Пушкін передав спокій і самотність?
  • Яке почуття виникає, дивлячись на картину?
  • А як на картині зображений спокій?
  • Як у музиці передається самотність, смуток?
  • На якій ще картині художник передає смуток, самотність?

А зараз послухайте пісню «Кленові долоньки», слова до якої написала екс президент нашої школи В. Талашко, а музику Л. І. Жолновач.2 мин

  • Як у пісні передається зображується осінь?
  • Який характер музики?
  • Який настрій навіяла вам пісня?
  • До якої картини підходить ця пісня?

Звичайно,  І. Левітан «Золота осінь. Слободка». Ясний осінній деньок і відразу - інший настрій.

Зараз у нашій школі проходить акція «Жовте лисття: краса та небезпека».

  • В чому краса осіннього листя?
  • Якими кольорами художник передає осінні листочки?
  • А в чому небезпека осіннього листя?
  • Які почуття виникають у вас, дивлячись на картину?

Більшість картин цього художника присвячені осені. (Приклади – показ)

Унылая пора! очей очарованье!

Приятна мне твоя прощальная краса —

Люблю я пышное природы увяданье,

В багрец и в золото одетые леса…

  • А яку пору року передає ця картина І Левітана? («Весна. Большая вода») или О. Саврасова «Граки прилетіли» 1871
  • ? вірш Ф. Тютчева «Весенние воды»

 

Ещё в полях белеет снег,

А воды уж весной шумят -

Бегут и будят сонный брег,

Бегут и блещут и гласят…

 

Они гласят во все концы:

"Весна идёт, весна идёт!

Мы молодой весны гонцы,

Она нас выслала вперёд!"

 

Весна идёт! Весна идёт!

И тихих, тёплых майских дней

Румяный светлый хоровод

Толпиться весело за ней.  (1829)

 

Романс Рахманнинова 1896

 

 

 

 

 

 

 

  • А яка екологічна акція проходить у нашій школі навесні?

А от теплий сонячний літній пейзаж. Це В. Полєнов «Московський дворик». Як ви думаєте який день тижня зображений на картині?

Цю картину художник писав з вікон своєї кімнати, що знімав десь у московському провулку.

Виявляється пейзажем можна передати не тільки природу, але й настрій. Такі пейзажі називають пейзажами настрою.

Подивитеся на картини Івана Івановича Шишкіна. (Показ репродукцій «Дуби», «Дубовий гай», «Дощ у дубовому лісі», «Сосновий бор», «Ранок у сосновому лісі», «На півночі дикому»)

  • Що найбільше зображував цей художник?
  • Які дерева любив малювати художник?
  • Яка картина народилася в художника за віршем М. Лермонтова?

На севере диком стоит одиноко

На голой вершине сосна

И дремлет, качаясь, и снегом сыпучим

Одета, как ризой она.

И снится ей все, что в пустыне далекой,

В том крае, где солнца восход,

Одна и грустна на утесе горючем

Прекрасная пальма растет.

  • До якого виду пейзажного живопису належать роботи Шишкіна?

Звучить пісня Ю. Антонова «Море».

Показ комп'ютерної презентації картин И. Айвазовського «Чорне море», «Дев'ятий вал», «Бурхливе море», «Корабельна аварія».

За своє життя цей художник створило більше 6000 картин, більшість із них - морські пейзажі, їх називають «марини» .

  • У яких картинах Айвазовський використав тільки відтінки синього цвіту?
  • А в який більше 20 відтінків різних квітів?

Виділяють також сільські, міські, гірський пейзажі.

  1. Елементи пейзажу, поняття «композиційний центр».

Головними елементами пейзажу є земля, небо, вода, дерева. Пригадайте закони композиції: як вибрати лінію обрію? Як зображують ближні та дальні предмети?

У пейзажах головне підкреслюють кольором. Застосування в пейзажній композиції невеликого за площею, але якісно іншого кольору додає її напруженості і є композиційним центром твору.

  1. Слухання музики Е. Грига «Ранок».

Ми говоримо, що слухаючи музику, у нас виникає перед очами картина, може це  пейзаж чи просто колірні сполучення, а може й побутова картина.

Зараз завдання: послухайте музику й подумайте:

- Який настрій  вона навіває?

- Яку пору року, доби  ви уявили?

- Що ви уявили: ліс, поле, море, гори, місто, село?

- Якими фарбами ви це зобразите?

  1. Пояснення послідовності роботи.

Розділите аркуш на дві половини. Половина аркуша - це формат вашого малюнка.

Визначте мотив свого пейзажу.

Позначте лінію обрію, що визначає співвідношення землі і неба.

Зобразіть узагальнену форму основних елементів пейзажу.

Продумайте колірну гаму пейзажу.

Техніка живопису «по-вологому» дає можливість передати ніжні плавні колірні переходи. Така робота виконується на зволоженому папері.

А тепер поступово будете вливати одну фарбу в іншу.

Дайте назву своєї композиції.

VI. Практична робота учнів.

У ході роботи вчитель проводить індивідуальний інструктаж.

VII. Завершення уроку.

  1. Демонстрація готових робіт, оцінювання.
  2. Визначення настрою своїх пейзажів, їх різновидів.
  3. Гра «Вгадай пейзаж та його автора».

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Афанасий Фет

Это утро, радость эта,

Эта мощь и дня и света,

Этот синий свод,

Этот крик и вереницы,

Эти стаи, эти птицы,

Этот говор вод,

 

Эти ивы и березы,

Эти капли—эти слезы,

Этот пух—не лист,

Эти горы, эти долы,

Эти мошки, эти пчелы,

Этот зык и свист,

 

Эти зори без затменья,

Этот вздох ночной селенья,

Эта ночь без сна,

Эта мгла и жар постели,

Эта дробь и эти трели,

Это все—весна.

Подивитеся на картини Івана Івановича Шишкіна. (Показ репродукцій «Дуби», «Дубовий гай», «Дощ у дубовому лісі», «Сосновий бор», «Ранок у сосновому лісі», «На півночі дикому»)

  • Що найбільше зображував цей художник?
  • Які дерева любив малювати художник?
  • Яка картина народилася в художника за віршем М. Лермонтова?

На севере диком стоит одиноко

На голой вершине сосна

И дремлет, качаясь, и снегом сыпучим

Одета, как ризой она.

И снится ей все, что в пустыне далекой,

В том крае, где солнца восход,

Одна и грустна на утесе горючем

Прекрасная пальма растет.

  • До якого виду пейзажного живопису належать роботи Шишкіна?

Звучить пісня Ю. Антонова «Море».

Показ комп'ютерної презентації картин И. Айвазовського «Чорне море», «Дев'ятий вал», «Бурхливе море», «Корабельна аварія».

За своє життя цей художник створило більше 6000 картин, більшість із них - морські пейзажі, їх називають «марини» .

  • У яких картинах Айвазовський використав тільки відтінки синього цвіту?
  • А в який більше 20 відтінків різних квітів?

Виділяють також сільські, міські, гірський пейзажі.

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку