Урок. «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ."

Про матеріал

Урок української літератури для учнів 6 класу. Тема: «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.

Мета: продовжити знайомство з творами Ірини Жиленко, вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; висловлювати власні роздуми про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко; формувати читацькі, комунікативні, літературні компетентності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Копитами крешуть коні

На підковах золотих!

А.Малишко

Перегляд файлу

6 клас українська література                                                                                      ______________

Чорна О.О.

Тема: «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.

Мета:   продовжити знайомство з творами Ірини Жиленко,  вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; висловлювати власні роздуми про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко; формувати читацькі, комунікативні, літературні компетентності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                                                                                          Копитами крешуть  коні

                                                                                                                          На підковах золотих!

                                                                                                                                                  А.Малишко                                     

Хід уроку:

1. Організаційний момент

       Підготовки класного приміщення і робочих місць учнів до уроку. Перевірки відсутніх та наявності чергових у класі.


Емоційний настрій до заняття


Добрий день, шановні діти!

Ще один за розкладом урок.

Щоб пірнути в літературну безодню,

Давайте зробимо наступний крок.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!


2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

                                                     Вікторина

1. В якому році народилась Ірина Жиленко? (1941)

2. Де працювала поетеса? (Вихователькою, потім у редакціях)

3. Як називалася перша книжка для малят? («Достигають колосочки»)

4. Які слова найчастіше використовує поетеса у своїх віршах? (Назви кольорів)

5. Про якого фантастичного птаха написала вірш І.Жиленко («Жар-птиця»)

6.Який реальний птах діє у цьому творі? (Гава)

7. Що трапилось із Жар-птицею? (Захворіла)

8. Назвіть доброго і злого персонажа з вірша. (Жар-птиця, Гава)

9. Що давав гном слухняним дітям? (Шоколадки)

10. Як гном готується до свят? (Золотить сервізи)

11. Де спить Гном? (В старій музичній скриньці)

12.Чим годували Жар-птицю? (Родзинками)
13.Які очі були в Жар-птиці? (Як намистинки)

3. Підготовка до сприймання.


    Вчитель: Метод «Мікрофон»

- Що таке символ?

- Які народні символи ви знаєте? Що вони символізують? (Наприклад, верба, калина, вишитий рушник тощо)

- Які державні символи ви знаєте? (прапор, герб, гімн, булава, Конституція України тощо)

-  На вашу думку, що може символізувати щастя?

Жиленко любила зиму: «Знову я пишу про зиму, золотий сніг. Кажуть, Андерсен всі свої казки писав напередодні Нового року, — тільки в різдвяні сутінки прочиняються двері в те, чого нема». Письменниця не зрадила своїй традиції і в поезії «Підкова». Читач має можливість зануритись у неповторну, чарівну атмосферу Нового року — улюбленого дитячого свята.

— Що символізує підкова? (Здавна побутує повір’я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить щастя. Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман).

Поетична хвилинка.                  ПІДКОВИ

 


Місяць виклепав підкову

 І сміється: —  Це моє. —

 А коваль говорить: — Знову

 Щось заліза не стає. —

 Місяць другу  дзвінко клепле,

 Поклепав —  і зник, і зблід.

 У горнилі місце  тепле,

 На ковадлі  синій слід.

 А коваль розгнівавсь  дуже,

 Фартушину зняв з плеча.

 — Що ж ти,— каже,— робиш, друже,

 В нас заліза не стача. —

 Місяць кинув  ті підкови

 Дідусеві-ковалю

 І пішов собі в діброви,

 Потемнівши від  жалю.

 Та зате у  нас в загоні

 З гір високих  і крутих

 Копитами крешуть  коні

 На підковах золотих!

                     А.Малишко


— Запишіть слова-асоціації до слова «щастя». (Здоров’я, батьки, мир, злагода, сім’я, друзі, милосердя, достаток, успіх...)

4. Оголошення теми, мети уроку.

    Вчитель: Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з творчістю Ірини Жиленко і спробуємо визначити її символи щастя.

5 . Мотивація навчальної діяльності

- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися….

6.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Вчитель: Здавна існує повір'я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить щастя.

                                                  ПОВІДОМЛЕННЯ про ПІДКОВУ

   Підковування коней - небезпечна операція, і її виконує фахівець, який підбирає потрібну підкову, готує копита коня, й прибиває, а іноді приклеює, підкову. В деяких країнах, наприклад, Сполученому Королівстві, для цього потрібна спеціальна ліцензія, в інших країнах за сертифікацією фахівців слідкують відповідні професійні організації.

   Символ підкови зустрічається здавна,  люди вважають підкову символом успіху, але точно не знає ніхто, чому саме кінський атрибут є  талісманом.

   Здавна підкова на щастя вважалася оберегом. Вона, за народним повір’ям, приносила в будинок багатство і успіх. Вважалося, що знайдена на дорозі стара підкова здатна принести удачу. Власник отримував допомогу вищих сил, міг залучити любов, здоров’я, повернути злагода і мир у взаєминах. Вона могла допомогти досягти процвітання і побачити магічні сни.

Учитель: Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман. Виставила вона золоту підкову у вікні. і зібралося навколо сімсот роззяв: їх не дивував сніг, що мінявся різни ми кольорами, вони були зачаровані лише блиском золота. Та не можна бути щасливим за рахунок чужого, тому героїня вирішила повернути підкову Дідові Морозу. Роззявам одразу стало нецікаво, а сніг, на якого не звернули увагу, теж став звичайним. Ось так і пропало диво! Жаль, що багатьох людей приваблює лише золотий блиск!

   Виразне читання твору.

      Рубрика «Чи знаєш ти, що...»

    Колір теж може бути образом, може щось означати. Наприклад, зелений — це колір молодості, природи, надії, символ життя. Рожевий означає чистоту, ніжність, красу, любов. Жовтий уособлює тепло, радість. Отже, кольором автор видає себе, розкриває свої емоції, почуття.

                           Скласти «паспорт» твору

Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту під­кову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.

Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.

Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.

                       Сюжет поезії.

    Ліричною героїнею твору є дівчина (можливо, сама поетеса в дитин­стві). Дівчина знайшла дивовижну (золоту) підкову, яку загубив кінь Діда Мороза. Ця чарівна річ всіх здивувала, навіть «розгубились в небі літа­ки», «зійшлися … сімсот роззяв». Героїня звертається до підкови, щоб та допомогла їй у здійсненні мрій і бажань. Але враховуючи те, що під­кова не її, а коня Діда Мороза, дівчина вирішує купити шубу і поїхати до нього в Лапландію, щоб повернути загублену річ.

                       Характеристика героїні твору.

Лірична героїня вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійни­ця, порядна, відповідальна.

                        Опрацювання змісту твору за питаннями:

  • Опишіть красу зимової природи, яка відображена у творі. Згадайте, яким ви бачили сніг взимку за сонячної погоди? Якими фарбами він переливався? Як про це сказано у поезії? (Сніг зелений, рожевий, фі­алковий, голубий, ніжно-фіалковий)
  • Якою у творі ми побачили підкову? (Золота, схожа на місяць, «сер­пиком лежала»)
  • Яке враження справила підкова на оточуючих?
  • З яким проханням звернулася лірична героїня твору до підкови? («Щоб все мені збулося!»)
  • Чому діти вірили у чарівність підкови?
  • Як у творі уявне пов’язано з реальним?
  • Що свідчить про бажання дівчини повернути підкову Діду Морозу?
  • Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік? За що ми любимо це свято?
  • А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?
  • Чим ця поезія пов’язана з попередньою?
  • Що, на твою думку, означає вислів «ішов зелений сніг»?
  • Знайти підкову — яка це прикмета?
  • Чи знаходив ти у своєму житті підкову? Чи допомогла вона тобі?

Художні особливості твору. (в парах)

  • метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз протрюхикав», «розгубились в небі літаки», «літали, кричали, крильцями дрижали».
  • епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий», «золота підкова».
  • риторичні оклики: «Мама!», «Щоб все мені збулося!».

                                      Фізкультхвилинка.  


          Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Трішечки понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ


                                       «Гном у буфеті».

Словникова робота

Гноми - духи землі і гір. У міфології народів Європи маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні перстені, зброю й інші чарівні предмети. Дракони полюють за скарбами гномів, і гноми тому перебувають з ними в постійній війні. Загалом це добрий і працьовитий народ, але вони сильно постраждали від людської пожадливості й пихи, тому людей не люблять. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді вони виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину лякають її гучним криком.

Виразне читання твору.

Словникова робота

Буфет - шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.

Сервіз – набір посуду, призначений для подання обіду, розрахований на певну кількість осіб.

Маркіз - західно-європейский дворянський титул; його дружина – маркіза.

Франт – чоловік, що модно одягається.

Петлиця - 1) обкидана нитками або нашивна петелька на вилогах пальта, піджака і т. ін. 2) кольорова нашивка на комірі, грудях або рукавах форменого одягу військовослужбовців, працівників деяких установ, учнів окремих навчальних закладів.

Реліквія - шанована річ, яку свято зберігають, пов'язану з історичними або релігійними подіями минулого, сімейними традиціями.

                           Скласти «паспорт» твору

Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома, який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.

Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії.

Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки».

                     Обговорення змісту поезії за питаннями:

  • Хто такі гноми? Що вам відомо про цих істот?
  • Як поетеса ставиться до гнома?
  • Чому гнома можна вважати за сімейну реліквію?
  • Як гном виховує малят? Що про це зазначено у творі?
    • Що полюбляє смакувати гном? Як це його характеризує?
    • Хто і для чого навчив гнома чемним манерам?
    • Які звуки в буфеті свідчать про наявність у ньому гнома? («Бурмоче, зіт- ха, шарудить. І тупа, і плямка в куточку, і дзвонить в буфетні шибки»)
    • За що діти полюбляють гнома?
    • Чого вчить нас ця поезія? Яке значення приділяється гному як істо­ті, що виховує не одне покоління дітей?

Художні особливості твору:

  • епітет: «буфетний гном»;
  • метафора: «золотить сервізи», «багріє його ковпачок»;
  • риторичні оклики: «Ая-як!», «.. прислухайся!»

7. Закріплення вивченого.

                         Характеристика образу гнома

Робота в парах: охарактеризувати гнома, заповнивши таблицю

Місце проживання

 

Домашні обов’язки

 

Улюблені звички

 

Дозвілля гнома

 

Риси характеру

а) чемний; б) працьовитий; в) відповідальний; г) ви¬хований; д) вміє підтримувати дружні стосунки; е) полюбляє смачно поїсти і солодко поспати.

        Тестові завдання.

                                        «Підкова»

  1. Дідусь Мороз на коні:

а) промчався; б) пролетів; в) протрюхикав.

  1. Підкова була не простою, а:

а) смарагдовою; б) золотою; в) срібною.

  1. Загублена підкова була схожа: а) на місяць; б) косу; в) сонце.
  2. Побачивши на снігу підкову, літаки «крильцями дрижали» і «кри­чали»:

а) «Яка краса!» б) «Нам би таку!» в) «Мама!»

5.Піднявши підкову, лірична героїня твору її:

а) сховала у таємне місце; б) положила на вікні; в) подарувала подрузі.

  1. Дівчина хотіла, щоб підкова їй:

а) принесла щастя; б) виконала всі мрії і бажання; юв) дала здоров’я.

  1. Роззяв підкова:

а) зачарувала; б) надто захопила; в) залишила байдужими.

  1. Героїня твору вирішила поїхати:

а) в Ірландію; б) Лапландію; в) Швецію.

                                 «Гном у буфеті»

  1. Буфетного гнома у творі названо:

а) стареньким; б) мудрим; в) чемним.

  1. Слухняним дітям гном:

а) розповідав легенди; б) давав шоколадки; в) дарував чарівні речі.

  1. На свята герой твору:

а) готує смачні страви; б) влаштовує концерт; в) золотить сервізи.

  1. Спить гном:

а) у старій музикальній скриньці; б) на дитячому ліжку; в) біля вази.

  1. Герой поезії полюбляє:

а) чай пити; б) смоктати м’ятні гостинці; в) їсти морозиво.

  1. В одної маркізи з фарфору гном навчився:

а) чемних манер; б) доглядати за чайним сервізом; в) готувати смачні страви.

                        Робота на картках

                               Картка № 1

  1. Поясніть, з чим, на ваш погляд, пов’язано те, що гном у домі людини живе вже третє століття. (І. Жиленко «Гном у буфеті».) Відповідь об­ґрунтуйте.
  2. Що символізує жар-птиця (І. Жиленко «Жар-птиця»)? Доведіть влас­ну думку, посилаючись на текст поезії.
  3. Вирушаючи у подорож, героїня твору «Підкова» І. Жиленко хоче: а) написати листа Діду Морозу; б) купити шубу;

в) прочитати книгу про північне сяйво.

                                            Картка № 2

  1. Прослідкуйте на прикладі поезії І. Жиленко «Жар-птиця», як сама пое­теса ставиться до птахів. Особисті спостереження аргументуйте.
  2. Чому, на ваш погляд, саме на зимові свята люди намагаються, щоб їх сподівання, мрії, бажання здійснилися? Як про це говориться у тво­рі «Підкова» І. Жиленко?
  3. Маркіза запросила гнома на чай разом із (І. Жиленко «Гном у буфеті»): а) домовиком; б) цвіркуном-музикантом;

в) зайчиком — ялинковою іграшкою.

                                          Картка № 3

  1. Чим, на вашу думку, ґава намагається довести свою перевагу над ча­рівним птахом? Обґрунтуйте свої міркування, посилаючись на зміст поезії І. Жиленко «Жар-птиця».
  2. Чи належить гном (І. Жиленко «Гном у буфеті»), на ваш погляд, до доб­рої нечистої сили? Відповідь вмотивуйте.
  3. Знайдену підкову дівчина вирішує віддати (І. Жиленко «Підкова»): а) до шкільного музею; б) Діду Морозу; в) Снігуроньці.

                                        Картка № 4

  1. Чому, на ваш погляд, поетеса не дозволяє собі згубити чарівному пта­ху, а сподівається на її одужання (І. Жиленко «Жар-птиця»)? Поясніть, з чим це пов’язано?
  2. Дослідіть, яким чином І. Жиленко у творі «Підкова» намагається пе­редати красу зимової природи. Відповідаючи, посилайтеся на зміст поезії.
  3. Жар-птиця в однойменній поезії І. Жиленко протиставляється: а) холодній зимі; б) лихій ґаві; в) злому духу.

                                        Картка № 5

  1. Покажіть на прикладі твору І. Жиленко «Жар-птиця», як поетеса про­тиставляє дві одвічні сили добра і зла. Власні думки узагальніть.
  2. Вмотивуйте, що робить людину щасливою і радісною? Простежте це на прикладі поезії.
  3. У творі «Жар-птиця» пташину названо:

а) улюбленою; б) екзотичною; в) корисною.

8.Підсумок уроку

Вчитель: Для дітей І. Жиленко ніколи не стомлюється писати, навпаки, бага­то її «дорослих» віршів пронизані теплими і щемливими спогадами про дитинство, що є другим ії життєдайним джерелом, яке ніколи не заму- люється і не висихає. Взагалі для неї дитинство — «святкова казка». Пое­теса хоче, щоб малеча вірила у добрі й прекрасні чудеса, у гномів, Діда Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладає ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості. (Б. Чайковський)

9.Оцінювання. Аргументація оцінок.

10. Домашнє завдання.

Написати твір – мініатюру «Якби я знайшов підкову».  Створити ілюстрації до творів Ірини Жиленко.  Підготувати малюнки до циклу поезії І. Калинця «Дивосвіт», знати їх зміст та вивчити напам’ять одну із них

Метод «Мікрофон»

  • Мене найбільше вразило…
  • Мене найбільше здивувало…
  • Мені найбільше сподобалось…
  • Мені найбільше запам’яталось…

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Форостецька Людмила Йосипівна
    Урок добре продуманий, дібрано цікавий матеріал, який поєднапо з елементами перевірки отриманих знань учнів. Розроблено завдання на картках, що дає змогу попрацювати учням у групах, виявити знання з теорії літератури тощо. Хороший конспект уроку. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
31992
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку